Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Vanmiddag keek ik welhaast kwijlend naar flinke motoren (als bijvoorbeeld honda) en hoeveel pk dat wel niet geeft.

Ik rijd met een 1.3 MPI model gebouwd vanaf 1996 die toch, ondanks geringe gewicht mini, toch iets van 1:12 à 1:13 verbruikt, terwijl je met een dubbel zo zware middenklasser daar ook steeds vaker makkelijk mee uitkomt, zo niet beter.

Daarnaast heb ik van minirijders gehoord die een heel net behandelde / gereviseerde 1000cc hebben tot 1:19 à 1:20 kunnen halen. Wel een leuk streven voor een 1.3MPI met 63Pk !! :)\\_

...omdat je toch al genoeg betaald voor onderhoud aan je mini en voor iedereen op termijn of vervanging of update van je motor niet uitblijft en er vast meer zijn die geen V8 of 200+ pk in zijn / haar mini wil maar voor zuiniger gaat in combi met als het kan een beetje meer pit... ...kun je misschien ook voor iets anders gaan...

Wat ik me afvraag:

1) Welke motoren kun je goed in je mini zetten (minimale aanpassingen, liefst alles zo origineel mogelijk houden rondom motor / aandrijving, je MPI "op dat andere motortje zetten zeg maar", het liefst engels houden en ook kosten zo laag mogelijk houden) waarmee je misschien toch tot wel een beetje meer pk tot misschien 100 pk standaard er uit te krijgen is, die weinig vloekt met de echte engelse motor die in de mini zit en toch een flink gunstig verbruik krijgen waarmee je in de richting van / parallel komt / overstijgt (?) aan de momentele marktleiders van kleine auto's qua verbruik (denk even aan "Dajhatsjoe") en wat kost dat ongeveer grofweg nieuw / gebruikt?

2)...idem maar dan als je vervolgens de eis van "engels motortje" loslaat dus de best opgebouwde moderne motoren (motor licht van gewicht, de modernste materialen erin verwerkt, etc...) kunt inbouwen in je (MPI) mini? Waar kom je dan op uit en wat kost zoiets gebruikt / nieuw?

Wie heeft daar know how van / ervaring mee?

default

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

1) Welke motoren kun je goed in je mini zetten (minimale aanpassingen, liefst alles zo origineel mogelijk houden rondom motor / aandrijving, je MPI "op dat andere motortje zetten zeg maar", het liefst engels houden en ook kosten zo laag mogelijk houden)



Als je goedkoop een andere motor erin wilt bouwen kun je het volgens mij net zo goed niet doen..

Ook snap ik je punt niet helemaal, je wilt een zuinigere/degelijkere auto, omdat je het verbruik/onderhoud van je huidige mini te hoog vindt?

Ik ben bijvoorbeeld met een mini bezig waar over een tijdje niets meer van een mini inzit, omdat het vervangen wordt door alles wat ooit in een crx heeft gezeten. De onderhoudskosten van de honda spullen die er dan dus inzitten, en het brandstofverbruik kan in verhouding wel lager zijn dan de spullen van de mini. Maar hou goed in de gaten dat er ondertussen wel heel wat geld in gepompt wordt, wat je nog in geen 100 jaar met lagere onderhouds/brandstofkosten uit kunt sparen..

Dus alhoewel ik eigenlijk weinig tot geen ervaring heb met motoren waar maar heel weinig aanpassing voor nodig is, wil ik toch zeggen, denk er eerst goed over na, want het is meestal veel meer werk dan je had gedacht!

En gaan je plannen toch door, veel succes ermee in ieder geval! :)\\_

default

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

het is natuurlijk altijd mogelijk.
let er ook wel op dat je mini dan opnieuw moet gekeurd worden(staat hier topic over op het forum, je moet maar eens rondkijken)

+ als je even een kijkje neemt op het mini v16 forum zie je ook dat het altijd een enorm werk is om een andere motor in te bouwen.

en zoals hierboven gezegd, de kosten die je zal doen om de motor in te bouwen(laten bouwen) zullen hoog liggen, waardoor het dus zeeer lang zal duren om het verbruik te compenseren... ;)

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Er zijn veel gevolgen tot verbruik.
Wat in nadeel ligt bij een mini - missen van de 4e tussenversnelling
vaak hoog toerental op snelweg (120-4000rpm)
De "oudere" motortechniek waarin niet altijd naar de optima van de motor gekeken werdt maar hoe het toe te passen.
En de verleiding het gas diep in te trappen.
Een mpi is na mijn weten gebouwt om zuiniger te zijn dan andere mini's (zwaardere eindoverbrenging).
Ondanks dat haalde mijn spi 1-16 op de snelweg.
Je motor juist onderhouden helpt ook. luchtfilters bandenspanning e.d. zijn ook allemaal punten. (geen gigantische verschillen)
anyhoe-als je goedkoop wilt rijden...beter geen mini.

default

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Daarbij komt dat in veel gevallen Mini's rondrijden met open cone-filters.
Ook die hebben de eigenschap het brandstofverbruik omhoog te krikken.

