Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Hallo allemaal,

Ik zal mij aller eerst even voorstellen:
Ik ben Hans Jaap (19) en woon in Groningen. Ik ben van plan binnenkort een Mini aan te schaffen (tussen € 1500 en €2000) en ik heb nog een aantal vragen.

Wat is zo ongeveer het verbruik van een 1000 motor en een 1300 motor bij sportief en normaal gebruik??
Is het mogelijk een Mini op gas te laten rijden??

Ik heb gezocht naar tuningsmogelijkheden en ook hier heb ik vragen over.
Wat kost bv een 'snel' uitlaatje (compleet) en hoeveel PKtjes winst geeft dit ongeveer?? zelfde vraag voor een KN filter.
Wat is een roltuimelaar ofzo??? Hoeveel PKtjes winst heb je hier??
Ohja, een Mini blok is een stoterstangen blok toch? Kunnen er dan titanium stoterstangen in?

Wat kost een APK ongeveer??

Hoe is een Mini ongeveer opgebouwd, welke plaatdelen kan je vervangen en welke niet??
Eh...dat was het ongeveer :)
Alvast bedankt voor de reacties
Sjaap


oh toch nog wat:
Is het mogelijk een 5bak in te bouwen?? en de prijs??

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Kijk eerst maar eens wat je koopt voor max 2000.
Ongeveer alles is te koop, ook een 5-bak voor ongeveer 5000 euro.

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Met een 1000 kun je, als je het rustig aan doet 1 op 20 halen. Bij sportief gebruik zit je rond de 1 op 14.

Met een 1300 is het slechter gesteld, rustig aan leidt tot 1 op 16, sportief kan zo maar 1 op 12 tot geveolg hebben. Met m'n 1300i mini zit ik, met redelijk sportief gebruik op 1 op 16, maar dat zul je met een carburateur nauwelijks halen... Een mini op gas kan natuurlijk, maar op gas moet je koken, niet rijden :) .

Het probleem met gas is dat de tank veel te groot gaat worden voor een redelijke actieradius. het komt er op neer dat het dan van pomp tot pomp rijden is, en dat is ook niet fijn.

Voor wat betreft tuning: mogelijkheden te over. Als je er 150 of 160 pk uit wilt krijgen kan dat...

Een snel uitlaatje geeft, volgens de boekjes, een peekaatje of 4 winst t.o.v. het standaard rietje, een k&n een pk of 5/6 in de hoogste toerenregionen. Voor een beetje uitlaat ben je zo 6 a 700 ouderwetse guldentjes kwijt (compleet systeem inclusief spruitstuk enzo), de k&n kost zo rond de 100 guldens.

Een roltuimelaar is dat ding dat de kracht overbrengt van de stoterstang naar de klep. De tuimelaar is dus degene die de klep bedient. Het 'rol' slaat op de tip van de tuimelaar, die op de klepsteel komt. Standaard is dat gewoon een vlakje die over de bovenkant van de klepsteel glijd als de klep naar beneden wordt gedrukt door de tuimelaar, bij een roltuimelaar zit daar een klein gekogellagerd wieltje. Het voordeel ervan is dat er geen dwarskrachten op de klep uitgeoefend worden, zoals bij de standaard setup. Hierdoor zullen de klepstelen en klepgeleiders minder snel slijten.

Voor wat betreft de winst in pk's, als je de 'high lift' uitvoering hebt (1,5:1 ratio) dan zal je er wel zo'n peekaatje of 5 mee winnen denk ik. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Een mini heeft een stoterstangenblok ja. Maar titanium stoterstangen... dat heeft geen zin. De standaard stalen zijn ruim stevig genoeg. Wat je wel kunt doen is ze vervangen door koolstof stangen. Die zijn sterker, maar vooral veel lichter. Misschien dat je er dan 100 toeren extra mee kan draaien ofzo. Zonde van de centen in elk geval.

De kosten van een APK zijn auto-onafhankelijk. verschilt per garage. Wel is het zo dat een mini vaak bovengemiddeld veel kost, omdat ze nog wel eens niet door de APK komen... :( .

Hoe is een mini opgebouwd... euh ' box for the engine, box for the people' zoiets...
Een mini heeft een volledig gelaste zelfdragende carroserie met een (voor 40 jaar geleden en ook nu nog, hoge torsiestijfheid). Het is belangrijk dat alle lastdragende delen (dorpels / subframebevestigingen) in goede staat verkeren, want als je een botsing hebt wil je niet dat dat een gatenkaas is.

Van het plaatwerk dat je kunt krijgen kun je een complete nieuwe carroserie lassen dus dat zit wel goed. Je kunt zelfs een nieuwe carroserie, compleet met deuren, kofferklep en motorkap krijgen. Als je wilt gaan restaureren, zorg dan wel dat je goed kunt lassen, want een 'plekje' roest op een lasnaadje betekend dat je de hele auto opnieuw in elkaar moet lassen (misschien wat overdreven, maar de roest die aan de buitenkant verschijnt is vaak maar het topje van de ijsberg). Mini's kunnen echt overal roesten, ook op de meest idiote plekken.

