Automaat met carburateur -> SPi?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Ik heb vorige week 'n Mini 1000 Mayfair automaat uit '88 gekocht voor m'n vrouw. Maar ze is niet zo weg van de choke (lees: ze heeft er geen feeling voor). Wat ook nogal irritant is, is dat 'ie door die automaat in z'n vrij nogal hoog stationair loopt (want de toerenval is nogal groot als je 'm in z'n versnelling zet terwijl je de rem ingetrapt houdt, en ik vermoed dat 'ie dus onbelast zo hoog loopt omdat 'ie in R of D afslaat als 't stationairtoerental lager wordt afgesteld???).

Dus ik zat te denken: benzine-injectie! Maar MPi lijkt me veel te veel gedoe, dus is 't mogelijk (en handig!) om 'm om te bouwen naar SPi? En zo ja: wat heb ik dan aan spullen nodig?

Kan bv. de cilinderkop behouden blijven, of heb ik dan 'n kop van 'n SPi nodig? Wat overigens eventueel wel handig zou zijn, want die zijn standaard geschikt voor ongelode benzine, toch? Maar lopen olie- en waterkanalen dan wel op dezelfde plek als bij m'n automaat-onderblokje? Of zal ik tóch gewoon de oude kop houden indien mogelijk?

En moet ik aanpassingen aan 't koelsysteem doen, of zou ik dat origineel kunnen houden?

Kan ik 't vliegwiel uit 'n SPi trouwens zomaar overzetten? Let wel, 't is 'n automaat hè! En om opmerkingen over ombouwen naar handgeschakeld te voorkomen: die wou ik graag behouden ;)

Maar er dient natuurlijk wél 'n krukaspositiesensor te komen...? Vandaar dat vliegwiel, dacht ik?

't Is me duidelijk nog niet helemaal duidelijk :?

Thnx voor 't meedenken alvast!

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Persoonlijk lijkt het me een behoorlijk ingewikkelde ombouw, veel werk, veel spullen voor nodig, en dat alles omdat de feeling voor de choke ontrbreekt :D

Erg vervelend natuurlijk, dus kan het wel ergens begrijpen.

Ik zou iig het stationair toerental aanpassen, dat is zo gedaan, en dan merk je vanzelf of hij dan uitslaat of niet. Ik weet niet goed wat gebruikelijk is voor automaten, maar volgens mij moet normaal stationair toerental geen probleem zijn, of er is wat anders mis.

Persoonlijk zou ik eerst een simpele oplossing zoeken ipv een ombouw naar spi, zoals gezegd, er komt veel bij kijken, volgens mij heb je zelfs een andere kabelboom nodig, want je zit ook met je gaspedaalsensor, ecu etc...

*edit achteraf*

Zie nu ook dat je een 1000cc hebt, daar een injectie opbouwen maakt het nog véél ingewikkelder! Ik heb ook nog maar één keer een 'roddel' gehoord dat het lukte om een 1000 van een injectie te voorzien. Dan zou je nog beter opzoek kunnen gaan naar een 1300 SPI blok, en ben je in één keer klaar. Maar ja... dan zit je weer met je automaat....

(misschien toch maar cursusje 'hoe gebruik ik een choke'?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Je hebt ook Webers met automatische choke, 32/36 DG(A)V.

Is waarschijnlijker een makkelijker ombouw dan SPI.

Het complete verhaal:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Carburetor

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

ik zou ook voor de cursus gaan "hoe gebruik ik de choke"
gewoon open met starten en gelijkelijk aan dicht doen tijdens rijden.

een automaat heeft geen echt vliegwiel, maar een torque convertor.
wederom lastig om daar ff een spi vliegwiel op te gooien.

als het je allemaal al lukt, moet je ECU helemaal laten aanpassen, omdat er nooit 1000tje SPI zijn gemaakt.(correct me if i'm wrong)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

ettore bugatti schreef:

http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Carburetor



klinkt leuk maar:

designed for engines displacing 1200cc-2300cc



en we hebben het hier over een 1000cc O:)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Goed exuus om de 1000 te tunen :9
28/36 DCD dan maar? Weet niet of die een automatische choke heeft.

Een Hitachi DCZ306 van een Micra K10 is ook wel intressant, maar die zijn niet zo makkelijk tunebaar als Webers.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Thnx voor jullie reacties!

