1340? gegevens =>

RE: 1340? gegevens =>

wie kan me helpen wat ik heb.
Ik heb nl mijn andere blokje uit elkaar getrokken om maar eers te kijken wat ik precies heb. Ik heb dit blokje gekregen bij een mini met de tekst: het is waarschijnlijk een 1340.
nu tijdens het compressie testen kwam ik er achter dat 2 cilinders (2 en 4) te weinig compressie hebben: 8 bar en de andere 11 bar. aangezien de cilinders niet naast elkaar zitten dus geen lekke koppakking => ik ga hem nu reviseren

gegevens die ik nu heb:

diameter cilinder: +/- 71,0 mm
slag: +/- 81,5 mm
ruimte cilinder in de kop (grootste afstand): 70,3 mm

uitlaat klep: +/- 29,6 mm
inlaat klep: +/- 33,1 mm

inlaat poort: +/- 27,4 mm bij 30,9 mm
uitlaat poort: +/- 23,0 mm bij 26,9 mm

vraag 1:

wat betekenen deze gegevens? is het idd een 1340?

vraag 2:

wie weet wat je het beste kunt vervangen als je het blok uit elkaar haald. wat ik iedergeval doe zijn:
de zuigerveren, klepjes sluipen, de sinchromesringen, keringen en pakkingen.

grote factoor die meespeeld: Ik heb geen geld, vind het niet erg om over een jaar het blokje nog een keer open te halen omdat ik dan wel meer geld heb en het dan goed kan doen.

Ik heb al pakkingen, keringen en sinchromeshringen liggen.

Wat kost dus niet te veel maar is wel aan te raden om mee te pakken (denk bv aan een oliepomp => prijs is voor me onbekend)?

Budget is max +/- 100 euro

vraag 3:

hoe kan ik zien wat voor nokkenas er in zit?

RE: 1340? gegevens =>

De inhoud kun je makkelijk uitrekenen. De boring is de doorsnede van de cilinder, de slag de hoogte.

De berekening is V = 4 x s x pi x (b/2)^2
Dus, 4 maal slag maal pi maal de helft van de boring in het kwadraat. Wie weet waar de 4 voor staat krijgt de eeuwige roem :)

Als ik dat allemaal invul kom ik op 1290. 1293 misschien?

RE: 1340? gegevens =>

Toevallig heb ik een tijdje geleden ook zitten meten, kwam op ongeveer de zelfde boring en slag als jij. Lag aan mijn niet zo precieze schuifmaat. Standaard 1275 is 70.61*81.28 mm

Heb je niet gewoon een 1275?

RE: 1340? gegevens =>

Eelke schreef:
Wie weet waar de 4 voor staat krijgt de eeuwige roem :)



Leuk,dit topic moest toch afgestoft worden :)
Maar goed, de 4 staat voor het aantal cylinders.

RE: 1340? gegevens =>

Voor max 100 euro?! een blokrevisie?

Ten eerste een oliepomp kost ongeveer 25 euro bij Minispares (zonder verzendkosten)

Voor het bedrag wat jij als budget hebt zou ik het blok niet eens openmaken.
Ik weet bijna zeker dat als je het blok demonteert je zult moeten concluderen dat de zuigers vervangen moeten worden (katjing; zo'n 200 euro)

Dan gaan we even verder;
krukaslagers vervangen, waarschijnlijk moet dan de krukas ook geslepen worden
nokkenaslagers vervangen
de distributieketting vervangen

Vwb de versnellingsbak; buiten de synchromesh-ringen kan het zeker geen kwaad ook alle lagers te vervangen.

Als je het kennelijk geen probleem vindt volgend jaar weer het blok open te trekken dan hou ik je niet tegen maar het lijkt mij slimmer om nu alles in 1 keer goed te doen.

Of heb je ergens in je budgetopgave een nulletje vergeten? ;)

In de Vizard staat ergens een hoofdstukje over nokkenassen herkennen.[/list]

RE: 1340? gegevens =>

Eelke Bedankt voor die berekening, Ik heb hier op het blaadje nl 71,5 staan ipv 71 maar ik kon me herinneren dat er 71 werd geroepen dus ik ging er vanuit dat dat verkeerd op het blaadje stond |:( . Ik ga dit zo nog ff goed nameten en dan weet ik precies wat ik heb

