ap racing (remdrukverdeler?)

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Hallo,

zoals sommige misschien weten ben ik met een rwd vtec conversie bezig.
Ik ben nu op het stadium gekomen dat ik de remmen kan gaan istalleren, maar:

De gehele voorkant van de honda CRX (dus incl remmen) is geplaatst op de achterbank van de mini.
op zich hoeft dit geen probleem te zijn. Maar ik heb op de voorwielen een AP Racing kit. En hierbij zat iets wat ik niet direct kan thuisbrengen. zie foto 1. iemand enig idee hoe en of ik deze moet aansluiten icm de verdeler uit de CRX (de in/uitlaat van de crx weet ik)



crx


Bijkomend is nog dat ik eigenlijk gebruik wil maken van een hydraulische handrem. De crx verdeler heeft twee uitgangen voor de remklauwen aan de achterzijde. Mag ik er hier een van afdoppen of de twee uitgangen met elkaar verbinden zodat ik alsnog een ingang heb bij de handrem?

bvd, Rene

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

:D Hee Rene,

Serieus en leuk project!
Die remdrukverdelers/begrenzer lekker aan Corus geven. :D
Vanaf je hoofdremcilinder 1 kanaal (de bovenste) gebruiker voor de voorremmen, de ander voor de achterremmen. Als je dan toch bezig bent, doe de remleidingen door het interieur en installeer een regelbare remdrukbegrenzer, zo ergens achter de handrem. Die dingen kosten niet de wereld en omdat ze in de lijn naar achteren zitten geven ze geen problemen.

Zelf heb ik Metro 4 pots klauwen met geventileerde schijven voor gebouwd. Toen de achterrem trommels met deze begrenzer uitgevord. Bij de APK bleek dat die vrolijk alle druk kon doorlaten , geen probleem. Bij een trackday toen het regende was het fijn om de druk wat terug te draaien.

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Bedankt boor de info/ snelle reactie
Wie is Corus? :x

Zoals ik het begrijp heb ik vandaag die dingen beide voor niets schoongemaakt? Haha
Zou het wel een stuk simpeler maken, dan hoef ik alleen maar 2 verdeelblokjes te regelen om van een uitgang naar beide wielen op dezelfde as te gaan. Remdrukregelaar heb ik al.

Wat is de meerwaarde (geweest) van de AP verdeler?

Kan beledigend overkomen, maar is het zeker niet O:), is deze manier van aansluiten veilig? Ben normaal van het caliber "no risk no fun", maar als op het circuit met 200km/h mijn remmen wegvallen is de fun er snel vanaf. :P

Project is zeker leuk! Na bijna 2,5jaar/1800 uur beginnen nu de werkzaamheden te komen die ervoor zorgen dat ik ermee kan rijden (remmen/schakelen/benzine)

Mvg Rene

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Corus... grmpfff... onder welke steen heb ik liggen slapen.. Tata Steel tegenwoordig!

De AP verdeler was een begrenzer voor de achteras.. Er zat nog steeds een voor - achter splitsing in je remsysteem. Lekker houden zo. Voor de racerij en rally beter.. Dergelijke auto's worden meer gecontroleerd op propere werking en alles is geen fuzz voor de APK.

Aansluiten veilig:
Ja hoor goed zat. Eenkringssysteem is pas spannend..... ! Alle systemen die anders zijn bedacht hebben alles te maken met falen door leeftijd en onderhoudsintervallen.

1800 uur... gelukkig heb ik geen prikklok in mn prive garage... you only live once en als dit je echt tevreden maakt, dan MOET je dat gewoon doen!

good luck pal!

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

haha ik zit in de WTB, dus dacht meteen aan de staalleverancier. Dacht alleen dat je een forumlid bedoelde ;) of ik hem meteen weggooi weet ik niet, ding kost nog bijna €200 zag ik net :| Hij is inderdaad overbodig als je gebruikt maakt van een remdrukregelaar las ik.

Dan ga ik het mooi en simpel aansluiten zoals je vertelde, gewoon de voorremmen direct vanuit de remverdeler, en de achterwielen worden alleen onderbroken door een handrem en een drukregelaar geplaatst tussen de handrem en de drukverdeler .
http://www.partsshopmax.com/e107_files/ ... uting2.jpg

Zit er nog verschil in de poorten op de rembekrachtiger?

Ik heb ook geen prikklok, en houdt mijn uitgaven (bewust!) ook niet meer helemaal bij :+)
maar een snelle calculatie van gem 2 uur per dag kom je toch een heel eind.

bedankt voor je snelle reacties d:)b .

gr rene.

p.s.
Jij hebt ook interessante projecten waar ik van de week eens rustig voor gaat zitten :D

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Die remdrukregelaar van AP (zonder "- Racing") is gewoon standaard op een Mini, niet instelbaar.

Vraag me af of een hydraulische handrem toegestaan bij de RDW?

Wel weet ik zeker dat de voorremmen van de CRX veel te krachtig zijn om als achterremmen te gebruiken. Je kan misschien ook crx achterschijven (of andere 4x100 10 a 11mm dikke schijven) op de voornaven monteren. Dat dan in combinatie met achter remklauwen met ingebouwde handremkabelbediening (van VW of Alfa Romeo oid)en instelbare remdrukregelaar en het gaat werken. :)

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Hoi,

Ja dat besefte ik me ook, teveel remkracht achter kan ervoor zorgen dat je auto gaat tollen wanneer er hard geremd wordt. Maar dit hoop ik met de regelaar te tackelen, en een 70/30 remverdeling te krijgen.

