A vs A+ voor 1000 tuning

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

omdat ik in een topic in std techniek niet echt verder kwam het hier maar ff proberen.
ik ben heel langzaam begonnen met een getunde 1000 bij elkaar sprokkelen.

maar wat is de beste basis voor een getunde 1000?
een A of een A+ blok?
bij een 1300 is een A+ wenselijk ivm de structurele sterkte van het blok, maar is dit bij een 1000(met zijn dikkere cylinderwanden e.d.)ook nodig??

het gaat mij dus alleen om het gietstuk de ontsteking e.d. is van latere zorg het gaat mij nu om de mechanische componenten.

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Ik zou zeggen neem een A-blokje
vanwege de bak)= wat rechter & grover vertand en sterker dan de A+ bak)

Het grondplaatje voor de distri-ketting handhaven(a-blokje)ketting vervangen voor een dubbelle lijkt me slim.

Het gietstuk is qua sterkte niet echt beter of slechter dacht ik...

wel zal een A-blok vaak meer versleten zijn, gewoon omdat het ouder is...

groeten,
Lex

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

ik neem idd een A bak (dam 2886) en heb dus het A blok ook liggen
maar ik vroeg me dus af of ik die beter kon wisselen voor een A+
liever niet (ik heb de A al) maar als het echt voordelen oplevert dan wil ik het wel weten

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Voordeel van de A+ is dat je Tappet covers hebt en die heb je op de gewone A niet. Verder zit er weinig verschil in. A+ of A bak maakt voor een 1000 niet veel uit. Ze kunnen beide ongeveer tot 90 Pk goed hebben. Dat haal je bijna nooit meet 1000. Enige echte verschil ertussen is de koppeling: De ene werkt trekkend en de andere duwend. De A bak heeft een sterkere drukgroep en koppeling, maar de A+ koppeld soepeler en is meer geschikt voor dagelijks gebruik. Dus ja, net wat je zelf voor ogen hebt....

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

de bak staat al vast
en met tapetcovers bedoel je toch die verwijderbare platen voor de nokvolgers e.d.?
want die heeft mijn A ook

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Weet je wel zeker dat je een 1000 hebt dan? Alleen A+ duizendjes horen die te hebben en voor zover ik weet de 1300 Cooper S (A). Maar goed, kan er ook naast zitten....

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Ongeveer alle A blokkies hebben die tappet covers! Alleen uitzonderingen voor de 1275 A en A+

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

volgens mij hebben A+ 1000-jes ook gewoon die covers .. ik zal eens kijken of ik deze week wat foto's kan maken uit mijn verzameling 'small-bores' ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Weet ik wel zeker theo. Ik heb ze er namelijk opzitten....

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Ik heb mijn 1000 getunede en ik moet zeggen dat het resultaat meer dan bevredigend is. Ik denk dat ik minimaal evenveel vermogen heb als een stage 1 1300 en dat was uiteindelijk het doel.

Ik heb gekozen voor een 3.44 eindoverbrenging omdat die samen met een 3.67 standaard op 10" Mini's zat en dat ze in al die jaren ook op de S geen reden zagen dat te veranderen.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

een 3.44 zou ik best willen als het alleen een circuit/lol bak was
voor dagelijks vind ik het wat te onrustig

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Tot eind jaren zeventig was een 3.44 de standaard overbrenging voor een Mini en dat waren zeker niet alleen maar circuitracers of auto's voor de lol.

Ik denk dat een 3.1 meer geschikt is voor een 1300. Een 1000 moet het van toeren maken om vermogen te ontwikkelen en valt denk ik een beetje dood met een lange eindoverbrenging. Een 3.2 is misschien een optie.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

ik rij nu een std 1000 met 2.95 en het gaat prima hoor
tuurlijk meer power zou sportiever rijden maar het relaxtere cruisen vind ik nu fijner

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

heb al wat gezocht, maar vraag me nu toch af of het mogelijk is een krukas van een 1000tje te gebruiken voor een 1300... Zijn hier zuigers voor te vinden? De slag van een 1000tje is langer toch?

Of zit ik nu helemaal fout?

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

fout;
998 slag = 76.2 mm
1275 slag = 81.33 mm

(voor de volledigheid;
850 slag = 68.25 mm
1100 slag = 83.73 mm )

.. maar er zijn meer verschillen tussen de small bore en big bore krukassen dacht ik.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

hmmmm een vriend van me had wat sloopblokken gekregen en wilde hiermee gaan kijken of er een goed 1300 blok van te maken was. Bedankt voor de info!

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

De lagers verschillen nogal eens van dikte, en ik denk ook gezien de plaatsing van de zuigers dat de krukken waar de zuigerstangen aanzitten ietjes anders geplaatst zijn. Zou op zich wel leuk zijn. Kom je ietjes onder 1100cc te zitten, maar wel met een haast vierkante boring/slag verhouding....

