hoi nou heb ik een tijdje terug een motorblok gekocht die uit een glider model komt de motor zelf is een 1300 ,met een kop met 11 bouten .
nou zit hier een 4 synchro bak onder
nou is mijn vraag
is deze te gebruiken .
en wat zijn de verschillen tussen een 4 synchro bak en een gewone bak
ik heb al via het knopje zoeken gezocht maar zoals ik het zocht kwam er geen topic of wat dan ook .
met vriendelijk groet johan
Onder een mini zit ook gewoon een 4 synchro bak. Alleen de eerste modellen hadden een 3 synchro en was de eerste versnelling niet gesynchroniseerd. Op de bak staat een nummer misschien handig om deze te plaatsen dan zijn er vast mensen die de goede en slechte eigenschappen kunnen noemen.
Het zal 22G1128 zijn. In een 1300 Glider is dat een 4-synchro remote bak. Ook de Mini heeft zo'n bak gehad, maar er is een verschil. Het remote huis waar het differentieel in zit (staartstuk) en de remote zelf zijn voor een Glider anders dan voor een Mini. Nu zou je eventueel dat staartstuk van een Mini kunnen combineren met deze bak, echter origineel zijn het staartstuk en de bak in de fabriek samen geslepen voor de vlakken van de diff deksels en de diff lagers. Dit gaat dus om de uitlijning. Wat er in de bak zit aan tandwielen e.d. is wel uit te wisselen (geldt ook voor de motor).
Verschil 4-synchro en 'gewone' bak: Wat bedoel je met 'gewone' bak? Er zijn voor de Mini niet minder dan 7 verschillende 4-synchro behuizingen en 9 of 10 verschillende 3-synchro behuizingen geweest, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende tandwielen sets in die behuizingen...
oeps ik geloof dat ik toch maar eens om een brilletje moet gaan
ik zag de 11 als een H aan .
ik wist niet dat er zoveel verschillende bakken waren .
met gewone bak bedoelde ik eigenlijk de bak die onder m'n standaard blok zit
een 1000.
en omdat die andere uit een glider model komt dacht ik van zeker iets speciaals vandaar.
De Mini 1000 heeft dan origineel een DAM5626 versnellingsbakhuis met single groove A+ tandwielen op basis van DAM4930 toerentandwiel, A+ drop gears en pot joint diff. Dat is in alle aspecten anders als de bak van een 1300 glider, want dat is met A tandwielen (op basis van 22G927 toerentandwiel als ik me niet vergis), A type drop gears en rubber joint diff (alhowel ik ook al Hardy Spicer diff op zo'n bak heb gezien). Het verschil diff type zal je ook aan de buitenkant kunnen zien
Edit: versnellings tandwielen zijn NIET uitwisselbaar. Tandwielen van Glider diff passen wel in DAM5626 bak (andersom niet als verhouding kleiner is dan 3.1), rubber joint en pot joint diff zijn zonder modificaties uitwisselbaar, maar pot joint is betrouwbaarder
Zie je, altijd wel iemand die je wil uitleggen wat je hebt. Of je het begrijpt is 2 maar dat is voor latere zorg. Had al hoop dat Mini4ever zou reageren, die had mij ook geholpen met mijn bak en motor.
het wordt dus gewoon de bak compleet verkopen
en de bak van m'n 1000 er onder .
dat vind ik het mooie van dit forum
mocht je via het zoeken er niet komen wat je zocht
en je stel je vraag dan openbaar op het forum ,dan wordt je gewoon vriendelijk geholpen en niet gelijk afgezeikt.
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door mini-johan op vr, 26-12-2008 12:52
hoi nou heb ik een tijdje terug een motorblok gekocht die uit een glider model komt de motor zelf is een 1300 ,met een kop met 11 bouten .
nou zit hier een 4 synchro bak onder
nou is mijn vraag
is deze te gebruiken .
en wat zijn de verschillen tussen een 4 synchro bak en een gewone bak
ik heb al via het knopje zoeken gezocht maar zoals ik het zocht kwam er geen topic of wat dan ook .
met vriendelijk groet johan
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door vlassie op vr, 26-12-2008 13:51
Onder een mini zit ook gewoon een 4 synchro bak. Alleen de eerste modellen hadden een 3 synchro en was de eerste versnelling niet gesynchroniseerd. Op de bak staat een nummer misschien handig om deze te plaatsen dan zijn er vast mensen die de goede en slechte eigenschappen kunnen noemen.