Laat je niet afschrikken hoor door dit verhaal. 1 x rijden in een mini en je wilt nooit meer iets anders! >:) 8)

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Even over de roltuimelaars: je legt de nadruk op slijtage, maar minder slijtage betekent ook minder verliezen en minder verliezen betekent weer meer vermogen wat aan het eind overblijft om op straat te leggen. Dit is dan nog afgezien van de tuimelverhouding (heet dat zo? :)). Het zijn wel ontzettend dure dingen en ik vraag me af hoeveel zin het heeft om ze afzonderlijk toe te passen. Het is mooi als deel van een geheel, in een compleet getunede motor met ook een snelle nokkenas, clilinderkop en meer van dat soort spul, waar alles bij elkaar een mooie winst ten opzichte van standaard kan geven. Als je hebt bij bolt-on tuning wil houden, dan zou ik het niet veel gekker maken dan een stage 1 kit; K&N filter, los inlaatspruitstuk, LCB (long center branch) uitlaatspruitstuk, "sport" uitlaat.

Verder is een essentiele eigenschap van de opbouw van de Mini ook de twee subframes; een voor en een achter. Tegenwoordig een zeer veel voorkomende opbouw (zelfdragende carosserie, voor- en achter subframe, motor dwars voorin met voorwiel aandrijving), in 1959 was het bij mijn weten nog niet eerder vertoond in een productiemodel.

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Ah bedankt voor de reacties!!

Maar titanium stoterstangen zijn ook een stuk lichter wat resulteert in een snellere gasreactie en meer vermogen (theoretisch)

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Oh, nog wat.

Zit er standaard een zwaar vliegwiel op die Mini blokjes?? Zijn er mogelijkheden om deze af te draaien of te vervangen door lichtere exemplaren??

'Nog even over die uitlaat
Wat zou een los spruitstuk kosten, een snelle dan?? Ik ben zelf handig genoeg om de rest er zelf bij te maken. Als het moet dan maak ik wel een hele pijp :)

Wat houd een zelfdragende carosserie in eigenlijk??

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Is de snelheid van de gasreactie niet iets wat je afregelt met het gewicht van het vliegwiel? Zou best kunnen dat lichtere stoterstangen bij een gegeven vliegwiel snellere gasreactie teweeg brengt, maar de voornaamste reden lijkt me dat je meer toeren kan draaien en (dus) meer vermogen kunt halen.

Wat betreft het vliegwiel: vervangen is zeker mogelijk. Of je ook kunt afdraaien weet ik niet.

LCBs heb je in allerlei prijs- en kwaliteitsgradaties. Zelfs een goeie kost niet heel veel geld, bij MiniSportShop (link) betaal je zo'n 160 pond voor een RVS Maniflow LCB, het beste van het beste. In NL zul je wat meer betalen. Een budget-LCB heb je daar al voor een dikke 30 pond, maar het is sterk de vraag of het het niet waard is om in elk geval iets meer te betalen, gezien problemen met passen enzo. Overigens is de LCB het meest populaire uitlaatspruitstuk voor de A-series motor, maar niet de enige mogelijkheid. Een andere goede oplossing is de 3-into-1. Beide hebben voor- en nadelen die ik niet zo kan ophoesten.

Dat je zelf een eindpijp in elkaar kunt lassen wil ik wel geloven, maar of je dan ook iets overhoudt wat optimale prestaties levert, gecombineerd met de wettelijk eisen die eraan gesteld worden, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Misschien weet jij dat beter dan ik.

In elk geval zou ik je met al je vragen aanraden om "Tuning the A-series Engine" van David Vizard te lezen. Zie HGMBT voor meer info over dit boek.

Een zelfdragende caroserie is een carosserie die in principe geen chassis nodig heeft voor de stevigheid. De klassieke opbouw van auto's is een chassis van buizen, met daarop een "huisje" gebouwd, de carosserie. Dat huisje hoeft op zich weinig stevigheid te hebben om te voorkomen dat de auto in elkaar zakt of uit elkaar valt daar zorgt het chassis voor. Kijk naar een T-Ford en je begrijpt wat ik bedoel. Tereinwagens hadden dat tot voor kort ook nog veel. Voor personenauto's is de industrie al wat langer op de zelfdragende carosserie overgestapt. Een zelfdragende carosserie (ook wel monocoque genoemd) heeft geen chassis nodig en is in plaats daarvan zo opgebouwd dat de stevigheid erin gebakken zit (hoe zul je aan een werktuigbouwkundige moeten vragen :)). Zo ook bij de Mini. Tegenwoordig niks bijzonders meer, elke nieuwe auto heeft dat wel zo'n beetje, maar toen de Mini in 1959 werd geintroduceerd wel een beetje speciaal.

