RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?
Ingediend door Mayfairtje op zo, 18-01-2009 22:41
1) Welke motoren kun je goed in je mini zetten (minimale aanpassingen, liefst alles zo origineel mogelijk houden rondom motor / aandrijving, je MPI "op dat andere motortje zetten zeg maar", het liefst engels houden en ook kosten zo laag mogelijk houden)
Als je goedkoop een andere motor erin wilt bouwen kun je het volgens mij net zo goed niet doen..
Ook snap ik je punt niet helemaal, je wilt een zuinigere/degelijkere auto, omdat je het verbruik/onderhoud van je huidige mini te hoog vindt?
Ik ben bijvoorbeeld met een mini bezig waar over een tijdje niets meer van een mini inzit, omdat het vervangen wordt door alles wat ooit in een crx heeft gezeten. De onderhoudskosten van de honda spullen die er dan dus inzitten, en het brandstofverbruik kan in verhouding wel lager zijn dan de spullen van de mini. Maar hou goed in de gaten dat er ondertussen wel heel wat geld in gepompt wordt, wat je nog in geen 100 jaar met lagere onderhouds/brandstofkosten uit kunt sparen..
Dus alhoewel ik eigenlijk weinig tot geen ervaring heb met motoren waar maar heel weinig aanpassing voor nodig is, wil ik toch zeggen, denk er eerst goed over na, want het is meestal veel meer werk dan je had gedacht!
En gaan je plannen toch door, veel succes ermee in ieder geval!
- Login of registreer om te reageren
RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?
Ingediend door Bijou op zo, 18-01-2009 17:51
Vanmiddag keek ik welhaast kwijlend naar flinke motoren (als bijvoorbeeld honda) en hoeveel pk dat wel niet geeft.
Ik rijd met een 1.3 MPI model gebouwd vanaf 1996 die toch, ondanks geringe gewicht mini, toch iets van 1:12 à 1:13 verbruikt, terwijl je met een dubbel zo zware middenklasser daar ook steeds vaker makkelijk mee uitkomt, zo niet beter.
Daarnaast heb ik van minirijders gehoord die een heel net behandelde / gereviseerde 1000cc hebben tot 1:19 à 1:20 kunnen halen. Wel een leuk streven voor een 1.3MPI met 63Pk !!
...omdat je toch al genoeg betaald voor onderhoud aan je mini en voor iedereen op termijn of vervanging of update van je motor niet uitblijft en er vast meer zijn die geen V8 of 200+ pk in zijn / haar mini wil maar voor zuiniger gaat in combi met als het kan een beetje meer pit... ...kun je misschien ook voor iets anders gaan...
Wat ik me afvraag:
1) Welke motoren kun je goed in je mini zetten (minimale aanpassingen, liefst alles zo origineel mogelijk houden rondom motor / aandrijving, je MPI "op dat andere motortje zetten zeg maar", het liefst engels houden en ook kosten zo laag mogelijk houden) waarmee je misschien toch tot wel een beetje meer pk tot misschien 100 pk standaard er uit te krijgen is, die weinig vloekt met de echte engelse motor die in de mini zit en toch een flink gunstig verbruik krijgen waarmee je in de richting van / parallel komt / overstijgt (?) aan de momentele marktleiders van kleine auto's qua verbruik (denk even aan "Dajhatsjoe") en wat kost dat ongeveer grofweg nieuw / gebruikt?
2)...idem maar dan als je vervolgens de eis van "engels motortje" loslaat dus de best opgebouwde moderne motoren (motor licht van gewicht, de modernste materialen erin verwerkt, etc...) kunt inbouwen in je (MPI) mini? Waar kom je dan op uit en wat kost zoiets gebruikt / nieuw?
Wie heeft daar know how van / ervaring mee?