zie:
http://www.ime.org.uk/ime/t/tuning_850c ... gines.html
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
zie:
http://www.ime.org.uk/ime/t/tuning_850c ... gines.html
HTH,
Theo van den Bogaard
Ingediend door linkaard op vr, 23-04-2004 14:27
Dat snap ik nu niet??
Iemand stelt een vraag en krijgt meteen een link te zien en ook nog in het engels.
Is deze persoon nu geholpen ik denk het niet.
Ik zie dit als een gebrek aan woorden, verwijs deze persoon dan meteen door naar de boekhandel.
Mark wat wil je met je vraag bereiken?
Wil je een 850 gaan tunen om het eéns uit te proberen, of gewoon om ervaring op te doen.
Of wil je een 850 reviseren die de prestaties heeft van een 1000 motor.
Ik zeg niet dat je dat niet moet doen, maar ik weet dat het bijna nooit wordt gedaan omdat iedereen bijna voor snelheid e.d een 1300 motor verkiest.
Ik vind het wel als je het doet gewaagd en gedurfd van je.
succes.
linkaard schreef:
Iemand stelt een vraag en krijgt meteen een link te zien en ook nog in het engels.
Is deze persoon nu geholpen ik denk het niet.
Ik zie dit als een gebrek aan woorden, verwijs deze persoon dan meteen door naar de boekhandel.
Wooohw, laten we het vooral vriendelijk houden! je post komt een beetje agressief over (kan ook aan mij liggen natuurlijk )
Ik denk dat Theo er geen ervaring mee heeft, maar toch informatie wil geven en behulpzaam wil zijn dmv het geven van een link....
anyways, op het moment dat je een 850 tuned heb je dus echt wel ff iets speciaals: wie heeft er nu nog een getunede 850cc? Dus originaliteit is denk ik wel een argument om er een te tunen.
Aan de andere kant is het wel weer zo, dat het je even veel kost om een 850cc blok te tunen als dat je dat doet bij een 1275cc. Dus kan je beter meteen een 1275 tunen als het je echt om het aantal PK's te doen is.
[size=75:2kv9no1t]ps.
Engels? ja, Haynes en in principe alles met Mini is zo'n beetje in het Engels. Daar valt weinig aan te veranderen. [/size:2kv9no1t]
.. woorden schieten mij te kort ja
@linkaard: je opmerking is deels terecht, maar misschien ook een beetje overhaast ? misschien kan de vraagsteller best uit de voeten met die link en het engels ? van mijn kant kan ik daar natuurlijk niet 100% van uit gaan. Als jij plannen hebt in die richting (tunen van een 850) kan hierbij wel aanbieden voor een vertaling te zorgen ..
@Sjoerd: goed doorzien: ik heb er zelf geen ervaring mee (wel 850 gereden), maar naar mijn idee best mogelijk .. vandaar de link ..
en de vertaling van HTH = Hope This Helps = hopelijk helpt dit
groetjes,
Theo van den Bogaard
Er is denk ik voldoende over gezegd, ik sluit me aan bij Theo en Sjoerd. Er is niks mis met het posten van links.
Wat je je denk ik goed af moet vragen is waarom je een 850 wil gaan tunen. De meesten kiezen ervoor om er maar direct een 1300 in te hijsen. Dit is in verhouding prijs prestatie vereweg de goedkoopste optie. Een leuke 1300 heb je voor een paar honder euro en als je hier een leuk "stage 1" pakketje op zet zal de 1300 kwa vermogen en prestaties zeker gelijk en waarschijnlijk zelfs meer zijn dan een veel zwaarder getunde en daardoor ook gelijk veel duurdere 850.
Wat ik ook zeker mee zou nemen is dat het bij een 850 wat lastiger is om budget een kop uit te wisselen. Bij een 1300 heeft elke kop een kamer met een inhoud van 21,4 cc. Dit maakt het een makie om bv een standaard metro kopje te vervangen voor een MG exemplaar welke een betere flow en grotere kleppen heeft. Bij een leuk kopje voor een 850 of 1000 gaat dit vaak wat lastiger. Neem als voorbeeld de 12G295 998 cooper kop die op de link ook even aangehlaad werd. Deze heeft een verbrandingskamer van maar liefst 28,3cc en dat vergeleken met de 24,3 (correct me if i'm wrong) van een standaard 998 (1000) zal deze een behoorlijk stuk gevlakt moeten worden om de compressie weer een beetje omhoog te krijgen. Ik denk dat je er overigen's wel weer vanuit kunt gaan dat de koppen die je gezien had op het internet al voor een leuke compressie gemaakt zijn.
