8.4" to 7.5" schijfrem conversie

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Zoals de titel al doet vermoeden, ik ben van plan om mijn mini op 10" wieltjes te zetten. Dit door 7.5" schijfies te plaatsen :9.
Alleen nu heb ik een vraag waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden, namelijk welke wielrem cilinders moet ik achter plaatsen om de remkracht voor/achter weer netjes te krijgen?
Ik veronderstel dat 7.5" toch net iets minder goed remd als 8.4". Wat volgens mij dan resulteerd in een overberemde achterkant.(niet goed!)
Het gaat hier om een mini van '90 met rembekrachtiger.

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Hmm... Ik heb alleen de 8.4 vervangen door de 7.5 en verder niets gedaan met de achterremmen hoor. Of dat zou moeten? Ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord!
En voor de paar meter die ik er al mee gereden heb heb ik ook geen klachten ;)

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Mini_Mouse,

Toch effe goed naar kijken. Mocht bij een noodberemming de achterwielen blokkeren dat haalt de achterzijde de voorzijde in. Je gaat dus draaien. Alle Mini's na 1984 (met 8.4" schijven) hebben een voor/achter splitsing. Dat is niet voor niks gedaan. Wel een beestachtig dure conversie trouwens! Maar ja, 10" met grote dikke banden is toch wel het mooiste.

Succes.

Erwin 8)

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Precies, dat is waarom ik het vraag :). Ik heb geen zin om met een noodstop achterstevoren te staan.....

En ja het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. morgen minispares bellen voor de schijfies ed. :9. Een vriend van mij is vandaag naar de UK vertroken, dus hij kan het voor me meenemen :).

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Mijn mini van 83 met trommels rondom heeft ook voor/achter scheiding. Ik dacht dat er later overgegaan was op diagonale scheiding.
Dat heeft trouwens meer te maken met het "nog kunnen remmen" als een van de twee lek is en niet met harder of zachter remmen voor of achter.

Volgens mij hebben 7.5" schijven ongeveer net zoveel remkracht als de trommels voor bij 10". Alleen wordt dat met trommels vaak niet gehaald omdat het afstellen niet bijgehouden wordt (of niet goed meer kan door rotte stelnokken) Dus vergelijk eens jouw achter cilinders met die van een mini met trommels.

Ik dacht trouwens dat de inno's standaard 7.5" schijven hadden net als die coopers uit de 60er jaren. Er moet dus wel ergens te vinden zijn wat voor cilinders erop horen

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Theo, die eerste link, zijn dat alleen de cilinders op de achterwielen?

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

voor zo ver ik weet wel ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Dat zijn inderdaat wel de achterwiel cilinders. maar dat is wat er standaart op een bepaalde mini zit.

In mijn geval, een 1990er mini met rembekrachtiger (laatste type) en voor/achter geschijden remsysteem met standaart remdrukverdeler, heb ik dus nu een 0,75 bore achter wiel cylinders (bij 8.4 schijven).
Als ik die 8.4 schijven vervang door 7.5 schijven, wat doet dit met de remkracht bij gelijkblijvende druk in de remleiding?
Ik neem even aan dat de remkracht voor dan afneemt, dus dan zou die achter ook af moeten nemen om de remkracht verdeling voor/achter het zelfde te laten blijven.
Om de remdkracht achter te laten afnemen zou je een achterwielremcylinder met een kleinere diameter moeten nemen. Dit is mijn theorie 8). Als iemand dit kan bevestiggen of ontkrachten dan laat maar weten :).

Blijft evengoed de vraag, welke diameter wielcylinder is dan het meest geschikt?

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Even kijkend naar de Mini's die 7,5" schijven voor hadden met een niet-gescheiden systeem (dat maakt nl. voor de remkracht niets uit):

Cooper S mk.1 met servo: 0,625" diameter achterwielcylinders
Cooper S met servo: 0,75"
1275GT en Cooper S mk.3 met servo: 0,625"

Op deze modellen werd wel een drukregelaar gemonteerd (3x dezelfde), in de achterste leiding (T-stuk op subframe).

M.a.w. de 0,75" diameter cylinders zoals standaard op de Mini's vanaf ca. '80 met voor-achter gescheiden systeem werden gebruikt (zowel met trommels als met 8,4" schijven) werden door de fabriek ook al in combinatie met 7,5" schijven gebruikt.

Ik heb zelf 4-pots klauwen op 7,5" schijven en heb een andere Mini gebouwd met standaard 7,5" schijven/klauwen, met de 0,75" cylinders. Beiden hebben geen merkbaar overberemde achterwielen.

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Of je zet er een instelbare rembalans op in plaats van de standaard. Kan je de boel zo afstellen als je wilt. Zolang je voor/achter scheiding hebt werkt dat goed.

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

@cmc: usefull info :D. Ik kijk eens wat ie doet met de orginele cylinders, Mocht ie achter overberemd zijn dan probeer ik die 0,625" eens.
Nu alleen nog wachten tot ik de schijfjes heb ;).

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

laten we er ff van uitgaan dat de cilinders in de klauwen bij 7.5 en 8.4 inch dezelfde diameter hebben. Dan drukken de blokken met dezelfde kracht op de schijven. De 8.4 blokken hebben een wat groter opppervlak maar daar staat tegenover dat de 7.5 inch blokken met een grotere vlaktedruk op de schijven gedrukt worden. Blijft dan niet je remkracht gewoon gelijk? of maak ik ergens een foutje?

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Crispy schreef:
laten we er ff van uitgaan dat de cilinders in de klauwen bij 7.5 en 8.4 inch dezelfde diameter hebben.


Ze zijn bij de 7.5" klauwen iets kleiner geloof ik, maar dat weet ik niet zeker :?.

De 8.4 blokken hebben een wat groter opppervlak maar daar staat tegenover dat de 7.5 inch blokken met een grotere vlaktedruk op de schijven gedrukt worden. Blijft dan niet je remkracht gewoon gelijk? of maak ik ergens een foutje?


De 'arm' is bij 7.5" korter, dus zou je minder Nm remkracht hebben. De klauw zit meer naar het midden.

Tot zover de theorie, van de praktijk moet je het hebben ;).[/quote]

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Tot zover de theorie, van de praktijk moet je het hebben



ik denk dat de verschillen zeer theoretisch zijn (de een trapt ook harder op zijn pedaal als de ander :)" title="Evil" /> ) .. als het gemonteerd zit gewoon even proberen wat het doet bij een noodstop .. wel op een parkeerterrein waar je de ruimte hebt natuurlijk 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 8.4" to 7.5" schijfrem conversie

Ben het ermee eens dat je het toch van de praktijk moet hebben maar om nog heel ff door te gaan op wat mini mouse zei over die arm:

Je moet ook meenemen dat je met 8.4 schijven op 12" wielen staat en met 7.5 op 10" want het gaat uiteindelijk toch weer om kracht van het bandoppervlak op het wegdek (en geen koppel)

Maar goed als de diameters van de cilinders toch al anders zijn gaat mijn verhaal toch al niet meer op... :(