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Klopt, maar drijfstangen zijn ook vast uitwisselbaar... We knoeien wat en zien het wel. Met een paar "sloopblokken" kun je leuk knoeien!

Ik heb trouwens gisteren mijn verse/goedkope woonwerk Mini 1000 opgehaald en moet zeggen dat ik nog nooit in zo'n trage beroerd lopende mini gereden heb! :) Top is krap 120! Optrekken gaat ook net zo "snel" als de Ford Courier 1.8diesel met wie ik hem was gaan halen. Mijn vorige 1000tjes gingen met alles origineel erop ook wel naar de 140 toe geloof ik. Of is 120 normaal voor een 100% standaard Mini 1000e uit '85?

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

De mijne iep standaard harder, dus denk dat die niet helemaal goed afgesteld staat....

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

de mijne doet ook maar 120
maar ik heb een 2.95 diff en denk dat ik dus gewoon te wijnig power heb voor het zware diff

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

mijn vorige standaard 1000tje was een jetblack en die haalde wel 140 met alles standaard. Maar hij loopt ook nog erg beroerd, denk dat hij met wat liefde er wel weer bovenop komt. Beetje kijken naar leuke wielen en spruitstuksetje enzo ondertussen.
Opleuken is altijd leuk!

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Gefeliciteerd met je aanwinst Taeke. Een goede afstelbeurt doet waarschijnlijk al wonderen. Standaard moet ie die 140 op de teller kunnen halen.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Bedankt Dennis! Vandaag ben ik vrij... alleen die regen hier in dat kikkerlandje... Kun je beter in Argentina zitten!

Eerst maar eens kijken waarom de kachel alleen koude lucht blaast, dan de vacuum slang dicht maken en de zooi eens van ontsteking tot kleppen stellen nakijken... Vanavond gaat ie vast wel 140. :9 Beetje de advertenties in de gaten houden voor stage 1 setjes en wielen etc. ...En die arme estate maar half uitgekleed wachten in de garage... :| :o

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Alleen kouwe lucht uit de blower?

10 tegen 1 dat je koelvloeistofniveau te laag is, check t maar eens even

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Kraantje zat vast. Koelvloeistof was primadeluxe. Ik ben weer helemaal blij om dagelijks mini te kunnen rijden! En 1000cc is best wel weer fun! Misschien ooit op lange termijn een "snelle" 1000 van maken! Hoest met de Imodemini verder?

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

... En wat een verschil met toen ik hem kocht... Ongelofelijk. 1000cc is toch ook echt wel dikke pret.

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Hoe loopt ie nu Taeke? Haalt ie de 140 nu wel? En ja, tis uitstekend weer hier.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Ja, ik mag nu niet meer klagen. Alleen over het weer dan ;)

Misschien dat ik 11 feb. eens 20 min. volgas ga met de 1000 op zandvoort voor die 20,- kijken hoe snel het met een standaard mini 1000 kan! :P

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Mijn Mk2 staat met getunede 1000 voorlopig wel even een beetje te staan, maar ik hoop hem in de toekomst toch echt een flink de sporen te kunnen geven en Zandvoort lijkt me een uitstekende lokatie.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Doen we! :)

Je laat natuurlijk vantevoren wel even horen als het zo ver is? Maar reed je voor de nokkenas/kop conversie helemaal standaard? Of met stage 1 spul?

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

Ik reed in eerste instantie inderdaad met een stage one. Dat wil zeggen dubbele HS 2 met Pipercross filters, LCB, en RC 40.

Dennis

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

En dan nog is het echt een groot verschil dus?
Ik dacht dat je van standaard naar wat het nu is was gegaan. Dan zou de stap in de goede richting nog groter geweest zijn! :) Ik begin 1000cc ook steeds leuker te vinden... misschien... als de estate wat verder is... :) eerst ook eens zien wat jouw blauwe nu echt doet.

Er zijn niet zoveel snelle 1000tjes dus is altijd leuk!

RE: A vs A+ voor 1000 tuning

De 1000 was dan wel zogenaamd stage one, maar echt vaart zat er niet in, misschien omdat die dubbele HS2 niet echt goed werkte op een volgens mij verder standaard blok.

Het verschil is nu echt aanzienlijk ook met andere 1000 tjes. Ik denk dat ie uiteindelijk wel op de rollenbank moet, want de naald die er nu in zit is echte natte vinger werk.

Heb vandeweek eens zitten berekenen wat het me gekost heeft en ik kwam rond de 275 euro uit, daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel onderdelen had liggen.

Als ik alles had moeten kopen was ik rond de 750 euro kwijt geweest denk ik.

Dennis