1300 carburateur mogelijkheden

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

hoi iedereen,

ik zou graag wat informatie willen over wat ik kan met een 1300 spi die ik wil ombouwen naar een carburateur. en eventueel stage 1 kit en waar ik die kan kopen.
ik ben al veel aan het surfen geweest maar ik kom niet verder als een mini onderdelen site en een aantal topics over verschillende carburateurs op het forum.

Groeten Rick Willems

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Stage 1 set kan ja kopen bij een van de sponsoren (rechts boven). Let wel op dat er al een aardig goed spruitstuk onder een SPI zit en een stage1 uitlaat dus niet veel verbetering opleverd.


Wat wil je voor een carburateur?! Of beter waarom wil je een carburateur er op?
meer vermogen?


Je kan er een dubbel carburateur setje op doen,
HS2 setup of een HS4, Kost veel maar reageerd wel fel op het gaspedaal.
er kan ook een enkele op, Hif44 of een Hif38.

en natuurlijk de dubbele webers als je voor nog meer vermogen gaat.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

kijk dit is useful d:)b

um ik ga niet voor het vermogen maar wel het maximale voor een schappelijke prijs, webers zijn duur zou ik dan voor een dubbele HS4 of een hif44 gaan? wat is dan beter?

Ik wil een carb maken om van die elektronische schijtzooi af te zijn :P oke dan denk ik dat ik geen stage 1 kit pak, aangezien ik al een dubbele downpipe heb ook.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Ik zou dan denk ik toch voor de hif44 gaan. Deze is wat betrouwbaarder en makkelijker af te stellen.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Je hebt dan in ieder geval wel een inlaatspruitstuk nodig dat normaal bij een Stage 1 zit. Die onderdelen kun je ook allemaal los krijgen.
Waar je dan wel op moet letten is dat de flenzen aan het inlaatspruitstuk dezelfde dikte hebben als het uitlaatspruitstuk wat je al hebt, want die worden namelijk met dezelfde moer vast gezet.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

TorqueR11, in dit topic, schreef:
ik heb een spi 1300 motor die ik wil ombouwen naar een carb ik dacht aan een hs4 maar ik heb er de ballen geen verstand van kun jij mij adviseren?? en eventueel deze verkopen? ik zou ook eventueel een dubbele carb willen maar heeft dat veel nut en gehannes?

groeten Rick Willems



hs4 kan wel op een 1300 (volgens mij heeft (b)engeltje dat)
Maar de carb heeft een kleinere diameter dan de Hif44 die standaard op de nieuwere 1300 blokjes zit. Dus voor een 1300 zou ik voor een Hif44 gaan.
Dubbele carbs zijn duur en moeilijker af te stellen.

zie verder ook hier: viewtopic.php?p=49324#p49324 of hier: viewtopic.php?p=217217#p217217

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Ik heb idd een 1330 met daar een HS4 als carb op. Als je dat wilt, dan met je er wel rekening mee houden dat dit niet altijd ideaal is. Het is een keuze die ik ooit gemaakt heb en waar ik zeker geen spijt van heb. Ik zou het zo weer doen. Maar als je er net mee begint, dan kan ik je aanraden het advies van Crispy te volgen.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

informatie staat zo op verschillende plekken op het forum, beetje onhadig zo, maargoed...

een hs4 op een 1300 kan prima, sterker nog het werkt wel heel erg lekker.
twin hs2, kan ik iedereen aanraden, maar moet je wel vaak afstellen en dat is geen pretje als je het niet kan.

een hif44, mooi spul, maar qua gemak is een hs4 toch echt simpeler en makkelijker af te stellen, tenminste dit is mijn gevoel erbij, een hiff werkt voor mij indirecter...

voor dagelijks gebruik zou ik niet voor twincarbs gaan, wel voor de leuk als je er niet dagelijks mee hoeft zoals de mijne...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Red Flame schreef:
informatie staat zo op verschillende plekken op het forum, beetje onhadig zo, maargoed...



Heb geprobeerd het weer een beetje recht te breien... Ik moet ook niet teveel technische antwoorden geven in een Gevraagd topic.... |:(

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

oke goede informatie allemaal zoiezo bedankt daarvoor.

ik denk dat ik dan voor de HS4 ga aangezien ik een beginneling ben, dat moet goed komen

groeten :D

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Ik zou heel zeker voor een hif44 gaan, is veel makkelijker te verkrijgen en stukken goedkoper. Ik had op mun 1300 ook een hiff44 en dat was super.

