1380 welke nokkenas

RE: 1380 welke nokkenas

Heb een vraag heb nu een kent 276 nokkenas in mijn 1300cc steken maar zou deze ook kunnen dienen voor een 1380 cc of raden jullie mij liever aan om toch een andere te steken. Welke zouden jullie aanraden. Maar heb ook al is gelezen da je bepaalde veren moet steken ook, hoe weet ik welke veren ik moet steken dan, heb nu gewoon dubbele veren.

Waar kan ik best een nokkenas kopen of waar halen jullie die.

RE: 1380 welke nokkenas

hangt ervan af

de vraag is wat wil je?
dan wat mag t kosten?

als je voor de full race spec gaat can je mooie scattercams kopen.
als je meer weggebruik ambieert zou ik een SW5 of iets van die strekking kopen...

zoek het forum eens goed na op nokkenas, dat zou je een goed beeld moeten geven waar te halen.. :P

RE: 1380 welke nokkenas

Het is ook voor straat gebruik maar mag wa race zijn ook.

Er zijn al zo veel dingens verteld over die nokkenassen maar het maakt mij niet duidelijker, Daarom zou ik graag weten welke en welke veren en op wa ik moet letten enzo.

RE: 1380 welke nokkenas

je kan deze nokestok gewoon gebruiken
maar er kan veel meer en daarvoor is de standaart vraag hoe ga je de auto gebruiken?

de sw5 fanclub is hier behoorlijk groot en ik denk dat je daar ook een lekkerder rijdbare auto van krijgt dan met een 276

zoeken is echt het handigst en dan de vragen die je over een stok hebt in het desbetrefende topic stellen.

RE: 1380 welke nokkenas

Ik heb in m'n 1400 een 268/268 een CA3 of cac800(type wat er nu is) , deze heeft een beschaaft koppelbeloop en begint vrij ver onderin tot ver bovenin het toerenberijk , ik draai 8500rpm max.
Met m'n spi en rimflo stage 5 kop (custom made) haal ik nu 116BHP (gedacht 105).
Je kan natuurlijk een extremere nokkentak gebruiken maar dit gaat meteen van je rijcomfort af.
Alles boven de 270 in en uit zal onregelmatig lopen in stationair en je koppelbereik zal ook aan de hoge kant beginnen.
De mooiste op dit moment is de revolution 001 van Mspares die de SW5 met vlag en wimpel verslaat.
Mijn volgend project (een 1550cc , 76mm zuigers) krijgt dan ook de revolution nokkentak.
Greetz , Jeroen2.

RE: 1380 welke nokkenas

1550 uit een a serie??

lijkt me leuk.. ben benieuwd

succes. groetjes Mark

RE: 1380 welke nokkenas

heb je meer info over doe mspares stok?
wat is zijn bruikbare rpm band en hoe zit het koppel en hp wise?

RE: 1380 welke nokkenas

Het is een Evolution 001

LCA 107 degree
DURATION INLET 264 EXAUST 268,
LIFT INLET 264 EXAUST 289.

nou dat zie je meteen .... veel beter dan een SW5 :+).

ik heb overigens geen idee hoe deze nokkenas het doet, nooit een in het wild gezien, noch dyno gegevens.

RE: 1380 welke nokkenas

Wij moeten tunen binnen de laatste uitstoot-eis!!
Het gaat om een spi/mpi!!!
En voila , er is op dit moment geen nokken-as die qua vermogen hoger produceert binnen de uitstoot-eisen , zelfs de "speciale" 270i niet.
Als we een 70-er opknappen zet ik er een 296 in , dan heb je met een lekker kopje in een std1275 al zo ff dik 110bhp.
Maar goed , daarom maar 's aan m'n 1550-er beginnen.
Blok is al ge-X-rayed om te kijken voor de offset.
Ik heb 7,6mm (minimum dikte) wanddikte van de cilinders , kortom plek zat.
76mm zuigers , cool spul hoor (heeft niemand , 1 off).
Tussen de cilinders 6,1-5,9-6,1mm (4-3-2-1), dus de middelste krijgen 1mm offset en de buitenste 2mm.
Dan moet je wel je olie-kanalen ff sleeven bij cil 4 , ook geen kunst.
oeps , offtopic.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: 1380 welke nokkenas

fantastisch verhaal jeroen2
maare waarom is die mspares stok nou zoveel beter ?!?!
hoe leuk ik al die extreme tuning experimentenvan je ook vind (dit meen ik geen sarcasme)
wil ik toch wel een antwoord, dyno plot oid

en uitstoot was da :P

RE: 1380 welke nokkenas

Tunen binnen de uitlaat-eis
RDW-norm: Auto's met benzinemotor én katalysator die na 31 december 1992 op de weg zijn gekomen, zijn verplicht jaarlijks een viergastest te ondergaan. Hierbij wordt om milieutechnische redenen de samenstelling van het uitlaatgas gemeten. Op die manier kan bepaald worden of katalysator en lambda sonde nog goed functioneren.