Hmm... Choke-cursus is toch écht geen goed plan; de motor is al 'n keer verzopen geweest, en ook met telefonische ondersteuning door mij kreeg ze 'm niet meer aan de praat |:(

Is zo'n automatische choke wel 'n beetje betrouwbaar dan? M'n vader heeft 'n SD1 VDP V8 gehad, en dat ding had niets dan problemen met de automatische choke...
Maar als 't wél betrouwbaar is, en die carburateur eigenlijk te groot is voor 'n 1000je, kan ik natuurlijk altijd nog op zoek naar 'n 1275 Metro automaat-blokje d:)b

Tja, SPi zal 't dan denk ik toch ook niet worden, óf ik moet natuurlijk tegen 'n SPi-blok met alles d'r op en d'r aan incl. kabelboom enz. aan lopen... Maar volgens mij zijn die i.c.m. automaat nooit in NL geleverd?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

SPI automaat ken ik niet MPI wel (nu ook een topic actief voor ombouw MPI naar automaat, iets met water kanalen in het blok anders enzo). Engelse automatische chokes werder vroeger al vaak omgebouwd met een schakelaar zodat je hem zelf aan en uit kan zetten omdat het niet goed werkte, hoe dat bij deze is durf ik niet te zeggen.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

zie ook:
http://google.mg-rover.org/showthread.php?t=227733

"The SU autochoke was called F.A.S.D. for fully automatic starting device. It was known in the trade as the F...ing Awful Starting Device."

ik denk dat je beter een complete Spi automaat kan zoeken (mogelijk in Duitsland?) ze zijn wel gemaakt, maar ik heb geen idee of er 1 in Nederland verkocht is ... de kans dat je een complete wagen vindt is ongeveer net zo groot als het vinden van een blok met toebehoren 8)

ombouw van een 'gewone' Spi op automaatbak heeft volgens mij een paar aanpassingen van de oliekanalen nodig, automaat vliegwiel is ook anders dan van de 'gewone' omdat er de torque converter op zit, maar misschien is de reluctor ring (die je nodig hebt voor de positiesensor) wel om te zetten?

Alleen de Spi-kop op een 1000 monteren vergt ook de nodige aanpassingen (pockets frezen in je blok)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Tegen verzuipen helpt het volgende vrijwel altijd;

choke dicht. volgas geven, en starten maar!

Werkt altijd.

Wanneer de auto verder goed staat afgesteld zul je nooit de choke lang hoeven te gebruiken, binnen een paar km staat hij bij ons weer uit wanneer het koud is, in de zomer gebruiken we hem vrijwel niet.

Misschien dat daar het 'probleem' een beetje zit... je hoeft niet altijd vol te choken, soms is een heel klein beetje voldoende.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Wederom thnx voor de antwoorden!!! Hm, tja, als ik 't zo lees wordt 't wellicht wel wat lastig om SPi op 't verder originele 998je met automaat te bouwen...

Heheh, wel mad, die quote over die FASD, trouwens :P

Maar jullie hebben me wel enigszins overtuigd; ik ga vooralsnog tóch maar eerst even 'n meerdaagse choke-cursus geven ;)
En dan kijken of ze daar voorlopig mee voort kan.

En ondertussen maar 'ns verder brainstormen. Misschien ergens 'n Metro 1275-blokje + automaat kopen, daar 'n MPi-inlaatspruitstukje ofzo op schroeven, wideband lambdssonde in de uitlaat bakken en kijken of ik dat met bv. MegaSquirt werkend krijg 8)
Dan heb ik ook dat probleem met 't vliegwiel niet; er kan dan gewoon 'n tandwiel + krukaspositiesensor op de poelie.

Ik las alleen dat dat vanwege de gedeelde inlaatpoorten en dus "slechts" twee injectoren enigszins lastig configureren is, en dat de vermogenstoename t.o.v. carburateur niet bijster groot is, maar daar gaat 't me niet om hè :)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Tijsbeer schreef:
ik ga vooralsnog tóch maar eerst even 'n meerdaagse choke-cursus geven ;)


En misschien af(laten)stellen. De choke hoeft namelijk niet lang uit (zelf geen ervaring met automaat trouwens), in z'n geheel uit trekken, starten, lopen, voor de helft terug, rijden, en na..... helemaal terug. Het er vertrouwen in dat je het kan en dat je vrouw het ook kan (leren) ;) .

