8000 toeren

RE: 8000 toeren

Welke wijzigingen zijn er nodig om betrouwbaar 8000 toeren te draaien op regelmatige tijdstippen.
Is voor een 1000cc met 1100cc kop en nokkenassen.

Thanks

RE: 8000 toeren

Je hebt wel iets speciaals als je nokkenas[u:3k2qe1fj]sen[/u:3k2qe1fj] hebt, de meesten hebben er maar één.
Begin met dubbele klepveren,geflowde kop, lichtgewicht vliegwiel, snelle uitlaat, snelle inlaat, ontsteking,andere nokkenas, koelvin aanpassen(kunststof kan wel mits aangepast anders splet hij uit elkaar), waterpomppoulie, uitwegen van zuigers en drijfstangen, motor balanceren en zorgen dat alle draaiende gedeeltes goed in hun lagers lopen.
Da's al.

RE: 8000 toeren

8000 toeren in een mini en betrouwbaar? Volgens mij gaat dat niet samen. Je moet een cross drilled krukas hebben, want anders komen je krukaslagers met een tekort aan olie te zitten. Verder denk ik dat je motor aardig snel te heet wordt.

Om 8000 toeren te halen heb je oa een snellere nokkenas nodig en (1.3 ?) roller rockers. Verder helpt een goed geflowde en gepoorte cilinderkop en een stage one kit.

Ik ben niet zo op de hoogte van het tunen van een 1000 cc, maar ik lees dat ze ook wel een cilinderkop van een 1275 plaatsen op een 1000 cc blok. Dan moeten in het blok wel uitsparingen gemaakt worden voor de kleppen, want anders past dit niet.

RE: 8000 toeren

Een steel centre main cap (simpel gezegd een extra blok staal over de middelste krukaslagerkap) is ook aan te raden bij hoge toerentallen. Verder zoals al gezegd een gebalanceerd draaiend gedeelte, verlicht (stalen) vliegwiel, verlichte/gewogen drijfstangen.
Ook lijken mij dingen nodig als een dubbele distributieketting, een grote waterpomppoelie (lagere snelheid om cavitatie te voorkomen) en een electrische benzinepomp (dat iele bedieningsarmpje van een std. pomp lijkt mij te dun).

RE: 8000 toeren

Kijk, weer een mooi woord geleerd: cavitatie. Ik wist van het bestaan ervan, maar kon het nooit goed omschrijven. Ik heb even de betekenis opgezocht.

Cavitatie is het ontstaan van holle ruimten in een vloeistof door de vloeistof met een relatief grote versnelling in beweging te brengen. De holle ruimten (bijvoorbeeld luchtbelletjes in water) zijn instabiel, ze hebben de neiging om uit te zetten en om te imploderen.

RE: 8000 toeren

De nokkenas van een 1100 (of van een 1000) presteerd goed bij 3500 - 4500 toeren. Dus 8000 toeren gillen is wel leuk, maar je bent je vermogenspiek allang voorbij. In een 1000cc motor heeft zo'n toerental alleen zin als je de vermogensband omhoog gooit, bijvoorbeeld met een wildere nokkenas. Voor de toeren die je noemt zit je dan al tegen de 300 graden nokkenas, een behoorlijk heftige zaak.

Ik heb zelf met een 1000 gereden met 1300 kop en 286 nokkenas. Dat staat stationair behoorlijk te stampen en wegrijden is lastig. Maar het ding had wel meer dan 90 pk bij 7200 toeren. Dan is het dus goed om op 7500 te schakelen, zodat je iedere keer weer door het maximale vermogensgebied komt.

Mechanisch heb je voor dit soort acties inderdaad een centre-strap op je krukas nodig en een kleinere krukas-poelie, zodat de koelpomp en dynamo niet zo hard draaien. Daarnaast heb je veel sterkere klepveren nodig om de kleppen op tijd weer dicht te krijgen. Maar echt betrouwbaar wordt het nooit, en de boel slijt flink.

Hugo

RE: 8000 toeren

Maarten van den Akker schreef:
Je hebt wel iets speciaals als je nokkenas[u:3gc76ega]sen[/u:3gc76ega] hebt, de meesten hebben er maar één.




16v?

neje grapje :D
Heb nog een ander project car waar wel nokkenassen op zitten, daarmee mijn vergissing, sorry
(zit van 105pk naar 150pk admosferisch op die auto :D ).

Ik lees hier veel aanpassingen en te cammy.
Dan hou ik het eerder bij een 1100cc geflowde en gepoorte kop met hardmetaal zittingen voor de kleppen (loodvrij, weet iemand welk materiaal?)
krukas uitbalanceren en de drijfstangen kunnen ook bijgewerkt worden lees ik?
Lichter vliegwiel en de versnellingsbak een goeie revisie geven lijkt me al schoon.

oja en dubbele klepveren en een centre-strap.

ivm drijfstangen en materialen, kan ik dit allemaal terugvinden in Vizard's boek?

Hogere toeren zijn dus niet echt haalbaar met de 998cc coopernokkenas of SW5?
ook niet met een grotere openingstijd van de uitlaatkleppen?(daar andere rockers plaatsen...)
Ik hoor het wel.

In elk geval thanks voor de replies.

RE: 8000 toeren

IteCa schreef:
Ik lees hier veel aanpassingen en te cammy.
Dan hou ik het eerder bij een 1100cc geflowde en gepoorte kop met hardmetaal zittingen voor de kleppen (loodvrij, weet iemand welk materiaal?)
krukas uitbalanceren en de drijfstangen kunnen ook bijgewerkt worden lees ik?
Lichter vliegwiel en de versnellingsbak een goeie revisie geven lijkt me al schoon.



