Ik weet wel dat er Mini's rondrijden met 5 versnellingen, alhoewel het er niet veel zijn. Ik geloof dat alleen de kwaliteit van de bak te wensen over laat.
- Login of registreer om te reageren
Ik weet wel dat er Mini's rondrijden met 5 versnellingen, alhoewel het er niet veel zijn. Ik geloof dat alleen de kwaliteit van de bak te wensen over laat.
kijk hier eens
link
Jack Knight 5-versnellingsbakken staan daar tussen, weet wel van de prijslijst dat die heel erg duur zijn.
Ga er anders eens langs om het te vragen.
Ik had een 5-bak. Gewoon standaard een van Minisport (dus niet rechtvertand etc)
Na 5000 km schoot de auto bij het optrekken in 2 versnellingen tegelijk waardoor de hele bak aan gort was gedraaid.
Als je veel op de snelweg zit, lijkt heb me dat je de auto ook betrouwbaar wilt hebben. Dan lijkt een 4-bak mij de beste keus.
Was overigens wel lachen om in de 5 te zetten. Die zat nl tegenover de achteruit en voor de 5 moest je de pook dus ook optillen lol.
Dag,
je kunt ook overwegen er een ander differentieel
onder te knopen.
Jack Night versnellingsbak kostte toentertijd
in guldens iets van 5000.-- als ik me wel herinner.
Jan
Ja dat kan wel kloppen, heb een hele poos terug eens een prijsopgave gedaan, en was inderdaad iets van 2400 euro ofzo. Maar eigenlijk vind ik het bij mijn MPi niet nodig.
Loenatik schreef:
geen probleem maar hij maakt best veel herrie, t is net of je naast een vliegtuig motor zit
Wat dacht je van een stillere uitlaat?
Texpert schreef:
Maar eigenlijk vind ik het bij mijn MPi niet nodig.
Dat komt omdat je daar een hele lange eindoverbrenging in hebt zitten...
Bij een 5-bak zijn de versnellingen meestal wat meer verdeeld...
5 bakken zijn kwetsbaarder dan 4 bakken daarbij maakt een 5 bak met rechte vertanding een behoorlijke gierende herrie .daar word ik persoonlijk meer gestoord van dan van het motor geluid. daarbij dan ook een uitlaat waar heel de buurt wel op kan schieten en je hebt gelijk een compleet gekkenhuis onder je. voor mij een gewone bak en een uitlaat met een beschaafd geluid.maar ja ik ben dan ook wat ouder
In je onderschrift staat "1986, 1300 stage 1 kit" Mag je er bijna zeker vanuit gaan dat dit een blok is uit een metro, daar zit origineel een 3,44 differentieel in, dat zorgt voor nogal wat toeren op de snelweg. Een 5-bak helpt daar niets bij je moet alleen vaker schakelen voor dat je die 3,44 heb bereikt uiteindelijke overbrenging wordt niet zwaarder.
Beter zoeken naar een 3,1 diff uit een 1000tje, dat scheelt al een boel.
Hoe weet je dat? mij de meeste auto's is de 4 een 1 op 1 en de 5e een overdrive. Is dat bij die 5 bak voor de mini niet zo?
Das wel mooi dat jullie er ff bij vermelde dat zo`n vijf bak niet zo betrouwbaar is want dat vind ik ook wel belangrijk zeg maar mijn mini heeft wel vaker stil gestaan.
Natuurlijk altijd in de winter met regen en kou etc.
En daar wordt ik nooit zo vrolijk van, ik ga dus maar snel zoeken naar een diferentieel want het geluid ligt niet aan de uitlaat want k heb mijn kofferbak geisoleerd dat helpt een hoop tegen het geluid van je uitlaat.
Hoe weet zie ik trouwens op een makkelijke en snelle manier wat voor een dif ik heb.
Wordt het eruit halen en tandjes tellen of heeft een van jullie daar een slim foefje voor.
T kan natuurlijk altijd zijn dat ik al de goede heb en niet de 3,44.
is het ook niet zo dat je met een 5-bak minder snel optrekt. ook wel een essensieel punt lijkt mij
Ik dacht dat de 5e versnelling 1 op 1 is, maar durf ik niet te zeggen...
Bij de JK 5-bak is de hoofdas nog eens extra gelagerd op het uiteinde, bij de MS niet. Daardoor zijn ze ook zwakker.
je kan nu ook MSpares/trannex een 5 bak modificatie krijgen en ook van Vmax/Scart die zelfs een 6 bak (!!) heeft..
zie
link
maar wat ik heb gehoord ( overigens niet over de vmax, daar is nog weinig van) het is duur, betrouwbaarheid is suspect.
overigens hoe hij optrekt is erg afhankelijk van de tandwieltjes die je er inzet.
Yordy: dat hangt er vanaf hoe de versnellingen gedimensioneerd zijn. Als je ervoor kiest om de vijfde versnelling dezelfde overbrenging te laten hebben naar de wielen (m.a.w., je houdt dezelfde eindoverbrenging), dan trek je inderdaad sneller op, maar heb je niet het voordeel van de langere hoogste versnelling zodat het aantal toeren op de snelweg even hoog blijft.
Aan de andere kant, met een beetje puzzelen kun je het ook zo doen dat de eerste vier versnellingen dezelfde effectieve overbrenging heeft als bij een vier bak, en dat de vijf een extra lange versnelling is. Dan heb je dus weer helemaal geen voordeel qua optrekken.
Waarschijnlijk zal het over het algemeen een middenweg tussen deze twee uitersten zijn.
RE: 5 versnellingen
Ingediend door Loenatik op zo, 23-10-2005 13:05
He mensen ik ben bezig mijn motor een beetje op te knappen en mijn schatje wat xtra liefde en snelheid te geven.
Nou heb ik al van alles vervangen onder de motorkap spaghetti spruitstuk, filter, uitlaat, etc.
Maar ik ben op zoek naar een versnellingsbak met 5 versnellingen.
Weet iemand of dat bestaat, ik rij namelijk veel op de snelweg en dan doet hij 4000 toeren, geen probleem maar hij maakt best veel herrie, t is net of je naast een vliegtuig motor zit, en met een versnelling erbij wordt dat natuurlijk minder door het lagere toerental.
Ik heb alleen nog nooit een mini met een 5-bak gezien, weet een van jullie hier toevallig meer van. want dan is hij qua motor helemaal af.