1500-1600cc A+ blok.

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Het ontwerp is klaar en de leverancier kan zuigers maken van 76mm.
Krukas krijgt een lange slag (zat te koop overigens).
Dan rest ons alleen nog de koppakking die wel heel erg offset is , hopelijk vinden we een leverancier die ook deze op maat kan maken.
Greetz , Jeroen2 ;)

[size=75:26odfaz8][Titel aangepast - Eelke][/size:26odfaz8]

RE: 1500-1600cc A+ blok.

euhm moet ik hieruit opmaken dat je je eigen blok laat gieten? :?
of boren in de cnc hal van watsilla ;)

wel relaxed om 'standaard' met 1500a1600 cc rond te rijden :9

hoeveel pkaas zou dat blok maken? 8)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

En wat zijn de kosten hiervan?

default

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Krukas krijgt een lange slag (zat te koop overigens).




Is dit een krukas die ook o.a. in een ´standaard´ 1430 zit?

En kom je qua offset in de problemen met een standaard cilinderkop of moet je offset geplaatste kamers maken?

RE: 1500-1600cc A+ blok.

76.1x76.1x86(slag)x0.25x3.14x4=1563cc's.
Het kan ook minder 84 slag = 1527cc's.
En met een std slag 81.3 = 1478cc's.
Je houd net 2.1mm tussen de cilinders over (minimum) van een std blok.
Hierdoor heb je een offset van meer dan 1mm bij de buitenste cilinders en meer dan 0.5mm voor de binnenste 2 cilinders.
Ook moet je de olie-boringen sleeven omdat je daarin geboord hebt.
Ook moet je 3 steel bottom-straps gebruiken voor de torque.
Etc etc , te veel om op te noemen.
Greetz , Jeroen2 ;)
P.S. PK's weet ik niet precies , torque wel ongeveer 150Nm/6230rpm.

RE: 1500-1600cc A+ blok.

heel cool dat je het doet hoor
maar waarom?!
als je voor de max hp gaat dan had je beter (pk prijsverhouding) een 7 of 8 poort crossflow kop kunnen nemen of een dohc kop
wat is de drive tot de debiele (wel cool) inhoud in een A series?

RE: 1500-1600cc A+ blok.

je hebt iig wel iets heel unieks dan! denk dat dat toch meespeelt?

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Precies , Niemand heeft .... ooit .... zulke grote zuigers proberen te gebruiken.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

duidelijk
het is wel heel cool dat je nu op grofweg de dubbele cylinder inhoud gaat komen van het oer A blokje

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Uhm, ja het is mogelijk. Er was een of andere pool, geloof ik, die met een 1600 autocross reed. Hij staat genoemd in Vizards boek. Blokjes gingen ongeveer 150 km mee, flexten als een gekke. Ik heb 1380 geboord (73,5) en nog iets meer (74 mm Truimph zuigers), maar dat was al krap. 76 mm boren lijkt me vragen om problemen. En, zoals al genoemd, de 1300 is al lichtelijk astmatisch met z'n 5 poorten, dit lijkt me niet bevorderlijk. Een 16V kop op een 1310 lijkt me veel effectiever en betrouwbaarder. Maar minder uniek, da's waar.

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Krap ??

Helemaal niet !!

De fout die David V. en meerdere engelsen (Mp en Ms) maken is gewoon omdat ze niet eerst ff een foto maken en dan precies kunnen zien hoeveel vlees er nog op de cilinders zit , daarom komen ze allemaal met die minimale offsets waar je dan tussen de cilinders geen reet over hebt!!
Daarbij komt nog dat ze niet goed weten hoe je een oliekanaal oliedicht moet sleeven , omdat je daar altijd in zit als je extreme offsets gebruikt.
En daar komt dan nog eens bij dat je bepaalde zuigers nodig hebt waarvan het hemd is weggehaald aan de zuigerpen einden (bv powermax en alle grotere broers van federal mogul hebben dit dus makelijker kan het niet lijkt me).
Dan komt nog eens dat de std zuigerspeling veel te groot is .. ongeveer 0,1mm waardoor je zuiger lekker staat te schommelen.

