8 poorten zelf te doen?

RE: 8 poorten zelf te doen?

David Vizards tuning an A...
is een must zeker als je wil modden...

Punt is ik weet er wel al iets van.
En ik vroeg me af of je nu van een standaard cilinderkop een 8 poorter kunt maken?

Moet hierbij opgelet worden voor water/oliekanalen.
Heeft iemand een doorsnede van die cilinderkop.

Of staat dat allemaal in die boek vermeld?

Heb al het één en ander kunnen lezen in dit Forum.
Maar toch een paar vraagskes.
cilinderkop vlakken met als gevolg een andere compressie ratio.
Dan moe je toch ook al gaan oppasssen voor detonatie?
die zit op 10.5:1 bij een 91 cooper?
Is een gok.

En hoe zit dat met die eindoverbrengingen?
Red Hot van 90 heeft 3,11?
Red Flame die volgde 2,95
Rover Cooper 1991 carb 3,11 terug?

klopt dit?

en zit er nu in die mini cooper een teller tot 200km/u of zoals ik er nu in zitten heb tot 140 km/u

Er efkes bij vermelden dat als ie op teller 90 bold em in werkelijkheid rond de 120 rijdt....
zou nog eens moeten nazien om juist te weten.
dacht nochtans dat em rond de 5000-5500 toeren 160 per uur reed op kilometer van een Delta.
Dit komt door een kortere eindoverbrenging?
(trager optrekken)

Kan ik er dan één steken van een metro ?
Zijn die allemaal 3,44?

Vele vraagskes maar het is ook om daadwerkelijk er iets mee te doen.
Dus ieder info is zeer welkom :D

RE: 8 poorten zelf te doen?

Ho, ho, ho, rustig aan.

IteCa schreef:
David Vizards tuning an A...
is een must zeker als je wil modden...



Inderdaad en misschien is de tuning-sleuteldag iets voor jouw.


IteCa":1fa2eli7]Punt is ik weet er wel al iets van.
En ik vroeg me af of je nu van een standaard cilinderkop een 8 poorter kunt maken?

Moet hierbij opgelet worden voor water/oliekanalen.
Heeft iemand een doorsnede van die cilinderkop.[/quote:1fa2eli7]

Zonder al te lullig te willen klinken, uit je vraagstelling blijkt geen overmaat aan kennis. Een 8-poorten kop is een heel ander ding dan de vertrouwde 5 poorter. Ombouwen is uitgesloten. Daarnaast is de 8-poorter achterhaald, 16 kleppers met dubbele bovenliggende nokkenassen (trek de buidel maar open) zijn nu de uiterste stap.

IteCa":1fa2eli7]cilinderkop vlakken met als gevolg een andere compressie ratio.
Dan moe je toch ook al gaan oppasssen voor detonatie?
die zit op 10.5:1 bij een 91 cooper?
Is een gok.[/quote:1fa2eli7]

De compressieverhouding is een samenspel tussen de vorm van je zuiger en de inhoud van de kamer van de kop. Simpel vlakken neemt enkele 1000sten milimeters en snijdt dus geen hout. Daarnaast is maximale statische CR ook afhankelijk van de dynamische CR. Het is geen eenvoudig spelletje als je het zelf wilt uitvinden. Er zijn genoeg bestaande recepten om mee te beginnen.

Over die eind-overbrengingen moet je maar even op het forum zoeken, daarnaast geven diverse boeken hier informatie over. Of een nieuw topic beginnen, zoals Eelke al zei: geen 2 onderwerpen in 1 topic. En als we toch bezig zijn, die eindoverbrenging kies je aan de hand van de gewenste maximum prestatie-snelheid, verrekend met je versnellingsbakverhoudingen, gelinkt aan de vermogensband van de motor, die weer afhankelijk is van CR, nokkenas, kop, etc.

Ik neem even aan dat je een straatauto bouwt. Bedenk maar eens welke snelheden lekker moeten lopen, in welke versnelling je dan rijdt en welke eindoverbrenging welk toerental dan oplevert. Dan kan je kijken waar de vermogensband van de motor moet liggen.
Veel rekenplezier,
Hugo

RE: 8 poorten zelf te doen?