Ook zal je goed rekening moeten houden met het differentieel wat je wilt gaan gebruiken. Als je iets wilt gaan bouwen wat redelijk in beweging komt en op een sprint leuk mee kan doen zul je er toch een niet al te lang diff onder moeten zetten. Uit een 850 is natuurlijk best wat vermogen te krijgen maar koppel zal die nooit veel krijgen. Komt bij dat het vermogen bij tunen vaak wordt verlegd naar de hogere toerentallen. stel je weet iets leuks te maken wat pas op gang komt bij een 4000 toeren en je prakt er een 2.75 diff onder dan heb je de eerste zoveel meters een auto waar nauwelijks gang in zal komen. Een korter diff als een 3.44 of nog korter kan dit goed opvangen. Je kunt hier ook het beste de bak voor behouden die je nu al hebt. Een 850 heeft orgineel al een behoorlijk kort differentieel. (3.76?)
De enige reden wat ik zou kunnen bedenken om een 850 te gaan tunen is de orginaliteit. Bijna iedereen gaat direct voor een zware 1300, 1380 etc. Maar een getunde 1000 of in dit geval zelfs 850 zie je bijna nooit. Persoonlijk zou ik er zeker voor gaan ik vind een klein ligt leuk getuned motortje veel meer charme hebben dan het grotere en zwaardere werk.
Verder denk ik dat de link van Theo meer dan genoeg informatie geeft over hoe en wat.
[size=85:uvnfdcwh][topics samengevoegd - Crispy][/size:uvnfdcwh]
De afgelopen tijd wordt er mooi antwoord gegeven op de vraag wat je met een 1000tje kan.
En dat is natuurlijk super voor de mensen die een 1000tje hebben, ik zelf heb een 1300 en ga volgend jaar een 850 redden
Dus leek het me leuk en voor mij vooral handig om te vragen wat kan ik met een 850cctje??
Ik heb al een dubbele SU carb liggen die eigenlijk voor de 1300 is maar wat zou de uitwerking zijn op een 850??
Heeft iemand hier ervaring mee of is het totaal onbegonnen werk om een "naaimachine" op te pompen.
Gr Roy
Hier was toch ook al een topic over... wel een beetje een korte dus ik heb die van jou er maar even aangehangen.
Als je het leuk vindt kan je een 850 net zo goed tunen als andere Mini's, het resultaat zal wat minder zijn gezien de mindere cc's .. maar de hele Mini Se7en raceklasse bestond vroeger uit 850's .. zeker in de UK zal genoeg know-how zijn (Since 1991 the Se7ens have been using a modified 998cc A Series engine producing approximately 115BHP - voor 1991 was het dus 850)
je zal zelf moeten bepalen hoe ver je wilt gaan (en hoeveel geld je er in wil pompen) ... ben wel benieuwd wat een 850 met een SW5 nokkenas doet overigens
succes,
Theo van den Bogaard
Dit topic had ik nog niet ontdekt, maar ik ga gewoon lekker verder waar een ander begonnen is
Is er überhaupt iemand in NL die wel eens een 850 getuned heeft?
Ik ben vooral benieuwd naar mijn dubbele carb bewaren voor de 850 of toch op de 1300
De carb levert alleen het juiste mengsel in de hoeveelheid waar de motor behoefte aan heeft. Dubbele carb zal wel iets helpen maar het is ook de vraag welke carbs het dan zijn? als het voor een 1300 is zullen de naalden wel veel te rijk zijn denk ik...
"Echt" tuningwerk begint natuurlijk met andere spruitstukken en gaat via kop bewerken en een andere nokkenas naar opboren en evt wilder werk (16v kop enzo)
Dan kies je een carburateur setup die past bij hoe je het blok gebouwd hebt.
ik denk dat het belangrijk is te weten wat voor carbs je hebt dus welke diameter...
ik heb hier een heel mooi boek voor je liggen waar het tunen van 850's ook in wordt besproken, en aangezien je op loopafstand woont, kun je hem best even ophalen Er staat ook vast in tot welke diameter/type je kunt gebruiken.
leuk om te lezen, en veel info over het tunen van je 850tje!
RE: 850 tunen??
Ingediend door Mark Goedegebuure op vr, 23-04-2004 12:47
ik zag via mini-pagina.nl een duitse site die volgens mij stage 2 en 3 cylinderkoppen vooreen 850.. is er iemand die daar ervaring of advies mee heeft??
Groetjes Mark