alternatief mini kachel

RE: alternatief mini kachel

hallo

is het mogelijk om een andere soort kachel in te bouwen bv van een honda of zo. zo ja welke zou ik er dan in kunnen zetten en hoe. ik wil namelijk draai knoppen in plaats van de orginele schuiven.
(in mijn andere mini wil ik alles wel orgineel laten. dit vanwege dat mensen die dan gaan zeggen dat ik het orgineel aantast)

RE: alternatief mini kachel

joerimini78 schreef:
(in mijn andere mini wil ik alles wel orgineel laten. dit vanwege dat mensen die dan gaan zeggen dat ik het orgineel aantast)




Ach. Zeuren zal er altijd wel iemand. Doe wat je leuk vindt/niet laten kan... We leven in een vrij land... Persoonlijk zou ik het niet zozeer doen om de "draai knoppen" als wel om een (wellicht) degelijker, beter werkend systeem. Maar goed. Ieder z'n meug.

Maar heb verder geen idee. Denk dat "alles" wel kan. Het is een beetje pionieren. De mini kachel neemt best wel een hoop ruimte in, dus denk dat het wel te doen is...

default

RE: alternatief mini kachel

ik denk wel dat het kan alleen dat de kachels van andere merken net iets groter zijn omdat ze gewoonweg veel meer ruimte moeten verwarmen dus moet je andere dingen waarschijnlijk opofferen om de andere kachels fatsoenlijk passend te maken en waarschijnlijk zitten de knoppen dan ook op een kei vage plek omdat het simpelweg nier voor een mini gemaakt is maar als je het doet post ff een foto en zeg ff wat voor type verwarming het is want een beetje sneller warmte in mn mini is nooit weg natuurlijk

RE: alternatief mini kachel

alles kan maar of het er mooier op word :? smaken verschillen.

je moet niet vergeten dat de kachel van een mini in het zicht hangt en bij andere wagens deze helemaal is ingebouwd dus hoe je het geheel er netjes laat uitzien wordt een heel geknutsels. dan moet je nog een plek zien te vinden voor de (grote) draaiknoppen en kabels die het geheel bedienen. ook de aansluiting op het koelsysteem moet je omleggen waaarschijnlijk.

al met al een hoop werk, en of het er beter op wordt :?. ik blijf bij mijn oude vertrouwde stoker :D

RE: alternatief mini kachel

kan het naturlijk altijd proberen.
ik ga natuurlijk wel er voor zorgen dat het er netjes uit ziet. als dat ding zoveel plek inneemt en erg onhandig dat plaats ik de orginele kachel terug. maar aangezien ik hier nergens iemand over een alternatieve kachel heb horen praten. dacht ik van iemand moet de eerste zijn. en als ik na lang zoeken iets betres vindt en dat voor het zocht niet veel afwijkt als het orgineel. dan laat ik jullie het wel weten. maar tips zijn natuurlijk altijd handig?

groetjse joeri

RE: alternatief mini kachel

Gaat het je alleen om de draaiknoppen? Op zich is er weinig mis met de Mini-kachel. Wordt ook vaak in kitcars gebruikt.

RE: alternatief mini kachel

Ik heb een Renault express en daar zit een kleine kachelradiator in met een sluissysteem naar de ramen, onder de motorkap zit gewoon simpel een ventilator van zo`n 10cm doorsnee, die ook via een sluis naar de kachelradiator gaat, simpel gemaakt makkelijk te vervangen en niet in het zicht.

dit zou in principe toe te passen zijn op een mini, je moet dan wel weten waar je die fann neer zet. kijk maar eens onder de kap van een renault 5 of express dan zul je wel wijzer worden. maar hellaas geen draaiknoppen voor jou op een 5 of express.

ps deze kachelradiator werkt ook erg goed als waterkoeling voor je pc >:)

RE: alternatief mini kachel

het ging mij voornamelijk om de draai konoppen. maar als er een kachel beter werkt dan die van een mini dan sta ik er voor open. hoewel ik over een mini kachel ook tevreden ben. maar ik heb een een nieuw interieur ontworpen dat herkenbaar mini is maar dat er toch vernieuwende elemanten in zitten. deze zijn niet storend voor het geheel. maar er zitten wel draaiknoppen in verwerkt. beetje nieuwe MINI en classicmini gemengt. vindt ik een uitdaging namelijk ben in het echt ook een ontwerper dus ik zal er alles aan doen omdat idee ook werkelijk uit te voeren. maar nogmaals ik ben nog steeds een liefhebber van het orgineel maar daar heb ik een andere mini voor staan. hij heeft me overal naar toe gebrachjt en lief en leed mee gedeelt dus hij krijgt een volledige restauratie en zo orgineel mogelijk.

maar als iemand een idee heeft voor die draai knoppen dan hoor ik het graag.
groetjes joeri

RE: alternatief mini kachel

Probeer eens een kacheltje van een MPi te charteren. Die hebben 2 snelheden, en dat merk je toch wel in een stuk betere ontwaseming (alles is relatief, maar toch...)