71 = 1288 en 71.5 = 1343

Ik moest zoiezo het blok uit elkaar halen want de compressie is niet goed. dit kunnen 3 dingen zijn naar mijn mening. lekke koppakking => niet het geval, oflekke klep of versleten zuigerveren. om de klep te slijpen en koppakking te controleren moet de kop eraf. kleine handeling. nu zie ik dat de wanden van de cilinders goed zijn dus honen ofzo is niet nodig. maar nieuwe zuigerveren is nooit slecht. zuigers zien er nog goed uit dus waarom zou ik die in hemelsnaam vervangen? zuigerveren zijn de kosten niet (dacht ik). maar iedergeval thnx voor advies ivm oliepomp. Ik heb het voordeel dat ik iemand ken die op dit moment in Engeland staat om daar spullen voor ons mee te nemen. Ik kan dus zonder transport kosten die pomp laten overkomen :D
Lagers ben ik het wel met je eens, maar gebruikte (mits er geen slijtage sporen op zitten) kunnen best hergebruikt worden. dus niet meteen nodig

Als ik het blok niet had opengehaald dan had ik ook niet de distributieketting niet vervangen. dus waarom zou ik dat nu wel in een keer meteen moeten doen? tuurlijk als je het goed wil doen moet je alles nakijken en vervangen, maar ik zei al dat ik het goedkoop wilde doen. dus wat niet meteen echt nodig is => niet doen.
Ik heb er echt geen moeite mee om het later nog een keer te doen. gaat mij er om dathet blokje er weer even tegenaan kan. niet opnieuw geboren word :D


Enuh, Ik heb het boek van Vizzard niet liggen dus vandaar dat ik het hier vroeg. anders had ik het wel zelf opgezocht. :)

RE: 1340? gegevens =>

Chrizz schreef:
nu zie ik dat de wanden van de cilinders goed zijn dus honen ofzo is niet nodig. maar nieuwe zuigerveren is nooit slecht. zuigers zien er nog goed uit dus waarom zou ik die in hemelsnaam vervangen? zuigerveren zijn de kosten niet (dacht ik).




Mmm, ik weet niet of je zuigerveren los kan kopen. Als dat kan betwijfel ik of het slim is nieuwe zuigerveren op je zuigers te zetten zonder de cilinders te honen.
De veren moeten weer inslijten op de cilinderwanden en het lijkt me dat dit niet netjes gebeurd als de wanden al ingesleten zijn.

Wat betreft "de zuigers zien er nog goed uit" heb je ze alleen van boven bekeken of heb je de zuigers al uit het blok gehaald?

Bij mij zag ook alles er prachtig uit. Toch maar gegaan voor volledige revisie dus de zuigers eruit....
Ai, heftige detonatieschade op 1 van de zuigers!

En SirYun heeft hetzelfde gehad met zijn MG-blok. Daar heeft hij zelf nog mee gereden voordat hij het blok uit elkaar haalde na mijn zuigerhoror-verhaal...
Eén van zijn zuigers was er nog erger aan toe dan die van mij; hele stukken zuigerveer gewoon weg!

In concludo; een put met gier ziet er van boven ook best netjes uit maar als je erin gaat roeren dan komt de strontlucht los

:?

RE: 1340? gegevens =>

Chrizz schreef:

71 = 1288 en 71.5 = 1343




met boring van 71.5 en een slag van 81.5 kom ik op 1309cc, dus nog steeds niet op 1340

RE: 1340? gegevens =>

ook ik had een foutje gemaakt: geen 1343 maar 1340 nogwat is mijn berekening:

4 x 71,5 x 3.141592654 x (81,5 / 2 = 40,75) x2 =
4 x 71,5 = 286
286 x 3.141592654 = 898,50
898,50 x 40,75 = 36613,70
36613,70 x2 = 1340(562411)

Ik heb alleen vandaag meer precieser gemeten:

70,88 => 81,6

dus berekening:

4 x 70,88 x pi x 40,8 x x2 = 1320(649198)
dus ik heb een 1320 ofzo. corect me if i'm wrong O:)

RE: 1340? gegevens =>

boring is de diameter van je cilinder.
slag is de afstand die je zuiger beweegt

cilinderinhoud van je blok is de inhoud van 1 cilinder x aantal cilinders

inhoud van 1 cilinder is opeervlakte (cirkel= pi x straal kwadraat) x slag

dus diameter = 71,5
straal = 71,5 / 2 = 35.75
inhoud 1 cilinder = 35.75^2 x 81,6 x 3.14159 = 327636
cilinderinhoud = 327636 x 4 = 1310544
van mm^2 -> cm^2 = 0.001
1310544 x 0.001 = 1310 cc


met 70,88 x 81,6 kom ik op 1287,9

RE: 1340? gegevens =>

Je hebt gewoon 'n standaard 1275 zoals men dit noemt.
STD 1275 zuigers zijn 71mm.
De 1ste overmaat is +20/1000" = +0.5mm =71.5mm
de 2de +40/1000" = +1mm = 72mm.
En de laatste 3de = +60/1000" = +1.5mm =72.5mm.
De slag veranderd niet uit zichzelf , 81mm is normaal en dus standaard.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1340? gegevens =>