Mijn 1400 heeft 3 maal 4,2mm (met std plakpakking) tussen de cilinders , oliekanalen zijn gesleeved (cunial koper,nikkel,alu legering) en lopen zelfs door cilinder 4 en de zuigerspeling hebben we op 0,03mm met 120grid (beste smering) gezet.
Ik haal 8500rpm met m'n 268/268 nokkenstok en m'n smeeroliedruk staat altijd op 70Psi.
M'n oude blok had er 110K Km op zitten en alleen het middelste hoofdlager was wat ingelopen , maar deze had geen steel centerstrap , dus qua flexen valt het reuze mee ... t's natuurlijk wel A+.

Als je ooit begint , koop een total loss duitse SPI of Metro (hetzelfde blok als SPI) als basis , deze hebben het meeste vlees op de cilinders.

Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

voor de koppakking kun je toch ook een stuk alu pakken dat je CNC freest. Probleem is misschien dat het niet helemaal vlak blijft door het dunne materiaal. Toch zal ook daar een oplossing voor gevonden kunnen worden. (bijvoorbeeld een hele dikke koppakking maken en wat van je blok en kop afhalen) Kun je meteen de compressie wat hoger pakken. Zou wel meteen een aantal koppakkingen maken....

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Ik hoop dat je gelijk hebt, het zou een grote stap voorwaards zijn. Ik ben sceptisch (aangeboren afwijking), vooral omdat er al zoveel geprobeerd is. Maar ja, één moet de eerste zijn, en misschien ben jij dat in dit geval. Al blijf je met die astmatische siamese poorten zitten. Voor de koppakking moet je misschien eens zoeken naar massief koperen koppakkingen. Die worden laser gesneden en ze maken ze in allerlei afmetingen, of vanaf tekening als je die aanleverd. Ik google even:link
En foto's, graag. Veel foto's. Ben wel nieuwsgierig, namelijk...

Cheers,

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Als je een speciale koppakking wilt maken, kun je deze het beste laten lasersnijden. Of waterjet snijden; dan vervormt het materiaal niet en op een tiende nauwkeurig.Ik heb er eens 1 laten maken (een paar mm dik) van koper om mn compressie omlaag te krijgen voor een low budget turbo projectje. Dat werkte boven verwachting!

Ik vind t wel cool dat je t aandurft, iets aparts is t zeker!

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Ik heb al een plaat latoenkoper , maar ben er niet tevreden over.
Die is nu m'n mal geworden.
'k zoek nog ff verder met een leverancier in Japan die kunnen plakpakkingen op maat maken.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Je kunt hem inderdaad beter draadvonken, laten laser- of watersnijden. maar ik had aangenomen dat je niet over deze apparaten zou beschikken en het zelf wilde maken. De koppakking zal iig het probleem niet zijn bij zoiets. Ik vraag me ook af hoe lang het heel blijft. Maar kom eens met foto's ik ben benieuwd hoe een dergelijk grote boring er uit ziet...

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Draadvonken lijkt me niet makkelijk, lasersnijden is een betere optie.

RE: 1500-1600cc A+ blok.

hoi.

ik neem aan dat je JE zuigers hebt laten maken ( of iets ander hypereutectic) ??

met normale zuigers kan je niet zo krap gaan zitten lijkt mij.

ben benieuwd. persoonlijk zou ik denk ik liever zo veel geld in een bmw k100 16 klepper steken, maar ik denk dat je best leuk caravans kan trekken zo :)

qua beademing zal het wel krap worden, maar hoge toeren draaien zit er denk ik toch niet in (lijkt me ook niet nodig)

wellicht kan er er ook balans assen op maken .. wellicht wel handig :P

RE: 1500-1600cc A+ blok.

toch raar dat ze dit al jaren niet hebben gezien.. en jeroen2 het ineens wel ziet.. of is dit nieuwe techniek?

maar we horen ook als het niet lukt qua ruimte tussen de cillinder?.. :)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Als je extreem offset gaat, dan haal je toch niet je volledige/efficiente slag.
dan wordt die 86 toch maar iets van 84.5 ofzo??
Dan veranderen je odp en bdp dus ook, heeft dit geen gevolgen voor ontsteking, inspuiting ed?

RE: 1500-1600cc A+ blok.

