296 en Apk

RE: 296 en Apk

nu ik zit te zoeken naar informatie over nokkenassen, komt wel een beetje naar voren dat je met een kent 296 md niet door de apk komt, wat is hier van waar?? nu het blok er nog naast staat is dit gemakkelijk te veranderen. over een maand is het lastiger..

Alvast bedankt

groetjes mark

RE: 296 en Apk

Zie RDW :

Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Kortom het ligt dus aan 1 het jaartal en 2 idd je nokkenas , is je auto jonger dan 1993 dan is een 268 nog net door de keuring te krijgen en met heel wat geluk ook nog de 286 (ff tunen op de rollen).
Dan natuurlijk maakt het ook wel uit wat voor carb en uitlaatpijp je gebruikt , ivm aanzuiging en tegendrukken.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: 296 en Apk

Je moet alleen aan de CO eisen voldoen (auto, model en bouwjaar afhankelijk). Mocht deze te hoog zijn, dan stel je 'm toch tijdelijk terug met je CO stelschroefje (vaak doet de keuringsmeester dat wel).
...en na de keuring zet je deze weer terug.... O:)

RE: 296 en Apk

Je moet niet alleen aan de CO-eisen voldoen; als je auto in het boek staat met CO-gegevens moet het daarin vermeldde toerental ook kloppen. Maar dan moet het type exact kloppen , anders is het aan de keurmeester om te bepalen of dat het voertuig stationair loopt.

RE: 296 en Apk

een 296 is ook niet echt bedoeld voor staatgebruik. stationair in dit geval is ergens rond 1400 rpm ivm belansting van de nokkenas e.d. ..
je trapping efficientie is op lage toeren ook slecht en dat geeft ongetwijfeld een hoge CO.

ik zou voor op straat een andere nokkenas er in zetten ( als je de poen over hebt). Keith Calver is nu bezig met een helemaal nieuwe nokkenas in het 286 segment i.s.m. een australische tuner. bedoeling is dat er twee versies van komen :een High Torque en een max power (8000 rpm) .

RE: 296 en Apk

ik ga toch maar voor een 286md kent nokkas denk ik..

RE: 296 en Apk

Beetje keurmeester maakt er niet zo'n probleem van.

Milieuvervuilen doet hij toch wel.

Veel rallysprint auto's hebben ook gewoon apk en die zijn veeel verder opgevoerd dan een mini met een 296 nokkenas.

De auto van www.htsrallyteam.nl komt ook gewoon door de apk met 235pk uit een 1.6 ongeblazen. Die CO waarden zijn ook niet echt apk...

RE: 296 en Apk

Yep , Mini-rallye-auto's zijn allemaal van voor 93 , de meeste zijn dus van de 80er jaren.
Dan maakt het allemaal geen "bruine jongen" uit hoe je motor loopt , als de werkplaats van het APK-station maar niet vol rook staat!!
Nogmaals nu MET de link van de RDW :
http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir. ... 3_0026.htm
Greetz , Jeroen2 :D