Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Zoals beloofd ff een lijstje gemaakt met elke std overbrenging in combinatie met elk std diff.
Hierna zijn de eindgetallen berekend van elke versnelling.
Er zit een kleine afwijking in voor de 10" en 12" velgjes , maar dit geeft maar ongeveer 3km verschil.
De 1ste 3 versnellingen zijn tot 6500rpm (halen de meesten van jullie wel) , maar de 4de versnelling komt heel veel meer dan vaak niet hoger dan 5400rpm.
Dan zie je er onder de snelheden die je kan halen en rechts ernaast de verschilsnelheden.
Een paar van jullie halen gewoon 7000rpm in de 4de , dan moet je de eindsnelheid delen door 5400 maal 7000 is de eindsnelheid bij 7000rpm.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... o-list.htm
Al deze bakken kan je btw gewoon bestellen bij mparts volgens mij.
Greetz maar weer , Jeroen2 ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Leuke hoeveelheid getalletjes maar als het nou ook nog duidelijk af te lezen zou zijn... 8)
Als ik zo eens bij mij std bak kijk met 3.44 diff kan ik een verschillende topsnelheid hebben varierend van 134 tot 182... :?

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ik geloof niet dat je er enig verstand van hebt , sorry hoor niet rot bedoelt.
In Europa lezen we van links naar rechts , als je er nu nogmaals naar kijkt begint 't WEL duidelijk te worden zeker.
De lijst spreekt voor zichzelf EN ik denk dat je eens op het vergrootknopje moet drukken , rechtsonder , duurt 2 seconden ..... of je server is shit!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Voor iemand die er 'verstand' van zou hebben zou je het misschien ook duidelijker begrijpend kunnen maken misschien...?
Ik ben gewoon een Nederlander hoor dus ik weet ook echt wel dat we hier in dit land van links naar rechts lezen... |:(

Wellicht dat er meer mensen zijn die het niet begrijpen maar dan is dit topic misschien te klein...
Als er mensen zijn die het WEL begrijpen, kunnen die dan misschien een duidelijke uitleg geven?

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Snap er ook geen hout van.....

Misschien is deze tabel leesbaarder te maken door de layout wat aan te passen en evt een voorbeeld te geven.

dan snappen lomperds als ik ook hoe het zit.....

toedeledookie!
Lex

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ben dus niet de enige Jeroen 2, Lex heb ik een keer ontmoet (lambrisering achterruit overgenomen) en die is ook van Nederlandsche komaf...

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ok , jongens , zo beter??
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... o-list.htm
Meer kan ik er toch niet over vertellen , tandwieloverbrengingen zijn nu eenmaal zo , en daar hoort een bepaalde autosnelheid bij (verschil 3-4Km voor 10-12").
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Nu is tenminste duidelijk waar alle getalletjes voor staan. Maar waarom zijn er een paar geel?

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

2mini7 ,

1.4spi , 116Bhp en 101Nm koppel en haalt 8500rpm in z'n 1,2 en 3.

Met deze rij ik nu , 10.91 6.85 4.43 3.1 (small , met 3.1 diff) met deze snelheden , 55 88 136 162 (zie tabel) en m'n top ligt rond de 190 bij ongeveer 6400rpm.

Ik ga alweer een ander blok bouwen (A+SPI met hopelijk 1500+cc), wat minstends zo snel moet optrekken maar zeker een nog hogere eindsnelheid moet gaan halen , hiervoor wil ik een 3ES gaan gebruiken , maar met een 2.76diff.

Dan rij ik dus 11.04 6.38 3.95 2.76 (3ES , met 2.76 diff) en met deze snelheden , 55 94 153 182 met een top van 210 bij ongeveer 6200rpm.

Je ziet dat de "vertragingen" van de 1ste en de 2de niet veel verschillen (blijven vrij kort) maar de 3de en 4de (diff) wel verder uitelkaar liggen.

Hierdoor zal met meer vermogen m'n koppel in de bak (input en hoofdlager) dik boven de 125Nm uitkomen als ik optrek , dit betekend dat ik dus lagers moet laten maken , dwz , std lagers (skf) ff machinen zodat ze in de bak passen.

