Algemene mini-motor-tuning vraagjes

default

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

hey,

Ik ga binnenkort ook de trotse eigenaar van een mini zijn O+ Het is altijd al een droom geweest, maar m'n vader heeft me dan toch het afgeraden en heb ik me een 'zuinige' opel astra gekocht. Nu..3weken later :P ben ik er 100% zeker van en MOET ik een mini hebben.

De buitenkant weet ik al perfect hoe ie gaat komen, dat is het probleem niet.

Maar motorisch heb ik er geen flauw benul van.

ook weet ik het verschil niet goed tussen de mini's onderling om eerlijk te zijn MK(x), austin, rover,.. ;) Welke moet ik nemen met het oog op verdere motor-tuning? Je hebt injectie mini's (lijken me de nieuwste en dus rover ?) en carburator mini's (hoeveel carbs ?). mini heeft 4 cylinders zie ik op fotootjes van cilinderkoppen, maar als ik naar een shop kijk voor een uitlaatbuis zie ik slechts 3 buizen, dus 3 uitlaatpoorten :?

dan de tuning zelf, best dus een 1300 blok als basis lijkt me, injectie of carb ?
En wat kan je er aan doen en over welke prijzen spreken we ? Als het kan liefst in volgorde van winstgevenheid zeg maar. Dan kan ik er me wat een beeld bij vormen. Als je vraagt hoeveel pk ik voor ogen heb.. ik dacht toch wel aan 100+ pk

zijn er berdrijven die dit vakkundig doen ? doen julie het zelf ? goeie adressen (liefst zo dicht mogelijk tegen belgische grens :D )

Ik heb net de sticky's gelezen en volledige discussie van 1380 blok, maar ben er niet echt wijzer uit geworden, dus vraag ik het maar even aan de specialisten ;)

ik zou gewoon niet graag een 1.3Mpi kopen, en dan later horen dat dat geen geschikte basis is snap je. (is maar een voorbeeld he :P straks boze 1.3Mpi eigenaars :P )

alvast hartelijk bedankt.

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

100+ pk gaat best veel geld kosten.
Maar hoeveel precies ?? als ik een bedrag zou moeten noemen, 3000 euro ?


en de middelste 2 uitlaatpoorten komen meteen bij het spruitstuk bij elkaar. vandaar 3 pijpen.

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

Ik denk dat je eerst nog wat algemene technische informatie moet lezen.
Bijv. link

Injectiemotoren zijn veel duurder en moeilijker om te tunen dan carburateurs. Je moet je ook goed bedenken waar je je mini voor wilt gebruiken, want 100+ pk klinkt leuk, maar is niet echt geschikt voor dagelijks vervoer.
Als je boven de 100 pk gaat is het ook zeer verstandig om je versnellingsbak te verbouwen wil je de hele zaak niet in de soep rijden.
Er zijn hele boeken geschreven over dit onderwerp, dus ik raad je aan om eerst wat meer informatie te lezen. Dat zal je een boel ellende achteraf besparen.

default

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

de mini zal wel dienen als mijn auto dus. Waarmee ik bedoel dagelijks vervoer zeg maar.

-grotere carb
-bewerkte kop
-snelle nokkenas (zijn ook gewoon grotere nokken en meer klepoverlap veronderstel ik ?)
-aangepaste klepveren
-eventueel tuimelaars verlichten, titanium klepschotels

doet dit de mini al wat beter vooruit gaan ?

Dan hoef ik niet te boren, en maak ik geen zootje van mijn compressie bij wijze van spreken.

want andere versnellingsbakken zie ik niet direct zitten. Als ik aan zo'n dingen begin ga ik teveel stuk rijden bij dagelijks gebruik denk ik. Ben al wat thuis in moto-tuning, en hierbij geldt dat principe toch.. alles verlichten, nieuwe bak,. is leuk, maar als je dat als vervoer gaat gebruiken is dat een kostelijke affaire :P

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

Je kunt beginnen met het standaard werk:

-Open lucht filter.
-Betere inlaat/uitlaat pruitstuk.
-LCB
-RC40
-1.5 roller rockers
-bewerkte cilinderkop met grotere kleppen.

