1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Hallo,

ik ben van plan Quibus een nieuw hart te geven en daarom sta ik voor een aantal keuzes. Graag zou ik van jullie willen weten wat het best haalbaar is. (eigenlijk gaat het tussen C & D, maar mij proberen over te halen kan natuurlijk) Het blijft hoe dan ook een automaat, dit omdat ik het zonde vind om weer een automaat minder te hebben rijden in NL. Als ik wil schakelen heb ik Blikkie wel :P.

Ik kan
A) de huidige motor en bak laten reviseren (kosten ongeveer 3500. De autmaat bak kost namelijk al 1000 euro...valt voor mij al af, maar misschien voor in de toekomst)

B) Een gebruikte motor met automaatbak kopen (wil ik niet omdat ik dan misschien met iemand anders zijn rotzooi zit, maar het is een optie)

C) Een "complete remanufactured engine/gearbox" kopen in Engeland. Deze optie bevalt mij op zich wel. (de kosten zullen minimaal rond de 2000,- liggen) Het zal dan gaan om een normaal blok met carb.

D) Deze motor kopen en dan inbouwen. Nu begrijp ik dat dit een speciale uitgave is met een airco aansluiting (wil ik niet per se gebruiken) en dit is een foto ervan .
Als ik het goed begrepen heb is dit een MPI model. Is deze makkelijk (lees zonder al te veel extra kosten) zelf over te zetten in mijn 1983 HLE body?
Denk hierbij aan een radiator die anders moet (wilde ik toch al veranderen) Alles wat nu oud kan zijn wil ik ook meenemen in de verandering.

Als ik hem ga omzetten, dan heb ik iig een motortakel nodig en ruimte, maar nog speciaal gereedschap?
En weet iemand een plaats in of rond Den Haag waar ik deze operatie zou kunnen uitvoeren?

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

stevige klus om een mpi in te bouwen in een carb mini.

je hebt nodig een mpi-blok, maar ook een kabelboom, ecu, andere radiateur, en een flinke hoop tijd...

automaat terugbouwen is ook een verhaal apart, behalve een extra pedaaltje moet je langs de rdw voor herkeuring

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Herkeuring lijkt mij niet nodig toch...het blijft een automaat met alleen een ander blok (zelfde aantal cylinders). Alleen het ombouwen dus.

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

buiten de kabelboom en ecu, heb je ook de tank nodig en de positie in het subframe was dacht ik wat verder naar voren voor de MPI's (als je het niet passend kan maken heb je dus ook nog een subframe nodig)

Optie C is dus (aanzienlijk) makkelijker ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

ik naam aan dat er op kopie deel 1 geen injectie staat aangegeven? als je die erin gooit zal het ook aangepast moeten worden, dus wel langs het rdw. meer cc's kunnen ze moeilijk controleren, maar of het een carb of injectie is een stuk makkelijker. ik weet niet hoe dat zit met de keuring. als je twijfeld over c, kun je toch beter effe doorsparen en voor 1500,- meer een gereviseerde automaat bak met moter erin hangen?

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Je loopt tegen een flink aantal problemen aan...

Je hebt iig nodig:
* Complete kabelboom met ECU
Mpi heeft alarm etc, dit zul je aanmoeten passen zodat het wel werkt...
* Benzine tank + leidingen
Mpi's hebben een andere bodem waar plaats is voor leidingen ed...
* Ander of aangepast subframe
Mpi's hebben radiateur achter de grill zitten, dat is wel weer op te lossen, maar brengt extra werk mee.

Ook de body van een Mpi wijkt op een heel aantal punten af van een '83er body, dat brengt veel werk met zich mee.

Wat is het probleem met dit blok? Is de bak nog goed?

Groet
Erwin [size=50:22lf6dwz]die wel een compleet airco systeem wil overnemen...[/size:22lf6dwz] >:)

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Wat is er mis met de huidige motor van Quibus?

Ben

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Mini Power schreef:
Je loopt tegen een flink aantal problemen aan...

Je hebt iig nodig:
* Complete kabelboom met ECU
Mpi heeft alarm etc, dit zul je aanmoeten passen zodat het wel werkt...
* Benzine tank + leidingen
Mpi's hebben een andere bodem waar plaats is voor leidingen ed...
* Ander of aangepast subframe
Mpi's hebben radiateur achter de grill zitten, dat is wel weer op te lossen, maar brengt extra werk mee.

Ook de body van een Mpi wijkt op een heel aantal punten af van een '83er body, dat brengt veel werk met zich mee.

Wat is het probleem met dit blok? Is de bak nog goed?

Groet
Erwin [size=50:1h2r7tos]die wel een compleet airco systeem wil overnemen...[/size:1h2r7tos] >:)




Nou dat airco systeem dat is er nog niet hoor :P Zou ik wel willen soms want ARKO is ook niet alles. Dus eigenlijk zijn de aanpasiing te veel om rendabel te zijn.
Dus eigenlijk is optie C het beste gewoon een gereviseerde motor + bak kopen met carb.

De RDW weet het zelf niet zeker of er nou een herkeuring moet komen. Ze denken van wel, maa rde technische helpdesk is met pauze dus dat kan ik later navragen.

Ben M":1h2r7tos]Wat is er mis met de huidige motor van Quibus?