Daarvoor had ik dit ff geel gemaakt omdat m'n franse-forum-vrienden een paar tech-vragen hadden welke bak ik zou kiezen bij mijn blokken en waarom mijn 1400 wel hard liep en die van hun niet.

Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Als ik het geod begrijp en ik het passend kan maken, kan ik met een 1000 cc motor met de juiste overbrening 182 halen.

Met andere woorden als ik mijn 1000 cc bak met 3.52 2.22 1.43 1.00 diff 3.44 onder mijn 1300 cc hang ga ik nog steeds 142 op zijn top????

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Je hebt natuurlijk wel het vermogen nodig om 182 te halen... Bij max toerental van je 1000je met de juiste verhoudingen zou je 182 kunnen rijden, ware het niet dat dan de luchtweerstand zo hoog is dat je 1000cc niet genoeg vermogen heeft om dat te overwinnen!

Ik denk zelf dat je beter voor een top van 140/150 kan gaan, veel harder zou ik niet willen rijden in een mini met standaard remmen. Dan heb je ook nog een beetje leuke verhoudingen voor de acceleratie

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Waar het mij om gaat is dat ik een 1300 aan het inbouwen ben en dat er tegen mij is gezegd dat ik de bak van mijn 1000 daar onder moest hangen met een kleine aanpassing ( 1 of 2 tandwielen overzetten), wat ik niet begrijp is dat een 1000 en een 1300 metro de zelfde diff 3,44 hebben.
Waarom zou ik hem dan ombouwen.

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Dan hoef je hem idd niet om te bouwen. De vraag is wat voor wielen je hebt, als je nu 10" inch hebt en wil houden heb je een ander diff in je 1000

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ok dan de vraag en metro blok uit 89/90 wat voor diff heeft deze?

want tegen mij is gezegd door 1 van de bedrijven die op de site adverteren dat ik de hele boel moest omzetten.

Vond het wel raar omdat ik dit nergens ben tegengekomen op zoek naar info voor het ombouwen.

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Das niet standaard dacht ik. Waarschijnlijk 3.44 (had de mijne ook)... Even ( :P ) tandjes tellen
(Ik had trouwens ook een bak waar een stickertje opzat met welk diff eruin zat... heel handig)
Even op de diff-behuizing kijken.

Een 3.44 diff kan wel maar dan rij je wel op de snelweg in hele hoge toeren. Ik ga voor 3.1, en dat is dan wel omzetten... :)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ok dan de vraag en metro blok uit 89/90 wat voor diff heeft deze?



3.44 : 1

zie ook de IME:
http://www.ime.org.uk/ime/m/metro_info.html
metro engine upgrade ..
Once you have the engine there is a decision to be made. All metros have a Diff ratio of 3.44:1 (except the Turbo Metro which has a 3.2:1) 3.44 Diff are cool for around town use excellent acceleration but you will be doing 4,000 rpm at 70mph and 6000rpm at 100mph. 85 on minis have a 3.105:1 Diff that gives 3600rpm at 70mph and 5,000ish at 100mph. I haven't done a Diff swap but have experienced 3.105:1, 3.21:1 and 3.44:1 Diffs If you don't mind doing 5,000ish at 90mph (the speed I usually do on the Motorways) then the 3.44:1 is what you want 4th gear acceleration (70-90mph is unbelievable!!)



afhankelijk van hoeveel km die Metro-bak heeft gelopen zou ik eerder eens kijken of de lagers in goede staat zijn ..
En als je de 3.44 houdt en je hebt die nu ook in je 1000, dan hoef je ook je kilometerteller(aandrijving) niet aan te passen.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Moet ik ook maar eens gaan doen.. ik trek de straatklinkers
onder me vandaan, maar een top heb ik niet.
Heb ook een metro 1300 met bak en al over gezet!
Mijn duizendje reed veel relaxter op de snelweg, dus ik
denk dat ik ook mijn bakje om moet gaan zetten.. :|

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ok bedankt, ik kwam erachter dan mijn 1000 blok een diff van 3.1 heeft dus het heeft wel resultaat om het over te zetten.
Dan heb ik bij 5400 toeren in zijn 4 een top van 162 en bij 6500 toeren 195. Komt alles toch nog goed.

