andere nokkenas op 1000cc

RE: andere nokkenas op 1000cc

ben al wezen zoeken op t forum voor een nokkenas op een 1000cc, maar vond echter alleen maar voor 1300cc. Mijn vraag is dus is er en kan er een andere (snellere) nokkenas voor een 1000c?

Erik

RE: andere nokkenas op 1000cc

niet te wilde nokkenas is het beste.

je ruilt n.l. power onderin voor topvermogen als je lange nokkenassen gebruikt.
geen 1.5 rockers.

ik zou zeggen:

nokkenas uit een 1100 (zlefde als cooper S)
KENT 256 megadyne

maximaal voor een wegmotor, (edit:ik bedoel deze hieronder->)

kent 266
Swiftune SW5
MG metro nokkenas zou ook nog wel moeten gaan maar zal al best 'cammy' worden....eerste stukje lafjes dan veel sneller.

gepoorte kop zeker aan te bevelen.

als je echt een racy motor wilt (lees gasseeee ! en dat rode lijntje is bedoeld om bij te schakelen)

kan je een kent 276 of Piper 270 (uit amerika hebt je APT (Vizard), Elgin en Crane hebben ook nog wel nokkenassen maar die zijn heeeeel duuur) er in schroeven (moet je wel een gepoorte kop hebben anders doet het niets).

veel plezier

RE: andere nokkenas op 1000cc

Fokko rijdt in zijn 1000 met een sw5 rond icm met een geflowde kop. Ook onderin trekt dit prima!

Lees ook eens www.calverscorner.com of David Vizard.

Wouter

RE: andere nokkenas op 1000cc

En zo'n nokkenas in combi met een 1300 kop?

Ik neem aan dat nogal wat groter is :) Hoef je ook geen geld aan een stage 3 kop uit te geven... Corrigeer me als ik het fout heb

RE: andere nokkenas op 1000cc

Goh wat een toeval;

misschien wil Siryun je kop wel slijpen ;) en dan heb ik nog wel een leuke MG nokkenstok te koop.

Heb je een rappe 1000 voah wenâg

RE: andere nokkenas op 1000cc

hihi..

tuurlijk: waneer gaan we de bijl in die van jouw zetten ?? (effe geleiders er uit laten rossen in schiedam)

maar hoho..het moet geen werk worden :)

overigens een 12g940 (grote 1300 kop)op een 1000 is wel een hoop geze*k. : pockets in je onderblok (als je offset wil boren kijken ze je al glazig aan :x laat staan dit soort dingen, en het is ook niet gratis), koelwater gaten net niet goed.

verder gaat hij ook onrustig lopen door de veel grotere kleppen. leuk voor full on racer maar anders denk ik niet practisch

anders is een 12g295 mooi basis materiaal.

of natuurlijk de kop die je al hebt (us bin zunig)

RE: andere nokkenas op 1000cc

Goed, heb net ff gekeken bij Calver's Corner. heel leuk al dat Engels. Nou niet mn beste taal. Maar ik moet dus uitgaan van die Megadyne 256 of Megadyne 266. op Claver's Corner zeggen ze ook dat je dan je lifter's moet vervangen. Zijn zeker de geleiders van je klepstangen?
Maar moet ik nou dan ook mn kop aanpassen naar wat ik begrijp van Siryun en Paul en Wouter? En wat kost dat?

Erik

RE: andere nokkenas op 1000cc

Qua kosten kan je het zo gek maken als je wilt; SirYun en ik worden min of meer gedwongen meer kosten te maken dan we hadden ingeschat.

En als je je blok toch helemaal uit elkaar hebt liggen dan ga je snel denken; f*ck it, als ik het doe moet ik het ook goed doen!

