Ik denk dat je het makkelijkste een Dyno test kunt laten doen.
Tijdens de Dyno test die door MSCN georganiseerd werd was er ook een gast waar Jaap(van speedcentre) vrij lang mee bezig is geweest met naalden verwisselen e.d.
Een weber afstellen is niet iets wat iedereen kan...
ja dat bedoel ik dus :-) dus ik heb gelijk ik heb zelf ook een weber op mijn mini en ik moet ook maar eens een keer naar een dynojet om mijn weber af te laten stellen...
In Goes zit ruud fredriks die weet volgens mij wel raad met Webers. www.tovami.com
Hij heeft iig wel al Mg's met webers en Alfa's met Dellorto's Afgesteld met zeer positieve resultaten
ShiniGami schreef: waarom is het eigenlijk zo moeilijk?? om die dingen af te stellen?..
Het afstellen van het mengsel is altijd moeilijk, alleen voor standaard motoren zijn standaard settings bekend en vaak zijn ook die nog niet eens optimaal. Maar een weber heeft als bijkomende moeilijkheid dat er niks mechanisch te verstellen is, je moet mengselbuisjes verwisselen om het mengsel te veranderen. Onze SU's kan je rijker of armer stellen zonder componenten te wisselen. Aan de andere kant is da buisjes systeem van weber wel prettig werken, je kan ieder belastingsgebied apart afstellen. Zonder de andere gebieden te beïnvloeden.
bijkomend wat hugo zegt is dat je cilinders niet evenveel aanzuigen.
dat is het beginsel waarom dubbelle carbs moeilijk te stellen (synchroon) zijn. beide carbs moeten evenveel aanzuigen, dit is te meten met een synchrometer. een su carb kan je mechanisch stellen, je merkt direct resultaat. als de 1 meer lucht aanzuigt dan de ander moet je hem lager stellen, doordat je de 1 lager stelt zal de ander automatisch harder aanzuigen. samen blijft constant. de truc is juist om beide kelken evenveel aan te laten zuigen.
2 carbs is nog te doen, maar 6 carbs in een v12 jaguar
hmm ik krijg het iedee dat een weber de moeite niet loont? of juist wel??.. ik weet wel dat het peper dure dingen zijn nieuw zijn ze gewoon 500+ euro!!..
Webers niet de moeite waard? Dat hankt er vanaf wat je wilt bereiken. Op een standaard motor voldoet de standaard carburateur, al is de afstelling wellicht wat te verbeteren. Een 1380 ademt ook nog goed door een enkele 1,75" SU. Maar een weber heeft minder luchtweerstand (geen vacuumzuiger in de luchtstroom) en minder inlaatweerstand = meer vermogen. Webers zuipen over het algemeen wel meer, de accelleratiepomp verneveld niet zo goed dus moet je meer peut naar binnen laten gutsen om goed te accellereren. Op een flink opgevoerde motor is een Weber een goede carburateur. Eigenlijk komen we op mijn standaard praatje: alles moet kloppen, van inlaatfilter tot en met uitlaat. Is alles standaard, dan klopt het. Ga je met 1 ding morrelen, dan moet je vaak meerdere zaken corrigeren om de motor optimaal te krijgen. Hoeveel semi-stagge one kits worden er niet verkocht zonder bijpassende naald? Die presteren dus vaak minder goed dan de standaard motor. Maken alleen meer herrie en dat lijkt sneller. Alleen een weber op een standaard motor is dus ook niet logisch om op te voeren. De motor ademt dan makkelijker in, het is logisch om dan de luchtwegen en longen (kop en cilinders) ook aan te passen en vergeet het uitademen (uitlaatsysteem) niet. Oh, wat een epistel, weer. Maar ja, eens in de zoveel tijd moet'ie even...
Oh ja, Bart: er zijn meerkanaals balancers te krijgen om 4, 6 of zelfs 8 webers te balanceren. Dat maakt het een stuk makkelijker dan ze allemaal te meten met een kelkmeter!
ik heb een vraagje, hier in dit topic gaat het vooral over weber 45 dcoe's op 1380cc
maar als ik dan een weber 40 dcoe op me 1275cc metro blokje zet met RC40 pijp en eventueel kent nokkenas is toch niet te groot? en is er zo meer power uit te krijgen?