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

vlassie schreef:
Tijsbeer":o2p4g0wl]ik ga vooralsnog tóch maar eerst even 'n meerdaagse choke-cursus geven ;)


En misschien af(laten)stellen. De choke hoeft namelijk niet lang uit (zelf geen ervaring met automaat trouwens), in z'n geheel uit trekken, starten, lopen, voor de helft terug, rijden, en na..... helemaal terug. Het er vertrouwen in dat je het kan en dat je vrouw het ook kan (leren) ;) .[/quote:o2p4g0wl]
Ik kan 't wel hoor, maar m'n vrouw is wat dat betreft 'n ander verhaal ;)
En inderdaad, ik zal allereerst maar 'ns ff langs 'n vriend van me gaan die veel ervaring heeft met afstellen van ontstekingen en carburateurs; wellicht dat 'ie dan nog wat mooier loopt. En dan maar 'ns verder kijken :)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Hmpf, die choke-cursus wordt 'm niet |:(

Ik heb 'm uiteindelijk goed afgesteld gekregen (met behulp van 'n CO-meter die ik bij 'n garage in de buurt even mocht gebruiken), maar ze kan er gewoon maar niet aan wennen...
Met injectie valt echter de hoeveelheid ingespoten brandstof toch áltijd beter te regelen dan met 'n carburateur, ik kan er dan in één moeite door EDIS ontsteking op zetten (want de twee opties (Canems en MegaSquirt) hebben daar allebei al aansturings-software voor in de ECU zitten), ik vind 't gewoon toffer om met 'n laptopje op schoot de fuel map aan te passen dan om met de stelschroef van de carburateur bezig te zijn, én ik ben niet vies van 'n uitdaging :P

Dus nu zit ik er toch écht stevig over te denken om de 1275-motor uit 'n Metro automaat die ik inmiddels heb gekocht (maar nog niet ingebouwd) gelijk maar om te bouwen naar injectie. Er komt dan wél weer direct een vraag bij me op: wat is het handigst qua inlaatspruitstuk? Ik kan natuurlijk 'n MPi-injectiesysteem zoeken en de benodigde onderdelen daarvan gebruiken, maar wat óók 'n mogelijkheid is, is 'n Weber DCOE inlaatspruitstuk met daarop bv. Jenvey throttle bodies. Wat lijkt jullie de beste optie? Of zijn er nog andere ideeën?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Je kan natuurlijk als tussenstap eerst nog een elektronische ontsteking opzetten dan wordt het starten ook makkelijker.

Bij een ombouw naar een standalone ECU komt stiekem toch een heleboel bij kijken.
Je hebt bijvoorbeeld een dure wideband lambda sensor nodig om hem te kunnen afstellen. En losse sensoren telt uiteindelijk ook wel aan.

Ik weet niet of een automaat lukt met throttlebodies, want je hebt toch vacuum nodig om te kunnen schakelen (please correct me if Im wrong)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Thnx voor je antwoord!

D'r zit al 'n 123 Ignition op; hielp inderdaad wel behoorlijk trouwens! (En heel goed af te stellen, en blijft ook goed afgesteld staan na 'n tijdje) ;)

't Grootste probleem van m'n vrouw is de choke, en ik wil gewoon graag 'n motor die onder alle weersomstandigheden en onder iedere belasting / vermogensvraag etc. het juiste mengsel krijgt. Ik weet dat 't wel prijzig wordt, maar ik denk dat ik hiermee toch 'n érg betrouwbaar en goed lopend motortje kan bouwen. Met als kleine bonus misschien iets meer PK's dan bij 'n HIF44 mogelijk zijn. Daar gaat 't me overigens niet eens om (en die automaat trekt véél meer PK's wellicht niet eens), maar is uiteraard mooi meegenomen :D

Ik heb de kop van 't huidige 998'je er laatst af gehad en laten vlakken, en ik heb de carburateur gereviseerd, maar ik ben tijdens die werkzaamheden nergens vacuumslangen richting de bak tegen gekomen...? Alleen 'n stangetje dat door de gaskabel verder omhoog wordt getrokken naarmate je meer gas geeft.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Tijsbeer schreef:
Alleen 'n stangetje dat door de gaskabel verder omhoog wordt getrokken naarmate je meer gas geeft.


Da's iig de kickdown. Als je ineens het gas vol in trapt, schakelt hij terug (zo ver mogelijk) voor meer snelheid.

Zelf ook een 1000 automaat gehad, ding liep overigens stationair eigenlijk net als een normale mini, en zakte ietsje in bij in "d" zetten. Maar liep dus niet heel hoog stationair.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Ah, juist ja, kickdown, thnx! Dat was 't woord waar ik ff niet op kon komen!

