Ik heb een motor die ik in de loop van het afgelopen jaar heb gereviseerd en opgevoerd. Maar ik krijg hem maar niet fatsoenlijk afgesteld.
Specificaties
- 1293CC
- Hif44
- Sportex Stalen LCB uitlaat 2,5"
- Geporte en geflowde 12G940 kop, standaard klepgrotes
- Licht vliegwiel (4,4Kg)
- Powerspark Elektronische ontsteking en nieuwe bobine link
- Gereviseerde Dynamo
- Evolution001 Nokkenas Vergelijkbaar met Kent 266-276
(link)
- 1.5 Rollertip rockers (paars)
- Duplex Timing Gear
- Dubbele klepveren
Wat heb ik zover gedaan
- Ten eerste stond de timing van de nokkenas 2 graden fout. Die staat nu goed.
- Ik heb 3 naalden: BBW, BDP en BDK. De motor loopt het best op de BDP, daarna BDK en daarna
BBW. BDK loopt de motor alleen met rijk mengsel, BBW wat minder rijk en BDP ook wat minder rijk.
- WinSU zegt dat de BBW op de 5e plek staat, op de eerste plek staat ABK.
Hoe heb ik afgesteld
Eigenlijk hoe je een standaard motor afstelt. +-2500 RMP zetten, dan mengsel, dan verdeler en daarna terug naar stationair draaien.
De mini staat nu geschorst thuis, geen apk.
Dus ff naar de rollerbank rijden zit er ook niet in.
Wat kan ik het beste doen?
Stroomverdeler is slecht.
Heb net dezelfde gekocht, zit een ingebouwde 36 graden voorontsteking in. Moet eerder richting 24 zijn voor een motor met jouw specificaties.
Ac dodd ( kan je vinden op Facebook) kan dit relatief makkelijk oplossen, anders kan je dit ook zelf proberen, al is het aanpassen van de versterkte niet zo handig, de maximum vervroeging pas je aan door een bolletje op de vervroegings kam te lassen en dat bij te veilen
Grtz
Ik zal eerst eens kijken of ik de motor, en dan voornamelijk de carburateur wsl beter afgesteld krijg met strobo en ff kijken of ik wel genoeg compressie heb.
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door TorqueR11 op do, 08-10-2015 17:34
Hallo iedereen,
Ik heb een motor die ik in de loop van het afgelopen jaar heb gereviseerd en opgevoerd. Maar ik krijg hem maar niet fatsoenlijk afgesteld.
Specificaties
- 1293CC
- Hif44
- Sportex Stalen LCB uitlaat 2,5"
- Geporte en geflowde 12G940 kop, standaard klepgrotes
- Licht vliegwiel (4,4Kg)
- Powerspark Elektronische ontsteking en nieuwe bobine link
- Gereviseerde Dynamo
- Evolution001 Nokkenas Vergelijkbaar met Kent 266-276
(link)
- 1.5 Rollertip rockers (paars)
- Duplex Timing Gear
- Dubbele klepveren
Wat heb ik zover gedaan
- Ten eerste stond de timing van de nokkenas 2 graden fout. Die staat nu goed.
- Ik heb 3 naalden: BBW, BDP en BDK. De motor loopt het best op de BDP, daarna BDK en daarna
BBW. BDK loopt de motor alleen met rijk mengsel, BBW wat minder rijk en BDP ook wat minder rijk.
- WinSU zegt dat de BBW op de 5e plek staat, op de eerste plek staat ABK.
Hoe heb ik afgesteld
Eigenlijk hoe je een standaard motor afstelt. +-2500 RMP zetten, dan mengsel, dan verdeler en daarna terug naar stationair draaien.
De mini staat nu geschorst thuis, geen apk.
Dus ff naar de rollerbank rijden zit er ook niet in.
Wat kan ik het beste doen?
Groeten, Rick Willems
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 08-10-2015 19:16
waar komt de verdeler uit die je gebruikt?
vervroegingscurve van een 1000 kan er ver naast zitten voor wat je nu hebt ..
beter te rijk dan te arm..
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door Red Flame op do, 08-10-2015 20:32
En wat is je klepspeling???
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door TorqueR11 op do, 08-10-2015 20:49
Verdeler is nieuw, vol elektronisch, dus geen contactpuntjes en bedoeld voor een 1275 A+
Deze: link
Klepspeling staat op 35mm, maar tikt nogsteeds vrij hard!
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door Red Flame op do, 08-10-2015 23:12
Je klepspeling staat te strak..
Ik had je een pb gestuurd...
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door Dusky op di, 13-10-2015 21:16
Stroomverdeler is slecht.
Heb net dezelfde gekocht, zit een ingebouwde 36 graden voorontsteking in. Moet eerder richting 24 zijn voor een motor met jouw specificaties.
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door TorqueR11 op di, 13-10-2015 22:07
Dus dan moet ik een andere verdeler kopen, of kan ik deze aanpassen?
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door Dusky op wo, 14-10-2015 00:07
Ac dodd ( kan je vinden op Facebook) kan dit relatief makkelijk oplossen, anders kan je dit ook zelf proberen, al is het aanpassen van de versterkte niet zo handig, de maximum vervroeging pas je aan door een bolletje op de vervroegings kam te lassen en dat bij te veilen
Grtz
RE: Afstellen opgevoerde motor
Ingediend door TorqueR11 op wo, 14-10-2015 08:04
Ik zal eerst eens kijken of ik de motor, en dan voornamelijk de carburateur wsl beter afgesteld krijg met strobo en ff kijken of ik wel genoeg compressie heb.