2 verstralers apart schakelen

RE: 2 verstralers apart schakelen

Ik wil via mijn achtermistlampschakelaar mijn mistlampen voor apart schakelen.

Heb een relais gekocht, maar wil even advies hoe deze schakelaar goed aan te sluiten.

- Mijn idee is om de + ergens vandaan te halen.
- Deze op de schakelaar te zetten en op de relais
- Van de schakelaar naar de relais een draad en de kabels van de lampen naar de relais.

Hieronder de relais...

Hoe sluit ik dit aan en welke draad komt op welk nummer ?

[img=http://img37.imageshack.us/img37/3159/img0114bd.th.jpg]
[img=http://img18.imageshack.us/img18/725/img0113ujl.th.jpg]

RE: 2 verstralers apart schakelen

We kunnen het onderverdelen in 2 circuits: hoofdstroom en stuurstroom.

Hoofdstroom:
> + van startmotor -> naar zekering die 10A of iets groter is (weet even niet welke waarden er zijn) -> naar pin 30 van het relais
> vanaf pin 87 van het relais naar de verstralers

Stuurstroom:
Hoe wil je het precies schakelen? Zit er op je achtermistlampschakelaar ook nog een mistachterlicht? Zo ja, wil je deze dan apart van je voorlicht kunnen schakelen? Of wil je hier alleen je verstralers op aansluiten?

In het laatste geval, haal ergens in de buurt van de schakelaar een 12V vandaan.
> 12V uit cabine of van zekeringkast naar achtermistlampschakelaar -> vanaf achtermistlampschakelaar naar pin 85 van het relais -> van pin 86 van het relais naar de massa

Als het niet duidelijk is kan ik ook een tekening/schets maken.

RE: 2 verstralers apart schakelen

Ik wil alleen de verstralers schakelen met de schakelaar.

Als je een schema kan maken heel graag, maakt alles nog duidelijker.

Thanx :D

RE: 2 verstralers apart schakelen

Zie de afbeelding voor het schema. Elk lijntje heb ik maar even een letter gegeven zodat antwoord geven op vragen makkelijker is. De draden die je moet trekken zijn rood gemarkeerd.

http://img23.imageshack.us/img23/4264/14042012807.jpg

a) Van 12V (maakt niet uit waar je die vandaan haalt) naar schakelaar
b) Van schakelaar naar relais
c) Van relais naar massa

d) Van 12V (bijv. startmotor) naar zekering
e) Van zekering naar relais
f) Van relais naar de 2 verstralers

De verstralers zijn waarschijnlijk al met een metalen steuntje met de massa van de auto verbonden, daarom hoef je voor g) en h) geen draden te trekken.
g) Massapunt verstraler
h) Massapunt verstraler

Wat betreft draaddiktes:
a, b, c: Minimaal 0,5mm²
d, e, f: Minimaal 1,5mm²

Hier niet van toepassing, maar bij uitbreiding naar 4 verstralers moeten d, e, f minimaal 2,5mm² zijn tot aan de splitsing.

RE: 2 verstralers apart schakelen

Ik heb zelf even een schema gemaakt zoals ik denk dat het zou moeten zijn..

[img=http://img338.imageshack.us/img338/9991/fotokrm.th.jpg]


Is dit zo goed...

RE: 2 verstralers apart schakelen

Bijna...

:-)

OF aansluiting 86, OF aansluiting 85 (via de schakelaar) moet een + krijgen in plaats van een -

Aangezien er op de afbeelding van het relais geen diode in het relais zichtbaar is, maakt het niet uit, Ik gooi de 2 ook altijd door elkaar, 1 van de 2 is massa, de andere spanning.. ;)

Je praat overigens door elkaar over verstralers en mistlampen ?
Hou er rekening mee dat mistlampen alleen mogen branden in combinatie met stads- of dimlicht, EN dit binnenin zichtbaar moet zijn met een controlelampje, en verstralers alleen mogen branden in combinatie met grootlicht.

Als je de voedingsdraad van je schakelaar weghaalt bij de lichtschakelaar, weet je zeker dat ze niet kunnen branden als het licht niet aanstaat.

RE: 2 verstralers apart schakelen

Shit, had eigenlijk als .png op moeten slaan. Is het te lezen?
http://img137.imageshack.us/img137/9991/fotokrm.jpg

Tekst links:
Als de getekende zekering een bestaande is, dan hoef je deze draad niet opnieuw aan te leggen.
Als de getekende zekering een nieuwe zekering is, dan is het makkelijker om de +12V van de startmotor te halen. Die is dichterbij. (Met een voltmeter kun je er achter komen waar op de startmotor altijd +12V staat)



Tekst rechtsboven:
Wat Bartje al zei over regelgeving
Als je daaraan wilt voldoen haal dan de 12V bij de gewone lichtschakelaar vandaan (de aansluiting met 0V als je licht uit staat en 12V als je licht aan staat) als het je niet kan schelen moet je voor de APK 1 van de stekkertjes van het relais loshalen en na de APK weer aansluiten.



Tekst rechtsonder:
Als dit een zekering in de bestaande zekeringkast is: Prima!
Als dit een nieuwe zekering is, de waarde lager maken. 10A of 15A




Bartje schreef:
Bijna...