Ben[/quote:1h2r7tos]

De versnellingsbak slipt heel erg en soms pakt hij de 3e versnelling gewoon niet..En de motor..die slurpt olie en verliest ook heel erg veel olie, dus wil ik die ook gelijk nieuw (hij is tenslotte al bijna 25 jaar oud)

En ik wil hem helemaal in orde gaan maken, dus begin ik bij het hart :D

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

je kan ook je eigen blok en bak zelf reviseren...
hier bijvoorbeeld een pagina met wat informatie wat je aan de problemen met de bak kunt doen...
Ik denk dat in die kosten voor je optie A nog wel wat ruimte zit als je zelf wat dingen doet

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Zelf reviseren zie ik nog niet zo zitten. Ik wil iig het oude blok houden om het te leren. Mocht ik dan ooit om een blok verlegen zitten dan heb ik er een liggen.

Zijn er buiten een motortakel en een normale sleutel zet nog andere dingen nodig zoals engelse doppen of speciale mini gereedschappen? Hier staan twee speciale typenummers link 18G1240 en 18G106, moet ik die echt erbij hebben, want dan bestel ik ze mee.

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

voor 18g1240 staat hier links een alternatief:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fronsusp/13.htm

de andere is gewoon een kogelsplitter .. die zou ik gewoon aanschaffen, heb je wel vaker nodig als nog eens aan je mini (of andere auto) gaat werken.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Het gaat toch voornamelijk om ombouwen dus verplaats ik 'm naar TM&T (uit ST)

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Hoi Tymiek,

jaja dat doet me oed om te zien dat er nog iemand is die zo bezig is met quibus als ik :D

het is het gemakkelijks om ergens eeen 2ehands blok vandaan te toveren die nog geod werkt.
revisie is schreeuwend duur.
en evt een opnieuw opgebouwd blok erin....


MPI lijtk me iets te hoog gegrepen en carb werkt ook goed hoor! O:)

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Ja de opties die ik heb zijn leuk, maar vaak duur. (kreeg van minisport een opgave van 3500 pond voor een complete set

998cc A+ engine including automatic gearbox, torque
convertor and drop gears etc. 3,500.00


waarom het zo duur is weet ik niet, want alleen de motor is 900 pond :? )

Een gereviseerde compleet met bak is heeeeeel erg duur. Nu denk ik eraan om een gebruikte met bak te kopen en (zoals Crispy aangaf) zelf wat te doen aan de motor en bak. Als ik de motor eruit heb en een vervanger dan kan ik rustig aan de originele motor werken.

Wat ik allemaal moet doen zie ik dan wel :P
Ik wil ook nog schijfremmen eronder hebben, dus of fiesta klauwen vinden en anders even krom liggen voor nieuwe klauwen voor onder een 10"er.

Voor het verwijderen van de motor heb ik dus de volgende dingen nodig.

link
link
En een takel en ruimte natuurlijk

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Als je dat 4e plan wilt gaan uitvoeren kun je beter van een gecrashte injectie Mini het heel voorsubrframe met motor, kabelboom, benzine over nemen. Op marktplaats circuleerde er laatst nog zo'n setje rond. Ik heb hetzelfde gedaan en dat is heel goed te doen. Als je alle onderdelen los moet gaan komen ben je weer heel wat euro's verder. Een Mpi is sowieso wat ingewikkelder dan een Spi doordat het koelsysteem ook behoorlijk anders is. En simpelste lijkt mij om ergens een goede carburateur motor vandaan te halen.

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Optie 4 valt al af, vooral omdat een leuk setje vinden moeilijk is en ik hem opnieuw zal moeten laten keuren. Het moet wel leuk blijven. Eigenlijk zal het nu een combinatie van reviseren en oud blok kopen worden. Nu nog een goed blokje vinden met bak voor een automaat.

En dan maar onderdelen kopen voor een revisie (en gelijk alles leren :P)

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Ok ik heb nu de optie voor een SPI automaatblok (1995) uit engeland met 50K miles (80k km) die nog lopend te horen is, maar wel olie lekt (welke mini niet :P) maar wat is acceptabel?

Ik kan er ook een kopen die ongeveer 70K km heeft (ook een 1300, maar verdere gegevens heb ik nog niet) die niet lopend te horen is.

Hoe kan ik het beste mijn keuze maken en waar moet ik vooral op letten bij beide motoren?


Dan kan ik mijn 1000cc zelf proberen te reviseren.

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Waarom ga je zover zoeken?
In Eindhoven staat er ook zo eentje... Zie MP!

;)

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Dat is een engelse dus :P dus degene waar ik het over heb...Jammer genoeg stond dat er niet bij dus.

Het ombouwen van een NL naar UK motor schijnt ook weer wat moeilijker te zijn.

RE: 1983 HLE Automaat van carb naar MPI?

Nou de kogel is door de kerk...Voorlopig zal er een handgeschakelde 1000cc ingaan. Motor heb ik al, overmorgen ga ik een subframe halen (kan ik alles rustig op en aanbouwen). En dan maar op een gegeven moment het oude subframe en de motor er uithalen en dan overzetten van mijn body. Even alle onderdelen verzamelen (kan ik ook gelijk mijn fiesta conversie toepassen) en bouwen maar :D

De oude motor ga ik proberen zelf te reviseren (lukt het niet, dan heb ik iig een motor er inzitten).