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 29-03-2006 08:39
(offtopic) als ie tussen ~50 en ~100 pk levert zou dat genoeg moeten zijn .. hangt dus niet zozeer van de cc's af.
(volgens mij zijn daar dus wel andere topics over, gebruik de zoekfunctie)
Ingediend door Joostgijzel op wo, 26-04-2006 01:46
HAllo allemaal,
ik ben bezig met mijn cabrio, en op dat blok(1400cc volgens vorige eigenaar) zit ook een weber. Nadat de auto 10 jaar stil had gestaan is deze nu in afbouw satdium in mijn bezit, en heb ik vandaag(eindelijk) de motor aan de praat gekregen.
Nu loopt deze redelijk onrustig stationair. Waar sit de stationair schroef van een weber?
kan ook zijn dat die zo onrustig loopt omdat er een redelijk wilde nokkenas in zit. weet je niet toevallig of dat blok ooit afgesteld is? in dat geval zou ik er gewoon vanaf blijven.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 28-04-2006 08:45
Het onrustig stationair lopen zou heel goed met de nokkenas te maken kunnen hebben .. AFAIK wordt stationair van een weber met een aparte sproeier geregeld.
[size=75:1i33d9gz][topics samengevoegd - Crispy][/size:1i33d9gz]
weet er iemand welk en waar dat vijsje zit om de co af te stellen bij een weber of dellorto?
grtz
Hallo Austin, ik heb je vraag aan een bestaand topic over het afstellen van Webers toegevoegd, lees het eens door.
Het beste kun je eerst even zoeken voordat je een nieuw topic opent. Er staat namelijk al heel veel informatie op het forum. Mocht je vraag niet beantwoord worden, kun je je vraag toch in een passend topic zetten, zodat dat op den duur compleet wordt. Zo voorkomen we dat alle informatie versnipperd op het forum komt te staan.
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door mini_jaap op vr, 23-09-2005 23:58
Help. Ik heb dubbele webers op mijn Mini zitten en moeten afgesteld worden. Wie kan dit en wil dit voor mij doen? Ik woon in Zuid Limburg.
Groetjes mini Jaap
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Mini Martin op za, 24-09-2005 09:58
Dat zal nog weleen leuke zoektocht worden.
Webers zijn op een Mini moeilijk af te stellen.
grtzz Martin
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op za, 24-09-2005 10:43
is dit geen conterminatie? een weber is altijd dubbel toch?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Rene op za, 24-09-2005 12:31
Ik denk dat je het makkelijkste een Dyno test kunt laten doen.
Tijdens de Dyno test die door MSCN georganiseerd werd was er ook een gast waar Jaap(van speedcentre) vrij lang mee bezig is geweest met naalden verwisselen e.d.
Een weber afstellen is niet iets wat iedereen kan...
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door riley elf op zo, 25-09-2005 20:03
wij doen het hier ook bij iemand met een dyno jet
die kan het persies meten wat er in welke toeren berijken bij moet, en waar het wel wat armer kan
tussen de eerste en de laatste run toch bijna 18 pk verschil dus dat heeft zijn geld wel opgebracht.
hier het adres waar wij heen gaan maar niet echt bij jouw in de buurt
link
groetjes hilbert
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Mini-Weert op zo, 25-09-2005 22:49
nee niet waar
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 27-09-2005 09:18
offtopic
't is maar hoe je het bekijkt ..
als je er 2 hebt en je gebruikt van elk de helft, heet dat meestal 'split webers' maar de weber zelf blijft eigenlijk dubbel ..
YMMV,
Theo van den Bogaard
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door hanz op di, 27-09-2005 09:26
wat zou het voordeel zijn met bovenstaande opstelling?
lijkt me dat zon carb al duur genoeg is en je afstelling ok al moeilijk is, dus waarom zou je nog meer ellende op de hals halen?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op di, 27-09-2005 09:27
ja dat bedoel ik dus :-) dus ik heb gelijk ik heb zelf ook een weber op mijn mini en ik moet ook maar eens een keer naar een dynojet om mijn weber af te laten stellen...
