5-versnellingsbak

default

RE: 5-versnellingsbak

Hoi!

Mijn Sportspack Cooper uit 1998 wil graag wat rustiger over de autosnelweg 'cruisen'. Dacht meteen aan een 5 versnellingsbak, excl. achteruit natuurlijk?
Wie heeft hier ervaring mee? Positief en negatief! Waar kun je het laten inbouwen en wat kost het ongeveer?

Groeten Michel

RE: 5-versnellingsbak

Zonder verandering in je dif, gaat je Mini niet rustiger cruisen. De 5 staat gelijk aan de 4 van een 4-bak. Ik meen allebei een 1op1 verhouding. Maar hier zijn al verschillende topics over volgeschreven.

default

RE: 5-versnellingsbak

maar als je d'r een nieuwe 5-versnellingsbak in legt (met andere verhoudingen dus) moet het toch mogelijk zijn om op de auto op hoge snelheden in een lager toerental te laten rijden?

RE: 5-versnellingsbak

kijk eens in dit onderwerp dan zijn misschien veel vragen beantwoord.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 73&start=0

mvgr. Tom

default

RE: 5-versnellingsbak

Ja, da's idd een duidelijk forum, maar ik ben helaas niet zo technisch.
Bestaat er niet zoiets als een overdrive voor mini? zodat ik op de autosnelweg minder brandstof verbruik door minder toeren te draaien?

GRTZ

RE: 5-versnellingsbak

Een duidelijk topic (of onderwerp, kun je ook zeggen), bedoel je :) Als iets aan dat topic niet duidelijk is mag je ook daar verheldering vragen, hoor. Dan houden we alles een beetje bij elkaar.

Het effect van een overdrive is zeker te bereiken. Tussen de motor en de wielen zit namelijk niet alleen de versnellingsbak, maar ook nog een eindoverbrenging, die nog eens een vaste overbrengingsverhouding toevoegt aan de versnellingen.

Is de hoogste versnelling ingeschakeld (bij zowel vier- als vijfbak 1:1) dan is de overbrenging van motor naar wielen (waar het toch om gaat, als je minder toeren wil draaien op de snelweg) dus gelijk aan de eindoverbrenging.

En die eindoverbrenging is aan te passen. Kies je hem langer, dan draai je minder toeren in de hoogste versnelling. En met een vijf-bak heb je daar in de lagere versnellingen minder "last" van, omdat het er meer zijn. In theorie zou je alle verhoudingen zelfs zo kunnen kiezen dat de laagste vier versnellingen van de vijf-bak hetzelfde zijn als de versnellingen van de vier-bak, maar in de praktijk ben je gebonden aan de beschikbare verhoudingen voor baktandwielen en eindoverbrenging.

Overigens, vergis je niet: vijfbakken zijn dure speeltjes. Zou er zelf ook wel een lusten, maar of het er ooit van komt....

RE: 5-versnellingsbak

Zo'n jaar of 10 geleden werd er reclame gemaakt door mini sport voor een 5 versnellingsbak
Maar deze had bij de 4e versnelling de 1:1 overbrenging.
In de 5e versnelling wordt het 0.855:1
Dit alles met een eindoverbrenging van 3.44:1

Voor de overige vernellingen is dit :
1 st 3.648:1
2 nd 2.185:1
3 nd 1.425:1
achteruit 3.667:1

Toen voor het "luttel" bedrag van 2750 gulden excl BTW.
Het is dus niet vanzelfsprekend dat een 4 en een 5 bak dezelfde versnellingsbak-overbrengingen hebben .
Bij bovenstaande bak kun je zelfs een ander eindaandrijving in zetten bv een 3.1 of 2.95
Of het motortje 't dan zal gaan trekken is de vraag... :?

RE: 5-versnellingsbak

Minimagazine augustus 2003 , staat precies in wat jullie zoeken.
4 pagina's hoe je van een 4bak een 5bak maakt met TranX ombouwsetje.
Echter d'r zit een adder onder het gras , de 5de versnelling kan niet meer hebben dan 85LBS/FT en dat is dus een niet opgevoerde 1275.
Hier zijn de overbrengingen van de set te koop via minispares.
3.27/1.97/1.28/1/0.882.
Dit is te vergelijken met S/GT-bak die ook zo lekker op elkaar liggen.
3.32/2.09/1.35/1.
Groetjes , Jeroen2 :D