Ik rij nu al (opnieuw) enkele jaren met plezier rond met mijn mini Chelsea.
Maar elke keer heb ik de indruk dat hij niet goed staat afgesteld.
Ik heb het vermoeden dat mijn ontstekingstijdstip niet goed staat.
Even wat verdere info :
Austin Mini 1986
Metroblok 12HE25 1275 ter vervanging van het originele, defecte duizendje.
Vervangen in 1999. Daarna 1 jaar mee gereden en mini opgeborgen.
In 2014 heb ik de mini volledig weer in orde gezet.
Waaronder ook alles vernieuwt mbt ontsteking. Bobine/bougies/verdeler/kabels/puntjes/vervroeger....
SU HS4 carburator origineel (geen idee welke naald, zal wel origineel zijn)
Standaard luchtfilter
Nu vind ik dat de carb te veel opengezet moet worden om een goed gevoel bij het rijden te hebben. (Slecht gevoel = iets terugtrekken op snelheid waardoor ik zelfs de choke moet openzetten.)
OK, de HS4 past niet direct op een 1275 motor, maar het kan toch ?!
De CO meten kan ik niet, maar dat deze te hoog is, ruik ik bij het uitstappen.
Wie heeft ook dezelfde opstelling en kan me zeggen waar het ontstekingstijdstip moet staan ?
Als ik dat al juist heb dan kan ik verder regelen met de carb.
Want nu heb ik echt geen idee. Het staat nu op meer dan 16 denk ik. Alleen zo trekt de motor goed op. Maar moet dus de carb helemaal open.
Wat is trouwens de interval voor de bougies ?
Zie ik iets over het hoofd ? Kleppen afregelen ?
Ik heb zo een stroboscooplamp en een colortune kitje.
De CO meten kan ik niet, maar dat deze te hoog is, ruik ik bij het uitstappen
Dacht dat CO geurloos was? Afgezien daarvan is het misschien verstandig om een keer een rollenbank te bezoeken, kan aan de ontsteking maar ook net zo goed de carb(afstelling/naald)liggen.
Ingediend door streetscreamer op zo, 11-03-2018 11:11
Als je even een tijdje in 1 gaspositie hebt gereden, kan je ook even de bougies eruit draaien en kijken naar de kleur. Dat vertelt ook veel over het mengsel in die toestand. Blijft verder best mogelijk een HS4 op een metroblok te gebruiken, maar een HIF was toch een verfijning daarvan, niet zonder reden.
Over ddat ruiken gesproken: best grapppig maar tegenwoordig ruik je de ongekatalyseerde klassieker direct tussen de modernere auto's (tenminste: ik wel). Wat was het voor de jaren 90 toch eigenlijk een stinkboel op straat! Toen kon je trouwens ook goed herkennnen welke auto's ene katalysator hadden, die roken juist anders. Je neus is juist gevoelig voor geurveranderingen.
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door Frederic op di, 20-02-2018 11:34
Hi,
Ik rij nu al (opnieuw) enkele jaren met plezier rond met mijn mini Chelsea.
Maar elke keer heb ik de indruk dat hij niet goed staat afgesteld.
Ik heb het vermoeden dat mijn ontstekingstijdstip niet goed staat.
Even wat verdere info :
Austin Mini 1986
Metroblok 12HE25 1275 ter vervanging van het originele, defecte duizendje.
Vervangen in 1999. Daarna 1 jaar mee gereden en mini opgeborgen.
In 2014 heb ik de mini volledig weer in orde gezet.
Waaronder ook alles vernieuwt mbt ontsteking. Bobine/bougies/verdeler/kabels/puntjes/vervroeger....
SU HS4 carburator origineel (geen idee welke naald, zal wel origineel zijn)
Standaard luchtfilter
Nu vind ik dat de carb te veel opengezet moet worden om een goed gevoel bij het rijden te hebben. (Slecht gevoel = iets terugtrekken op snelheid waardoor ik zelfs de choke moet openzetten.)
OK, de HS4 past niet direct op een 1275 motor, maar het kan toch ?!
De CO meten kan ik niet, maar dat deze te hoog is, ruik ik bij het uitstappen.
Wie heeft ook dezelfde opstelling en kan me zeggen waar het ontstekingstijdstip moet staan ?
Als ik dat al juist heb dan kan ik verder regelen met de carb.
Want nu heb ik echt geen idee. Het staat nu op meer dan 16 denk ik. Alleen zo trekt de motor goed op. Maar moet dus de carb helemaal open.
Wat is trouwens de interval voor de bougies ?
Zie ik iets over het hoofd ? Kleppen afregelen ?
Ik heb zo een stroboscooplamp en een colortune kitje.
Dank bij voorbaat.
Groeten
Frederic.
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 20-02-2018 14:35
zie ook:
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... using-hs4/
overigens zaten in de Metro's altijd Hiff's, voor zover ik weet, 38 of 44. Dus een check van de naald kan nooit kwaad en is ook zo gebeurd..
succes,
Theo van den Bogaard
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door pcs op di, 20-02-2018 16:33
Dacht dat CO geurloos was? Afgezien daarvan is het misschien verstandig om een keer een rollenbank te bezoeken, kan aan de ontsteking maar ook net zo goed de carb(afstelling/naald)liggen.
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door Frederic op di, 20-02-2018 19:46
Ja nou, je snapt wel wat ik bedoel; de verbranding is niet best; dat ruik ik dus...
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door wouterke op zo, 25-02-2018 08:58
van waar in vlaanderen ben je?
anders kunnen we misschien wel eens helpen.
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door Frederic op zo, 11-03-2018 10:08
Waregem/West-Vlaanderen.
Een andere hiff carb ga ik er niet meteen inzetten.
Ik ga de naald er eens uit halen, kijken wat er op staat en hier posten.
Dank alvast voor de reacties.
RE: Afstellen Metroblok 1275 met HS4
Ingediend door streetscreamer op zo, 11-03-2018 11:11
Als je even een tijdje in 1 gaspositie hebt gereden, kan je ook even de bougies eruit draaien en kijken naar de kleur. Dat vertelt ook veel over het mengsel in die toestand. Blijft verder best mogelijk een HS4 op een metroblok te gebruiken, maar een HIF was toch een verfijning daarvan, niet zonder reden.
Over ddat ruiken gesproken: best grapppig maar tegenwoordig ruik je de ongekatalyseerde klassieker direct tussen de modernere auto's (tenminste: ik wel). Wat was het voor de jaren 90 toch eigenlijk een stinkboel op straat! Toen kon je trouwens ook goed herkennnen welke auto's ene katalysator hadden, die roken juist anders. Je neus is juist gevoelig voor geurveranderingen.