Thanks.
Ik ga meer eerst mijn neus in wa boeken steken dan.
voordat ik nog iets vraag :x
over gegevens dan toch.

de overmaat aan kennis is er niet ivm mini.
ivm tuning zit ik niet aan mijn proefstuk.
Maar dan met ander merk.

Simpel vlakken enkele 1000st van een milimeter?
Op gebied van slijpen weet ik wel meer en zal eerder een half tiendeke zijn om alles schoon vlak te hebben.
tenzij je kop echt perfect vlakgebleven is wat ik betwijfel...

16 klepper is boven mijn budget.
en die twinpoorten zijn wel dubbel van maat.
Daarmee dat ik dacht dat er wel met de nodige bewerking ervan twee kleinere diameters kon creeren als de wand dik genoeg is.

I got the tools, just not the knowledge :?

Maar daar werken we aan.

tja en op gebied van twee topics te maken....
sorry, tweede keer maar geen derde keer, goed?

Is trouwens een straatauto voor stadsgebruikt, dus hoe vlotter em is hoe beter, topsnelheid speelt echt geen rol.

De andere mini zal eerder voor sprints/slalom zijn.

trouwens wil nu ook niet lulig klinken,
maar hetgeen je verteld over eindoverbrenging slaat nergens op.
duh wat je verteld snap ik wel, daarom dat ik zei dat ik wel iets van afweet.
zelfde voor die compressie, je verteld niks nieuws, wil gewoon weten hoever je kun gaan concreet.
Net als mijn vraag over die einoverbrenging.

No offends

en trouwens bedankt voor je reply.
Al heb ik er eigenlijk weinig aan :'(
een 8 poorter is compleet anders, nou dat wist ik trouwens ook al.

RE: 8 poorten zelf te doen?

IteCa schreef:
en die twinpoorten zijn wel dubbel van maat.
Daarmee dat ik dacht dat er wel met de nodige bewerking ervan twee kleinere diameters kon creeren als de wand dik genoeg is.



Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar als het nog over een achtpoort van een vijfpoort maken hebt, dan is het punt dat bij die laatste zowel de in- als de uitlaatpoorten aan 1 kant van de kop zitten, terwijl bij een achtpoort (zoals je ongetwijfeld weet) de in- en de uitlaatpoorten elk aan 1 kant zitten. De poorten van een vijfpoort zijn achtereenvolgens: uit cil. 1, in cil 1+2, uit cil 2+3, in cil 3+4, uit cil 4. Vreemde configuratie dus, waar je van ze lang zal ze leven geen vier inlaten aan de ene kant en vier uitlaat aan de andere kant van maakt.

RE: 8 poorten zelf te doen?

Laatste reply van Iteca weggehaald, was een quote van zijn vorige post. Ik neem aan dat het de bedoeling was om de post te editen, niet te quoten.

RE: 8 poorten zelf te doen?

Dankje Eelke maar dat wist ik nu ook al.
Ik dacht eerder in de richting van de inlaten de ontdubbelen (oplassen, tussenwand en frezen)
en de middelste gedeelde uitlaat ook op die manier.
Dan custom made inlaat en uitlaatcollecteur.

Is iets dat ik kan doen maar is het haalbaar met de cilinderkop?

Sorry voor niet meer duidelijk te zijn.

Nu ik ga eerst zien voor Vizards boek dan kan ik zulke vragen mijden ;)

Nomaals ben gene kenner noch expert van mini maar basisprincipes en tuning ken ik wel voor een groot stuk.

he bedankt Eelke was schrijffout dat gequote was :)" title="Evil" />

RE: 8 poorten zelf te doen?