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op di, 27-09-2005 09:30
waarom is het eigenlijk zo moeilijk?? om die dingen af te stellen?..
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 27-09-2005 09:47
misschien omdat het een 'niet-standaard' carb is (en die meestal ook op een 'niet-standaard' motor zit)
Barry heeft by speedcentre goed resultaat behaald met afstellen:
http://home.versatel.nl/idefix1977/Foto ... centre.htm
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Roque79 op di, 27-09-2005 17:35
In Goes zit ruud fredriks die weet volgens mij wel raad met Webers. www.tovami.com
Hij heeft iig wel al Mg's met webers en Alfa's met Dellorto's Afgesteld met zeer positieve resultaten
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Hugo op di, 27-09-2005 18:42
Het afstellen van het mengsel is altijd moeilijk, alleen voor standaard motoren zijn standaard settings bekend en vaak zijn ook die nog niet eens optimaal. Maar een weber heeft als bijkomende moeilijkheid dat er niks mechanisch te verstellen is, je moet mengselbuisjes verwisselen om het mengsel te veranderen. Onze SU's kan je rijker of armer stellen zonder componenten te wisselen. Aan de andere kant is da buisjes systeem van weber wel prettig werken, je kan ieder belastingsgebied apart afstellen. Zonder de andere gebieden te beïnvloeden.
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op di, 27-09-2005 19:02
nou ja ik weet iig waar ik heen moet als ik mijn weber wil laten afstellen.. :-)
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ciclista op di, 27-09-2005 20:16
In Valkenburg zit arparts (www.arparts.nl) die weet alles van Alfa's, en waar komen webers nou vandaan?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Red Flame op di, 27-09-2005 20:56
bijkomend wat hugo zegt is dat je cilinders niet evenveel aanzuigen.
dat is het beginsel waarom dubbelle carbs moeilijk te stellen (synchroon) zijn. beide carbs moeten evenveel aanzuigen, dit is te meten met een synchrometer. een su carb kan je mechanisch stellen, je merkt direct resultaat. als de 1 meer lucht aanzuigt dan de ander moet je hem lager stellen, doordat je de 1 lager stelt zal de ander automatisch harder aanzuigen. samen blijft constant. de truc is juist om beide kelken evenveel aan te laten zuigen.
2 carbs is nog te doen, maar 6 carbs in een v12 jaguar
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op di, 27-09-2005 23:16
hmm ik krijg het iedee dat een weber de moeite niet loont? of juist wel??.. ik weet wel dat het peper dure dingen zijn nieuw zijn ze gewoon 500+ euro!!..
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Hugo op wo, 28-09-2005 07:36
Webers niet de moeite waard? Dat hankt er vanaf wat je wilt bereiken. Op een standaard motor voldoet de standaard carburateur, al is de afstelling wellicht wat te verbeteren. Een 1380 ademt ook nog goed door een enkele 1,75" SU. Maar een weber heeft minder luchtweerstand (geen vacuumzuiger in de luchtstroom) en minder inlaatweerstand = meer vermogen. Webers zuipen over het algemeen wel meer, de accelleratiepomp verneveld niet zo goed dus moet je meer peut naar binnen laten gutsen om goed te accellereren. Op een flink opgevoerde motor is een Weber een goede carburateur. Eigenlijk komen we op mijn standaard praatje: alles moet kloppen, van inlaatfilter tot en met uitlaat. Is alles standaard, dan klopt het. Ga je met 1 ding morrelen, dan moet je vaak meerdere zaken corrigeren om de motor optimaal te krijgen. Hoeveel semi-stagge one kits worden er niet verkocht zonder bijpassende naald? Die presteren dus vaak minder goed dan de standaard motor. Maken alleen meer herrie en dat lijkt sneller. Alleen een weber op een standaard motor is dus ook niet logisch om op te voeren. De motor ademt dan makkelijker in, het is logisch om dan de luchtwegen en longen (kop en cilinders) ook aan te passen en vergeet het uitademen (uitlaatsysteem) niet. Oh, wat een epistel, weer. Maar ja, eens in de zoveel tijd moet'ie even...