En inderdaad, hij is best goed af te stellen, ook qua stationair toerental; die eerste post van mij was vóórdat ik dat soort afstel-dingen in de vingers had :)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Ik zou er nog steeds een 'downdraught' Weber met automatische choke er opzetten.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Automatische chokes zijn ook niet zaligmakend. Niet voor niets zijn in de jaren 70 en 80 vele auto's met automatische chokes omgebouwd naar handchoke.

Probleem zit 'm een beetje in de temperatuurregeling. Weliswaar werken de meeste systemen met een bi-metaal wat elektrisch of door koelwater verwarmd wordt om bij opwarmende motor de chokeklep steeds verder open te zetten, maar juist die bi-metaaltjes zijn een zwak punt. Ze zijn vaak in een spiraalvorm enkele malen gedraaid, wat meteen als hulpveertje werkt om de chokeklep dicht te trekken bij koude start. Veel van die bi-metaaltjes hielden het echter niet veel langer dan 1 a 2 jaar uit, en destijds waren ze al erg kostbaar.

Daarbij komt de mengselverrijking, die tevens op een of andere wijze gekoppeld zit aan het bi-metaaltje. Bi-metaaltje kapot is een rammelende chokeklep en wel mengselverrijking bij koude start, maar geen dichtgetrokken chokeklep.

Injectie zou een mooie doch ingewikkelde oplossing zijn. Inderdaad wordt de krukassensor een probleem, alhoewel je met wat experimenteren waarschijnlijk ook een heel eind komt met een aparte sensor op de krukaspoelie.

Het lambda-probleem kun je ondervangen. Ik heb in het verleden weleens een injectiesysteem omgebouwd met een lambda-simulatiebox. Deze werden bij vroegere LPG systemen (pre-LPG injectie) gebruikt om een lambdasignaal na te bootsen om zo te voorkomen dat de ECU een fout op de lambdasensor zou geven.
Echt betrouwbaar was het kastje niet overigens, de CO waarde fluctueerde nogal soms.. ;)

Maar... hoe moeilijk is een handchoke nou eigenlijk ? ;) ;)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Nee, inderdaad, op den duur is er met een automatische choke op 'n carburateur niets dan gezever; voor de SD1 bijvoorbeeld waren er standaard setjes verkrijgbaar om de automatische choke om te bouwen naar hand. Dat zegt wel wat ;)

Krukassensor komt wel goed denk ik; trigger wheel + sensor zijn volgens mij wel netjes te positioneren. En ik zal zéker 'n wide band lambda nodig hebben, anders wordt 't instellen 'n crime.
Vroeger wel Volvo 740 / 940's en Alfa 33's / 75's / 164's met Vialle AMS-systeem gehad (verdamper-systeem met ring in inlaattraject, maar wél electronisch geregeld); volgens mij had dat zo'n lambda-nabootser ingebouwd. Ging inderdaad vaak niet helemaal lekker ;)

Maar 't stadium "hoe moeilijk is 'n handchoke" ben ik al voorbij; injectie is gewoon no-dig...

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Kun je niet een waarschuwings lampje maken op de choke,
zodat ze er elke keer aan wordt herinnerd dat ze hem uit moet zetten...

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Nee, echt, injectie is gewoon no-dig. Zowel voor mij als voor haar. Niet dat [i:3vor6ril]ik[/i:3vor6ril] 'n choke moeilijk hanteerbaar vind natuurlijk, maar nogmaals, ik denk gewoon dat ik met injectie in combinatie met mijn eigen skills (niet vreselijk goed qua carburateurs, maar des te beter qua electronica en computers) een betrouwbaar en goed lopend motortje kan bouwen. En ik heb, na de revisie van m'n HS4, ook geen behoefte meer om méér van carburateurs te gaan weten; wát 'n ouderwets systeempje is dat toch eigenlijk... Dat valt uiteraard van veel meer onderdelen van de Mini te zeggen, maar aan de rest stoor ik me eigenlijk niet :P

Dus... M'n vraag is: wat zouden jullie doen qua inlaatspruitstuk enzo?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

qua inlaatspruitstuk heb je volgens mij niet zo heel veel keuze.

voor een injectie spi danwel mpi heb je speciale inlaatspuitstukken, die hebben de opening aan de bovenkant ipv achterkant.

misschien op zoek naar iemand die zijn spi naar carb heeft omgebouwd, en daar de spullen van overnemen?

