aanhangertje bouwen

RE: aanhangertje bouwen

Een vraagje voor de bouwers met ervaring van aanhangertjes
1- wie heeft het achtersubframe gebruikt en de moulton vering voor zijn aanhagertje wat zijn de voor/na delen van jouw keuze

2- wie heeft een starre achteras gebruikt? en hoe heb je die gemonteerd en afgeveerd? hebben jullie foto's daarvan

3- zijn er mensen die hun aanhangertje remmend hebben gemaakt welke remmen heb je gebruikt en welk mechanisme om de rem in werking te zetten (oploopremtrechniek, electrische servo, andere ) foto's zouden welkom zijn

4- zijn er mensen die een dubbelassige aanhanger hebben gemaakt

alle goede raad is welkom

RE: aanhangertje bouwen

1- Standaard mini subframe. Had ik liggen, en is het makkelijkste van allemaal. Bevestigingspunten zijn aanwezig, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

2- nvt

3- Ongeremd

4- Dubbelassig? Mini-based? Waarom zou je dat willen? Je mag toch niet zoveel trekken, dat je dubbelassig nodig hebt ;)

RE: aanhangertje bouwen

Het
Mooiste is om het Subframe niet te gebruiken, hij is erg zwaar en onnodig, miniminded heeft een mooie as uit Duitsland, ik ben hier ook nog opzoek naar,

Gr. Vincent

RE: aanhangertje bouwen

Vincent schreef:
Het
Mooiste is om het Subframe niet te gebruiken, hij is erg zwaar en onnodig, miniminded heeft een mooie as uit Duitsland, ik ben hier ook nog opzoek naar,

Gr. Vincent



Vincent,
ok maar ik zoek eigenlijk een ontwerp voor de wijze waarop je die as kan monteren en afveren

dubbelassig - het is niet de bedoeling on een wagentje te maken dat omwille van zijn draagkracht 2 assen nodig heeft maar eerder om wille van een visueel grapje wat de meeste van die aanhangertjes toch eigenlijk zijn.

RE: aanhangertje bouwen

Zou gewoon een alu koker pakken met 2 hoeken erop,zoiets heb ik onder m'n mini.Een "beam axle". Moet je alleen een paar schroefveren vinden/pasmaken. Zijn ook wel te koop maar voor een hanger een beetje te duur.

link Mijn volgende project is ook een aanhangertje,alleen zal dit nog wel ff duren. O:)

Deze hieronder heb ik ook en als je het goed bekijkt stelt het weinig voor.
link
Maak je nog een showcase? kan ik het mooi afkijken :9
Groet wijnand

RE: aanhangertje bouwen

Winand, ik ben nog maar aan het nadenken hoe ik het ga aanpakken wat ik juist wil doen enz maar bij het plannen stellen zich zulke vragen : de sub gebruiken of een starre as onder tussen heb ik nog een idee gekregen :

er bestaan aanhangertjes waarbij de as van het wiel gemonteerd is in een soort V. een bovenkant van de V scharniert op een vaste as en de andere bovenkant hangt in een rubberen ring , voortbouwend zou ik het wiel op de originele arm kunnen monteren met de schokbreker en een veer tussen de draagarm en de carosserie van het karretje..

RE: aanhangertje bouwen

Ik zat aan zoiets te denken. Lijkt mij wat betreft gewicht het mooiste.



"torsie geveerd", linkje naar website:

link

RE: aanhangertje bouwen

Jullie denken volgens mij iets te moeilijk voor wat betreft het goedkoop houden van je oplossingen.
Schroefveren haal je bij de sloop voor weinig, zelfs motorfiets veren zijn al zwaar genoeg.
Je kunt ook voor weinig(lees vaak gratis) een oude vouwwagen kopen en daar het torsie vering onderstel van aanpassen.

Succes 8)

RE: aanhangertje bouwen

en waar komt de dissel dan aan vast?
Ik bout die tegen het subframe aan, lijkt me beter dan tegen het plaatwerk...

Daarbij ben ik wel blij met wat gewicht, anders heb ik straks een vlieger achter de auto hangen... :x

RE: aanhangertje bouwen

Een kar heb je toch om vol te stoppen :+)

Maar ik zou sub achterwegen laten en dan werken met een beamaxle met mini draagarmen en dan de dissel aan de beamaxle monteren.

Voor de vering denk ik ook dat je aan motorfiets veren genoeg hebt. Ondanks dat je kar volbeladen misschien meer weegt als een motor, Je hebt geen overbrenging in de draagarm/achterbug zitten dus zullen ze wel stijf genoeg zijn.

RE: aanhangertje bouwen

Peter schreef:
en waar komt de dissel dan aan vast?
Ik bout die tegen het subframe aan, lijkt me beter dan tegen het plaatwerk...


Ik zou de dissel in dit geval vastlassen aan een plaat van ca. 2mm dik en die dan desnoods met 16 bouten (om de krachten te verdelen) vastzetten.

RE: aanhangertje bouwen

de meeste aanhangers worden van een kont van een bestaande (ex-) mini gefabriekt, logisch dat je dan voor een mini-achtersubframe 'kiest' ...
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bakkie/bakkie.htm

optie 2: een Metro achtersubframe:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/trailer.htm


:x
inderdaad, beide (nog) niet af

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: aanhangertje bouwen

wordt wel tijd theo :P

die metro oplossing ziet er leuk uit

Jaapio

RE: aanhangertje bouwen

Ik heb daar ook eens over nagedacht,
en ben toen aan het zoeken geweest naar losse naven:

http://www.towingandtrailers.co.uk/shop ... /index.htm


De goede steek en
Een stuk lichter als een mini subframe

RE: aanhangertje bouwen

Mijn aanhanger die nu nog voorzien is van zijn orriginele subframe vind ik al behoorlijk duwen achter de mini vooral met een noodstop merk je goed dat deze erachter zit, ik had toen al 4 pots metro turbo klauwen en verbrede trommels. Hou hem dus zo licht mogelijk is mijn advies. Denk ook goed aan de kogeldruk, die van mij is met 30 kilo al te zwaar voor achter de mini. Hier moet ik nog iets op verzinnen. Zoals je ook wel ziet is deze dissel dik en massief, deze ga ik vervangen voor een lichter exemplaar
De site die tefflar aangeeft moet hiervoor wel de juiste spullen in huis hebben