Suc7
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door mini-johan op vr, 26-12-2008 14:22
hoi Vlassie
bedankt voor je reactie terug .
ben gelijk gaan kijken naar de nummers
op de bak staat
5R10179
H SM 22GH28
MOWOG
en hij heeft 18 koelribben
mvg johan
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door vlassie op vr, 26-12-2008 15:12
Dacht ook zoiets te hebben maar even m;n topic terug gezocht bracht mij op G SM 22G1128. Ook van een glider. Maargoed, nogmaals Suc6 met de zoektocht
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door Mini4Ever op vr, 26-12-2008 20:15
Het zal 22G1128 zijn. In een 1300 Glider is dat een 4-synchro remote bak. Ook de Mini heeft zo'n bak gehad, maar er is een verschil. Het remote huis waar het differentieel in zit (staartstuk) en de remote zelf zijn voor een Glider anders dan voor een Mini. Nu zou je eventueel dat staartstuk van een Mini kunnen combineren met deze bak, echter origineel zijn het staartstuk en de bak in de fabriek samen geslepen voor de vlakken van de diff deksels en de diff lagers. Dit gaat dus om de uitlijning. Wat er in de bak zit aan tandwielen e.d. is wel uit te wisselen (geldt ook voor de motor).
Verschil 4-synchro en 'gewone' bak: Wat bedoel je met 'gewone' bak? Er zijn voor de Mini niet minder dan 7 verschillende 4-synchro behuizingen en 9 of 10 verschillende 3-synchro behuizingen geweest, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de verschillende tandwielen sets in die behuizingen...
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door mini-johan op za, 27-12-2008 18:53
oeps ik geloof dat ik toch maar eens om een brilletje moet gaan
ik zag de 11 als een H aan .
ik wist niet dat er zoveel verschillende bakken waren .
met gewone bak bedoelde ik eigenlijk de bak die onder m'n standaard blok zit
een 1000.
en omdat die andere uit een glider model komt dacht ik van zeker iets speciaals vandaar.
gr johan
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door Mini4Ever op za, 27-12-2008 19:30
Nu gaan we het ook uitzoeken dan Van welk bouwjaar is die 1000?
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door mini-johan op za, 27-12-2008 19:45
de mini is van bj 13-02-1991
handelstype 1000E K9
gr johan
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door Mini4Ever op za, 27-12-2008 19:56
De Mini 1000 heeft dan origineel een DAM5626 versnellingsbakhuis met single groove A+ tandwielen op basis van DAM4930 toerentandwiel, A+ drop gears en pot joint diff. Dat is in alle aspecten anders als de bak van een 1300 glider, want dat is met A tandwielen (op basis van 22G927 toerentandwiel als ik me niet vergis), A type drop gears en rubber joint diff (alhowel ik ook al Hardy Spicer diff op zo'n bak heb gezien). Het verschil diff type zal je ook aan de buitenkant kunnen zien
Edit: versnellings tandwielen zijn NIET uitwisselbaar. Tandwielen van Glider diff passen wel in DAM5626 bak (andersom niet als verhouding kleiner is dan 3.1), rubber joint en pot joint diff zijn zonder modificaties uitwisselbaar, maar pot joint is betrouwbaarder
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door vlassie op za, 27-12-2008 22:09
Zie je, altijd wel iemand die je wil uitleggen wat je hebt. Of je het begrijpt is 2 maar dat is voor latere zorg. Had al hoop dat Mini4ever zou reageren, die had mij ook geholpen met mijn bak en motor.
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door mini-johan op zo, 28-12-2008 18:33
eerst weer bedankt voor jullie reactie's terug .
het wordt dus gewoon de bak compleet verkopen
en de bak van m'n 1000 er onder .
dat vind ik het mooie van dit forum
mocht je via het zoeken er niet komen wat je zocht
en je stel je vraag dan openbaar op het forum ,dan wordt je gewoon vriendelijk geholpen en niet gelijk afgezeikt.
gr johan
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door vlassie op zo, 28-12-2008 19:57
En anders wel verwezen naar een bruikbaar/juiste topic.
RE: 4 synchro bak vraag
Ingediend door Crispy op ma, 29-12-2008 13:08
Een bak uit een glider inbouwen valt onder een technische modificatie, dus verplaatst uit CM: Overige vragen en oplossingen