RE: alternatief mini kachel

Schakelaars met behorende acc zijn ook los te koop....

RE: alternatief mini kachel

Dat een kacheltje van een MPi twee standen heeft is en feit, vaak ook prettig, maar of het beter ontwazemd..? De hoogste stand van een MPi kachel is niet persee harder dan de ene stand van oudere kachels. En ik heb toch al een aantal keer meegemaakt dat een MPi minder makkelijk ontwazemd dan bijv. mijn eigen Mini.

default

RE: alternatief mini kachel

kan je dan niet iets maken waardoor je de schuifhendel er af haalt en daar gewoon zelf een draaiknop systeem opzet want het zit inprinciepe gewoon met een staaldraad naar de bediening en dan een soort katrolletje achter de draaiknop dan die de staaldraad gewoon oprolt enplaats van dat je hem uittrekt lijkt me ook een stuk makkelijker als de komplete kachel te vervangen

RE: alternatief mini kachel

dat is mischien wel een idee. maar aangeizne dat de hendels van een orginele kachel niet altijd even soepel gaan. is er een grote kans dat je de kabel kapot trekt of je draaiknop doldraaid. maar ik neem het wel mee in mijn ontwerp. want alles moet kunnen denk ik.
groetjes joeri

default

RE: alternatief mini kachel

waarom zou de kabel wel breken als je hem oprolt en niet als je hem naar achteren trekt????????? da snap ik ff nie

RE: alternatief mini kachel

de kabel zal niet in 1 keer breken.
maar de karcht die je iedre keer moet zetten voor regelmatig gebruik zal toch een slijttage volgen. is het niet het kabeltje dan is het wel de draaischijf. dit zal natuurlijk niet gebeuren als het allemaal soepel verloopt. maar ja je hebt wel gelijk het hoefd niet te breken en dat ligt ook maar net aan de constructie. ik zal het proberen.

RE: alternatief mini kachel

Je kunt veel kracht zetten op zo'n kabeltje hoor! Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat die draaiknop dat ook af kan...

RE: alternatief mini kachel

Eelke schreef:
De hoogste stand van een MPi kachel is niet persee harder dan de ene stand van oudere kachels. En ik heb toch al een aantal keer meegemaakt dat een MPi minder makkelijk ontwazemd dan bijv. mijn eigen Mini.




Dan heb ik kennelijk geluk... ik moet speciale supersterke gel gebruiken om te voorkomen dat m'n haar uit model waait ;)

Maar er zullen inderdaad vast verschillen in zitten, engelse kwaliteit is, euh, nogal wisselend. :x

RE: alternatief mini kachel

maar het is dus wel mogelijk onm op de bestaande kachel draaiknoppen te zetten denk ik dan. maar toch kunnen we door discuseren over andere mogelijk heden. dat zou tenminste wel een uitdaging zijn.

dus ideeen zijn welkom.

joeri

RE: alternatief mini kachel

andere mogelijkheden:
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... r/fan.html

ik denk dat het wel mogelijk is draaiknoppen (bijvoorbeeld de bestaande uit een zakjapanner) op de minikachel te monteren .. maar dan blijf je met het interne mechaniek van de Mini-kachel zitten, misschien zou je eens in de bibliotheek/winkel een paar handboeken van andere auto's kunnen bekijken.
(zie ook: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/alto-heater.gif )

sommige auto's hebben ook een soort thermostaat op de kachel zitten, dat zou voor een Mini nog wel een vooruitgang kunnen betekenen, maar ik heb geen idee of je dan ook de kachelkraan zou moeten aanpassen bijvoorbeeld.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: alternatief mini kachel

ik heb even gekeken. ik ben toch bang dat je een hele nieuwe kachel moet monteren uit een zak jappaner. of ik moet heel de mini kachel verbouwen met het risico dat ie niet meer werkt. zou zonde zijn. maar de mini heeft niet de kleinste auto kachel van de wereld. daarom ben ik nog steeds op zoek. ik zal proberen iets te vinden en uit proberen. maar ik vindt het nog steeds raar dat het nergens anders is uitgeprobeerd mede omdat niet iedreen echt te spreken is over de orginele mini kachel.

groetjes joeri

RE: alternatief mini kachel

Na een tijdje minirijden in de winter ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat de kachel van de mini voor geen meter werkt. Ook in de zomer heb ik er niet veel aan want dan blaast hij net wel warme lucht!!! |:(
Heb vorige winter nog zelfs een keer met dikke handschoenen aan het stuur gezeten, omdat het anders te koud was.

