7 of 8 poorter motor bouwen

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

ik wil een motor gaan bouwen met een 7 of 8 poorter kop
wie rijd hier al mee? of heeft er tips wat ik het besten kan gaan gebruiken zoals zuigers,diff enz.

gr martyn

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

neem een 7poorter

de 3 uitlaaten werken nl helemaal niet nadelig en het scheelt je een uitlaat spruitstuk maken

link

lijkt mij heel leuk
kan je ook nog met de normale nokenassen werken en toch alle voordelen

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

in den bosch ligt een mooie arden 8-port kop in de vitrine, kwijl kwijl kwijl :9

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

minimini schreef:
ik wil een motor gaan bouwen met een 8 poorter kop
wie rijd hier al mee? of heeft er tips wat ik het besten kan gaan gebruiken zoals zuigers,diff enz.




Zoals al eerder gezegdL neem een 7 poort kop deze doen niet onder voor een 8 poorter kop. Maar er zijn altijd mensen die iets speciaals willen dus er zijn meerdere mogelijkheden (BMW cilinderkop / KAD twin cam 16v)

Omdat je in alle gevallen praat over een exotisch mini motortje zou ik kiezen voor de beste kwaliteit onderdelen. Dus bijvoorbeeld voor zuigers neem gesmede (omega) zuigers. Wat betreft het diff stuur even een mailtje met je email adres dan stuur ik je een programma waar mee je de gearing kan uitrekenen zodat je kan zien welke snelheden je bij welke toerentallen rijdt met bij behoordende banden maat.

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Niemand hier op het forum die een 7 of 8 poorter kop heeft op zijn motor :?

gr martyn

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

minimini schreef:
Niemand hier op het forum die een 7 of 8 poorter kop heeft op zijn motor :?

gr martyn




7 poorters moeten er genoeg zijn = iedereen die geen 8 poorter kop heeft.

Je vragen zijn niet echt helder. Staan je vragen [i:oikpsxo2]tips wat ik het besten kan gaan gebruiken zoals zuigers,diff enz[/i:oikpsxo2] wel in relatie tot de vraag of een 7 of 8 poorter moet bouwen?

Over het tunen van de mini met een 7 poorter kop is al bijzonder veel geschreven op het forum

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Roger schreef:


7 poorters moeten er genoeg zijn = iedereen die geen 8 poorter kop heeft.





ik tel maar 5 poorten op een cilinderkop, 2 inlaat en 3 uitlaat...

ik kan me vergissen ;)

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Roger schreef:
minimini":qh11x8bf]Niemand hier op het forum die een 7 of 8 poorter kop heeft op zijn motor :?

gr martyn




7 poorters moeten er genoeg zijn = iedereen die geen 8 poorter kop heeft.

Je vragen zijn niet echt helder. Staan je vragen [i:qh11x8bf]tips wat ik het besten kan gaan gebruiken zoals zuigers,diff enz[/i:qh11x8bf] wel in relatie tot de vraag of een 7 of 8 poorter moet bouwen?

Over het tunen van de mini met een 7 poorter kop is al bijzonder veel geschreven op het forum[/quote:qh11x8bf]

heb de zoek functie gebruikt met 7 en 8 poorter
maar er staan bijna niks tot niks op het forum

gr martyn

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

.. ik denk dat je ze met een grote lamp moet gaan zoeken ..

mogelijk dat je nog eerder een 8-poorter vindt dan een 7 poorter (omdat pas sinds kort behalve AKM ook MiniSport ze schijnt te hebben, plm 1500 GBP - "kaal" http://www.minisport.com/classic-mini-s ... ducts.html )

dan heb je nog een nokkenas en carburatie nodig ..
leuk project, slecht voor de portemonnee 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Ik weet wel iemand wat dichter in de buurt die de 7-poorten kop van Mini Sport niet alleen kan leveren maar ook op een van zijn Mini's heeft staan. Mag natuurlijk weer geen locale Mini Specialisten noemen, dus PM maar even mocht je meer willen weten.

Voor zover ik heb begrepen is een 7-poorten kop beter dan een 8-poorten kop (zoals die van Arden) met als extra voordeel dat je een standaard uitlaat e.d. kunt gebruiken.