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Er zijn al een aantal topics waar injectie besproken wordt en waar de keuze van throttle bodies ook aan bod komt. Bijvoorbeeld:
viewtopic.php?p=262386#p262386
viewtopic.php?p=131427#p131427
viewtopic.php?p=22229#p22229
viewtopic.php?p=53504#p53504

Dus behalve de Spi en Mpi spruitstukken kun je dus ook throttle bodies krijgen voor op een weber spruitstuk

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Mijn Micra met automatische choke doet het prima dus vandaar mijn suggestie.

Qua inlaatspruitstukken kan je alle kanten op.
Als je met twee injectoren wilt rijden dan is een MPI of Jenvey spruitstuk aan te raden.
Met 1 injector is een SPI spruitstuk handig.
In beide gevallen zou je ook nog kunnen overwegen om een eigen spruitstuk te knutselen; meer dan 2 lasbochten en 2 flensen is het niet.

Ik zie niet echt het punt in van een aftermarket injectie op een redelijk standaard blok.

In het geval van je 1300 blok doet zowel een SPI of MPI setup het werk net zo goed en is het waarschijnlijker goedkoper.

Voor je 1000 zou je misschien beter een aftermarket ECU kunnen gebruiken, omdat die speciaal op het blok kan worden afgesteld (een SPI en MPI ecu zal waarschijnlijk niet zo mooi op dat blok lopen).
Hoewel ik de programeerbaarheid zou gebruiken om een sterkere motor te bouwen niet een zwakkere.

Zover mijn overpeinzingen.

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Dank voor jullie reacties!

Ik heb er bewondering voor hoe ingenieus een carburateur in elkaar zit, en, ik geef toe: het heeft z'n charme (choke, de geur van onverbrande benzine uit de uitlaat, van die dingen). Ik zou een originele '59-er trouwens uiteraard niet van injectie gaan voorzien, dat moge duidelijk zijn. En mijn motortje loopt, nu 'ie goed is afgesteld, erg mooi met de standaard HS4. De vraag is echter hoe lang dat zo blijft. Hoogstwaarschijnlijk is de CO-waarde nu, enkele weken na het afstellen, al niet meer de 3% waarop 'ie stond toen ik de sensor uit de uitlaat haalde. Tevens compenseert een carburateur uiteraard niet voor allerlei wisselende omstandigheden (bv. inlaatluchttemperatuur), waardoor je bv. in de winter met een verkeerde hoeveelheid brandstof zit (tenzij je natuurlijk in de winter had afgesteld). Dat wordt dus wéér bijstellen... En als 'ie dan weer goed afgesteld staat is 't nog steeds een tamelijk grove, rudimentaire methode van brandstoftoevoer. 't Bevordert ook de levensduur van een motor (en bij de Mini ook van de versnellingsbak!) niet, want nogmaals: hoe goed je 'm ook afstelt, er zal waarschijnlijk altijd minstens net te veel benzine zijn...! Merk je pas na 'n fiks aantal kilometers, maar dat neemt niet weg dat dat het geval is.

V.w.b. SPi / MPi: er is waarschijnlijk redelijk goedkoop aan te komen, en zolang het werkt, werkt 't goed, zo lees ik her en der op dit forum. Maar als er problemen zijn, is 't vaak lastig storingzoeken. Ook zijn niet alle componenten van even hoogwaardige kwaliteit, volgens mij? Tevens valt dit niet zelf te programmeren, dus zodra er eventueel aanpassingen aan de motor worden gedaan, zou het systeem wel eens niet meer toereikend kunnen zijn.
Dientengevolge denk ik dat ik het als volgt ga oplossen:

- Weber DCOE inlaatspruitstuk
- Jenvey throttle body
- Kelkjes + foam luchtiltertjes voor 't heftige aanzuiggeluid
- Twee injectoren + bijbehorende leidingen & benzinepomp
- MegaSquirt ECU
- Trigger wheel op de krukaspoelie + sensor
- EDIS ontsteking
- Twee lambda sensors
- Luchttemperatuursensor
- MAP sensor
- Throttle position sensor
- Koelwatertemperatuursensor
- Stappenmotor voor stationairregeling

(Ben ik nog iets vergeten???)

