1380 als daily of liever niet?

RE: 1380 als daily of liever niet?

Mensen,

Over enige tijd wil ik mijn blok/bak vervangen en natuurlijk meteen iets pittigers monteren dan mijn standaard 1000-je. Natuurlijk wil ik mij eerst eens goed gaan oriënteren en uitstippelen wat het best geschikt is voor mij. De Mini is voor dagelijks gebruik (Almere-Amsterdam)en rijd dus dan zo'n 40 km enkele reis. Voldoende om goed warm te draaien dacht ik zo. Mijn voorkeur (vraag niet waarom) gaat uit naar een milde 1380. Mijn streven is om zo'n 80-90 pk te behalen. Is dit een goede optie of is er qua betrouwbaarheid, handling zuinigheid een betere optie waarmee ik een zelfde resultaat kan behalen?
Graag tips en ervaringen zodat ik de voor mij beste setup kan bedenken.
Dennis

RE: 1380 als daily of liever niet?

Over het algemeen is bekend dat de 1000tjes de betrouwbaardere/stevigere blokjes zijn.
Je kunt hier ook een stage 1 kitje in bouwen..istie ook een stukje pittiger. Ligt ook aan de staat van het blokje, maar daar is ook al best veel over geschreven.

Groetjes,

Maurice

RE: 1380 als daily of liever niet?

Dank je voor je tip maar daar gaat het hier niet over :)
Is bekende info voor mij, darom wil ik hier dus verder gaan over 1380.
Graag even on-topic blijven...

Dennis

RE: 1380 als daily of liever niet?

Ik denk dat een 1380 net iets teveel is. Ik rij nu dagelijks met een 1330 met ander nokkenas en andere kop. Dit is, voor ongeveer dezelfde afstand, goed te doen. Kan lekker doortrekken en kan goed mee met het verkeer. Ik heb nu ongeveer 80-85 pk.

Met een 1380 moet je jezelf ook realiseren, dat als er iets fout gaat met het blok, je waarschijnlijk het blok moet vervangen. Zit je een paar stappen lager, dan kun je het blok altijd nog hergebruiken.

RE: 1380 als daily of liever niet?

Ja daar heb je wel een punt. Een 1310 of 1330 is dus een goede optie.
Wat zou de configuratie moeten zijn om richting de 90 pk te komen?
Ik heb bv nog een nieuwe 260 nokkenas liggen, dat lijkt mij een leuke en niet al te scherpe om het verbruik gunstig te beïnvloeden.

En kan ik van een 1000-je bij een revisiebedrijf een 1310/1330 laten maken of het het handiger/goedkoper om bv een 1293 aan te leveren?

Dennis

RE: 1380 als daily of liever niet?

Ik heb momenteel een 1330, kent 276 (is op de rand van road/rally), duplex ketting, aangepaste kop en een HS4 (niet schrikken). Met een Hiff44 zou je nog iets meer power kunnen krijgen.

Om van een 1000 een 1310 of 1330 te maken wordt moeilijk. Je kunt beter een 1275 aanleveren. De verschillende overmaten staan ook in de Vizard. Misschien moet je die er eens op naslaan.

RE: 1380 als daily of liever niet?

Je kan als het nodig is ook een 1380 blok met bussen een verse cilinderwand geven.

Ik zou voor een 1293 gaan, met goede stage 3 kop en veel compressie. Verder een stage 1 kit met medium/bigbore LCB/RC40 en dan je 260 nokkenas erin.
Dat moet makkelijk 85-95pk leveren.

En aan een smallbore motor ga je weinig hebben. Het grootste wat daarmee kan is een 1220cc ofo (overmaat zuigers en 1100 krukas)

RE: 1380 als daily of liever niet?

Ik zou voor een 1293 gaan, met goede stage 3 kop en veel compressie. Verder een stage 1 kit met medium/bigbore LCB/RC40 en dan je 260 nokkenas erin.
Dat moet makkelijk 85-95pk leveren.




Dus een standaard 1.3 blok met stage3 kop enz enz. Dat was in eerste instantie ook mijn allereerste gedachte. Verder nog speciale eisen voor bv de koppeling? natuurlijk een olie pick up pijpje, main centre strap?, 4 blad fan?...

Dennis

RE: 1380 als daily of liever niet?

Is op zich niet nodig. Rij ik ook niet mee en nog steeds geen problemen ondervonden. En ik ben bijna 30.000/35.000 km verder.

RE: 1380 als daily of liever niet?

Ben ik het niet helemaal mee eens, als je blok fout gaat met een 1310 bijvoorbeeld, en je wil hem laten honen tot de volgende maat, moet je ook nieuwe zuigers etc, als je de zuigers vervangt hang je ook niet de zelfde lagers terug. Dus dan heb je al weer een total rebuild. Wat misschien wel net zoveel kost. Ik vind het persoonlijk geen goede reden om van een 1380 af te zien.

RE: 1380 als daily of liever niet?

Wat ik bedoel is dat je, bij een 1380, het blok gewoon weg kunt gooien. Bij een 1310 heb je nog een blok wat je opnieuw kunt gebruiken.

