Overleg dit maar eerst met je coater... het zal op zich niet zo warm worden dat de coating weer los komt.
Maar hoe ga je de binnenzijde afdekken dat daar geen coating komt?
Ook zal je geen buitentoepassing krijgen (2-laags) omdat je trommels dan eerst gechromateerd moeten worden. En wil je dat op je remvlak?
Volgens mij kun je ze dan het beste ontroesten met een staalborstel en dan met motorlak van motip spuiten...
Ga je poedercoaten of moffelen? Coaten is volgens mij 60 graden en moffelen 200 graden.
De poedercoater bij ons, doet datgene wat je niet wil coaten gewoon afplakken met schilderstape. In dat geval komt er geen poeder op het schoon te blijven oppervlak. En met bakken maakt het niets uit.
En wees gerust, de remtrommels van een mini komen bij normaal gebruik niet tot zeer hoge temperaturen.
Echter ben je niet bang dat je het effect van het aluminium teniet doet? Aluminium is eigenlijk daarvoor om een snellere warmteafvoer te hebben, tegenvoer staal. Je coating beinvloed die overdracht redelijk negatief.
Of is het 'just the looks'?
Ingediend door (b)engeltje op wo, 03-10-2012 14:39
Er is naast moffelen en Coaten nog een andere mogelijkheid voor aluminium en dat is anodiseren. Wat de gevolgen daarvan zijn voor je trommels weet ik niet. Kan ook in kleur. De structuur van het aluminium blijft alleen zichtbaar.
Maar zal die 70 µm echt nadelige gevolgen hebben voor de warmteafgifte van het aluminium?
Het is ook meer voor de looks, zoveel rijd ik er niet mee. Meer voor de hobby
Jolige_Joffer schreef: Dacht dat moffelen en poedercoaten hetzelfde was
In de volksmond is moffelen ook hetzelfde als poedercoaten.
Je hebt lakken (natlakken of spuiten), coaten (moffelen of poedercoaten) en anodiseren voor aluminium.
Moffelen is eigenlijk niks anders dan lak laten uitharden in een oven, poeder- of natlak.
Maar dit is voor natlak niet de logische keuze, vandaar dat voor poedercoaten ook vaak de term moffelen wordt gebruikt.
In dit geval is anodiseren zowiezo geen optie. Gietaluminium kun je alleen technisch anodiseren. Dit geeft geen mooi oppervlak, maar een puur hardere schil.
Plaat en profielen (extrusie) zijn wel optisch te anodiseren, vanwege gelijkmatige spanning in het materiaal.
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Jolige_Joffer op di, 02-10-2012 18:15
Hallo,
ik wil een setje alu remtrommels laten moffelen.
Is dit een goed idee of loopt de temperatuur zo hoog op in de trommel dat de poeder weer los komt?
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Peter op di, 02-10-2012 19:32
Overleg dit maar eerst met je coater... het zal op zich niet zo warm worden dat de coating weer los komt.
Maar hoe ga je de binnenzijde afdekken dat daar geen coating komt?
Ook zal je geen buitentoepassing krijgen (2-laags) omdat je trommels dan eerst gechromateerd moeten worden. En wil je dat op je remvlak?
Volgens mij kun je ze dan het beste ontroesten met een staalborstel en dan met motorlak van motip spuiten...
Just my thoughts...
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Jolige_Joffer op di, 02-10-2012 19:50
Binnenzijde trommel en vlak waar wiel tegen zit, worden afgeplakt met tape welke geschikt is om in de oven te "overleven"
Trommels worden eerst ontvet, gechromateerd, daarna afgeplakt en uiteindelijk gecoat.
Coaten gebeurd op ongeveer 200 graden, nu weet ik niet hoe warm die trommels kunnen worden bij een beetje remmen.
Vandaar mijn vraag.
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Peter op di, 02-10-2012 20:10
klinkt doordacht
Weet niet of de chromateerlaag negatief op de remeigenschappen werkt...
Lijkt me dat remtrommels niet zo warm worden..
Ik zou het gewoon proberen, iemand moet een beetje pioneren
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Jolige_Joffer op di, 02-10-2012 20:12
Dat is ook zo!
Mocht het los gaan zitten, weten we dat ook maar weer!
Show hier van de week het resultaat wel
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door ayla op wo, 03-10-2012 14:28
Ga je poedercoaten of moffelen? Coaten is volgens mij 60 graden en moffelen 200 graden.
De poedercoater bij ons, doet datgene wat je niet wil coaten gewoon afplakken met schilderstape. In dat geval komt er geen poeder op het schoon te blijven oppervlak. En met bakken maakt het niets uit.
En wees gerust, de remtrommels van een mini komen bij normaal gebruik niet tot zeer hoge temperaturen.
Echter ben je niet bang dat je het effect van het aluminium teniet doet? Aluminium is eigenlijk daarvoor om een snellere warmteafvoer te hebben, tegenvoer staal. Je coating beinvloed die overdracht redelijk negatief.
Of is het 'just the looks'?
Groet ron
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door (b)engeltje op wo, 03-10-2012 14:39
Er is naast moffelen en Coaten nog een andere mogelijkheid voor aluminium en dat is anodiseren. Wat de gevolgen daarvan zijn voor je trommels weet ik niet. Kan ook in kleur. De structuur van het aluminium blijft alleen zichtbaar.
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Jolige_Joffer op wo, 03-10-2012 17:39
Oke, vandaag weer wat geleerd. Dacht dat moffelen en poedercoaten hetzelfde was, maar daar zit dus een verschil in.
Mijn trommels zijn dus gepoedercoat http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken.
Maar zal die 70 µm echt nadelige gevolgen hebben voor de warmteafgifte van het aluminium?
Het is ook meer voor de looks, zoveel rijd ik er niet mee. Meer voor de hobby
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Fruitmand op wo, 03-10-2012 19:14
Met de looks zit het in ieder geval wel goed! Ziet er top uit!
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Spherix op wo, 03-10-2012 19:27
Als je het niet voor de hitteafgifte of het kleurtje deed, waarom dan geen standaard trommels ?
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Jolige_Joffer op wo, 03-10-2012 19:34
Zoals ik al zei, het is puur voor de looks.
Ik was alleen benieuwd hoe lang deze look blijft......
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Peter op wo, 03-10-2012 19:58
In de volksmond is moffelen ook hetzelfde als poedercoaten.
Je hebt lakken (natlakken of spuiten), coaten (moffelen of poedercoaten) en anodiseren voor aluminium.
Moffelen is eigenlijk niks anders dan lak laten uitharden in een oven, poeder- of natlak.
Maar dit is voor natlak niet de logische keuze, vandaar dat voor poedercoaten ook vaak de term moffelen wordt gebruikt.
In dit geval is anodiseren zowiezo geen optie. Gietaluminium kun je alleen technisch anodiseren. Dit geeft geen mooi oppervlak, maar een puur hardere schil.
Plaat en profielen (extrusie) zijn wel optisch te anodiseren, vanwege gelijkmatige spanning in het materiaal.
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Peter op wo, 03-10-2012 19:59
Overigens, een erg netjes eindresultaat
RE: Alu remtrommels moffelen
Ingediend door Carlo op zo, 07-10-2012 11:08
Tsja, die warmte afvoer...
Iets dat niet warm word hoeft geen warmte af te voeren toch?
Misschien als je in de bergen een stevige en snelle afdaling maakt zullen de achtertrommels ook wel heet worden. Voor de rest zal het wel mee vallen.
Volgens mij kon je ook gecoate alu trommels kopen bij een van de grote engelse onderdelen boeren. Ik heb diverse kleuren gezien.