2 helter , wij hebben het hier over 1+mm axiaal , niet radiaal.
Om een goede 1400+ te maken moet je cil 1 en 4 mindstends 1mm naar buiten zetten en cil 2 en 3 ongeveer de helft ervan.
Dit hangt helemaal af van het blok wat je hebt , wij maken dan ook een rontgenfotootje om te zien of het wel kan.
Alleen dan hou je de optimale wanddikte over.
Onze 1380's hebben 4,2mm tussen elke cilinder en de 1500+en hebben nog 2,2mm , 2,14 is het minimum voor het gietijzer waar de blokjes van gemaakt zijn (A+ bedoel ik dan).

Maar idd , op je vraag terug te komen,
Wij boren ook altijd iets radiaal , dit ligt tussen de 0,2-0,4mm van de oliegalleij af (anders kan je er wel eens in zitten).
Bij 0,4 radiaal verlies je bij bv een krukas met een slag van 81,3mm maar 0,004mm , petje af als je dat merkt.
Daarbij komt nog dat de std krukassen nogal varieren qua bouwjaar (lees batch) , 79,8 tot wel 82mm en dat merk je wel!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

hoi. heben de zuigers gas ports er in i.v.m. betere ringseal.

wellicht nog wel een ideetje anders

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Flattop , teflon mantel en seamless zuigerveren.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

chic, maar ik doelde op gas ports: series kleine gaatjes die je vanuit je ringland boven de 1ste ring naar achterkant van de eerste groef lopen.

maar het werkt alleen met speciale zuigers waarbij de groeven erg krap zijn.

idee is dat je minder ringspanning kan hebben , de poorten zorgen dan voor een hogere ringspanning (alleen)bij de werkslag

edit typo's

RE: 1500-1600cc A+ blok.

Ik weet wat je bedoelde (direct contact veren)(maar dit werkt ook bij de compressieslag btw) , indirect contact veren zijn die er bijna elke zuiger zitten.
Maar nee , om ff terug te komen op je vraag , de seamless zuigerveren zijn ondersteund door een geribbelde bladveer die je eerst monteerd , daarna stretch je de zuigerveer en koelt deze af bij -10celcius of minder(dan komen ze terug in de oude vorm , memorie heet dat).
In de bodem zit wel 1 groef die rondom loopt zodat er zich geen vuil kan ophopen onder de bladveer.
De veren zijn "gebakken" in teflon en hebben wel 15% minder wrijving dan elk andere veer die er nu op de markt is.
Kosten drijfstang , zuiger , pen en veren op maat gemaakt en gemonteerd , 650 Euri per stuk maar dan heb je ook wat.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

uuhm da's vrij duur qua geld.

ik zou er een geblazen BMW conversie voor doen (maar ieder zijn meug)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

best grappig dit allemaal lezen.. zonder iemand tegen het hoofd te stoten, ik ben voor gekke dingen uitproberen en vandaaruit is dit natuurlijk behoorlijk interessant, maar als ik de rekensom maak: 4x 650 euro zit je dus al aan 2600 euri voor 4 zuigertjes compleet en wel. dan komen er de kosten van het blok, nokkenas, cilinderkop, pakkingen en dergelijke bij...

is er echt markt voor een blok wat ruim 4000 euro gaat kosten???

ik zal wel een zuinige hollander zijn, maargoed, ik blijf dit echt volgen, maar deze vraag zou ik toch beantwoord willen zien ;)

RE: 1500-1600cc A+ blok.

tjah..

En ik denk dat je er met 4000 euro niet bent. >1000 euro voor de krukas.800 euro voor een freudenberg crank demper,etc ect.

En je moet echt een kop hebben die goed ademt.

ik vindt het allemaal wel grappig maar je koopt er een Morspeed 16 klepper met alles er bij voor ( DTA, etc etc) of een Arden 8-poorter met roller barrel injectie.

levert allemaal rond en dik boven 150 PK

en voor rond 2000 euro kan je echt een hele leuke 1380 opbouwen met eigenlijk zat vermogen (tussen 95 en 115pk).

kan je voor die andere 2000 euro alvast reserve versnellings bakken en banden kopen. :P

RE: 1500-1600cc A+ blok.

He Jeroen2, hoe is het met het 1500-1600 A+ blok afgelopen?