Ho, ho, ho, rustig aan.
IteCa schreef:
David Vizards tuning an A...
is een must zeker als je wil modden...
Inderdaad en misschien is de tuning-sleuteldag iets voor jouw.
IteCa":1fa2eli7]Punt is ik weet er wel al iets van.
En ik vroeg me af of je nu van een standaard cilinderkop een 8 poorter kunt maken?
Moet hierbij opgelet worden voor water/oliekanalen.
Heeft iemand een doorsnede van die cilinderkop.[/quote:1fa2eli7]
Zonder al te lullig te willen klinken, uit je vraagstelling blijkt geen overmaat aan kennis. Een 8-poorten kop is een heel ander ding dan de vertrouwde 5 poorter. Ombouwen is uitgesloten. Daarnaast is de 8-poorter achterhaald, 16 kleppers met dubbele bovenliggende nokkenassen (trek de buidel maar open) zijn nu de uiterste stap.
IteCa":1fa2eli7]cilinderkop vlakken met als gevolg een andere compressie ratio.
Dan moe je toch ook al gaan oppasssen voor detonatie?
die zit op 10.5:1 bij een 91 cooper?
Is een gok.[/quote:1fa2eli7]
De compressieverhouding is een samenspel tussen de vorm van je zuiger en de inhoud van de kamer van de kop. Simpel vlakken neemt enkele 1000sten milimeters en snijdt dus geen hout. Daarnaast is maximale statische CR ook afhankelijk van de dynamische CR. Het is geen eenvoudig spelletje als je het zelf wilt uitvinden. Er zijn genoeg bestaande recepten om mee te beginnen.
Over die eind-overbrengingen moet je maar even op het forum zoeken, daarnaast geven diverse boeken hier informatie over. Of een nieuw topic beginnen, zoals Eelke al zei: geen 2 onderwerpen in 1 topic. En als we toch bezig zijn, die eindoverbrenging kies je aan de hand van de gewenste maximum prestatie-snelheid, verrekend met je versnellingsbakverhoudingen, gelinkt aan de vermogensband van de motor, die weer afhankelijk is van CR, nokkenas, kop, etc.
Ik neem even aan dat je een straatauto bouwt. Bedenk maar eens welke snelheden lekker moeten lopen, in welke versnelling je dan rijdt en welke eindoverbrenging welk toerental dan oplevert. Dan kan je kijken waar de vermogensband van de motor moet liggen.
Veel rekenplezier,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
RE: 8 poorten zelf te doen?
Ingediend door IteCa op di, 15-07-2003 22:19
David Vizards tuning an A...
is een must zeker als je wil modden...
Punt is ik weet er wel al iets van.
En ik vroeg me af of je nu van een standaard cilinderkop een 8 poorter kunt maken?
Moet hierbij opgelet worden voor water/oliekanalen.
Heeft iemand een doorsnede van die cilinderkop.
Of staat dat allemaal in die boek vermeld?
Heb al het één en ander kunnen lezen in dit Forum.
Maar toch een paar vraagskes.
cilinderkop vlakken met als gevolg een andere compressie ratio.
Dan moe je toch ook al gaan oppasssen voor detonatie?
die zit op 10.5:1 bij een 91 cooper?
Is een gok.
En hoe zit dat met die eindoverbrengingen?
Red Hot van 90 heeft 3,11?
Red Flame die volgde 2,95
Rover Cooper 1991 carb 3,11 terug?
klopt dit?
en zit er nu in die mini cooper een teller tot 200km/u of zoals ik er nu in zitten heb tot 140 km/u
Er efkes bij vermelden dat als ie op teller 90 bold em in werkelijkheid rond de 120 rijdt....
zou nog eens moeten nazien om juist te weten.
dacht nochtans dat em rond de 5000-5500 toeren 160 per uur reed op kilometer van een Delta.
Dit komt door een kortere eindoverbrenging?
(trager optrekken)
Kan ik er dan één steken van een metro ?
Zijn die allemaal 3,44?
Vele vraagskes maar het is ook om daadwerkelijk er iets mee te doen.
Dus ieder info is zeer welkom