Spanningsregelaar van de dynamo is kapot. Oplossing: dynamo vervangen. Dynamo zit onder de motorkap rechts voor op het blok als je er voor staat.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Spanningsregelaar van de dynamo is kapot. Oplossing: dynamo vervangen. Dynamo zit onder de motorkap rechts voor op het blok als je er voor staat.
Dennis
Okee heeft iemand enig idee hoeveel dat zou kosten in een garage te laten repareren? En is het verstandig een nieuwe accu erin te zetten?
garage zal er wel een uurtje voor rekenen. Ruildynamootje zal iets van 120 kosten. Mare, is een klusje wat je best zelf zou kunnen en een 2e hands dynamo heb ik nog wel. Accu voorlopig lekker laten zitten.
Met twee man is het klusje een fluitje van een cent, even uitzoeken hoe of wat, maar dan zit ie er zo op. Duurt ietsje langer als je ook je vsnaar wil vervangen, maar is wel aan te raden als je toch de dynamo er af moet halen. Dynamo is rond de 100 euro bij garages iig.
Okeej bedankt! Dinsdag ga ik naar de garage ruildynamo halen en dan zet ik hem er zelf wel in. Is inderdaad niet al te moeilijk(motorisch ben ik niet al te handig dus toch beetje voorzichtig) en heb nog een reserve accu liggen maar daar is de kans dat m,n accu word leeggetrokken door de muziek instalatie redelijk aanwezig xD
Bedankt allemaal!
ruil dynamo kost 80 euro als je je eigen inleverd,en zon dynamo plaatsen stelt niks voor,grilletje eraf en dan drie bouten losdraaien van de dynamo stekker eraf en dan omgekeerd de nieuwe dynamo terug plaatsen
veel succes
Accu geeft niet te veel stroom, maar dynamo geeft te veel spanning...
Echt een onderwerp voor in technische modificatie & tuning...
Dynamo is eraf morgen bij de garage nieuwe halen. Hopen dat dat het laatste probleem was. Echt veel ongeluk gehad!
Bij een Mini is er geen laatste probleem...
Maar ze blijven leuk.
Wel belangrijk is het niveau van het accuwater controle, door te hoge spanning van dynamo kan deze "droog" koken. Tijdens werken aan de dynamo accuklemmen wel los!
een mini zonder probleem is geen mini daarom zijn ze ook zo leuk,je blijft er altijd mee bezig
Even voor de duidelijkheid:
Een accu op zich kan nooit een te hoge stroom afgeven, hooguit een te hoge spanning, maar dan heb je iets aangesloten wat niet voor 24 volt geschikt is.
Een verbruiker heeft een bepaalde hoeveelheid stroom nodig en die neemt dat van de accu, ongeacht of de accu meer kan leveren er zal nooit meer worden genomen door de verbruiker.
In het geval hierboven is dus duidelijk dat de accu niet de boosdoener is, maar de dynamo. Dit is overigens wel meetbaar via de accu aangezien de dynamo de accu oplaad en vervolgens de verbruikers van de accu hun stroom opnemen.
Wou ik toch even duidelijk melden voor het geval iemand in de toekomst iets soortgelijks tegen komt...
In termen van natuurkunde is het inderdaad niet juist om te stellen dat de accu te veel stroom levert, dit is een omkering van oorzaak en gevolg.
Overigens Juice, een accu in een normale personenauto is toch gewoon 12V en niet 24V?
Ik vind het zo raar dat de spanningsregelaar er iets mee te maken zou hebben. Als je gewoon een autoaccu pakt en daar direct een radio o.i.d. aan schroeft (desnoods zonder zekering), dan werkt dat toch gewoon prima? Of ben ik nou gek? Of maakt de spanningsregelaar nu een kortsluiting o.i.d.?
Ik vraag het toch maar... Weet je zeker dat je accu er niet verkeerd om in zit?
Radio op accu is niet zo'n probleem.
Belangrijk is, is dat de dynamo tijdens draaien van de motor altijd overcapaciteit heeft om de accu te laden EN de verbruikers te kunnen voorzien van stroom.
Om die overcapaciteit af te vlakken naar boordspanning is de regelaar nodig.
En ja is 12 V ipv 24 V.
All right, maar dan heb je het probleem dus alleen als de motor draait.
Sjoerd24 schreef:
All right, maar dan heb je het probleem dus alleen als de motor draait.
Ja, das logisch.
Anders kan de accu ook niet sissen(das door het overladen door een kapotte spanningsregelaar...)
Spanningregelaar kan kapot gaan door slijtage, maar ook door het verkeerd aansluiten van de accu en daarna het contact aanzetten...
Natuurlijk.....12V. Net weer 2 weken op het schip gezeten en daar komt er wel 24V uit de accu's. My bad... Maar goed, idee blijft hetzelfde.
Juice schreef:
Natuurlijk.....12V. Net weer 2 weken op het schip gezeten en daar komt er wel 24V uit de accu's. My bad... Maar goed, idee blijft hetzelfde.
Niet helemaal.
In een auto zal je niet zomaar iets tegenkomen van minder dan 12 V dus zal je niks opblazen.
Als je idd zoals jij schetst een 24 V installatie hebt en je sluit iets aan wat geschikt is voor 12 V blaas je het wel op...
Vermoedde al schip of vrachtwagen met die 24V. Een gebruiker geschikt voor een lager voltage aansluiten is inderdaad foute boel (en beetje een beetje een open deur).
Gelukkig zijn voor zover bij mij bekend alle Mini's 12V. Soms echter wel positief geaard. Vroeger waren er ook veel auto's met 6V.
Mini van topic poster is overigens met zeer grotere zekerheid negatief geaard, dus zwarte pool aan de body.
RE: Accu geeft teveel stroom
Ingediend door Minijeroen op zo, 04-04-2010 17:02
Hallo,
Ik heb een maand geleden een mini gekocht. Na de koppakking, Radiateur en ontluchtingsslang vervangen te hebben kwam het volgende. De accu gaf 18+ ampere. Toen hebben we alles eraf gehaald en durfde niet meer door te meten. Wel heeft het mijn versterker vernachelt die maar 17 kon hebben. Nu wil ik weten waar de dynamo precies zit en wat er van kapot kan zijn. En of het verstandig is om er een nieuwe accu in te zetten(hij sist nu). Ik hoor het graag!
Jeroen