Spacertje proberen, wieltjes verder uit elkaar geeft wat ruimte in de kuip...
Welke et waarde heeft de velg??
- Login of registreer om te reageren
Spacertje proberen, wieltjes verder uit elkaar geeft wat ruimte in de kuip...
Welke et waarde heeft de velg??
De veer moet er voor zorgen dat de mini weer omhoog komt. De demper zorgt ervoor dat dit snel of traag gebeurd. Door de demper heel zwaar te zetten komt ie dus heel moeilijk terug omhoog. Ik zou ze dus eerder slapper zetten, dan komt ie weer makkelijker terug op de juiste hoogte. Helaas kan je aan de veer weinig stellen.
@henkmarius
Ik heb het probleem helaas bij elke demper setting. Bij een harde demping komt hij in ieder geval niet zo snel tegen de rand van het plaatwerk aan. Je hebt gelijk dat de veer er voor zorgt dat het gat tussen wielkast en wiel weer groter wordt, maar de demper werkt toch alleen maar in de 'up' richting (op compressie)? Volgens mij moet hij ongeachte de demper setting op dezelfde sneheid terug komen.
Kan het zijn dat de veren moeten zetten ofzo? Dat ze wat stijver worden na een paar keer rijden? Ik kan mij verder eigenlijk niks meer voorstellen wat het zou kunnen zijn.
@Red Flame
Op dit moment heb ik onderstaande velgen met bijbehorende ET waarde:
Offset/ET-7 PCD 101.6 or 4"
http://www.minispares-online.co.uk/7x13 ... red&page=3
Het probleem zit hem in de hoogte. Ik heb de wielkappen er af gehaald en nieuwe sportpacks opgezet. De wielen lopen aan op het randje wat onder de originele wielkappen zat (zie rode pijl in foto).
https://goo.gl/photos/ayvbRWKpkd1a941M6
Anders was een spacer inderdaad een goeie geweest!
De dempers werken 2 kanten op. Er zijn zelfs dempers die je in beide richtingen apart kunt stellen, maar heb ik nog nooit op een mini gezien.
Het probleem zit hem niet in de dempers, maar in de veren. Die hebben gewoon een te grote veerweg en zijn te soepel. Daar worden ze ook voor verkocht, tov de rubberen bollen zijn ze comfortabeler.
Je noemt 2 tot 3 cm. Dat is best wel veel in 1x, ik denk dat je moet proberen om met kleine stapjes omlaag te gaan en dan kijken wanneer er nog goed mee te rijden is. In het ergste geval de veerbollen weer terug, die zijn minder comfortabel, maar wel stugger, dus minder veerweg. Maar dan loop je nog steeds tegen limieten aan.
Ah, ok. Heb net even de proef op de som genomen. Dempers op vol + en hij loopt heel snel weer aan en blijft aanlopen. Dempers terug gezet naar vol - en niks aan de hand.
Zal van dan inderdaad wat meer focus op de veren leggen en kijken of ik die beter afgesteld krijg.
Dank voor de hulp zo ver!
Zal het resultaat wel delen als ik zo ver ben.
Tsja, typisch een gevalletje van heel laag willen en geen slijptol pakken.
De veer en de demper bepalen helemaal niet of het wiel wel of niet aanloopt (wel hoe vaak). De in de(originele) veer ingebouwde bumpstop bepaalt dat. En hoeveel ruimte je creëert (lees=> slijptol ter hand nemen).
Als je echt laag wil zal je idd het achterscherm moeten aanpassen. Gezien de constructie is dat wel iets meer dan even met de slijptool aan de haal. Er zijn een aantal mensen op het forum die dit al gedaan hebben, mogelijk kan iemand een foto van de werkzaamheden delen?
Naar mijn weten ziten er op een mini (behalve hydro) geen bumpstops op de achterkant. De rubberen bollen die als veren dienen zijn eigenlijk een hele grote bumpstop. ;-) Bedoel je dat er in de originele dempers (aka fietspompjes) bumpstops zitten? Kan me niet voorstellen dat de bevestigingspunten in de wielkasten hierop berekend zijn. Maar kan me vergissen heb ik ook weer iets geleerd.
henkmarius schreef:
Als je echt laag wil zal je idd het achterscherm moeten aanpassen. Gezien de constructie is dat wel iets meer dan even met de slijptool aan de haal. Er zijn een aantal mensen op het forum die dit al gedaan hebben, mogelijk kan iemand een foto van de werkzaamheden delen?