Een alternatief voor de warmere lucht (niet voor het zicht) is om bij een bouwmarkt even een klein elektrisch kacheltje te halen en die achter de minikachel te plaatsen (zijn meestal ongeveer 15x15cm). Dit kost alleen wel wat stroom en de accu is al niet te groot. Ben hier zelf ook al wat mee aan het kloten, maar of het veilig is weet ik ook niet.

Als iemand hier een goede oplossing voor heeft dan zou ik dit graag weten. Minirijden is namelijk erg leuk, maar als je al aan het stuur vastvriest is de lol er vlug vanaf!

RE: alternatief mini kachel

ik ben nu bezig met een peugeot 205 kachel. kijken of het lukt kan er helaas nu niets over zeggen.
maar ersultaat zullen jullie wel horen

RE: alternatief mini kachel

[size=75:1jv8wkh8][Topics samengevoegd - Demelza][/size:1jv8wkh8]

zeg ik vroeg me af of er mensen zijn die hun kachel hebben aangepast of veranderd om meer rendement te krijgen van het ding.

Ikzelf zat te spelen met het idee om een kachel van een andere wagen te plaatsen,ik noem maar es iets een frot fiesta bijvoorbeeld.Geen idee of het past hoor,maar is maar een idee.

Ik wil toch kijken of het mogelijk is om er een blower op te krijgen met 3 standen.
In ieder geval moet het meer warmte leveren en de ramen (voorruit) sneller ontwasemen.

Wie is er al met zoiets bezig gewest,heeft het misschien zelfs al?

RE: alternatief mini kachel

Ik geloof dat er in de nieuwere mini's blowers zitten met drie standen. Uit/zacht/hard.

RE: alternatief mini kachel

Ja maar gaat dat kacheltje passen in de onze?

RE: alternatief mini kachel

ik heb ergens een tekeningetje van een driestandenschakelaar en een weerstand zodat je dat kan maken .. er zijn wel andere oplossingen bedacht, maar ruimtegebrek is voor de meesten reden om niet zoveel moeite te doen; in het algemeen wordt de kachel heet zat en regel je de verkoeling door raampjes open te zetten 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: alternatief mini kachel

misschien het systeem uit de rover 100 serie?

weerstand en een schakelaar, met de ruimte valt het wel mee volgens mij .

RE: alternatief mini kachel

Theo van den Bogaard schreef:
ik heb ergens een tekeningetje van een driestandenschakelaar en een weerstand zodat je dat kan maken .




Het idee is wel goed maar op stand 3 draait de ventilator net zo hard als nu. Stand 3 volle spanning en nu bij aan schakelen ook de volle spanning. Je zal dus zeker niet meer warmte in je mini krijgen.

De zomer is nog niet voorbij en we krijgen het al koud. :D :D :x

RE: alternatief mini kachel

Er is volgens mij ook al een topic over de 3 standen inbouwen, maar heb even geen tijd om te zoeken.

RE: alternatief mini kachel

Ik denk dat er al erg veel te bereiken is door de airflow beter te regelen. het kacheltje zelf word erg heet alleen komt de lucht bij de defrostuitgangen er maar erg zachtjes uit.
Geen idee hoe aan te passen natuurlijk, ik zit gewoon even hardop mee te denken

RE: alternatief mini kachel

Ja dit zijn wel de betere ideetjes en al helemaal om ideetjes te prikkelen bij anderen.
Hoe meer er mee denken hoe beter de ideetjes worden nietwaar.

Ik kreeg de tip om al de luchtuitgangen dicht te plakken onder en naast de kachel.
Blowt nu redelijk tegen de voorruit aan.
Ik persoonlijk vind ook de airflow erg matig tegen de voorruit,dit kan echt wel beter.

Heb zelfs zitten denken over een los iets met ventilator met verarming op dash te zetten,om die voorruit ontwasemd te krijgen.
Het principe van een beetje je raam open zetten vind ik een bar slecht idee,want als het vet hard begint te regenen draai ik em toch echt dicht ;)

De kachel zelf aanpassen is dat mogelijk?
en dan meer in de zin van zoals Theo al aangeeft een schakelaar erin met 3 standen,maar dan wel eentje die echt wel harder blaast,dus iets met een ventilator/proppeler achtig iets,eventueel nog wat segmenten toevoegen of zo,weet ik veel?!

RE: alternatief mini kachel

Is dit iets?

http://www.heuts.nl/b2c/search.php?d=001862058

Klein kacheltje met verwarming op 12v.

