Met leuk tunen kun je makkelijk een leuker blok krijgen dan een MG metro blok.
Ga vol een leuke milde nokkenas (sw5 minispares evo1 266/276)
Koop /laat maken een goede kop (med, swiftune, Peter Burgess, KC) met de hoogste compressie die jouw nokkenas en benzine (octaan getal) combo aan kunnen(ligt ook aan boring zuiger combo).
En neem een Hiff 44 en een goede maniflow LCB met RC40 uitlaat.
Boven de 80 pk met een leuke hoeveelheid koppel onderin is dan zeker haalbaar.
Er zijn hier genoeg topics over het tunen met diverse tips.
Bijna allemaal beginnen ze met LEES VIZARD!!!!!!
- Login of registreer om te reageren
RE: Austin Metro 1275 -> MG Metro 1275
Ingediend door luccie_007 op vr, 27-05-2011 15:02
Hallo,
Ik ga een Austin Metro 1275 motor kopen.
Omdat de MG's bijna neit te krijgen zijn en deze in de buurt ligt.
En heb al gelezen dat je hem kunt ombouwen naar MG Metro.
Motor code is 12HE24 CR 9.4 : 1 1989-on 1.3 Saloon with manual transmission
Nou zijn de gegevens van het metro blok waar ik naartoe wil:
12H996 10.5:1 CR 1984-on
12G940 met grote kleppen
Whilst most of the engines do not really give a whole lot of difference in performance, the one outstanding version is the MG Metro engine. Where the majority of the variously similar power plants put out around 63-65bhp, the MG metro achieves a more spirited 70-74bhp. This is due to a higher compression ratio (10 -1), larger inlet valve (35.7mm instead of 33.3mm), and - mainly - a more sporty camshaft with half-decent induction and exhaust systems. The inlet manifold being a reasonably good flowing, water heated aluminium example. Rover finally got the hint having witnessed the prolific after-market fitment or such an item to Minis in epic proportions for years. The exhaust manifold is a cast iron 'LCB' style with a pair of exhaust downpipes instead of the more common single item and works very efficiently. A bonus of this over the more common after-market steel-tubed LCBs is that it is much quieter by dint of absorbing more exhaust 'noise'. Coupled to a pair of Maniflow tubular steel downpipes it is very nearly as efficient as a full tubular steel manifold. The cylinder head is more along the lines of the old Cooper S spec and in fact flows slightly more air than it's predecessor, the camshaft being the sportiest fitted to any production A-series engine. It uses the inlet profile and timing of the original 997 Cooper cam and the exhaust specification of the old Leyland Special Tuning '731' fast road cam.
Ik moet naar mijn idee dus alleen de kop vervangen.
Voor de 12G940 met grote kleppen (zeldzaam).
Maar als ik deze niet kan vinden.
Werkt het ook om dan een Swifttune SW5 erin te zetten.
Samen met mijn eigen LCB en de kop verder vlakken zodat ik toch CR van 10:3 oid krijg.
Zijn de resultaten dan bijna gelijk?
Want ik vind het zonde om er geld aan uit te geven als het niet veel oplevert.
En als het werkt,
Hoeveel moet ik de kop dan verder vlakken?
Wat moet ik nog meer aanpassen?
Is een duplex ketting perse nodig?
Heb al gezocht op forum en internet maar helemaal ombouwen is nog niet echt gepost.