Ik kreeg ze bij een setje ap-racing ( staat op de klauw :P ) dis ging er vanuit dat het een setje was.

Zover ik weet mag het wel, mits de handrem vergrendelende is.

Gr Rene

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Wanneer je zulke grote remklauwen achter hebt zal de remdrukbegrenzer al heel snel dicht moeten gaan. Je zal dus een sterk verlopen rembalans krijgen: bij licht remmen is het aandeel van de achterremmen heel groot, misschien wel 70-80%. Bij toenemende remkracht zal de balans steeds meer verschuiven naar voren omdat de begrenzer op de achterwielen zijn werk doet.

Hoeft geen echt probleem te zijn. Maar het is netter wanneer de begrenzer pas hoeft in te grijpen als er al flink geremd wordt: dan verschuift de rembalans niet zo veel.

Ik heb ook een instelbare begrenzer op de achterremmen. Het is best belangrijk om de boel goed af te stellen om verrassingen bij nat weer te voorkomen: ongewenste pirouetjes... Dus afstellen op nat wegdek!! Wanneer de voorwielen blokkeren moeten de achterwielen blijven draaien!

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Mee eens. Basis verhouding moet zo dicht mogelijk bij ideaal zitten, en inderdaad bij nat weer dichtschroeven..

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Kijk, dat zie ik graag, mensen die er verstand van hebben en de moeite nemen om te reageren d:)b

Om het enigszins te voorkomen, is het mogelijk/slim om de AP-regelklep te gebruiken icm de drukregelaar.

bedankt :)

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Carlo schreef:
Vraag me af of een hydraulische handrem toegestaan bij de RDW?





Eigenlijk is handrem een verkeerde term. Het betreft een parkeerrem en zo beschouwt de RDW dit ook. Ik heb een aantal jaren met die makkers te maken gehad voor typegoedkeuringen van nieuwe autos. Dat was nog vlak voordat het een europese typegoedkeuring werd. Toevalllig ook over dit onderwerp gesproken, want dat speelde toen bij mijn mini.
Een hydraulische handrem is niets meer dan een interuptie van het hydraulische systeem waardoor je de achterremmen los van de voorremmen en pedaaldruk kan aansturen. Heel handig voor het manipuleren van de beweging van de auto, daar waar het stuurwerk en wegligging tekortschieten. Ik heb op mn mini nog steeds de trommelstjes achter en met dat gewicht van een mini heeft het echt nog nooit performance problemen gegeven. De remkracht moet eerder begrensd worden dan dat je tekortschiet. Het karakter van een hydraulische handrem (fly off handbrake) om even voor de bocht de boel uit balans te krijgen heb ik bereikt door een gaatje te boren in de top van de handrem met de knop ingedrukt. Dan een pen erdoor...en je hebt een mechanische handrem zonder ratchet (weet ff het nl woord niet: tandjes die de handrem omhoog blijven houden)
Maar dat is natuurlijk geen parkeerrem. Dan moet een permanente aanlegkracht het voertuig op zijn plaats houden. Vaak is dat mechanisch (kabel of drukveer). Het lossen daarvan is vaak door ontspannen van de kabel of bijvoorbeeld bi jveel moderne auto's elektrisch met schroefspil.

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

Rene-mini schreef:
Kijk, dat zie ik graag, mensen die er verstand van hebben en de moeite nemen om te reageren d:)b

Om het enigszins te voorkomen, is het mogelijk/slim om de AP-regelklep te gebruiken icm de drukregelaar.

bedankt :)




Kan je doen. Dan hou je de basis opbouw het zelfde. Maar dan heb je dus twee remdrukbegrenzers achter elkaar: de vaste van AP en de instelbare. De AP zal echter nooit ingrijpen omdat de lager ingestelde instelbare drukregelaar al ingrijpt. Maw de AP is dus overbodig...

Dan heb je nog de vrije slag van je rempedaal: met zulke grote remzuigers op de achterwielen heb je ook veel olie nodig om ze vanuit vrijloop tegen de schijf te krijgen. Maw je loze slag van het rempedaal is mogelijk een stuk groter dan je gewend bent cq. zou willen.

RE: ap racing (remdrukverdeler?)

hoi Carlo,



Dan heb je nog de vrije slag van je rempedaal: met zulke grote remzuigers op de achterwielen heb je ook veel olie nodig om ze vanuit vrijloop tegen de schijf te krijgen. Maw je loze slag van het rempedaal is mogelijk een stuk groter dan je gewend bent cq. zou willen.


Ik ben vergeten te vermelden dat ik de orginele rembekrachtiger gebruik van de VTEC, deze moest in het verleden hetzelfde volume aan zuigers vullen als nu bij mij in de mini

Kan je doen. Dan hou je de basis opbouw het zelfde. Maar dan heb je dus twee remdrukbegrenzers achter elkaar: de vaste van AP en de instelbare. De AP zal echter nooit ingrijpen omdat de lager ingestelde instelbare drukregelaar al ingrijpt. Maw de AP is dus overbodig...



duidelijk verhaal, ik ga ze binnenkort monteren. Direct vanuit de rembekrachtiger naar voren, en de achterrem wordt onderbroken door eerst de regelaar, en daarna de handrem voordat deze naar de achterrem gaat.

bedankt d:)b