Dan zit je op een pk of 85, als je cilinderkop tenminste goed is.

default

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

erg bedankt al ;)

Is er ook een reden waarom een 100+ pk motor niet goed is voor dagelijks gebruik.

rijd je ook alles kapot of is er een andere reden ?

wat er bij mij zoal opkomt:
verbruik ?
stationair draaien (met zo'n verlicht vliegwiel etc is dat tcch niet evident om geen harley-mini te krijgen :D )

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

ik ben helemaal met marc26 ( overigens hoe gaat het met jouw MBE systeem?)

ik zou eerst maar een beginnen bij de absolute basis.. je wilt eerst een goede auto om de motor in te zetten.

je hebt duidelijk nog nooit in een mini gereden met 100pk. :P

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

Die gaat er volgende maand op. Dan moet ik hem apk laten keuren en kan hij meteen op de rollerbank afgesteld worden.

default

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

SirYun schreef:
ik ben helemaal met marc26 ( overigens hoe gaat het met jouw MBE systeem?)

ik zou eerst maar een beginnen bij de absolute basis.. je wilt eerst een goede auto om de motor in te zetten.

je hebt duidelijk nog nooit in een mini gereden met 100pk. :P




ik heb al op moto's gereden met evenveel pk's dan kilo's ;) En met een M3 etc.. ik weet wel wat pk's zijn hoor. Doe nu hogeschool opleiding autotechnologie ook. Ik heb wel enige basis en verstand van auto's in het algemeen, maar niet van mini's specifiek. Britse makelarij :D

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

Als je omhoog gaat in je pk's, gaat dit ten koste van je koppel in de lage toeren. Je kunt dus wel een snellere nokkenas plaatsen, maar als je telkens minimaal 4000 toeren moet draaien om van stilstand in beweging te komen, wordt je niet echt vrolijk als je even boodschappen gaat halen.

default

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

dus wat we nodig hebben is een vtec systeem :)

ik ga gewoon stage 2 doen denk ik.

goed vooruit gaan maar niet overdreven zodat we nog normaal kunnen rijden ook :P

En als ik even wil dat mijn ogen dieper in mijn oogkas worden gezogen kruip ik wel op supermotard :D

de mini zal vooral uiterlijk serieus aangepakt worden. Maar had graag ook een beetje vooruit gegaan, anders klopt dat zo niet vind ik.

om het over het 'stylen' te hebben..

Ik zie dat 7x13 velgen mooi gelijk komen op een zeemax kit, maar ik had ze er graag iets buiten gehad. Wat zouden julie doen:
- 9x13 (nadeel: stuurgedrag, bandenprijs)
- spacers vanachter en vanvoor zonder.Dus gewoon wat breder achetraan.

2e vraag: Bestaat er binnenafwerking in carbon ? (dus dashbord en console etc) Dit had ik zeer graag gehad, maar carbon op maat laten maken lijkt me vrij duur. En weet niet of het al dan niet bestaat.

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

kijk is op http://mini.pagina.nl/
daar zijn een heleboel mini shops te vinden en kan je een idee krijgen van wat er te koop is.
ook zou ik eens een mini magezine of mini world kopen om verdere ideeen op te doen.

verder heb ik maar 1 tip zorg er voor dat je eerst een harde body hebt voor je allerlij andere dure dingen gaat doen(een gewone 1300 carb rijd al heeel leuk)

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

binnenafwerking in carbon ?




zie:
http://www.curleyuk.com/Carbon%20RRP%202.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

13' velgen rijden niet echt top.

als je alleen voor de looks gaat moet je het gewoon zelf weten maar een mini gaat heel raar rijden als je de spoorbreedte ongelijk maakt.. daarbij vind ik het volstrekte onzin om een voorwiel aandrijver achter breder te maken.. koop dan een 911 dan klopt dat tennminste :P

ik ben een voorstander van good old 10 inchers.

ik heb ook wel eens in heel snel modern spul gereden maar da's toch weer even anders dan veel vermogen in een mini. het is alsofje IN je motor zit opgevouwen.

150 in een mini is echt best hard terwijl je in een S- klasse dan verveeld met de stereo gaat spelen

RE: Algemene mini-motor-tuning vraagjes

SirYun schreef:

150 in een mini is echt best hard terwijl je in een S- klasse dan verveeld met de stereo gaat spelen




True..

150 voelt aan als 180 op het rechte stuk van zandvoort... 8)