Als je zuiniger wilt gaan rijden met minder kosten denk ook ik dat je beter geen actie kan ondernemen. De aanschaf van een ander blok en de ombouw kost immers ook geld.

Als je dan goedkoper wilt gaan rijden, ruil je Mini in voor een belastingvrije Mini met een 1000cc blok.
Dan betaal je alleen de verzekering, onderhoud en het rijdt iets zuiniger.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

yep, zo standaard mogelijk 1000hle 'tje of zo iets. Daarmee haalde ik 450km op een tank :)

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Inderdaad, investeringen in een andere motor heb je er niet zomaar uit ten opzichte van wat je daarna zou besparen aan brandstofkosten met een standaard mini motor. Moet je toch eerst vele duizenden kilometers afleggen...

Blijf denken richting aanpassingen in en om huidige 1.3 motor; toevoegingen en speciale wijzigingen aan de motor / kleine onderdelen in de motor verbeteren / vervangen... Welke aanpassingen zou je dan aan je huidige 1.3 minimotor kunnen doen om het verbruik aanmerkelijk te verbeteren en wat kost zoiets dan als je denkt aan termen van rond 1 tot een een klein aantal honderden euro's?

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Een stage 1 kit geeft de beste bangs voor bucks. Een procentje of 15 meer vermogen, met een RC40 uitlaat ook een winst in verbruik.

Als je een sportsback hebt dan zijn de brede banden en slechte aerodynamica van de spatbordverbreder en brede banden ook van invloed.
Dus ombouwen naar 145/70R10 banden/velgen combo!

Ik denk zelf dat de MPI beetje te veel overgegeard is. Ik gok dat er best een kans is dat een MPI met een 3,1 eindoverbrenging zuiniger in de praktijk is dan een MPI met de standaard overbrenging.

Je kan ook een blok hout onder je gaspedaal leggen.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

het grootste verschil zit in je rechtervoet:
http://www.hetnieuwerijden.nl/docs/nieu ... n_tips.doc

http://www.dezuinigsterijder.nl/tips/

kosten: 0 euro ..

Als je het gele boek van Vizard goed leest vindt je daar ook terug dat meer power vaak ook een zuiniger gemiddelde tot gevolg heeft, omdat je percentueel minder van dat vermogen gebruikt voor dezelfde kruissnelheid.

In het begin haalde ik ook 1:18 a 1:19 met mijn SPi (een Mpi heeft standaard wel erg brede sloffen, wat niet goed is voor je rolweerstand) als je toerenteller niet goed genoeg is zou je ook een 'econometer' kunnen monteren, die aangeeft wanneer je veel vacuum (=benzine) slurpt (ik weet niet hoe effectief dat op een Mpi is?!).

( http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... -3428.html )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Na het monteren van een (goede!) stage 1 kit zou ik hem dan laten afstellen op een vermogensbank.
Zorg er ook voor dat motor in optimale conditie is: niet te oude olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, enzovoort.

default

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Markos schreef:
Zorg er ook voor dat motor in optimale conditie is: niet te oude olie,.....


Volgens een artikel wat ik las zou olie verversen niet hoeven. Als het om besparend rijden gaat, zou je daar ook wat mee kunnen uitsparen. :x

Heb het er even onder gezet.


Henk de Groot, ex-directeur van Castrol, is een strijd begonnen tegen de autoindustrie, die volgens hem de consument opdringt om onnodig motorolie te verversen. Pure geldverspilling, bijgeloof en belangenverstrengeling, zo zegt hij vandaag op Telegraaf.nl.

€œHet verversen van olie is pure onzin, het is een fabeltje dat wordt opgedrongen door de olieverversmaffia”, zo zegt de ex-directeur van Castrol Motorolie. “Het is een bijgeloof dat al jaren wordt opgedrongen door de olie- en autoindustrie. Het draait allemaal om geld.

Olie kan gemakkelijk honderdduizenden kilometers en vele jaren mee. Zwarte olie is volgens De Groot helemaal niet slecht, bij moderne olie worden de vuildeeltjes omkapseld. Maar omdat er op iedere liter olie veel winst wordt gemaakt houdt de industrie dit bijgeloof in werking. ”De autobranche is machtig en maakt iedereen monddood”, aldus De Groot.

Hij heeft een peilstok met chip uitgevonden, die een signaal geeft wanneer er onregelmatigheden in de olie zitten. Daarmee kunnen de consumenten veel geld besparen, volgens de ex-directeur gaat het in Nederland om 600 miljoen verspilde euro’s. En laten we het milieu niet vergeten, er wordt jaarlijks 30 miljoen liter olie afgedankt.

