afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

lo,

afgelopen tijd behoorlijk aan het klussen geweest aan de coopert van mn liefje. Diff liep stuk, en omdat we toen toch het blok eruit hadden, gelijk maar es wat andere spullen in/aan het blok gehangen. Metro kop, SW5 nokkenas. LCB, alu inlaatspruitstuk en een paddestoel K&N filter hingen er al aan.
Verder is het een cooper uit 92, dus een 1275 blok met HIFF 44 carb.

Iemand een idee wat voor sproeiernaald bij deze setup past ?

blok loopt nu te arm naar mn idee, loopt slecht stationair, geen idee hoe gezond hij bovenin loopt, durf niet echt door te trekken.

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

hoi een BDL ( op een HIF 44 dan) komt wel vagelijk in de buurt ( in ider geval tot je de kans hebt om het geheel af te stellen) maar je zal toch een keer op de rollen moeten want ook een naald die voor een ander met de zelfde setup werk hoeft niet te werken in jouw motortje. er zitten gewoon te veel verschillen in

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Met een SW5 in een verder standaard 1275 blok (met stage 1 kit/K&N conisch filter) is een BDL te arm. Een BBW komt meer in de buurt.
Maar zoals SirYun al schrijft weet je het nooit zonder te meten.

Een standaard Metro kop is voorzover ik weet trouwens hetzelfde als een Cooper kop, dus ik denk dat je daar niets mee bent opgeschoten.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Geen idee hoeveel ik er mee opgeschoten ben, in ieder geval zijn de kleppen een maatje groter, en voor wat ik gelezen heb zou ook de vorm van de in en uitlaat kanalen beter moeten zijn.

Ik weet dat er op deze site erg moeilijk gedaan wordt over het noemen van namen, maar is er ergens een lijstje van rollenbank adressen waar ze ook nog verstand hebben van een antiek mini blokje ? Effe internet spittend kom ik wel wat adressen tegen, maar dat zijn dan meer GTI specialisten.

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Je hebt een PM over een adres.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Dank Rene, zal es kontact opnemen met ze.

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

CMC schreef:
Een standaard Metro kop is voorzover ik weet trouwens hetzelfde als een Cooper kop, dus ik denk dat je daar niets mee bent opgeschoten.




Wellicht is het een MG Metro kop en geen normale Rover Metro kop. Tenminste, dat lijkt mij een redelijke verklaring, ik weet het natuurlijk ook niet zeker. :)
default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Hmmm, zijn er dan ook nog meer Metro versies geweest, uit verschillende fabrieken ? daar heb ik me nog niet in verdiept.
In ieder geval zaten hier wat grotere kleppen in als in het standaard kopje, en voor wat het waard is, volgens Keith Calver zou het de beste standaard kop zijn.
T coopertje trekt in ieder geval als een beer, al zal dat wel meer de schuld van de nokkenas zijn denk ik

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Kee, t is dus inderdaad een MG metro kop, met 29/35 mm kleppen in plaats van de 28 ? /33 mm van de oude kop.

Inmiddels een afspraak gemaakt voor een afstelbeurt in Geldermalsen. Kost wat, maar dan heb je ook wat hoop ik.
Motor loopt nu echt niet veilig, lijkt te detoneren bij een beetje doortrappen, ondanks 98 tanken.

Wat ik met wel begin af te vragen, zou het kunnen dat een MG metro een andere ontstekingscurve heeft als een Cooper ? Begrijp nog steeds niet hoe een andere kop en nokkenas voor het slechte lopen kunnen zorgen. Snap dat ze meer mengsel naar binnen kunnen zuigen, maar waarom verandert de samenstelling ? Ofwel, zit het probleem in de ontsteking, en niet in de carb afstelling ?

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Wellicht heeft die andere klop een hogere compressie verhouding waardoor je met de ontsteking moet 'spelen' om hem niette laten detoneren.
Ga je idd met de ontsteking rommelen moet je ook met het brandstof mengsel rommelen.
Is dus altijd een combinatie van...

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Laat je even weten hoe het afliep? Ben wel benieuwd wat die mg kop nu meer doet dan mijn gewone metro kop...

Ik kwam op 71pk met een sw5 op een verder standaard metro blok. Zonder afstellen op de bank, maar met aardige air/fuel ratio.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

het blokkie loopt net weer, met een verse koppakking.
Combinatie van waarschijnlijk een arm mengsel en 95 tanken ging toch niet goed.
Eerst maar een tijdje voorzichtig rijden, voor ik weer een afspraak maak in Geldermalsen.

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

...lekker lang met beroerd lopende motor doorrijden is niet zo'n goed plan lijkt mij. Juist beter snel die afspraak maken zodat hij vanaf dan gezond loopt en ook langer heel zou moeten blijven.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Zo, net terug uit Geldermalsen. Scheelt nog al !
Effe anderhalf uur meten en sleutelen, en met 9 (krukas) peekaa extra naar huis :o

Eerste run kwam uit op 68.3 peekaa bij 5100 toeren, en 118 Nm bij 2800
Laatste run kwam op 77.0 peekaa bij 5200 toeren, en 127 Nm bij 2400 toeren
en vanaf dik 2000 toeren ligt de laatste vermogenscurve minimaal 5 peekaa boven de oude

Grootste verschil zat m in domweg afstellen, ontsteking versteld tot er geen vermogen meer bij kwam, en spelen met de mengselregelschroef. Toen zaten we geloof ik rond de 75 peekaa.
Volgas klopte alles toen vrij goed, maar half gas liep het blokkie toen te arm. Met een andere naald, nog geen idee welke, liep t allemaal nog wat mooier, vooral nog een hoop onderin gewonnen.
Er kwam trouwens een BDL naald uit.