We hebben allebei een gaar MG blok, detonatie-schade aan 1 van de zuigers

Ergo:
klepzetels behandelen (heeft SirYun leuke gereedschappen voor besteld)
kleppen slijpen (voor Sir een stel nieuwe kleppen)
nieuwe klepgeleiders + rubberkes + klepvolgers
kop poorten met een dremel
kop vlakken
overbore nieuwe zuigers erin, blok dus laten overboren
swiftune SW5 nokkenstok erin
nieuwe drijfstangbouten
nieuwe krukaslagers
krukas slijpen en balanceren
nieuwe oliepomp
nieuwe waterpomp
alles van onsteking gereviseerd/vernieuwd
nieuwe distrubitieketting
vliegwiel laten afdraaien
alle pakkingen en lagers vervangen
versnellingsbak revisie

Afijn, bij elkaar schat ik nu totaal 900 euri (inclusief het blok), en dan doe ik dus alles zelf qua demonteer en monteer werkzaamheden

RE: andere nokkenas op 1000cc

En dat allemaal voor een nokkenasje. Ik dacht zet m gewoon even over. Had vorige die aflevering gezien van Dream Machine met die Coopers, en dacht zo'n nokkenas moet ik ook. Dus even een nokkenasje halen met wat kleine friemels erbij. Whoppa!! Even je hele kop en toestanden anders maken. Nou wordt toch maar eerst even roestoratie (deurtje, ja ook volgens principe Dream Machine 8) ).

Misschien dat ik dan maar beter die 1100 van de club ken overnemen en die een beetje ken gaan opknappen.

Erik

RE: andere nokkenas op 1000cc

nou wat we (paul en ik) aan het doen zijn gaat net ff wat verder dan een nokkenasje.

ik zit toch te hopen op een 85pk motor minimaal

paul gaat voor de totale rebuild. ik hoop zonder werk aan de krukas te kunnen.

dat hoeft natuurlijk niet.

je motor moet er wel uit voor een nokkenasje.

die kan je natuurlijk ook gewoon er in plempen en kijken wat het doet (als altijd :naald moet je ook bij stellen).

je kan net zo wild als je zelf denkt te moeten..

wat betreft de kop.

kosten:

bij modificatie heb je in ieder geval nieuwe geleiders nodig (die moeten er uit, anders is het oeverloos geklooi)

en eigelijk een maat grotere kleppen (of een 1100 kop)

45/30 (edit: graden) kleppen laten slijpen (best prijzig)

zittingen laten slijpen..
in mijn ervaring duur en net te lomp bij revisie tenten. ga ik dus maar zelf doen

de rest is vooral arbeid.. voor je zelf kost het niets. (in mijn eigen kop zittten behoorlijk veel uren.. en hij moet nog wat bijgewerkt worden. in dat licht zijn Mintec koppen echt redelijk betaalbaar)

hiervoor nodig:

een Vizard TBase ( ze hebben een leuke deal bij de club)..
"even" doorlezen (500+ pagina's)
Dremel of beter een Ueberdremel (turbo 6mm bits en 400 watt versie..jammer genoeg nogal erg duur .. maar daar kan je echt op gaan hangen)
wolfram carbide frezen (hardmetaal op zijn nl)
slijpsteentjes (meervoud)
veiligheidsbril
oordoppen
stofkap
geduld
vaste hand

lifters??

ik denk dat er de stoterstangen mee worden bedoeld.

guide= geleider
rocker=tuimelaar

RE: andere nokkenas op 1000cc

Even voor de 1000cc:

De kop moet dus ook aangepast worden? Het is dus niet mogelijk om er alleen een nokkenas (lagers?) met lifters te vervangen?

Erik

RE: andere nokkenas op 1000cc

nee, je kan alleen de nokkenas vervangen, maar het effect zal minder zijn.

RE: andere nokkenas op 1000cc

een Vizard TBase ( ze hebben een leuke deal bij de club)..



Helaas actie is afgelopen :)

Wouter

RE: andere nokkenas op 1000cc

SirYun schreef:
overigens een 12g940 (grote 1300 kop)op een 1000 is wel een hoop geze*k. : pockets in je onderblok



Dit hoeft niet altijd. Als je de nokkenas standaard laat (beetje tegenstrijdig in een topic over nokkenassen ik weet het) kun je hem mits de kop niet te veel gevlakt en gedaan is gewoon monteren zonder pockets. Je kleppen komen met een standaard nokkenas net niet onder de kop uit bij volledig open.