RE: alternatief mini kachel

Zoals op diezelfde site staat: 12v. verwarming is niet bedoeld om de auto te verwarmen, echter alleen om de achterruit te ontdooien .

Waarschijnlijk dus veel te klein om de hele auto te verwarmen. Tis idd wel een idee om er een ventilator achter te zetten die iets meer kracht heeft. Persoonlijk ben ik niet zo'n crea-bea, maar mss dat ik zoiets in de toekomst wel ga proberen.

RE: alternatief mini kachel

Ik heb nog een aantal fans uit computers, en een kachel uit een Metro .. misschien ga ik nog eens wat hobbyen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: alternatief mini kachel

Ik heb je topic maar even aan het bestaande "alternatief voor Mini kachel-topic" geplakt.

Hier is nog een topic over een kachel met variabele standen:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 888#149888

En een topic over het inbouwen van pc vertilatoren in je Mini:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 647#274647

RE: alternatief mini kachel

uit de oude doos:
http://www.niksula.cs.hut.fi/~mdobruck/ ... r/fan.html

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: alternatief mini kachel

Hey kijk,daar komen al hobby ideetjes naar voren.

Het gaat me eerlijk gezegd ook niet om de wagen warm te krijgen,maar wel om,zoals de engelsman al zo leuk zegt "since its demisting performance is quite pathetic" , dat ie de voorruit ontwasemd.

ik vind zijn idee best goed,vraag me alleen af of ie de origineel nu heeft laten zitten ja of nee,dat haal ik er niet echt uit,daarnaast moet er een vervolg zijn op hoe hij de luchtgaten van de voorruit heeft aangepakt om ze beter/harder te laten blowen.

default

RE: alternatief mini kachel

Deze lijken me wel handig, het is een axiale fan met verwarming.. Dus 2 schakelaaren. 1 voor de fan, 1 voor de verwarming.

http://www.cbsonline.co.uk/electric-dem ... -309-p.asp

Kan ook meteen het hele buizenwerk weg.


Rob

RE: alternatief mini kachel

SVA compliance may depend upon your particular installation and may require more than one unit.....

bovenstaande komt uit de advertentie..

dan zijn ze best groot als je er 2 moet..2 zijn dan in ieder geval groter dan wat er nu inzit..

het grote geheim....
volkswagen corado...sloop die maar leeg voor de kachel..past allemaal in je mini-kachel-huis..en heeft een betere opbrengst.. 8)
heef de nik nak ook erin..werkt super..

RE: alternatief mini kachel

Een Fan van een Sierra schijnt ook wel passend te maken te zijn.

Een kachel van een Nissan Micra K10 past waarschijnlijk niet, want die is wel heel erg breed (30cm) ivm het orgineel.

Ik heb op een Engels forum gelezen dat een Rover 200 kachel past, maar hoe en wat is onbekend bij mij.

RE: alternatief mini kachel

Bruutmans schreef:
[size=75:1ces5s77][Topics samengevoegd - Demelza][/size:1ces5s77]

zeg ik vroeg me af of er mensen zijn die hun kachel hebben aangepast of veranderd om meer rendement te krijgen van het ding.




Ik zat zelf al met het idee te spelen om fan's te plaatsen in de buizen bij de ventilatiegaten in het dashboard, gewoon ventilatoren zoals je ze ook in een computer zal vinden, omdat ik vind dat voornamelijk in de bebouwde kom hier te weinig lucht door komt.

Bij het lezen van dit topic ga ik maar eens kijken hoe ik het rendement van bij de ruiten hoger kan krijgen door evt. betere afsluiting, aangezien dat echt wel mogelijk moet zijn. Heb nog geen winter kunnen rijden maar als ik dit zo hoor is dat een klusje waar ik wel een uitdaging in zie :+)

Edit: ik zie overigens net dat ik een oude post kwoot, waar is de rest van het topic heen over de andere kachel ;o?

RE: alternatief mini kachel

Wat warmte-opbrengst betreft is de standaard Mini-kachel (mits met goed werkende kachelkraan en -radiateur)op zich toereikend.

De luchtopbrengst is echter belabberd, wat te wijten is aan het feit dat de 2 ventilatorschoepen gewoon maar wat in de rondte draaien in de behuizing.
Deze schoepen hebben op die manier dus ook niet de capaciteit om enigszins druk op te bouwen.
In de MPi kachelbehuizing zijn die schoepen voor 2/3e afgedekt, waardoor de schoepen *wel* in staat zijn enige druk op te bouwen.

Een eenvoudige modificatie zou dus zijn om die schoepen in de kachelbehuizing voor een deel af te dekken, waardoor er druk opgebouwd kan worden.

Of gewoon een MPi kachel monteren, heb je meteen een 2-standen ventilator, maarja, die zijn niet echt dik gezaaid.