Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Jaja, mensen! Mijn restauratie is nu echt van start.

Vandaag heb ik dan mijn achter subframe gedemonteerd. Deze meteen met de hogedrukspuit afgespoten. Gelukkig geen rot frame! Maar nu...

Wat raden jullie mij aan om te vervangen/modificeren?
Zelf dacht ik aan:
- Nieuwe stuggere schokdempers (Koni's)
- Nieuwe wiellagers
- enz.. De standaard dingen.

Maar wat zijn nu Hi/Lo's? Ook zag ik dat je de bevestiging van het subframe aan carroserie van kunstof kunt maken. Wat zijn er zo nog voor meer opties??

Ik wacht rustig af, heb intussen de tijd om de roest aante pakken :P

Gr Wouter

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Hi-lo's komen in de plaats van je trompetten en zo kun je de hoogte verstellen van je achterkant. Naast wiellagers zou ik vooral ook je draagarmen reviseren of gereviseerde kopen i.v.b. met speling.

Je kan ook superminifins erop zetten voor betere koeling van de remmen. Ruber remslangen vervangen voor braided hoses. Camberbrackets vervangen voor verstelbare enz enz.

De grote vraag is: wat wil je ermee?

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ik heb mijn nieuwe achterste subframe op meerdere plaatsen doorgelast voor extra stevigheid.

Dennis

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

@Dennis, bedoel je met doorgelast gewoon wat exta verstvingingen in het frame? En zoja waar heb jij deze geplaatst? Zelf had ik dat idee namelijk ook al, het frame kan toch aardig torderen.

@Guantia79, deze mini heb ik voor erbij. Dus een zondagmidag lekker weer auto. De bedoeling is om hem lekker sportief te maken, comfort mag daar voor wijken omdat het geen dagelijkse auto is.

Even een lijstje:
-Nieuwe schokdempers
-Wiellagers
-Hi-Lo's i.p.v de trompetten
-Draagarmen reviseren, bedoel je hiermee het scharnierpunt?
-Nieuwe remblokken
-braided hoses i.p.v rubber remslang
-Verstelbare camberbrackets

Zijn er nog dingen die jullie ook zouden doen?

Het word al een aardig lijstje, iemand idee wat dit ook ongeveer kost :?

Gr Wouter

default

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ik zou ook nieuwe rubber cones bestellen, kan je gelijk met de hilo's monteren.

Ik heb zelf van diverse Nederlandse mini bedrijven besteld en ben zeer teleurgesteld met de prijzen en bezorg tijden. Ik bestel nu alleen vanuit Engeland en betaal gewoon de 35 euro bezorg kosten voor pakketten boven 10kg. Het is goedkoper, de kwaliteit is veel beter en het is ook binnen 1 week geleverd. (dit is geen reclame, alleen mijn ervaring).

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ik bedoel inderdaad de scharnierpunten. Wat het gaat kosten als je alles uitvoert?

-Nieuwe schokdempers
Kyb gas adjustable (zeer goed getest) voor achter 75 euro per set
-Wiellagers
28 euro per kant (kan veel goedkoper via ebay)
-Hi-Lo's i.p.v de trompetten
40 euro voor setje achterste hi-lo's
-Nieuwe remblokken
15 euro
-braided hoses i.p.v rubber remslang
30 euro
-Verstelbare camberbrackets
50 euro
-draagarmrevisie
kant en klaar 60 euro per kant
revisiesetje 25 euro per kant

Al met al toch een behoorlijke bom duiten. Je kan et natuurlijk ook voor kiezen eerst het noodzakelijke te doen (slijtagedelen) en daarna voor performance te gaan.

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ik heb niet echt verstevigingen aangebracht, maar bijna alle korte lasrupjes over de hele lengte doorgelast. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

De rubber cones van het achterste subframe zijn vaak nog in goede staat (krijgen minder te verduren) en zou ik gewoon hergebruiken. Ik zou wel goede draagarmen monteren (eventueel gereviseerde), scheelt later een hoop gedoe.

Dennis

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

remcilindertjes vernieuwen, kost weinig en als je toch je voeringen vernieuwd...

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

verstevigingen aanbrengen:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/strongrear.gif

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Thanks voor de vele reacties! Hier heb ik heel veel aan.

Het frame zal ik gaan doorlassen en daarbij ook verstevingingen aanbrengen.
Voor de rest zal ik het volledige lijstje bestellen, ookal zit ik dan rond de 300/350euro... Maar ben dan wel in een keer klaar!

Ik hou jullie op de hoogte! :)

Gr Wouter

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

verstelbare brackets.... hoe vaak wilde je ze gaan verstellen? meestal rotten ze na een paar maanden toch vast, dus waarom niet gewoon vaste brackets met een negatieve camber waarde?

