RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door kris geuens op ma, 27-06-2005 23:19
Hallo iedereen,
Graag had ik jullie hulp bij volgend probleempje gehad. Ik heb een mini 1000 van 1973. Om hem wat vinniger te maken heb ik een stage one kit met inlegfilter van mini spares gestoken. En inderdaad dit is een hele vooruitgang.
Echter nu heb ik vooral koelproblemen. Wat heb ik veranderd: Nieuw inlaatspruitstuk, Spagetti(LCB), RC40 uitlaat met center exit (large bore), nieuwe naald AAA, en een K&N inlegfilter. Om het geheel af te maken heb ik een Hif44 carburator van een Metro 1000 gemonteerd.
Het probleem is nu dat de mini heet loopt.
Er werd mij verteld dat de ontsteking vervroegd diende te worden.
Heeft iemand hier ervaring mee op hoeveel graden deze moet staan voor een perfecte afstelling of moet ik een andere radiator met meer koelribben voorzien?
Of zijn er nog zaken die ik moet fijnregelen om maximaal vermogenwinst te hebben
Alvast bedankt om mij een eindje op weg te helpen.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Mini Power op ma, 27-06-2005 23:54
Wat is de staat van de radiateur? En andere koeldelen? Het krijgt nu iets meer voor zijn kiezen dus hoort alles in betere staat te zijn...
Kijk eerst waar je zelf al aan twijfeld.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Dennis op di, 28-06-2005 02:25
Hoe heb je dat inlaatspruitstuk aangesloten op je koelsysteem? Kan zijn dat je daar een foutje hebt gemaakt en iets geblokkeerd hebt.
Meer vermogen betekent ook meer hitte zoals al gezegd, maar de montage van een stage one kit zou eigenlijk geen invloed moeten hebben op de warmteontwikkeling en zeker niet tot oververhitting.
Andere mogelijkheid is dat je thermostaat niet goed meer werkt of door het hogere vermogen de koppakking de geest heeft gegeven.....Wet van Murphy noemen ze dat.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Richard-T op di, 28-06-2005 13:49
Het zou evt. een ontstekingsprobleem kunnen zijn. Als deze te laat staat warmen je cilinderwanden te veel op. Hij zou bij 1000 toeren 7 of 8 graden moeten wezen met de vaccuumslang van je carb los.
Voordat je je koelsysteem gaat wijzigen zou ik de ontsteking en wat SirYun al aanhaalde je mengsel eens rustig na lopen. Hij zou er als alles goed schoon is en je thermostaat nog goed functioneert eigenlijk geen last van mogen hebben.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Richard-T op wo, 29-06-2005 09:06
kris geuens schreef: Die aaa naald was standaard bijgeleverd in het stage one pakket van Mini spares hoor
Kan maar dit is dan waarschijnlijk omdat je een stage 1 kit voor een 1000 hebt besteld. Er zit een verschil in grote bij de jet (sproeier) van een Hif44 of hif38/hs4. De hif44 heeft een jet van 0.1 inch en de hif38/hs4 een van 0.09 De AAA naald is dan ook alleen geschikt voor de 2 laatste want in de Hif44 zal die veel te rijk worden.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door kris geuens op ma, 27-06-2005 23:19
Hallo iedereen,
Graag had ik jullie hulp bij volgend probleempje gehad. Ik heb een mini 1000 van 1973. Om hem wat vinniger te maken heb ik een stage one kit met inlegfilter van mini spares gestoken. En inderdaad dit is een hele vooruitgang.
Echter nu heb ik vooral koelproblemen. Wat heb ik veranderd: Nieuw inlaatspruitstuk, Spagetti(LCB), RC40 uitlaat met center exit (large bore), nieuwe naald AAA, en een K&N inlegfilter. Om het geheel af te maken heb ik een Hif44 carburator van een Metro 1000 gemonteerd.
Het probleem is nu dat de mini heet loopt.
Er werd mij verteld dat de ontsteking vervroegd diende te worden.
Heeft iemand hier ervaring mee op hoeveel graden deze moet staan voor een perfecte afstelling of moet ik een andere radiator met meer koelribben voorzien?