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Sjaap schreef:

Maar titanium stoterstangen zijn ook een stuk lichter wat resulteert in een snellere gasreactie en meer vermogen (theoretisch)




Dan lijkt het me nog steeds verstandiger om er koolstof stoterstangen in te zetten... die zijn namelijk nog lichter :)
default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

3 into 1?? een mini heeft toch een 4pitter??
Bedankt voor de uitleg van de zelfdragendedingen enzo :)

Bij het maken van een uitlaat is het spruitstuk het belangrijkst, dus als ik die heb kan ik de rest er zelf wel aan bakken. Scheelt toch een hoop poen :)
Wettelijke eisen kunnen aan mn kont roesten :P Te hard rijden mag ook niet, ze kunnen me niet alles gaan verbieden :)

Ik zal eens gaan rond kijken op die sites die je me gaf :)

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Ja, de Mini is een 4-pitter, maar heeft een nogal wonderlijk ontwerp van de kop, een vijf-poort. In- en uitlaatpoorten zitten aan 1 kant (de achterkant, in het geval van de Mini). Drie uitlaatpoorten, waarbij de middelste twee cilinders de middelste uitlaatpoort delen. Er zijn slechts twee inlaatpoorten, die tussen de uitlaatpoorten in zitten. ABABA, waarbij A een uitlaatpoort is en B een inlaatpoort. Er zijn cross-flow (eight-port) koppen te koop, maar dat levert allerlei problemen op met het onderbrengen van de carburateurs aan de voorkant van het blok.

Sites? HGMBT is gewoon Het Grote Mini Boeken Topic op dit forum. Wat info over populaire Mini-boeken zodat je niet elke keer hoeft te typen wat het is als het eens ter sprake komt :) Als je overweegt om te bestellen uit Engeland via MiniSportShop dan moet je misschien ook nog even kijken op www.minispares.com, da's een andere grote site.

Als je Vizard leest is een eindstuk toch niet zo onbelangrijk als je suggereert, hoor. Wat betreft wettelijke eisen, tja, moet je zelf weten. Toch een beetje jammer als je auto van de weg gehaald wordt omdat hij teveel herrie produceert, bijvoorbeeld.

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Ik was van plan een einddemper van een motorfiets te gaan gebruiken. Als ie teveel herrie maakt (en dat zal ie wel) dan heb ik idd een probleem bij de APK. Maargoed, dat betekend dus eens per jaar de originele pijp erop schroeven.
Een vreselijk asociale VW Golf GTI uitlaat was ik dus niet van plan hoor ;)
Misschien ga ik morgen een proefrit in een Mini 1000 maken, als dat me bevalt ga ik echt snel zorgen dat er een Mini voor het huis komt te staan :) Daarna meteen even een paar boeken bestellen.

Nogwat:
Wat kost een Stage 1 kit hier in Nederland zo ongeveer???

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Met geluidseisen kom je bij de APK niet in de problemen, want die worden niet getest. Je hebt wel kans dat je door de politie van de weg gehaald wordt. Het probleem met elke keer "even" een andere pijp eronder hangen voor de APK is dat het systeem lekvrij moet zijn. Moet je dus elke keer weer zorgen dat het lekvrij is. Ik zou lekker voor een mooi kant-en-klaar pijpje gaan.

Ik vraag me ook af of een motorfiets-pijpje wel genoeg flow heeft (hangt natuurlijk van de motorfiets af). Ik heb helaas het betreffende hoofdstuk van Vizard nog niet gelezen, dus ik kan je verder weinig concreets vertellen.

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Ach, laat ik eerst maar eens een Mini aanschaffen, kan ik daarna altijd nog dingen gaan ontwerpen/uitproberen.
Een motorfiets heeft misschien wel minder motorinhoud, maar draaid toch minstens 2 keer zo snel. MAW een motorfietsdemper heeft wrschijnlijk genoeg flow. Maargoed, dat denk ik, heb er verder weinig kijk op. heb er ook nog nooit een tuningshoofdstukje over gelezen.
Op welke punten wordt gelet bij de APK??

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Wat betreft de APK regelgeving: daar is een complete lijst keurpunten voor. Ook verkrijgbaar op CD-ROM. Circuleert wel tussen online Mini-isten.

Ja, dat is natuurlijk zo, dat motoren meer toeren draaien. Vandaar dat ik ook een slag om mijn arm hield :) Toch vraag ik me af waarom dat dan niet vaker gebeurd.

Nogmaals, jij lijkt mij typisch het soort persoon dat een boel baat heeft bij de "bijbel" van Vizard. Erg interessant om te lezen. Je vind er zeker informatie in m.b.t. je demperplannen.

default

RE: Aantal vragen mbt tuning, verbruik en brandstof, APK etc.

Super! Heb ook al eens zo een soort boek gelezen (ehum, plaatjes gekeken) over de VW Kevers, erg leuk :)