Bedankt voor de reacties. breng mijn blokje zaterdag maar even naar boss classics in westerbroek kunnen zij met het juiste gereedschap even de bak omzetten.

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Eh, als je slim genoeg bent om de motor er uit te takelen dan kan je die bak er zelf ook wel onderhangen hoor. ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Die paar schroefjes meer maakt dan ook niet meer uit.. ;)

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Mischien wel, maar het grootste probleem zal wel het gereedschap worden om het vliegwiel te verwijderen + dat er zowiezo 2 radaren moeten worden omgezet.

En nu gebeurt het goed en word die mischien ook helemaal olie dicht. en das ook wel mooi

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

In principe kan je het dif wisselen zonder de motor van de bak te halen, dus zonder het vliegwiel los te halen. Dif komt aan de achterkant los, als je het tellerkabelaansluitingshuisje (3x woordwaarde) loshaalt kan je bij de rest. Is gepriegel, maar het kan.

default

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Ik blijf erbij dat ik het toch maar niet aan durf, Wil het toch welk en beetje snel klaar hebben want de buitenkant moet ook nog.

kan altijd nog een keer kijken als ik mijn 1000 los heb staan kan ik daar op oevenen.

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

idd , het 3.1 diff is het beste qua hoge eindsnelheid en toch nog leuk meedoen op het circuit.
Dan haal je 180 bij 6200 rpm (12").
Wil je harder zal je naar een 2.95 of nog harder een 2.76 moeten anders kom je te ver buiten je koppelgebied , zie mijn excel vermogen/koppel-curve.
Ik heb nu een 3ES versnelling met 3.1 diff onder m'n 1320tje spi (84mm lange slag std zuiger) gezet (3.1 is overigens std bij spi) , morgen ff m'n 274 nokkenas erin zetten (alles staat nu nog op z'n kop) en dan kan ik 'm inbouwen (1400 eruit 1320 erin).
De 1400 zal m'n 1550 gaan worden , tot die tijd ff een poosje 11en30 rijden.
De meeste 1300 metro's hadden idd een 3.44 (heel zeldzaam een 3.65 die wel weer vaak in snelle 1000tjes voorkwam), de metro turboversies een 3.2 die liepen ook harder en hadden wat meer koppel (dah!!).
Normaal zit er onder een 850 t/m 1000tje een 3,76 maar de 1000tjes zijn in zoveel landen gemaakt dat je ze zelfs t/m 2,76 diff's kan tegenkomen , wat het lastig maakt te weten wat er bij je in zit.
De 1100tjes hadden veelal weer 3.76 , 3.44 en heel zeldzaam een 2.95.
Pak een gps en kijk op je toerenteller en check dan mijn lijst , tussen 10 en 12" zit over het algemeen maar een km of 3-4.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

jeroen2 schreef:
De meeste 1300 metro's hadden idd een 3.44 (heel zeldzaam een 3.65 die wel weer vaak in snelle 1000tjes voorkwam)



Zeldzaam?!? Heb een Metro 1000 motor [i:3kjkc68d]weggegeven[/i:3kjkc68d] met zo'n diff |:(

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

2 Rene , wat heeft hebben en/of weggeven nu te maken met zeldzaamheid?
Ik heb hier alle ooit gemaakte diff's.
Maar ze blijven zeldzaam.
Was die metro 1000A+ die je had niet toevallig een 1100A+ dan , 64,6mm zuigers!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Bedoelde er alleen maar mee dat ik dus een zeldzaam iets heb weggegeven... :| Je kan het idd op 2 manieren lezen... :)

Motor nummer weet k niet meer maar op t kenteken stond dat het een 1000 was...

RE: Aanpassen van elke std overbrenging met elk std diff.

Check ff de nieuwe sheet , hijis weer bijgewerkt met nieuwe info.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... curven.xls

Doe er je voordeel mee , greetz , Jeroen2.

P.s. Al deze bakken zijn samen te stellen zoals ze hier staan , dus als je ongeveer weet wat je voor vermogen je gaat bereiken met je blok kan je dus precies je bak in deze powerband laten vallen.