Naar mijn weten ziten er op een mini (behalve hydro) geen bumpstops op de achterkant. De rubberen bollen die als veren dienen zijn eigenlijk een hele grote bumpstop. ;-) Bedoel je dat er in de originele dempers (aka fietspompjes) bumpstops zitten? Kan me niet voorstellen dat de bevestigingspunten in de wielkasten hierop berekend zijn. Maar kan me vergissen heb ik ook weer iets geleerd.
Als je de constructie begrijpt (is echt niet zo mysterieus hoor) dan is het toch echt wel een slijptol pakken(en daarna een lasapparaat natuurlijk) en de lengte van de trompet aanpassen cq. aan de Hi-Low schroeven. De lengte van de dempers (in en uit) moet natuurlijk hier mee in overeenstemming zijn!!
De bumpstops aan de achterkant zitten in de rubberveerbollen. Het is dus twee in één. ;-)
Als je een kaal achtersubframe hebt zie je op de plaats waar de rubber veerbollen komen te zitten een soort conussen: op het hoogste punt daarvan land het midden van de veerbol aan het einde van de slag. Deze is daar ook bekleed met rubber.
De veerbol icm de lengte van de trompet bepaald dus waar de ingaande slag eindigt (de demper moet dus nog iets verder in kunnen!!). En de uitgaande slag wordt bepaalt door de langste lengte van de demper.
Er zijn ook coilover stejes te koop: hier wordt alles bepaald door de demper en komt alle kracht op dat onderste boutje en de wielkast.. Echt niet veilig dus!!
Weer wat geleerd, nooit bij stil gestaan dat die bolle vorm aan het subframe dient als een soort einde van de veerbol. Eigenlijk zouden ze bij de veren die de veerbollen vervangen rubbers moeten meeleveren die in de veer zitten, daarmee zou je hetzelfde kunnen bereiken. Blijf je met het probleem dat je met flink verlagen gewoon te weinig veerweg overhoud.
Dat binnenspatbord vind ik toch wel aardig complex om na te maken, maar zat in mijn hoofd te denk om het scheve randje er in te houden. Als je echt flink omhoog gaat en recht tov het hoogste deel naar het scherm gaat, dan is het redelijk te doen. De meeste dhz-ers zullen dat niet erg strak krijgen, maar met verlagen zullen de meeste mensen er toch wel spatbord verbreders op zetten, dus dan valt het niet op.
Interesse gewekt, dus even zitten google-en.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... hes/page-2
Ziet er na spuiten niet eens zo gek uit.
Dat is inderdaad de manier. Op het eerste gezicht vrij grof uitgevoerd maar het eindresultaat is niet heel verkeerd.
Voor is het stukken makkelijker om ruimte te creëren. Maar als je voor verlaagd lig je constant op de eindaanslag: rijdt dus voor geen meter.
RE: Aanlopende achterwielen 13x7j
Ingediend door Wouter2k op do, 08-09-2016 21:21
Beste allemaal,
Ik heb een harde (rode) coil spring set met hi/lo van huddersfield spares gekocht samen met een setje Gaz dempers voor een verlaagde Mini. Er zitten 13 x 7j wielen onder.
http://www.minispares-online.co.uk/coil ... ssic-mini/
http://www.minispares-online.co.uk/gaz- ... ssic-mini/
Het probleem is nu dat als er niemand in de auto zit, de opening tussen de achterwielen en het plaatwerk best groot is wat er niet uit ziet. Als ik de hi/lo lager afstel, zakt de auto een cm of 2 a 3 en lopen de wielen aan op de rand van het plaatwerk achter waardoor ik al een slijt streep heb op mijn achterbanden. De achterbanden lopen aan bij elke drempel, hobbel of naad in de weg en veert hij alleen maar verder in en komt niet meer /nauwelijks terug op hoogte waardoor het probleem steeds erger wordt. De demper staat al op maximaal.
Hoe kan ik hem toch standaard lager afstellen zonder dat wielen aanlopen? Doe ik iets verkeerd of heb ik de verkeerde verwachting?
Alle hulp is welkom want ik kom er al even niet meer uit.