De Groot heeft al eerder geprobeerd om bij de overheid aan te kloppen en alarm te slaan, maar ‘de tentakels van de autofabrikanten zijn lang’. Europarlementariër Jules Maaten van de VVD gaat vragen stellen over dit onderwerp aan de Europese Commissie.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Als je het gele boek van Vizard goed leest vindt je daar ook terug dat meer power vaak ook een zuiniger gemiddelde tot gevolg heeft



Ik neem aan dat je dan wel rustig moet blijven doen met de toeren en niet steeds vol op het gaspedaal moet trappen. Heb je ook niet van die compressiekitjes die mer vermogen geven, maar als je er rustig mee omgaat zeker niet meer verbruikt? Mja, doel is om juist minder dan heden te gaan verbruiken terwijl je wel van het minirijden kan blijven genieten... :|

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

hier iemand met een daihatsu conversie,

een 1.3 16 klepper in een std neus en gewoon op 12 inch 4,5J
5 versnellingen en een hoop betrouwbaarheid meer als het engelse.

niemand die er 100 pk verwacht uit dat standaard ogende minietje :P

en de brandstof... rijd 450 kilometer op 25 liter,
en dan rijd ik nog lekker door ook ;)

ideale conversie!!

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Ik bezit ook een MPi die ik veel voor snelwegkilometers gebruik. Mijn verbruik ligt zo rond de 1:15 bij lekker met het verkeer mee rijden. Zo haal ik een ruime 400 kilometer op 1 tank brandstof.

In de stad en op korte ritjes zakt de naald van de brandstofmeter helaas wel een stuk sneller, terwijl op buitenwegen (80km/u met weinig verkeersremmende situaties) een verbruik van 1:17 nog wel te halen is.

Nu rijdt ik een Mpi met 165/60/R12 bandjes, dus zonder brede sportspack maar met de standaard mini-verbredertjes.

Het aantal kilometers wat mijn blokje heeft gedraaid loopt al aardig op, en zodra revisie nodig is overweeg ik ook een vermogensupgrade toe te passen. Voornamelijk voor het iets zuinigere verbruik, hoewel een paar PK extra natuurlijk ook leuk is om af en toe mee te spelen of om de Puck een berg op te slepen.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

mr x schreef:
hier iemand met een daihatsu conversie,

een 1.3 16 klepper... ...ideale conversie!!



Wat kost dat, en hoe heb je dat geregeld? :D

default

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Ik ben ook erg benieuwd
Heb je ook foto's van charde blok in de mini
Heb je veel moeten aanpassen?

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Er is al wel veel; geschreven over blokconversies! zo kun je ook een swift blok erin leggen.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Sorry, en daar wel ik juist niet zomaar aan, het mnoet toch eenvoudiger kunnen? Wat kun je relatief goedkoper en eenvoudiger bijvoorbeeld doen met compressie aan je standaard minimotorsetting?

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Compressie is geen wondermiddel, bovendien is de compressieverhouding van een MPI al vrij hoog dus daar valt niet zoveel te halen.

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Misschien ten overvloede, maar discussies over de verschillende types motoren die ingebouwd kunnen worden zijn er al veel geweest op het forum. Een heel aantal staan gelinkt vanuit de FAQ van deze sectie:
viewtopic.php?p=384400#p384400

Omdat dit topic de insteek heeft van zuinigheid, ga ik het niet samenvoegen maar laten we dan niet teveel ingaan op de details van het inbouwen van die motoren, want daar is al genoeg over te vinden (zie bovenstaande link)

een 1000-je inbouwen in een SPI/MPI lijkt me niet zo'n goeie optie, omdat die waarschijnlijk met de standaard carb niet gaan voldoen aan de emissie-eisen van het bouwjaar van de auto. Wel zou je 'm misschien kunnen ombouwen naar injectie, maar dan begeef je je op relatief onbekend terrein. zie ook:
viewtopic.php?p=35048#p35048

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Wat natuurlijk ook scheelt met die open luchtfilter.....Waar zit ie??

Zit ie gewoon aan je carb...met tot gevolg dat je warme lucht aanzuigt...en daardoor minder zuurstof en daardoor meer zuipt!

Hangt je de filter aan een slang die rechtstreeks koude ( zuurstof rijke ) lucht aanzuigt...daardoor krijg je uiteindelijk iets meer power ( niet zozeer pk, maar koppel ) en wordt ie ook iets zuiniger.

Dat is mijn tip! ( door ervaring geleerd, weliswaar met een andere auto, maar in de meeste gevallen geldt dit voor elke auto )

Groetjes,

Maurice

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Onze minister V&W wil nu dat we met zijn alleen op electrisch gaan rijden in NL, als je het bnieuws van vandag hebt gevolgd... lekker dan!! :((

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Zoals iemand al zei, het lijkt mij dat de kosten die je moet maken om een ander type motorblok aan te schaffen én in te bouwen dusdanig hoog zijn dat je jaaaren verder bent voordat je het geld met de extra 'zuinigheid' eruit hebt.

Verder denk ik ook dat de combinatie met meer pit ook meer uitnodigt tot harder rijden en weer een hoger gebruik tot gevolg.

Vizard heeft heel veel tips om je mini blokje zuiniger te maken, tegen zeer geringe kosten, en waarbij je ook nog eens een zeer leuke vermogens stijging kunt verwachten. Waarom bewandel je die route niet?

RE: Andere motor, maar stukken zuiniger + toch meer pit?

Ook voor MPI's?