Op de weg een duidelijk verschil, blok pakt een stuk makkelijker op, hangt lekker an t gas uit bochten enzo. Topvermogen heb ik geen idee van (nog)
Wat me wel tegenviel was de ijking van de snelheidsmeter. 140 op de teller is 125 volgens de testbank. Goed voor de boetes, maar ik dacht dat ie veel harder liep...

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

woei toch flink wat meer dan ik met mn metro blokkie met sw5 :)

Wat was je kwijt voor die 9 pk extra? Vaak zijn dat de goedkoopste pk'tjes in verhouding met de kosten van het materiaal!

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

anderhalf uur testbank en een naaldje, samen effe 200 pleuros.
Valt dus alles mee, stukrijden is duurder

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Dat zeker. Maar heb je ook een plaatje of scan van je air/fuel ratio zoals die nu is? Ben wel benieuwd hoe strak die kan worden...

En jij hebt wel een mg kop erop toch? met grotere kleppen? Geloof dat je echte top iets van 160 zou zijn op die km teller volgens de waarheid zeg maar... of?

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Hehehe,

wat betreft die ijking; ik heb bij de opbouw van mijn blok de verkeerde spindle gemonteerd.

Resultaat? 40 km p/u op de teller is in het echt 54 km p/u.

Ik heb als het goed is (fingers crossed O:) ) bij het blok van Pepe maar een afwijking van 3 %, maar daar komen we nog wel achter als we naar Geldermalsen gaan.

Eerst nog even spiegels, ruiten en kentekenplaten monteren en 800 km inrijden.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Heb n uitdraai meegekregen, maar geen scanner bij de hand, zal es kijken of een foto wat oplevert.

Air/fuel ratio is een stuk beter geworden, maar schommelt nog steeds tussen de 1 op 15 bij 2500 toeren, naar 1 op 12 rond de 4000. Volgens Jaap Testbank moest ik daar niet teveel op letten, het erg arme onderin zou goed met een lekje in de uitlaat te maken kunnen hebben.

Die afwijking heb ik ook n beetje mn bedenkingen over, 140 op de teller is toch echt sneller dan het meeste verkeer om me heen. Wachten op de boetes dus :x
En 160 op de teller liep ie net wel redelijk vlot heen, maar echt veel meer geloof ik niet zo in. Zou dus betekenen dat ie een echte top zou hebben van ergens 140, met een 77 peekaa blok, sniet logisch.
GPS gezocht !

Het kopje is me verkocht als MG Metro, kleppen nagemeten 35/29 mm, dus dat klopt wel. Verder dus een SW5 met dubbele distributie kit, en een in-en uitlaatspruitstuk wat we vorig jaar in de Bosch in de uitverkoop hebben gekocht. Geloof niet dat daar nou veel extra vermogen uitkomt in vergelijking tot wat er standaard op de coopert zat, maar het sleutelt een stuk makkelijker dan het originele uitlaatspruitstuk met de dubbele flens. En een K&N filter, direct op de carb.

Maar zoals ik al schreef, de meeste winst kwam uit goed afstellen. Vooral de ontsteking, geloof dat daar effe snel 4 of 5 runs mee gemaakt zijn, telkens een tandje later tot er niks meer verandert. Dat doe je niet op gevoel, daar zijn de verschillen te klein voor
In totaal zijn er dan ook 9 complete runs gemaakt in die anderhalf uur, met daarnaast nog een zooitje tussendoor dingetjes. De stapjes zijn dus erg klein, veel kleiner dan je reet-dyno meten kan.

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

By the way, tis nog steeds de coopert van mn lief.
En inderdaad, een rooie is mooier :9

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

en Peter Pan Speedrock! :P goed bezig!

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

hmm een aantrekkelijk plaatje
dame
peter pan
en mini!

maar is geldermalsen ook op zaterdag open of moet ik vrij gaan nemen?

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

yup, t blijft een mooi plaatje. Jammer genoeg doet ze niet elke dag zo erg dr best voor me, maar ik bent r blij mee !

Geldermalsen kun je het best even bellen, hoorde dat ze gisteravond tot een uur of 1 bezig waren, dus behoorlijk flexibel in hun tijd blijkbaar.
Goeie verkopers, maar ook zeker vakmensen !

default

RE: afstellen 1275 blok met Metro kop + SW5

Kee, paar dagen rijden verder, mn lief errug blij !

Motor heeft nog nooit zo makkelijk en hard, maar ook nog nooit zo netjes gelopen.

De tellerafwijking is er toch echt wel, al met al is de auto nogal kort gegeard zo. bij 5000 toeren staat er 160 op de teller. Dit is ook ongeveer het toerental van max vermogen, dus daar trekt ie niet echt voorbij. Maar met de afwijking van de klok is dit dus maar een top van ongeveer 145, das niet echt schokkend. Maar wel weer extra vlot een bocht uit >:)

Zou er dan toch een kortere diff in zitten ? De coopert staat nu wel op 165/60/12 bandjes, die zijn ook net een beetje kleiner dan de originele 145/70 bandjes dacht ik, maar dat verschil is nooit 10 % ?