Met goed balanceren win je een hoop betrouwbaarheid. Is altijd goed. Je kan je krukas ook dynamisch laten balanceren bij een revisiebedrijf, da's (als ze het goed doen...) beter dan puur statisch. Zo'n bedrijf heeft ook klepzetels gewoon op de plank liggen. Ik weet niet van welk materiaal ze zijn, ik gok Fe450C getemperd, of zoiets. Maar het revisiebedrijf kan je dat vast vertellen. Overigens is dat alleen nodig voor de uitlaatkleppen.

IteCa":1rbzpyn6] oja en dubbele klepveren en een centre-strap. ivm drijfstangen en materialen, kan ik dit allemaal terugvinden in Vizard's boek?
Hogere toeren zijn dus niet echt haalbaar met de 998cc coopernokkenas of SW5?
ook niet met een grotere openingstijd van de uitlaatkleppen?(daar andere rockers plaatsen...)[/quote:1rbzpyn6]

Yes, het Vizard boek legt dat allemaal duidelijk uit. Met de 998 cooperas of een SW5 verschuift je vermogensgebied wel wat omhoog, maar niet naar 8000 toeren. Misschien kan je motor wel zo hard draaien, maar het heeft geen zin. Praktijkvoorbeeld: op de rollenbank bij het Speedcentre in Geldermalsen stond laatst een crossauto. De coureur vertelde trots dat de motor met gemak 7500 toeren trok. Leuk, maar het piekvermogen van het blok lag op 4500 toeren. Als hij zo ver door trok in de versnellingen viel hij na het opschakelen niet zo ver terug en kwam hij nooit in de buurt van de vermogenspiek. Met een 998 nokkenas (SW5 weet ik niet) ligt je vermogenspiek rond de 5000 toeren. Dus schakelen bij 5600, dan val je terug naar 4400 (ongeveer) en zit je aldoor rond het maximale vermogen.

Andere tuimelaars vergroten niet de openingstijd, maar de mate van opening tijdens de openingstijd. De openingstijd is puur afhankelijk van de nokkenas. De langere tuimelaars vergroten dus je klepsnelheid (verder heen en weer in de zelfde tijd) en zijn dus minder geschikt voor echt hoge toerentallen.

Een andere nokkenas die ik je kan aanraden, alhoewel misschien wat ouderwets, is de Kent 276. Wat mij betreft een goede straat nokkenas en toch al toeren-happy.

Heel veel succes en vooral plezier met het bouwen. Als die klaar is, zet hem dan eens op de rollenbank. Ik doe dat zelf graag om te weten of het resultaat goed is en waar inderdaad de vermogenspiek ligt. Dan kan je het ook echt gaan gebruiken!

RE: 8000 toeren

maar waarom wil je in hemelsnaam 8000 toeren halen.

Vindt je het leuk om het blok elk half jaar te reviseren :?

Frans

RE: 8000 toeren

franske schreef:
maar waarom wil je in hemelsnaam 8000 toeren halen.

Frans



ja kijk het is altijd beter (op gebied van prestaties) om hogere toeren te draaien en in dezelfde versnelling te blijven.

Neem nu dat je in tweede zit daar zit je met een verhouding van 2.185:1
als je verlegt kom je met een verhouding 1.425:1 te zitten, die is ongeveer 1/3 moeilijker.
Dus zolang je niet onder (uigaande van 92Nm) 60Nm op je koppelcurve zit ben je rapper aan het trekken dan dat je hem verlegt in derde....
Meestal ben je ook rapper met boven je vermogenpiek te schakelen op die manier, tenzij je koppelcurve rap naar beneden valt.

Daarvoor moet je dus wel eerst je koppelcurve weten.
In eerst is bijna altijd naar max toeren gaan daar het bijna naar de helft mag zakken je koppel, in tweede meestal ook nog, eens derde naar vierde is het meer op het piekvermogen schakelen zoals hugo vermeld.

Met mijn andere wagen schakel ik op 8000 toeren, daarom dat cijfer, meer niet.
Ik was me al bewust dat de mini het liever wat op lagere toeren doet en ik ga dan ook niet voor die 8000 toeren, 6500-7000 lijkt me al genoeg.

@hugo bedankt, heb er zelf nota van genomen :D ;)
Dynamisch uitbalanceren is wat er op het programma stond maar ik vraag wel eens na bij een revisiebedrijf hoeveel dat kost, nu was het gepland bij een gespecialiseerd bedrijf voor industriele toepassingen.
Hugo":1mc0hzhy]
Andere tuimelaars vergroten niet de openingstijd, maar de mate van opening tijdens de openingstijd. De openingstijd is puur afhankelijk van de nokkenas. De langere tuimelaars vergroten dus je klepsnelheid (verder heen en weer in de zelfde tijd) en zijn dus minder geschikt voor echt hoge toerentallen.
[/quote:1mc0hzhy]
Had dat niet goed uitgedrukt of doordacht. Ik snap wel dat het de nokkenas is die de openingstijd bepaalt en met andere rockers enkel de kleppen rapper en hoger opengaan.

Is dit niet ten gunste van meer gassen door te laten op die manier, welk een positieve invloed kan geven op hogere toeren?
Verwacht er niet veel van maar alle beetjes helpen hé.
Op mijn andere auto was het wel de nok 1° verdraaien maar hoog in de toeren bleef hij veel beter koppel behouden (wel geen winst op piek), met iets van verlies op de middentoeren. Dit werd wel goedgemaakt met een goeie uitlaat erop.

Greetz