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

4 in 4 uit lijkt mij beter, maar bij een 7 poortkop heb je geen inlaatspruitstukken nodig omdat die in de kop gegoten zijn. Hier door hoef je je motorkap niet aan te passen.(misschien past hij wel onder een clubmanneus.) Als je iets aparts wil dan zijn er altijd maar weinig mensen die je kunnen helpen hier in NL. Moet je nog niet eens naar de prijs vragen :x

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Ik denk dat je deze post beter op een buitenlands (engels) forum kan posten. Daar zijn er meer mensen die dit soort dingen doen of hebben gedaan.

Groet ron

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

vis schreef:
misschien past hij wel onder een clubmanneus.




De 7-poorten kop van Mini Sport met dubbele Weber carburatie en alleen trechters (geen luchtfilters) past onder een gewone kap. Het kan ook met luchtfilter(s) als die niet te groot (hoog en diep) zijn - de eerder bedoelde persoon heeft beide uitgeprobeerd.

vis":2ii16e1j]4 in 4 uit lijkt mij beter[/quote:2ii16e1j]

Ik heb begrepen dat een 7-poorten kop een betere flow en koeling heeft dan een 8-poorten kop, maar weet er niet het fijne van. De eerder bedoelde persoon (wat werkt dit toch lekker :x) kan je haarfijn uitleggen waarom een 7-poorten kop beter zou zijn...

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

de middelste siamese poort flowt beter dan 2 losse poorten omdat de uit laat cycli dichter bij elkaar liggen

een uitlaat stroomt niet continu maar is de hele tijd start stop (net als inlaat btw)ivm het openen en sluiten van de kleppen

dit kan problemen opleveren bij splitsingen(inlaat)want dan moet het mengsel aan het eind van de poort van richting veranderen wat niet makkelijk gaat en dus flow kost

bij een samenvoeging (uitlaat)is er geen probleem (mits genoeg poort groote)zeker niet als de uitlaat momenten 180graden bij elkaar vandaan liggen (zoals bijde siameese poort)dan levert het zelfs een voordeel op omdat je mider snel stilstaande lucht in de uitlaat hebt staan word je cylinder als het waren leeg gezogen.

dat was de theorie die ik er van herriner en uit het feit dat er relatief veel flow/pk's uit een a-series kop kan komen voor een siamees/non crossflow blok bevestigd dit ook

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Mini4Ever schreef:

De 7-poorten kop van Mini Sport met dubbele Weber carburatie en alleen trechters (geen luchtfilters) past onder een gewone kap. Het kan ook met luchtfilter(s) als die niet te groot (hoog en diep) zijn




Waarom geen injectie??
Twee dubbele trottle bodies erop in weber formaat. Deze zijn een stuk minder lang dan een weber waardoor je ook nog fatsoenlijke (weber formaat) luchtfilters kwijt kan.

Voor de prijs van een twee dubble webers heb je ook een MegaSquirt injectie systeem dat je zelf kan mappen.

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Klopt als een bus. Maar eh, krijg het eens fatsoenlijk aan de praat. Een injectie system blijkt toch vaak meer afstelproblemen te leveren dan carburateurs en qua performance maakt het nauwelijks uit. Misschien dat de kit die je suggereert wel makkelijk is af te stellen?

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

leuk hoor injectie maar ik vind het niet bij een mini (clasic) passen

maar dat is dus gewoon een smaak issue

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Bernd Laus had de laatste keer dat ik daar was een paar 7 poort koppen in de vitrine liggen. Niet als reclame bedoeld maar als je iemand zoekt die je er meer over kan vertellen en je niet de plas over wilt is dat misschien wel een aanknopingspunt.

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Hij heeft inmiddels al gereden met de kop

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Mini4Ever schreef:
Klopt als een bus. Maar eh, krijg het eens fatsoenlijk aan de praat. Een injectie system blijkt toch vaak meer afstelproblemen te leveren dan carburateurs en qua performance maakt het nauwelijks uit. Misschien dat de kit die je suggereert wel makkelijk is af te stellen?




Bij carburateurs heb ik het idee dat het nooit goed komt: als de wind draait gedraagd de motor zich weer anders, als je je licht aan doet slaat ie af voor het stoplicht, etc. etc. (Bij een standaard nokkenas heb je hier nog niet zo'n last van, maar hoe heter de cam des te gevoeliger).