IteCa schreef:




en zit er nu in die mini cooper een teller tot 200km/u of zoals ik er nu in zitten heb tot 140 km/u

Er efkes bij vermelden dat als ie op teller 90 bold em in werkelijkheid rond de 120 rijdt....
zou nog eens moeten nazien om juist te weten.
dacht nochtans dat em rond de 5000-5500 toeren 160 per uur reed op kilometer van een Delta.
Dit komt door een kortere eindoverbrenging?
(trager optrekken)


bij de cooper zit een teller in die gaat tot 180 of 200 ja
bij meeste of allemaal de 1000cc zit een teller tot 140
en op teller 90 rijden en in werkelijkheid 120??
dan zou ik als ik jou was maar aan andere kopen 8)

RE: 8 poorten zelf te doen?

was gewaarschuwd door vorige eigenaar en was op 70/90 en 120hm/u aangeduidt op het glas zodat ik wel een idee had.

bedoel je andere kilometerteller of ander mini? 8)

RE: 8 poorten zelf te doen?

andere teller of je kabel nakijken
beetje lullig als je met 100 op de teller langs een flitspaal rijd en je rijd 130 in werkelijkheid :P
dat kost boel centjes

RE: 8 poorten zelf te doen?

yes indeed :D
dan maar zien voor een 0 tot 180 of 200 km/u teller
Dan klopt het misschien wel.

Is dit ook niet aan te passen door een tandwieltje ofzo?

RE: 8 poorten zelf te doen?

geen idee mijne gaat ook maar tot 140
tot daar weet ik hoe hard dat ik rij
omdat ik 1300 blok heb ga ik er ruim overheen nu

die cooper teller bakken zijn vrij prijzig nieuw
had ook al nagevraagt dacht zoiets van 240 euro ofzo

RE: 8 poorten zelf te doen?

De cilinerkop ombouwen op de manier zoals jij bedoelt wordt nooit gedaan. Ik betwijfel ook of er enig voordeel uit te halen is, ik denk dat de flow er eerder slechter dan beter van wordt.

RE: 8 poorten zelf te doen?

IteCa schreef:

trouwens wil nu ook niet lulig klinken,
maar hetgeen je verteld over eindoverbrenging slaat nergens op.
duh wat je verteld snap ik wel, daarom dat ik zei dat ik wel iets van afweet.
zelfde voor die compressie, je verteld niks nieuws, wil gewoon weten hoever je kun gaan concreet.
Net als mijn vraag over die einoverbrenging.

No offends

en trouwens bedankt voor je reply.
Al heb ik er eigenlijk weinig aan :'(
een 8 poorter is compleet anders, nou dat wist ik trouwens ook al.



Hmmmmm, over de 8 poorter: Arden maakte deze koppen voor de Mini, hele speciale gietstukken. MiniSpares heeft deze ooit een keer ge-herproduceerd, misschien zijn er nog een paar beschikbaar.

Over die eindoverbrenging; ik ben blij dat je me kan vertellen dat die redenering nergens op slaat. Ik vraag me dan alleen wel af hoe het komt dat de race en straatauto's die ik volgens die theorie gebouwd heb zo succesvol zijn. Maar ja, nooit te oud om te leren! Hoe moet het dan wel?

Over de CR: je wilt alleen even weten hoever je kan gaan. Nou, statische CR van 14.8:1 is haalbaar. Maar begin met maar eens met 10:1, 286 nokkenas, nette geflowde kop, net standaard 1310 onderblok. Dit is misschien al heel vaak eerder gedaan, maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Samen met 10" wielen en een 3.44 FD heb je een fijn, betrouwbaar en beproefd concept.

Hugo

RE: 8 poorten zelf te doen?

ff nog over een dhz 8 poorter.. ik heb wel eens iets gelezen over een nogal lompe mod waarbij de poorten heel ver werden geopend en er een plaat midden in de kanalen werd gelast (ergens in australie).

ik zie dat nog niet werken. de enige winst die je dan zou kunnen krijgen is dat je een spagetti uitlaat er op zou kennen zetten , i.v.m schokgolf tuning e.d.. :?

ik ben ook heel erg voor niet het wiel willen uitvinden (als het niet hoeft).

mij lijkt de setup zoals Hugo die aangeeft al behoorlijk pittig.