Mvg Bart

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Een HS4 is makkelijker te krijgen dan een Hiff44 zover ik weet :?

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

een hiff kost tussen de 75 en 125 euro, een hs4 koop je voor maximaal 40 euri...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Ow ik dacht toch echt dat het andersom was :?
Sorry! (ik had mijn hiff44 voor 40 euro or!)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Ik heb de volgende carbs uitgeprobeerd op mn inno:
- dubbele HS2
- HS4
- HS6
- Weber 32/36
- HIF 44

De laatste is het uiteindelijk geworden. Mede op advies van een afstel specialist met rollenbank. Goed af te stellen, constantere benzinevoeding (HS heeft last van G krachten in bochten), en goede onderdelenvoorziening. En het is de fijnste in gebruik. Dubbele HS2 vond ik een ramp qua afstellen.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

ik heb momenteel ook nog de standaard 1300 carb, en wil door vervanging van een andere ook wat meer pk's krijgen.

heeft iemand ooit gedacht aan een setje van 4 carb's van bijvoorbeeld een 600cc suzuki gsx(r)? uiteraard wel het oude model zonder electronische rommel :x

geen flauw idee hoe en of het werkt, maar brainstormen mag altijd O:)

anders wil ik overgaan naar een twin...?


gr rene

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

hoe wil je 4 carbs aansluiten op een 2 poorts kop?

4 carbs zijn ubergeil maar dan wel met een 8 poorter en zover gaat de gemiddelde portemonnee niet...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

2 motorfietscarburateurs kan natuurlijk wel, maar dan zou ik wel grotere carbs pakken dus niet van een 600 maar 2 vd 4 die op een 1000 zitten.

Anders gewoon de boor erbij pakken en twee extra poorten inboren :9

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

''2 motoerfietsettore bugatti schreef:
2 motorfietscarburateurs kan natuurlijk wel, maar dan zou ik wel grotere carbs pakken dus niet van een 600 maar 2 vd 4 die op een 1000 zitten.

Anders gewoon de boor erbij pakken en twee extra poorten inboren :9



je zegt: ''het kan wel'' is dit ook interessant als je kijkt naar de winst? of ben je net zogoed af met een voor de hand liggende optie aan carburateurs?

blijft natuurlijk gokken en testen, maar wat denk je/jullie ? :)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

het klinkt allemaal heel leuk, maar ik zou voor de zogenaamde bekende weg gaan... een setje carburateurs aan elkaar linken en afgesteld krijgen met spruitstukken enzo is niet zo maar ff gedaan...

ga voor een set hs2's als je echt zo graag wilt, maar schrik niet van het afstellen en wat erbij komt kijken...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

''de bekende'' weg, dat is juist de reden dat ik een andere optie wil gaan proberen.
uiteraard niet als dit niet interessant is qua prijs/prestaties.

het afstellen zal inderdaad een uitdaging zijn, heb ik niet veel ervaring mee.
het is een auto voor de fun, dus tijd heb ik genoeg :)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

heb je zelf de mogelijkheden om een spruitstuk te lassen?? zo ja dan veel plezier, zo niet wordt het allemaal erg onmogelijk...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

spuitstuk lassen is geen probleem.... :)

zo te horen ben je er geen voorstander van... :P

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

ben inderdaad geen voorstander, ben zeker in voor een projectje, maarrrrrr simpelweg een carb pakken van een andere auto zie ik niet goedkomen, denk eens aan het verkrijgen van de juiste naalden / sproeiers, voor twin hs2 is het al een klus om buiten het boekje de juiste naalden te vinden...

en dit afstelverhaal kan je pas aan beginnen als je de carbs gemonteerd krijgt, oftewel op een passend spruitstuk met een fatsoendelijke linkage om ze tegelijk te bedienen, dit niet alleen voor het gas, maar natuurlijk ook voor de choke...

stel dat je dit gesmurft krijgt dan is de vacuumvervroeging en een passend luchtfilter nog een kleine uitdaging, maar niet noemenswaardig als je de rest al voor elkaar hebt...