Dat heeft de volgende voordelen:

- Gecontoleerde koude-start-regeling, zowel qua toerental als qua mengsel -> geen gezeur meer met de choke (daar is 't m'n vrouw, en dus ook mij, om te doen)
- Geen narigheden zoals olieverdunning door overtollige benzine meer -> langere levensduur van de motor én bak
- Een onder alle omstandigheden mooi lopende motor
- Zodra ik het geïnstalleerd heb weet ik precies hoe het werkt -> handig storingzoeken / problemen oplossen
- Af te stellen mbv laptop op schoot ipv stelschroef (daar is 't mij om te doen :D )
- Reductie in brandstofverbruik en dientengevolge lagere uitstoot -> goed voor 't milieu en de portemonnaie (hoewel... dit wordt bést 'n prijzige excercitie |:( , maar daar gaat 't niet om)

En mócht ik ooit nog 't geld hebben voor 'n 7-port head :9~ , dan is vrijwel alles herbruikbaar...

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Komt dit alles op de 1000 of op de 1300?

Ik weet niet zeker, maar ik dacht dat Canems inplugbaar was in de SPI of MPI kabelboom.
Scheelt een boel werk (zoeken naar sensoren en het maken van een kabelboom) en je kan alles afstellen.
Ik denk dat een SPI of MPI motorkabelboom wel nieuw verkrijgbaar is.

EDIS is een beetje achterhaald ik zou voor een coil on plugs setup (Extra VB921 driver in MS, dacht ik) gaan.

Alleen voor een getunede motor zou ik voor twee gaskleppen gaan. Ik denk dat je in plaats van Jenvey ook een paar injectiegasklephuizen kan pakken van een moderne superbike (fireblade, R1 ofz). Scheelt wel qua kosten hoewel je een custom spruitstuk nodig hebt.
Als de motorspec dicht bij standaard blijft ---> MPI spruitstuk met 52mm gasklephuis (Rover 200?) en twee injectoren.

Ik zou in jouw geval sterk overwegen om een BMW kop erop te zetten, want rommelen met die vijfpoorters is ook maar zozo in technisch opzicht. :x

Je hebt trouwens een speciale code nodig om een 5-poorter op MS te kunnen laten draaien.

Onderschat trouwens niet het afstellen van een programeerbare ECU. Dat is geen kattepis.
Voordat je hem goed heb afgesteld heb je al een paar keer je cilinderwanden schoongespoeld en heb je meerdere keren in de vrieskou al de laptop gepakt om de verrijking opnieuw te programeren.

Een vlieg schiet je ook niet neer met een kanon ;)
Maar een kanon is wel stoerder dan een vliegenmepper! :P

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Heheh, inderdaad ja :D

Wederom dank voor het meedenken!

't Spul komt uiteraard op de 1275; ik moet trouwens ook nog "even" één van m'n automaatbakken reviseren... Ik bouw 't het liefst maar één keer in, dus dan kan ik maar beter zorgen dat 't (in ieder geval mechanisch ;) ) betrouwbaar is.

Op zich wel handig, het inplugbare van Canems, maar het open source karakter van MS spreekt me meer aan (klopt, daar is die Siamese Code bij nodig), en als ik tóch bezig ben maak ik liever zelf 'n kabelboom. 't Hoeft ook niet morgen klaar te zijn :P

V.w.b. EDIS / COP: lijkt mij eigenlijk ook, maar ik kan nergens iets COP-achtigs vinden wat op 'n Mini past? Of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht?

En is 'n Weber DCOE spruitstuk + bijpassende Jenvey throttle body (die heeft al twee gasklephuizen) geen goeie optie dan? Leek me handig, want ooit komt er 'n 7-port head (fijn ivm compatibiliteit met Mini-onderdelen), en dan kan ik die Jenvey mooi verhergebruiken d:)b
(ben ik inderdaad ook gelijk van die inferieure inlaatpoortconstructie af :x :+) :P )

Het afstellen zal inderdaad wel behoorlijk wat tijd & moeite kosten, maar gelukkig ken ik iemand die behoorlijk wat ervaring met MS heeft, en die ook niet vies is van 'n 5-poorts uitdaging 8)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

Doe er dan gelijk een wilde nokkenas in profiteer de 7 poorter ook later van.

Coil on plog VW P/N 06B 905 115, dat past toch gewoon bovenop je bougie?


Zoals je het nu stelt is een Weber DCOE en Jenvey combi wel te overwegen. Alleen op een redelijk standaard blok zal het effect minimaal zijn, maar hij zit erop voor later.

Maar ja, ondertussen zit je vrouw wel met die choke ;)

RE: Automaat met carburateur -> SPi?

een wilde nokkenas en een automaat gaan niet echt samen ..
(als je het rijdbaar wilt houden)

groetjes,
Theo van den Bogaard