Of zijn er nog zaken die ik moet fijnregelen om maximaal vermogenwinst te hebben
Alvast bedankt om mij een eindje op weg te helpen.
Kris
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Mini Power op ma, 27-06-2005 23:54
Wat is de staat van de radiateur? En andere koeldelen? Het krijgt nu iets meer voor zijn kiezen dus hoort alles in betere staat te zijn...
Kijk eerst waar je zelf al aan twijfeld.
Op een Metro 1000 hoort trouwens een Hif38
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door kris geuens op di, 28-06-2005 00:15
ja ik weet dat er een hif38 bijhoort, maar op een 1300 is t toch een hif44 niet? (voor in de toekomst).
Alle koelonderdelen zijn nog in goede staat hoor, pas een spoeling gehad dus ...
Heeft het iets te maken met een veranderd vacuumsysteem misschien (dit heb ik net vernomen dat ook hierin een probleem zou schuilen)
Kris
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Dennis op di, 28-06-2005 02:25
Hoe heb je dat inlaatspruitstuk aangesloten op je koelsysteem? Kan zijn dat je daar een foutje hebt gemaakt en iets geblokkeerd hebt.
Meer vermogen betekent ook meer hitte zoals al gezegd, maar de montage van een stage one kit zou eigenlijk geen invloed moeten hebben op de warmteontwikkeling en zeker niet tot oververhitting.
Andere mogelijkheid is dat je thermostaat niet goed meer werkt of door het hogere vermogen de koppakking de geest heeft gegeven.....Wet van Murphy noemen ze dat.
Dennis
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Kevski Style op di, 28-06-2005 10:51
Eeven sidetracken: Welke naald heb je in je HIF44 zitten? Toch niet die AAA naald of wel? Lijkt me een beetje dun....
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door SirYun op di, 28-06-2005 11:59
en los daarvan een AAA uit een HS4 past officieel niet in een HIF (B** serie naalden)
ik zou er nu gewoon de HS4 met de AAA er op zetten en bij een cone filter zeker een stubstackje.
zal beter lopen met een 998cc en veel beter op het gas reageren.
het kan n.l. zijn dat je erg arm staat dat wil ook nog wel eens warmer worden
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Richard-T op di, 28-06-2005 13:49
Het zou evt. een ontstekingsprobleem kunnen zijn. Als deze te laat staat warmen je cilinderwanden te veel op. Hij zou bij 1000 toeren 7 of 8 graden moeten wezen met de vaccuumslang van je carb los.
Voordat je je koelsysteem gaat wijzigen zou ik de ontsteking en wat SirYun al aanhaalde je mengsel eens rustig na lopen. Hij zou er als alles goed schoon is en je thermostaat nog goed functioneert eigenlijk geen last van mogen hebben.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door EB op di, 28-06-2005 14:07
Tis waarschijnlijk de combinatie van het warme weer en ietsje meer vermogen. Zet er (tijdelijk) een thermostaat in van 76 graden ipv 88 graden.
Hallee
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door kris geuens op di, 28-06-2005 22:43
hela gasten,
Nu ben ik zeker al heel wat wijzer geworden hoor.
Al het voorgaande ga ik uitproberen, behalve de thermostaat vervangen
en sirjun,
Die aaa naald was standaard bijgeleverd in het stage one pakket van Mini spares hoor
Ik hou jullie op de hoogte
Kris
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door Richard-T op wo, 29-06-2005 09:06
Kan maar dit is dan waarschijnlijk omdat je een stage 1 kit voor een 1000 hebt besteld. Er zit een verschil in grote bij de jet (sproeier) van een Hif44 of hif38/hs4. De hif44 heeft een jet van 0.1 inch en de hif38/hs4 een van 0.09 De AAA naald is dan ook alleen geschikt voor de 2 laatste want in de Hif44 zal die veel te rijk worden.
RE: afstelproblemen, koelproblemen bij stage one kit
Ingediend door artfull_devlin op vr, 01-07-2005 11:22
Wat ook kan is dat je mini veels te arm staat, en door een slechte verbranding veels te warm word.
Wat is de bougiekleur?? Deze hoort bruin te zijn.
Zorg maar dat je je koppakking er niet uitblaast als je motor zo heet word!!!