Ander probleem waar je overigen's ook nog tegen aan loopt met een 1300 kop op een 1000 is dat je de poelie van de waterpomp aan moet passen. Een standaard poelie loopt tegen de kop aan. Bij een 1300 heb je dit probleem niet omdat het shortblock hoger is dan van een 1000.

RE: andere nokkenas op 1000cc

zit wel wat in.

een standaard 1300 kop geeft al net zo veel flow als een gepoorte small bore.

marre die 12g295 kan je ook wild op gaan :)" title="Evil" />

RE: andere nokkenas op 1000cc

Ik zou er daarom ook eerder voor gaan om een 12G940 kop te monteren dan een scherpere nokkenas.

Brent je meer vermogen dan een snellere nokkenas en is minder werk om te monteren.

Maar ach wie ben ik. :)

12G295 is natuurlijk nog makkelijker dan een 12G940. Meer een direkte conversie dan dat de 12G940 is en standaard voorzien van dubbele klepveren. Volgens mij is alleen de 12G940 die op de Ino 1300 Cooper is gebruikt daar ook standaard van voorzien. Daarintegen heeft de 12G295 weer iets kleinere kleppen, standaard een lager compressie en vereweg het grootste nadeel probeer er maar eens een te vinden en dan ook nog voor een redelijke prijs.

Ik blij dat er hier 2 in de schuur liggen. :D

RE: andere nokkenas op 1000cc

En die zijn zeker niet voor een redelijke prijs?

erik

RE: andere nokkenas op 1000cc

Nee sorry deze zijn helemaal niet te koop.

Maar waarom probeer je niet gewoon een 1300 kop ergen's vandaan op de kop te tikken?

RE: andere nokkenas op 1000cc

Ik ga een 1100cc kop plaatsen op een 1000cc.
mijn vraag is ik heb zowel een 1100cc nokkenas als een 1300cc gewone metro nokkenas, zit daar veel verschil in?

Een Metro MG nokkenas wordt het meest aangeraden in combinatie met grotere kleppen.

maar die andere twee zijn gemakkelijker voor handen nu.

RE: andere nokkenas op 1000cc

Een MG nokkenas is inderdaad een goede nokkenas voor een 1300 met grote kleppen maar mischien een pietsie vel voor een 1000 met een 1100 kop.

Of er veel verschil tussen een nokkenas van een 1300 metro en een 1100 zit durf ik je niet zeker te zeggen.

Wel is het zo dat de nokkenas van een 1100 een perfecte nokkenas voor een 1000 is. De nokkenas van de 1100 is dezelfde nokkenas die gebruikt werd in de klasieke 997 en 998 Cooper.

De SW5 van Swiftune wat momenteel een van de beste nokkenassen schijnt te zijn voor een 1000 is hier een afgeleide van.

Ik zou gaan voor de 1100.

default

RE: andere nokkenas op 1000cc

Dus een nokkenas en een kop van een 1100 op een 1000 is een goeie combi?
Is dat beter, in de zin van betrouwbaarheid, slijtage, vermogen etc. dan een standaard 1100 blok?

Gr, Thomas

RE: andere nokkenas op 1000cc

Ik heb eens een 1100 kop vergeleken met een 'late' 1000 kop (loodvrij, van ca. '89), en daar zit geen waarneembaar verschil tussen. De poorten en kleppen zijn niet groter en mogelijk verlaag je door montage van de 1100 kop zelfs de compressieverhouding.
M.a.w. wat in de oudere boeken staat over dat een 1100 kop beter zou zijn dan een 1000 kop is achterhaald.
De nokkenas voor de 998 Cooper (jaren '60) en de 1100 is wel hetzelfde, dus daar zou je wel iets mee opschieten. Voor een idee moet je
hier eens kijken. De 1000 (motor uit '89) met standaard loodvrije kop, stage 1 kit en Swiftune SW5 nokkenas levert 45 pk aan de wielen (standaard 1000 heeft ca. 40 pk aan de krukas). Daar is dus niet iets extreems aan gedaan. Als je een (gebruikte) 1100 nokkenas en kop in/op een 1000 zet, moet je nog maar afwachten of dat een goed resultaat geeft.