even doorrekenen om het verhaal van jeroen compleet te maken:

inhoud van 1 cilinder is oppervlakte (cirkel= pi x straal kwadraat) x slag

dus diameter = 72
straal = 72 / 2 = 36
inhoud 1 cilinder = 36^2 x 81,6 x 3.14159 = 332234
cilinderinhoud = 332234 x 4 = 1328938
van mm^2 -> cm^2 = 0.001
1310544 x 0.001 = 1329 cc


met 72 x 81,6 kom ik op 1329 cc


diameter = 72,5
straal = 72,5 / 2 = 36.25
inhoud 1 cilinder = 36.25^2 x 81,6 x 3.14159 = 336865
cilinderinhoud = 336865 x 4 = 1347460
van mm^2 -> cm^2 = 0.001
1347460 x 0.001 = 1347.5 cc


met 72.5 x 81,6 kom ik op 1347.5 cc

voor 1380 cc als je terugrekent kom ik uit op 73.37 boring? hoe kan dat?
of zit er dan iets in je cylinderkop die voor de cc's zorgt?

ach ja
ik kijk nu wat het kost om hem op te laten boren tot 1340 cc (haagse motorenrevisie rekent 50 e per cylinder)en wat er dan bij moet voor mooi blokkie.
1 ding is zeker een mooi motorblok vind ik wel wat waard en ga de zaken goed aanpakken. :)
en ook hier geldt: goed begin is halve werk.
alle resultaten('goedkoop' opboren ,zuigers ed) zal ik tzt posten voor ander klussers.

RE: 1340? gegevens =>

Ik krijg sterk het gevoel dat er nu vooral veel herhaalt wordt wat al in het topic stond.

RE: 1340? gegevens =>

En ook dat er niet eens een goede formule gebruikt is !!Dus hier is t'ie nogmaals in Baby-steps.

Omtrek van een cilinder is (ronde deel) :

= 3.14 (afgerond phi) X diameter.

Oppervlak cilinder (ronde deel) :

= 0.25 X 3.14 X diameter X diameter.

Inhoud van een cilinder :

= 0.25 X 3.14 X diameter X diameter X slag (Hoogte).
---------------------------------------------------
Dus nog 1 maal diameter = bv 7.06cm en slag = 8.13cm.
Immers in CM want de uitkomst moet in CC's.

= 0.25x3.14x7.06x7.06x8.13x4(cilinders)=1272.4 CC.

Dit is de STANDAARD (STD) luchtverplaatsing : van een 1275 (elk bouwjaar en/of model) of een 1.3i (spi en mpi).

Greetz , Jeroen2 :D

RE: 1340? gegevens =>

Eelke schreef:
De berekening is V = 4 x s x pi x (b/2)^2
Dus, 4 maal slag maal pi maal de helft van de boring in het kwadraat. Wie weet waar de 4 voor staat krijgt de eeuwige roem :)




Voor een viercilinder motor kan dit ook, scheelt werk.

V = pi*[slag]*[boring]^2

Algemeen:

V = (aantal cylinders/4)*pi*[slag]*[boring]^2

Beetje flauw maar voor viercylinder is het wel handig. 8)

RE: 1340? gegevens =>

maar wat is nou de zuiger diameter van een 1340?
en welke versnellings bak moet er op 1100 1275 ?
olaf

RE: 1340? gegevens =>

72,46mm voor 1340cc.

Zou een overmaat betekenen van 70thou(70/1000 inch). Dit is geen standaard overmaat: 20, 40 of 60thou.
Met een overmaat van 60(thousands)krijg je de bekende 1330, met overmaat 20 is het 1293.

De inhoud van de motor waar dit topic over gaat is 1310cc aan de hand van de opgegeven zuigerdia.: overmaat 0.040inch. Standaard boring 2,78" (70,61mm) + 0.040" (1,016mm) = 2,82" (71,626mm => ligt dicht bij 71,5mm)

1/4*pi*7,1626cm*7,1626cm*8,128cm*4cil= 1309,35cc (in devolksmond 1310)

RE: 1340? gegevens =>

Welke bak waarop maakt nix uit! Past allemaal!

Behalve het krukas tandwiel: kleine diameter voor de 1000/1100 en grote diameter voor de 1275.

Voor de eindoverbrenging: van 3,44 tot 3,105 voor de 1000/1100 en 3,21 tot 2,95 voor de 1275>.