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

zeker een mooi filmje.

ik zat toevallig net te zoeken naar voorbeelden
(http://www.miniaddicts.co.uk/forum/show ... php?t=3216)
The figures shown that top end performance was the same as the weber, but low to mid range power was up by appox 25% ie: at 4.5k we saw a power gain of 8 bhp and also saw gain of appox 25% on the torque in these areas also




wat mij betreft is het boek ''moterbike carbs'' nog niet gesloten,

eerst eens het een en ander uitpluizen/onderzoeken.


info/raad altijd welkom :)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Denk wel dat zulke winsten tov een Weber komen als de kop goed flowt.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Hoe kan Ik daar het beste voor zorgen? Moet me er nog wat meer in verdiepen.:)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

default

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Volgens mij staat er weinig tot niks in de gele bijbel (wow duur daar trouwens) over motorfiets carburateurs. Op de engelse forums daarentegen is nog een boel meer te vinden :)\\_

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Spherix schreef:
Bestel deze eens:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html



heb ik gekocht!, ben nu bij het onderdeel carburateurs, daarom kwam ik ook op het ''idee'' :9

ben nu inderdaad de engelse forums een beetje aan het doorspitten, maar ook daar is het vrij ongebruikelijk :)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

zie ook:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... rden_3.jpg

4 amal carbs op 8poorten kop .. zoals eerder aangehaald

Spherix schreef:
Bestel deze eens:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html




.. huh ??

"Beschrijving
A survey of Italian baroque art and architecture. In three volumes, it focuses on the arts in every centre between Venice and Sicily in the early, high and late baroque periods."

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

BCheM schreef:
Volgens mij staat er weinig tot niks in de gele bijbel (wow duur daar trouwens) over motorfiets carburateurs. Op de engelse forums daarentegen is nog een boel meer te vinden :)\\_



Wel over koppen en flow ;)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

dan spit ik daar eerst even doorheen! ;) (na de tentamenweek O:) )

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

staan boel leuke dingen in! succes met je toetsen

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Een carb geeft uiteindelijk (goed afgesteld) alleen het juiste mengsel in een hoeveelheid die de motor nodig heeft. Sommige carbs doen dat iets beter dan andere of zijn makkelijker af te stellen (zonder rollenbank bijvoorbeeld)

Ik zou een motor samenstellen die de power geeft die je graag wil (dus boring, zuigers, aangepaste kop, nokkenas etc) en daar dan een goede carb bij zoeken. Zo'n motorfiets carb op een verder standaard motorblok is m.i. verspilde moeite.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Theo van den Bogaard schreef:
"Beschrijving
A survey of Italian baroque art and architecture. In three volumes, it focuses on the arts in every centre between Venice and Sicily in the early, high and late baroque periods."



Haha daar klopt inderdaad niets van! Ik heb Bol.com even een notificatie gestuurd ;)

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

default

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Er bestaat een setje, motor carburateurs. Het zijn 2 Dellorto's op een HS 2 inlaatspruitstuk. Bouwjaar, ik denk rond 1966. Ik spaar namelijk, unieke carburatiesetjes uit de jaren 60. Zie ook mijn reactie op de Stromberg carburateurs. Deze setjes geven niet meer vermogen dan 75 pk op 1275 motoren.
Op small bore blokken doen zij het beter. Er is nog zo'n set in Nederland. Het zit/zat op een Riley Elf in Rally uitvoering.
Maar ik zou op een 1300 gewoon een HIF 44 monteren.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

ik heb op een 1275 spi blokje ook een carb gezet. een los inlaatspruitstuk en een maniflow uitlaat spruit, een hiff 44 ( veel uren afgesteld ) en ik vind dat het super rijd zou niks anders meer willen. je hebt veel koppel en veel vermogen ook onderin de toeren, maar ik heb geen idee hoeveel pk hieruit zou moeten komen. maar ik kan het wel aanraden.

iemand een ideen hoeveel pk zoiets moet geven?

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

Even een vraagje tussendoor, wat staat er op het kentekenbewijs ( SPI ), als hier u9 op staat zal hij bij een keuring er niet door komen. Als dit niet het geval is zou ik voor een HIF gaan bij dagelijks gebruik.

RE: 1300 carburateur mogelijkheden

of je moet hem laten omkeuren bij de rdw...