RE: andere nokkenas op 1000cc

mmm heb je de moeite gedaan om het ook te meten?
een 99H (998cc)
inlaat: 27.8
uitlaat 25.5
ongeveer

een 10H(1098cc)
inlaat: 29.3
uitlaat: 25.5

inlaat verschilt 2mm en alle beetjes helpen...

nu valt er mij wel iets anders te binnen.
op die 1100 zit ook een versnellingsbak met een 3.44 eindoverbrenging.

Kan ik niet beter heel die motor gebruiken (1100cc)
ipv van nokkenas, cilinderkop en eindoverbrenging over te plaatsen op de 1000 ?

Heeft er iemand met beide al gereden, met een 1100cc en een 1000cc met 1100 kop en nokkenas...

Welke is het beste op koppel en prestaties?
iemand?

default

RE: andere nokkenas op 1000cc

Misschien wel even handige info:

Aldus Theo vd B.
voor koppeninfo: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm

er komen 3 koppen in aanmerking als verbetering voor een 998:
12g202
12g206
12g295





Ik gebruik zelf een 1100cc kop nl de 12G202. De inlaatkleppen hiervan zijn groter dan de 1000cc kop. Zorg dan ook dat de ademhaling wordt verbeterd.
Theo vd B. advieseerde mij om daarbij bv een stage 1 (in/uitlaat)te gebruiken voor een beter resultaat.
Ondertussen heb ik de nokkenas van de 1100 ook uit het blok gehaald en wil deze dan ook gebruiken, maar vraag me af of je de "liners" hierbij ook moet overzetten.

grtzz Martin

RE: andere nokkenas op 1000cc

CMC schreef:
Ik heb eens een 1100 kop vergeleken met een 'late' 1000 kop (loodvrij, van ca. '89), en daar zit geen waarneembaar verschil tussen. De poorten en kleppen zijn niet groter en mogelijk verlaag je door montage van de 1100 kop zelfs de compressieverhouding. M.a.w. wat in de oudere boeken staat over dat een 1100 kop beter zou zijn dan een 1000 kop is achterhaald.



Dit keer ben ik het toch niet helemaal met je eens. Als ik mijn '91-er 1000 kop vergelijk met de kop van een 1100, heeft de 1100 kop grotere inlaatkleppen en zijn de inlaatpoorten wel degelijk groter.

De compressie zou met een 1100 kop op een 1000 ook iets hoger moeten worden want de kop van een 1100 heeft iets kleinere verbrandingskamers. Dat een 1100 fabriek af een lagere compressie heeft komt weer door de komzuigers.

@IteCa. Ik rijd zelf momenteel met een 1000 met een 1100 kop volledeige stage 1 kit en een bak met een 3.44 diff. De nokkenas heb ik toen destijds niet overgezet. Een enorm verschil ten opzichte van een standaard 1000 geeft het naar mijn idee niet en ik heb daarom ook m'n zinnen gezet op een 1000 met Swiftune SW5 nokkenas en 12G295 kop :)
Maar het is net wat je zelf zegt alle kleine beetje helpen.

Als je een 1000 met 1100 nokkenas en kop tegen een normale 1100 weg zet zal de 1100 altijd een fraktie sneller blijven. De 1100 heeft natuurlijk iewat meer cc's en hierdoor een iets hoger koppel en waarschijnlijk ook iets meer pk's dan de 1000

@Martin. Ik weet niet of je een indicatie hebt hoeveel km de 1100 heeft gelopen. Maar dingen als nokkenas volgers, nokkenas lagers, stoterstangen, tuimelaarasjes ed. slijten altijd iets op elkaar in.

RE: andere nokkenas op 1000cc

Paul schreef:
en dan heb ik nog wel een leuke MG nokkenstok te koop.