Voor 31-12-1992 moet je voldoen aan de CO norm, veel makkelijker....
Hierbij zijn de mini's van 1992 met spi in het voordeel..of zie ik dat verkeerd? Daar hoeft als er K6 op je kenteken staat geen kat onder te zitten.. ;-)

Groet, Mini-Martijn

RE: 1380 welke nokkenas

2 nono ; Kom maar naar Utrecht , dan meet ik die van jou ook ff en laat ik je meteen zien hoe het word gemeten.
We hebben laatst meteen na de Dynorun (tunen) een paar runs gemaakt met de RR.
Het gemiddelde van de runs komt precies overeen met de koppel/vermogens curve van elkaar.
De RR geeft daarnaast nog heel veel meer info dan de Dyno.
Dyno is makelijk tunen (je hoeft niet te stopen om de ontsteking ff te setten e.d.).
De RR is wat omslachtiger tunen maar heeft daarnaast nog zoveel functies (wegligging , vering , remafstanden , de-aceleraties , etc).
Met 2 maal tunen op de Dyno , koop je al een RR of SS model (Mparts neemt ze mee naar Utrecht).
Greetz , Jeroen2 :)

RE: 1380 welke nokkenas

Iemand vroeg de verschillen op schrift , ik moest weer ff zoeken naar de mini's waar ze op zitten maar.. voila.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... pares..jpg
Staat op m'n plaatjes-site.
Vlag en wimpel , toch???
Elke snelle mini die ik mag testen bewaar ik in m'n data-bank.
Vermogens zijn effectief wielvermogen , dwz de HP's en koppels die je hier ziet zijn aan het wiel , dus moet je dit met 1,64 vermenigvuldigen daar de mini 39% vermogen verliest vanaf vliegwiel.
Dus de rode heeft 73HP op z'n vleigwiel en de blauwe 99,5HP.
Deze meting is met dezelfde mini gedaan voor en na revisie van de lagers en bak , opnieuw gewogen , met dezelfde kop en uitlaat , 1275 std zuigers , carb , etc.
Ook zie je meteen dat de std 4-bak nog kan met zulke koppels , 85ft/lbs is het max voor de std lagers of een 5-bak (5-bak kan nooit meer hebben dan 85).
Beantwoord dit je vraag nono ??
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1380 welke nokkenas

Die correctiefactor (van 1,64 volgens jou) is geen constante waarde maar afhankelijk van het vermogen dat je erin stopt

RE: 1380 welke nokkenas

das zeker een interresant grafiek je en dat triggert bij mij zeker wel wat intresse!
dus die gaan we zeker in het achter hoofd houden

RE: 1380 welke nokkenas

jah ho eens even..

die 39% waar haal je dat vandaan ??

zelfs een Mitsu EVO en Subaru Impreza scoren ergens rond 24% ( met 4wiel aandrijving!! dus een extra tussenbak.. aandrijfas etc etc..)..
dus als de bak in een mini met 1/4 van de tandwieltjes ook 24% verliest kom je aan 74PK niet 99PK


een A+ plus bak absorbeert erg variabel ergens tussen 10 en 25 PK freewheelend.. afhankelijk van het toerental.. immers met 12 pk kan je best een bak laten draaien.
dus als ik ook een gokje mag doen..heeft die 99pk ergens tussen 72 en 85pk..(overigens best netjes)


Keith Calver's nieuwe race blok (1380 met CST 284 nokkenas, 5 poorter) haalt 110pk op de wielen op de rollen bij MBE..

da's dan 180.4pk op de kruk?? ..ik denk het niet (en hij ook niet).


zelfs Paul's mini levert volgens deze berekening dan 121PK aan de kruk. en dat is dik meer dan Swiftune ooit meet een 1380 heeft gehaald..

darn.. wij zijn echt zoooo goed


:P