Je kan met MegaSquirt in combinatie met een wide-band lambdasonde tijdens je eerste rit met basic instellingen een log-file maken. Met deze file kun je de basis afstelling aanpassen met behulp van een speciaal programmaatje. Dan ga je weer een ritje maken en maak je weer een log-file etc. Na zo'n 5 proefritjes heb je een goed werkend injectie-systeem.
(is mij verteld....)

Het is in iedergeval het goedkoopste systeem op de markt met zeer veel mogelijkheden. De software die je nodig hebt is gratis. Werkt met alle sensoren die je maar kan bedenken (standaard ingesteld op GM sensoren). Van compleet DIY tot en met compleet voorbereide ECU en kabelbomen.

Blijft natuurlijk wel een uitdaging...

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

mini-philip schreef:
Bernd Laus had de laatste keer dat ik daar was een paar 7 poort koppen in de vitrine liggen.




Dat was degene die ik al de hele tijd bedoelde :D

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

aber fur dich ein speciale preis :+)

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

dit is aa pM die ik maar even heb gekopieerd met wat aanvullingen.

bezint eer ge begint.

om optimaal van een 8 poorter gebruik te kunnen maken moet je gewoon veel toeren draaien.. liefst heel veel.
>9000 toeren veel. en dan wordt het al snel erg duur. fancy krukas en zuigerstangen en zuigers om te beginnen. setje ARP boutjes en moertjes ( al snel >300 euro)

verder is zo'n beetje alles anders: nokkenassen, inlaat, uitlaat. dan heb je nog een volledige herbouwde versnellingbak nodig ( gewoon vertand zou ik doen . dat blijft mits goed gebouwd heel tot ca 140 PK mits je netjes rijdt en het scheelt bakken herrie en ook geld.

twee keer een weber dcoe (nieuwe lijkt me het beste, tweedehands is vaak toch schroot als je ze niet volledig laat herbouwen) of een injectie systeem.

ergo je zit al snel tegen 8 a 10.000 euries aan te kijken voor een Arden. voor een Elder ben je een heel stuk minder kwijt en dan kan je gewone nokkenassen gebruiken maar rond 4000 ben je ook zo armer.

typisch geval van ..goed doen of niet doen. daarom zie je maar heel weinig Ardens rijden.


vergeet niet dat iedereen denk dat hij veel vermogen heeft maar op een testbank blijkt dat meestal een berg minder van over: 100pk in een mini is best heel veel. Daar boven moet je eigenlijk al weer gaan denken aan een quaife Torque Biasing LSD anders heb je alleen wheelspin.


7 poorter : de AKM versie had heel grote poorten en een spruitstuk wat aan het blok vastzit voor weber DCOE's. minisport heeft de resten van de kop gekocht en zij hebben het gietstuk aangepast met o.a. een wat kleinere poort.

de Elder en de AkM hebben als voordeel dat de poorten zoals op een 5 poorten zijn gerangschikt en dat je dus veel onderdelen kan gebruiken. voor een arden is bij na alles anders

Ik denk overigens dat je itt wat Vizard in het gele boek zegt je wel een beter resultaat kan krijgen met 4 uitlaat poorten. hijzelf is imiddels ook van mening dat een goed ontworpen uitlaat een groter effect en over een veel breder toerental kan hebben dan hij dacht.


Ik ben bezig om de bwm 16v conversie van de grond te krijgen en verbaas mij nu al hoeveel kleine flut dingetje daarbij de kop op steken..

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

SirYun schreef:
7 poorter : de AKM versie had heel grote poorten en een spruitstuk wat aan het blok vastzit voor weber DCOE's. minisport heeft de resten van de kop gekocht en zij hebben het gietstuk aangepast met o.a. een wat kleinere poort.




En raad nu maar eens wie daar een rol in heeft gespeeld O:) (Nee, ik was het niet)

Hier een link naar de oorsprong met mooie plaatjes

RE: 7 of 8 poorter motor bouwen

Red Flame schreef:
Roger":3txbv700]

7 poorters moeten er genoeg zijn = iedereen die geen 8 poorter kop heeft.





ik tel maar 5 poorten op een cilinderkop, 2 inlaat en 3 uitlaat...

ik kan me vergissen ;)[/quote:3txbv700]

Helemaal gelijk, My mistake |:( ,