Toch niet die ene die bij mij ligt heh?!?!!? Die wil ik hebben :-)

RE: andere nokkenas op 1000cc

Richard-T schreef:

Als je een 1000 met 1100 nokkenas en kop tegen een normale 1100 weg zet zal de 1100 altijd een fraktie sneller blijven. De 1100 heeft natuurlijk iewat meer cc's en hierdoor een iets hoger koppel en waarschijnlijk ook iets meer pk's dan de 1000




die 1000cc zit met hogere compressie en een lichtere krukas.
Heb irl al verschillende keren ghoord van 1100cc waarvan de krukas gebroken was, iets zwaarder uitgevoerd, lange slag (meer krachten) en maar drie keer gelagerd...
Correct me if I'm wrong.

Denk toch dat de 1000cc iets gemakkelijker in toeren gaat gaan iets veiliger is en waarschijnlijk volgens mij al even rap zal zijn.
denk ik.

greetz

RE: andere nokkenas op 1000cc

het blijft een kwestie van meten is weten ..
dus meet de kleppen van je 1000 en die van de vervangende kop. Zowel de krukas van de 1100 als die van de 1000 en de 1300 zijn maar driemaal gelagerd !!
Als je veel toeren wilt gaan draaien is een centre main strap altijd een goede investering.

Ik denk dat CMC best gelijk kan hebben als het bijvoorbeeld een "late" metro 1000 kop betreft (misschien hetzelfde als late mini's??) en ik vertrouw er op dat hij wel goed meet :) ). Aangezien de standaard 12g940 kop van de Metro als "best flowende" standaard 1300 kop bekend staat, kan dat ook gelden voor die van de 1000 ???
Je kan in een 1100 kop wel een grotere klepdiameter hebben, maar als de poort ervoor niet goed is zal het (pk) resultaat niet verbeteren.

Standaard zijn 1100's altijd een stuk ouder, en zoals ik inderdaad ook aan MiniMartin zei zal "alleen" het wisselen van de kop niet denderend veel verschil geven.
De hele karakteristiek van de 1100 is door de lange slag toch weer anders dan van de 1000. Met de keuze van je nokkenas bepaal je de karakteristiek van je motor, en die is nauwelijks achteraf aan te passen (tenzij je weer van nokkenas wisselt), dus bedenk vooraf wat je uiteindelijk wilt

zie ook de tabel "best (bolt on) increase in performance":
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: andere nokkenas op 1000cc

hallo
Ik ben ook bezig met het tunen van mijn 1000tje
Dus als ik het goed begrijp is het best om een nokkenas te steken van een 1100.

Moet ik dan ook de klepveren en de stoterstangen vervangen?

Groeten bart

RE: andere nokkenas op 1000cc

je begrijpt het niet goed :P
de beste nokkenas voor een 1000 is de sw5
fokko(mede forumer) haalde in een std stage1 1000 met sw5 hele behoorlijke power niveau's (hoog in de 50 d8
ik)
je hebt iig een nokkenas en nokvolgers nodig
op link kan je een kit vinden met alles wat wenselijk is
-nokas
-oliepomp
-nokvolgers
-duplex timing gear

ga niet voor 1,5 rockers dat schijnt niet te werken in een 1000

RE: andere nokkenas op 1000cc

zie nr 8 in de tabel:
http://www.mibv.com/Mini/Events/DMM/Dyno/Data/index.htm

(45.6 pk aan de wielen)

een SW5 is een hele goede all-rounder; wat de beste (voor jou) is, hangt af van wat voor motorkarakteristiek jij wilt ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: andere nokkenas op 1000cc

Ik heb ook een 1000 van '88. heb intussen wat onderdelen weten te sprokkelen ervoor.

sw5 nokkenas
volledige stage one kit:
- janspeed uitlaat systeem en maniflow spruitstuk
- twijfel tussen 1 grote carb met minispares inlaatspruitsuk met k&n filter en een dubbele hs2 met coopers airbox
- kan nog aan een 12g202 kop komen

moet wel lukken lijkt me zo