(even zijdelings: gaat een 286 nog een beetje in het stadsverkeer? uuhm niet met mach 10..maar gewoon kruipen)

als je echt wild wil modificeren ga eens op zoek naar een modificatie op basis van een BMW K100 motorfiets kop op een 1000 cc.(is een keer gedaan) voor dat je dat aan de praat hebt ben je wel even zoet. :P

RE: 8 poorten zelf te doen?

IteCa, heb je hier al eens gekeken? Staat veel info e.d.

Voor de mensen die nooit een 8-port gezien hebben:

RE: 8 poorten zelf te doen?

Kijk nou; inderdaad de Arden set-up, compleet met de Amal (motorfiets-) carburateurs! Ze maken ze kennelijk weer / nog. Gave set-up.....

Siryun: een 286 is nog net te doen, hangt van je geduld en de afstelling af. Door de nokkenas iets te laat te timen komt je stationair mooi terug en komt je vermogensband iets naar beneden. En hoe meer cc, hoe rustiger de nokkenas wordt. Een 1380 met een 286 draait keurig stationair, in een 1000 stamp'tie zo'n 1250 toeren. Die lijn is zelfs verder door te trekken: in 2 liter BMW's is de 296 en de 304 nog rijdbaar....
Succes,
Hugo

RE: 8 poorten zelf te doen?

Een van de redactieleden van Mini World heeft een tijdje een setup gehad met een Arden 8-port en twee dubbele Webers erop. Was ook erg gaaf. Heeft ook een keer als feature in Mini World gestaan.

RE: 8 poorten zelf te doen?

Stond er in Augustus of Juli ook niet een in met een 8-port? Moet het thuis ff opzoeken...

RE: 8 poorten zelf te doen?

@ Hugo , een 8 poorten is gewoon een crossflow cilinderkop.
Dat snapte ik wel, maar wat ik wou weten of er iemand al zoiets gezien of gehoord had zoals ik bedoelde.
Dus zoals SirYun verteld.

Over die eindoverbrenging, excuseer me dat ik het nogal ongelukkig uitgedrukt heb.
Ik bedoelde ermee dat ik dat allemaal weet en met
'het slaat nergens op' bedoelde ik dat het gewoon de vraag niet beantwoordt.
Ik weet al wat ik wil met die eindoverbrengingen en je uitleg is pecfect juist maar was de vraag niet hé
:)

over CR, nou dat is nu wat ik wou weten.En ik begrijp wat je bedoelt met beproefde setups.
Maar ik zoek meestal wat verder.
Toch een heel goeie tip van 10:1 die ik ga gebruiken.
De nokkenas zou ik liever hebben van een 1100cc
Is voor een 1000cc om in stad te gebruiken en liefts wat zuinig... 286nokkenas beter niet als ik verder lees.
Uitboren doe ik voor de moment ook niet, is een 1L, eerder een 1275 steken hé.
die 3,44 FD zie ik wel zitten.

@SirYun is ook de enige manier om een spaghettie-uitlaat erop te zetten hé.
een 4 in 1.

In tegenstelling tot wat ik hier al gelezen heb heeft een spaghettie niks te maken met of het nu buizen zijn of niet.

een spaghettie heeft één verzamelpunt voor alle uitlaatbuizen.
Bij een gewone mini zit de twee en drie al samen.
Dus kun je niet je voordeel eruit halen zoals een 8 poorter of dergelijke.
en je haalt weldegelijk voordeel uit zo een setup, heb al een artikel gelezen over de siamese inlaatpoorten. nogal gecompliceerd.

Bij een splitsing kun je zorgen voor 4 gelijk lengtes tot carburator wat wel degelijk zijn voordelen heeft en meer koppel alsook voor een spaghettie.
Mits goed af te stellen en te regelen en goeie lengtes te vinden voor de inlaat en uitlaatcollecteur kun je redelijk wat winst halen.

@Balmoral bedankt voor de tip :D