Alu remtrommels moffelen

default

RE: Alu remtrommels moffelen

Hallo,

ik wil een setje alu remtrommels laten moffelen.

Is dit een goed idee of loopt de temperatuur zo hoog op in de trommel dat de poeder weer los komt?

RE: Alu remtrommels moffelen

Overleg dit maar eerst met je coater... het zal op zich niet zo warm worden dat de coating weer los komt.

Maar hoe ga je de binnenzijde afdekken dat daar geen coating komt?
Ook zal je geen buitentoepassing krijgen (2-laags) omdat je trommels dan eerst gechromateerd moeten worden. En wil je dat op je remvlak?
Volgens mij kun je ze dan het beste ontroesten met een staalborstel en dan met motorlak van motip spuiten...

Just my thoughts...

default

RE: Alu remtrommels moffelen

Binnenzijde trommel en vlak waar wiel tegen zit, worden afgeplakt met tape welke geschikt is om in de oven te "overleven"

Trommels worden eerst ontvet, gechromateerd, daarna afgeplakt en uiteindelijk gecoat.

Coaten gebeurd op ongeveer 200 graden, nu weet ik niet hoe warm die trommels kunnen worden bij een beetje remmen.
Vandaar mijn vraag.

RE: Alu remtrommels moffelen

klinkt doordacht ;)
Weet niet of de chromateerlaag negatief op de remeigenschappen werkt...

Lijkt me dat remtrommels niet zo warm worden..
Ik zou het gewoon proberen, iemand moet een beetje pioneren :P

default

RE: Alu remtrommels moffelen

Dat is ook zo! :)
Mocht het los gaan zitten, weten we dat ook maar weer!

Show hier van de week het resultaat wel

RE: Alu remtrommels moffelen

Ga je poedercoaten of moffelen? Coaten is volgens mij 60 graden en moffelen 200 graden.

De poedercoater bij ons, doet datgene wat je niet wil coaten gewoon afplakken met schilderstape. In dat geval komt er geen poeder op het schoon te blijven oppervlak. En met bakken maakt het niets uit.

En wees gerust, de remtrommels van een mini komen bij normaal gebruik niet tot zeer hoge temperaturen.

Echter ben je niet bang dat je het effect van het aluminium teniet doet? Aluminium is eigenlijk daarvoor om een snellere warmteafvoer te hebben, tegenvoer staal. Je coating beinvloed die overdracht redelijk negatief.
Of is het 'just the looks'?

Groet ron

RE: Alu remtrommels moffelen

Er is naast moffelen en Coaten nog een andere mogelijkheid voor aluminium en dat is anodiseren. Wat de gevolgen daarvan zijn voor je trommels weet ik niet. Kan ook in kleur. De structuur van het aluminium blijft alleen zichtbaar.

default

RE: Alu remtrommels moffelen

Oke, vandaag weer wat geleerd. Dacht dat moffelen en poedercoaten hetzelfde was, maar daar zit dus een verschil in.

Mijn trommels zijn dus gepoedercoat http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken.





Maar zal die 70 µm echt nadelige gevolgen hebben voor de warmteafgifte van het aluminium?
Het is ook meer voor de looks, zoveel rijd ik er niet mee. Meer voor de hobby

RE: Alu remtrommels moffelen

Met de looks zit het in ieder geval wel goed! Ziet er top uit! d:)b

RE: Alu remtrommels moffelen

Als je het niet voor de hitteafgifte of het kleurtje deed, waarom dan geen standaard trommels ;)?

default

RE: Alu remtrommels moffelen

Zoals ik al zei, het is puur voor de looks. :D

Ik was alleen benieuwd hoe lang deze look blijft......

RE: Alu remtrommels moffelen

Jolige_Joffer schreef:
Dacht dat moffelen en poedercoaten hetzelfde was



In de volksmond is moffelen ook hetzelfde als poedercoaten. ;)

Je hebt lakken (natlakken of spuiten), coaten (moffelen of poedercoaten) en anodiseren voor aluminium.
Moffelen is eigenlijk niks anders dan lak laten uitharden in een oven, poeder- of natlak.
Maar dit is voor natlak niet de logische keuze, vandaar dat voor poedercoaten ook vaak de term moffelen wordt gebruikt.

In dit geval is anodiseren zowiezo geen optie. Gietaluminium kun je alleen technisch anodiseren. Dit geeft geen mooi oppervlak, maar een puur hardere schil.

Plaat en profielen (extrusie) zijn wel optisch te anodiseren, vanwege gelijkmatige spanning in het materiaal.

RE: Alu remtrommels moffelen

Overigens, een erg netjes eindresultaat d:)b

RE: Alu remtrommels moffelen

Tsja, die warmte afvoer...

Iets dat niet warm word hoeft geen warmte af te voeren toch? :D

Misschien als je in de bergen een stevige en snelle afdaling maakt zullen de achtertrommels ook wel heet worden. Voor de rest zal het wel mee vallen.

Volgens mij kon je ook gecoate alu trommels kopen bij een van de grote engelse onderdelen boeren. Ik heb diverse kleuren gezien.