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Verstelbaar camber wil ik graag om de auto optimaal af te kunnen stellen.

Ik schiet nu aardig op met het subframe. Volgende week maar beginnen met opbouwen. Ook heb ik verstevigingen aangebracht, dit is duidelijk te zien op onderstaande foto's




Alleen snap ik een ding niet. Hoe krijg ik mijn rubber/cone en kogel los aan de uiteinden van mijn trompetten. Deze heb ik toch nodig voor mijn Hi/Lo kitje... Ik krijg ze met geen mogelijkheid los.

Graag jullie advies! :D

Gr Wouter

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Lang leve de corrosie! Oplossing:
Trompet doorzagen/slijpen aan kant van de cone (3 cm ofzo van de kant). Dan met een lange staaf met het overblijfsel (kogelkant) in de bankschroef de kogel eruit slaan. Om de cone los te krijgen het overblijfsel dwars los zagen/slijpen van de cone en met een mooie grote hamer bikken.

Bij het monteren van de Hi-lo's veeeeeel kopervet gebruiken, zodat je ze altijd weer los krijgt.

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Die kogel kost geen dr*l... gewoon een nieuwe erop...

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Je pakt de trompet beet aan de smalle (kogel) zijde.
Dan loop je naar buiten en zoek je een hoge stoeprand ( of eventueel een stevige werkbank in de schuur ). Gebruik je trompet dan als drumstok en ram hem flink hard op de rand.
Om de kogel los te krijgen, doe je een lange pen in de trompet en ram je hem keihard op de vloer.

Groet ron

PS niet [u:2ggmw2bu]in[/u:2ggmw2bu] huis proberen, werd men heel boos van

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Crispy schreef:
verstelbare brackets.... hoe vaak wilde je ze gaan verstellen? meestal rotten ze na een paar maanden toch vast, dus waarom niet gewoon vaste brackets met een negatieve camber waarde?




Misschien zijn er wel brackets met een negatieve waarde maar zijn ze er ook met een sporing van 1,5 bv(dat wil ik nl...) ik denk dat je al snel op verstelbare uitkomt...

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Grootste probleem waarschijnlijk dat als je de niet verstelbare brackets hebt dat er alsnog een verschil in je camberwaarde zit links en rechts. Voordeel met verstelbare is dat je ze gelijk kan zetten.
Bij mijn voorkant nu ook 1.5 degree negative onderstedraagarmen zitten. Maar met uitlijnen alsnog 1 graad verschil zitten in links en rechts.

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ja het is gelukt :D Met groffe kracht en een beete geduld :) Wel raar om de slijptol in goede onderdelen te zetten :+)

Ik klus weer rustig verder!

Thanks.

Gr Wouter

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

[size=75:acn6fs3v][topics samengevoegd - Crispy][/size:acn6fs3v]
Van het zomer zijn wij met de mini naar zuid-Frankrijk geweest en dat ging allemaal prima tot dat:

De kleppendekselpakking het begaf op de terugreis
en aangezien het in Frankrijk was waren er niet een
twee drie zomaar een nieuwe pakking te vinden in Frankrijk en nu 3 weken later is hij afgelopen week
met transport als nog aangekomen in Nederland, nieuwe pakking er op en klaar.... (zou je zeggen)

Maar wat we in Frankrijk al een beetje hoorden rechts achter bleek woensdag nog een keer, recht bij het achterwiel liep het achter wiel behoorlijk aan en het linkerachterwiel stak naar buiten toe. Weer de ANWB er bij nu bij de mini garage bleek dat ons achter subframe door was gebogen/geroest.

Nou wordt die na het weekend bij (bedrijfsnaam) vervangen voor een nieuwe en zijn wij weer 700 E lichter, maar nou komt de vraag:

Als het subframe er dadelijk toch af is, is het dan nog verstandig om dan ook meteen anderen onderdelen te vervangen of in iedergeval te laten controleren?

Alvast bedankt voor het antwoord!

([size=75:acn6fs3v]bij deze mijn excuses voor de lange intro.. :D [/size:acn6fs3v]

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Draagarmen en remmen kan je nakijken op speling of slijtage.

Verder zit er weinig onder een achtersubframe, behalve wat plaatwerk.

Groet ron

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Ik heb je vraag aan een vergelijkbaar topic toegevoegd, lees het even door

RE: Achter subframe gedomonteerd! Wat kan ik modificeren?

Thanks! had het topic nog niet gevonde met de zoekfunctie :)

Er was iig geen speling op de draagarmen of remmen.