RE: 1380 als daily of liever niet?

dus je wilt een sneller blok voor dagelijks gebruik met een redelijk verbruik.

je begint altijd met een std 1275 blok

-boren naar 1ste overmaat (1293)die paar cc'tjes mis je echt niet.
-sw5 nokenas met duplex timing gear en 1,5roler rockers.
-goede kop laten maken/kopen en op een 10,5 compressie mikken.
-hiff 44 op goed minispares spruitstuk
-lcb met twin box rc40
-en netjes opbouwen met nieuwe lagers en arp bouten/moeren op de kritische plekken

als je elke week hem tot over de 6000rpm doortrekt dan is een center main strap intresant ander is het veel geld voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt (vergeet namelijk niet dat er gelijnboord moet worden bij het monteren van een CM strap)

Als de bak goed is niks aandoen leuk diff (3.2) er in en een ap rally koppelings plaatje er in

1380 lekker achterwegen laten er zitten echt we extra risico's aan die boring

als je het goed doet en er een goede kop op zit dan kan je die 90 pk zeker halen.
maar hou ik je achter hoofd dat 80pk ook als de brandweer gaat

RE: 1380 als daily of liever niet?

nonono schreef:
als je het goed doet en er een goede kop op zit dan kan je die 90 pk zeker halen.
maar hou ik je achter hoofd dat 80pk ook als de brandweer gaat



Dit kan ik zeker be-amen. Ik heb iets van 80pk in de mini liggen en dat is, na een standaard 1000 met 43pk, een hele andere ervaring.

RE: 1380 als daily of liever niet?

nonono schreef:
als je elke week hem tot over de 6000rpm doortrekt dan is een center main strap intresant ander is het veel geld voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt (vergeet namelijk niet dat er gelijnboord moet worden bij het monteren van een CM strap)





Lijnboren moest toch alleen gebeuren als de hele "centre main bearing cap" werd vervangen door een stalen variant?

In Vizard staat ook een verhaal over de dunnen cilinderwanden van een 1380. Dat zou olieverbruik opleveren (of iets in die aard).
Het hangt ook af of je gesmeden of gegoten zuigers gaat gebruiken.

Persoonlijk zou ik in een 1275 iets wilders dan een SW5 inzetten. Koppel zit er toch wel in en het extra vermogen bovenin, spreekt mij wat meer aan. Ik vind een 1275 met 80pk en veel tuningdelen(geflowde kop, nokkenas en rockers) overdreven als een std MG metro + stage 1 kit ook op die waarden zit. Maar nogmaals dat is wat de dorpsgek zegt. :P

RE: 1380 als daily of liever niet?

een mg metro met stage 1 kit levert heel mischien als ie net nieuw was met een stage 1 kit 80 pk (stage1 kit word echt overdreven)

een 1380 hoef niet meer olie te gebruiken dan een std overboring.
het probleem zit hem in de toevoer naar je oliepomp.
dat kanaal zit bij een 73,5mm boring heel dicht op de wand en als je pech hebt doet dat wandje onder 80 ponds olie druk paf en dan is je olie druk echt in een keer weg en je blok helemaal kapot.
zo zijn er nog wat dingen die een dun wandje krijgen.

als je een center mainstrap monteerd moet je de mains cap vlak frezen aan de boven kant.
dit zorgt voor een lichte vervorming van de cap.
als je het bouwen van je blok serieus neemt moet je dus lijn boren.
het werkt wel zonder alleen je verhoogt de betrouwbaarheid op deze manier niet je voegt namelijk extra vrijving toe

RE: 1380 als daily of liever niet?

als je een center mainstrap monteerd moet je de mains cap vlak frezen aan de boven kant.
dit zorgt voor een lichte vervorming van de cap.
als je het bouwen van je blok serieus neemt moet je dus lijn boren.
het werkt wel zonder alleen je verhoogt de betrouwbaarheid op deze manier niet je voegt namelijk extra vrijving toe




Duidelijk verhaal d:)b

RE: 1380 als daily of liever niet?

ik ben het met nonono eens een main strap hoort er gewoon op. Iedereen trekt zijn mini wel eens lekker door dus ook boven de 6000 tpm. Dan kan je maar beter gewoon een main strap hebben.

Maar wat ik nog mis in dit verhaal is je krukas laten slijpen en polijsten en het complete draaiende gedeelte laten balanceren. Dit verhoogt de betrouwbaarheid enorm en je blok loopt veel mooier rond. Als je voor bijvoorbeeld een 276 nokkenas gaat monteer dan ook een iets verlicht vliegwiel.

En een gereviseerde bak maakt het geheel helemaal af.

RE: 1380 als daily of liever niet?

Over gereviceerde bak gesproken, de mijne is op daarom wil ik meteen mijn blok vervangen... Ik wil graag de sounds van rechte vertandingen, ja ik weet het is een hels lawaai >:) Dan zijn recht vertande dropgears toch voldoende...?

Dennis