:-)

OF aansluiting 86, OF aansluiting 85 (via de schakelaar) moet een + krijgen in plaats van een -



Ik geef de voorkeur aan kant van de schakelaar voor de +.(85 in dit geval) Waarom?
Als je dan ooit nog storing moet zoeken wordt je niet in verwarring gebracht door de spanning die je meet tussen pootje 85 (of 86) van het relais en de ground terwijl het relais niet actief is.


Schroom niet om alles te vragen wat in je opkomt, of als mijn uitleg of reden voor een keuze op een bepaald punt nog niet duidelijk is.

RE: 2 verstralers apart schakelen

Wat heb ik nu gedaan:

Voorop gesteld wil ik de verstralers los schakelen van grootlicht. Dus met de schakelaar wil ik alleen de stralers laten branden...

+ gelegd van accu rechtstreeks naar de schakelaar.

Welke aansluiting van de schakelaar , acc of grond, moet naar pin 85 van de relais ?

Verder massa aangesloten van de verstralers

+ van de verstralers op pin 87 aangesloten...

Wil alleen nog even waar ik snel 12v (voor pin 30) vandaan haal vanuit de startmotor, welke draadkleur is dit en waar zit deze ?

Als laatste op pin 86 massa aangesloten.

Heel verhaal, maar hoop dat het te begrijpen is.... :?

RE: 2 verstralers apart schakelen

Waarom een + rechtstreeks vanaf de accu ?? Zo weet je zeker dat je ze een keertje vergeet uit te zetten en ze vrij snel je accu leegtrekken.

Gebruik dan een + vanaf het contactslot of de zekeringkast, eentje die geschakeld wordt via het contact. Op die manier weet je ook zeker dat als het contact uit staat, ook de lampen uit staan.

Ik hoop trouwens dat je zowel voor de aansluiting 30 als de aansluiting 87 een beetje fatsoenlijke dikte draad hebt gebruikt ? 0.75mm² fikt in enkele tellen af namelijk.. ;)

Gebruik minimaal 1.5mm² voor dergelijke zaken. Als er een relais benodigd is, is er ook fatsoenlijke dikte draad benodigd :)

De schakelaar (vooropgesteld dat deze 2 aansluitingen heeft) heeft 1 aansluiting vanaf (geschakeld) 12V, en de 2e aansluiting naar pen 85 van het relais.
Als de schakelaar meerdere aansluitingen heeft is het een kwestie van meten welke 2 doorverbonden worden bij bedienen van de schakelaar. Of de ouderwetse trial-and-error methode toepassen ;)

RE: 2 verstralers apart schakelen

Schakelaar:
*EDIT* Ik sluit me aan bij de uitleg van Bartje wat betreft de schakelaar
Als je het goed wilt doen (jezelf bij storingen later makkelijk wilt maken) de grond van de schakelaar aan het relais. Je kunt het nu ook testen, als je de schakelaar omzet hoor je het relais klikken.


Ik hoop dat deze afbeelding / foto van de startmotor duidelijk zijn:
http://svthof.users.balpol.tudelft.nl/i ... r_edit.png

Sowieso is het punt waar altijd spanning op staat bij de startmotor ook waar de dikste kabel naartoe gaat zoals op deze foto te zien is:
http://svthof.users.balpol.tudelft.nl/i ... _groot.jpg

Kijk wel uit met je draadjes als je deze op de spanning aansluit! Als het andere eind van het draadje toevallig op een stukje metaal ligt heb je kortsluiting. Als ik nog te volgen ben kun je wel het stukje vanaf pin 30 tot de startmotor zonder risico op kortsluiting aansluiten als er nog geen zekering in de zekeringhouder zit. En anders gewoon eventjes opletten of uiteinden die nog los liggen aftapen. (of gewoon eerst aansluiten en op de startmotor pas als laatst)


Als het werkt en je wilt je circuit nog iets veiliger raad ik toch aan om de +12V die naar je schakelaar gaat niet direct van de accu, maar bijvoorbeeld van je radio of achter je sigarettenaansteker te halen. Dan is die ook gelijk afgezekerd.

Misschien leg ik wel te veel uit of wil ik qua elektronica een veilig circuit met gouden randje omdat het m'n vakgebied is. :D Heb zelf een aantal weken terug m'n mistlampen en verstralers op het achterklep knopje van m'n centrale deurvergrendeling aangesloten. Erg leuk als er 's avonds mensen langs je Mini lopen of iemand op zoek is naar een parkeerplek en op die manier denkt dat er een auto vertrekt (terwijl er niemand in zit)

EDIT:
Bartje hamert er ook op, en ik heb het eerder ook al aangegeven: Neem de minimale draaddikte en zekering wel serieus. Als de draaddikte te dun is heeft de zekering geen nut meer en kan de draad te warm worden met in het ergste geval brand. Als je zekeringwaarde te hoog is heeft deze ook geen nut. Laat even weten wat je er in hebt zitten en welke draaddikte je gekozen hebt voor het stuk van pin 30 tot de startmotor en het stuk van pin 87 tot aan de verstralers.

RE: 2 verstralers apart schakelen

Kom je er een beetje uit?

RE: 2 verstralers apart schakelen

Heb het gedaan zoals jullie hebben uitgelegd.
Werkt perfect! Ook het lampje in de schakelaar werkt.

RE: 2 verstralers apart schakelen

\\:)/