Oh ja, Bart: er zijn meerkanaals balancers te krijgen om 4, 6 of zelfs 8 webers te balanceren. Dat maakt het een stuk makkelijker dan ze allemaal te meten met een kelkmeter!
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op wo, 28-09-2005 12:43
hmm voor zover ik weet is mijn blok verre van standaard maar ja dat is allemaal gis werk(ik zou het een keer uit elkaar halen)
er zit een downton kop op en het is voor zover ik weet een 1380cc innocenti exportblok.
met een dcoe 45 weber met kelken die ik nog moet vervangen voor een filter want nu zuigt hij stof binnen als een gek..
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door voederbiet op ma, 27-03-2006 21:42
ik heb een vraagje, hier in dit topic gaat het vooral over weber 45 dcoe's op 1380cc
maar als ik dan een weber 40 dcoe op me 1275cc metro blokje zet met RC40 pijp en eventueel kent nokkenas is toch niet te groot? en is er zo meer power uit te krijgen?
BVD
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door classicracer op ma, 27-03-2006 21:54
Heeft er iemand interesse in een zgan originele 60's synchrometer?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Eelke op ma, 27-03-2006 22:12
Verplaatst uit ST
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door voederbiet op di, 28-03-2006 22:08
heb niemand een id of een weber dcoe 40 groot genoeg is voor een 1275cc?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 29-03-2006 08:39
(offtopic) als ie tussen ~50 en ~100 pk levert zou dat genoeg moeten zijn .. hangt dus niet zozeer van de cc's af.
(volgens mij zijn daar dus wel andere topics over, gebruik de zoekfunctie)
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door ShiniGami op do, 30-03-2006 11:57
ja dat is groot genoeg, een dcoe 40 kan tot 125 pk leveren.. dus niet echt afhankelijk van cc zoals theo al zei.
een dcoe 45 is te groot..
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Joostgijzel op wo, 26-04-2006 01:46
HAllo allemaal,
ik ben bezig met mijn cabrio, en op dat blok(1400cc volgens vorige eigenaar) zit ook een weber. Nadat de auto 10 jaar stil had gestaan is deze nu in afbouw satdium in mijn bezit, en heb ik vandaag(eindelijk) de motor aan de praat gekregen.
Nu loopt deze redelijk onrustig stationair. Waar sit de stationair schroef van een weber?
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Mini-Weert op vr, 28-04-2006 00:21
kan ook zijn dat die zo onrustig loopt omdat er een redelijk wilde nokkenas in zit. weet je niet toevallig of dat blok ooit afgesteld is? in dat geval zou ik er gewoon vanaf blijven.
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 28-04-2006 08:45
Het onrustig stationair lopen zou heel goed met de nokkenas te maken kunnen hebben .. AFAIK wordt stationair van een weber met een aparte sproeier geregeld.
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door austin op ma, 18-08-2008 21:49
[size=75:1i33d9gz][topics samengevoegd - Crispy][/size:1i33d9gz]
weet er iemand welk en waar dat vijsje zit om de co af te stellen bij een weber of dellorto?
grtz
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Crispy op ma, 18-08-2008 22:47
Hallo Austin, ik heb je vraag aan een bestaand topic over het afstellen van Webers toegevoegd, lees het eens door.
Het beste kun je eerst even zoeken voordat je een nieuw topic opent. Er staat namelijk al heel veel informatie op het forum. Mocht je vraag niet beantwoord worden, kun je je vraag toch in een passend topic zetten, zodat dat op den duur compleet wordt. Zo voorkomen we dat alle informatie versnipperd op het forum komt te staan.
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 19-08-2008 08:32
zie bijvoorbeeld:
http://www.webcon.co.uk/weber/40dcoe.htm
http://www.webcon.co.uk/weber/45dcoe.htm
(als dat het goede type is ?! )
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: afstellen dubbele webers
Ingediend door Booster op di, 19-08-2008 12:58
denk dat dat wel de gene is die hij bedoelt ja, de "CO schroef" is dan nummer 56.
als de weber zelf verder niet afgesteld is heeft het weinig zin om hieraan te gaan draaien, dit is alleen voor de fijne afstelling