Ik ben bezig met het inbouwen van een Honda 1600 blok (D16Z5) en ik had een vraag over de benzine pomp.
De ene zegt dat je de tank van een MPI moet/kan gebruiken omdat die ook een retourleiding heeft. Nu hoor ik weer van andere dat Die MPI pomp niet sterk genoeg zou zijn (druk ?) voor de Honda.
Mijn vraag is nu degene die een ook een 1600cc hebben ingebouwd welke benzinepomp jullie gebruiken ?
Of is de retourleiding zelf te maken ? Gaatje in de originele tank boren en daar een leiding in ?
De tank van een Spi/Mpi is de simpelste oplossing, alleen moet je bij een Spi tank de pomp vervangen door eentje met een hogere werkdruk. Ik heb zelf een Spi tank met daarin een pomp van een Opel Astra.
Overigens zul je die retourlading sowieso moeten leggen, de tank heeft alleen de aansluiting. Een gat bovenin een standaard tank met een externe pomp werkt ook wel, maar een pomp in de tank is betrouwbaarder.
Dus de benzinetank van een MPI met bijhorende pomp is niet goed dan ? Kan ik de pomp gebruiken van de honda crx ? Die zit vooraan in de motorruimte denk ik ?
Een Mpi tank met bijbehorende pomp is uitstekend, maar moeilijk te vinden. Een Spi tank is gemakkelijker te vinden alleen levert de pomp van een Spi te weinig druk. Voor een multipoint injectie heb je een pomp nodig die minimaal 3 bar kan leveren. Als je een dergelijke tank wilt gebruiken heb je een pomp nodig die je in de tank kan plaatsen, de mijne komt uit een jaren '90 Astra, maar ik denk dat andere modellen een identieke gebruikten.
Mpi is 3 tot 3,2 bar, een multipoint injectie heeft minimaal 2,8 bar nodig om goed te werken. De druk wordt geregeld door de brandstofdrukregelaar die meestal op de brandstofrail zit. Of de pomp goed zijn werk kan doen hangt tevens af van de capaciteit van de pomp en het vermogen van de motor. De standaard pomp is voldoende voor een vermogen tot ongeveer 250 pk.
mini1991 schreef: Dus ik kan me een MPI tank aanschaffen met pomp ? Dit levert genoeg bar op voor de honda ?
Alle gangbare injectoren werken op 3bar. Volgens voorgaande post van Dennis kan de Mpi pomp deze druk leveren tot een vermogen van 250pk. De benzine druk wordt geregeld door de drukregelaar op de fuelrail van de honda motor.
Dus: ja.
Brandstofpompen kunnen vaak veel grotere vermogens bedienen (soms meer dan 5x) dan waar ze origineel voor worden toegepast.
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op za, 05-01-2013 11:33
Hallo,
Ik ben bezig met het inbouwen van een Honda 1600 blok (D16Z5) en ik had een vraag over de benzine pomp.
De ene zegt dat je de tank van een MPI moet/kan gebruiken omdat die ook een retourleiding heeft. Nu hoor ik weer van andere dat Die MPI pomp niet sterk genoeg zou zijn (druk ?) voor de Honda.
Mijn vraag is nu degene die een ook een 1600cc hebben ingebouwd welke benzinepomp jullie gebruiken ?
Of is de retourleiding zelf te maken ? Gaatje in de originele tank boren en daar een leiding in ?
Groeten,
Mini1991
RE: Benzinepomp
Ingediend door Dennis op za, 05-01-2013 20:06
De tank van een Spi/Mpi is de simpelste oplossing, alleen moet je bij een Spi tank de pomp vervangen door eentje met een hogere werkdruk. Ik heb zelf een Spi tank met daarin een pomp van een Opel Astra.
Overigens zul je die retourlading sowieso moeten leggen, de tank heeft alleen de aansluiting. Een gat bovenin een standaard tank met een externe pomp werkt ook wel, maar een pomp in de tank is betrouwbaarder.
Dennis
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op ma, 07-01-2013 20:33
Dus de benzinetank van een MPI met bijhorende pomp is niet goed dan ? Kan ik de pomp gebruiken van de honda crx ? Die zit vooraan in de motorruimte denk ik ?
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op ma, 07-01-2013 20:42
Nog een vraag hoeveel druk moet de pomp leveren weet je dat ?
En van welk bouwjaar is die opel astra waar je die pomp van hebt ?
RE: Benzinepomp
Ingediend door Dennis op ma, 07-01-2013 21:55
Een Mpi tank met bijbehorende pomp is uitstekend, maar moeilijk te vinden. Een Spi tank is gemakkelijker te vinden alleen levert de pomp van een Spi te weinig druk. Voor een multipoint injectie heb je een pomp nodig die minimaal 3 bar kan leveren. Als je een dergelijke tank wilt gebruiken heb je een pomp nodig die je in de tank kan plaatsen, de mijne komt uit een jaren '90 Astra, maar ik denk dat andere modellen een identieke gebruikten.
Dennis
RE: Benzinepomp
Ingediend door jaapio1984 op di, 08-01-2013 12:02
MPI is AFAIK 4 bar.. ik heb tank gevonden voor mijn Rover 1800VVC..
Jaapio
RE: Benzinepomp
Ingediend door Dennis op di, 08-01-2013 18:31
Mpi is 3 tot 3,2 bar, een multipoint injectie heeft minimaal 2,8 bar nodig om goed te werken. De druk wordt geregeld door de brandstofdrukregelaar die meestal op de brandstofrail zit. Of de pomp goed zijn werk kan doen hangt tevens af van de capaciteit van de pomp en het vermogen van de motor. De standaard pomp is voldoende voor een vermogen tot ongeveer 250 pk.
Dennis
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op di, 08-01-2013 19:39
Bedankt voor de informatie ! Hier heb ik wat aan.
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op do, 10-01-2013 20:07
Dus ik kan me een MPI tank aanschaffen met pomp ? Dit levert genoeg bar op voor de honda ?
RE: Benzinepomp
Ingediend door Carlo op za, 12-01-2013 22:01
Alle gangbare injectoren werken op 3bar. Volgens voorgaande post van Dennis kan de Mpi pomp deze druk leveren tot een vermogen van 250pk. De benzine druk wordt geregeld door de drukregelaar op de fuelrail van de honda motor.
Dus: ja.
Brandstofpompen kunnen vaak veel grotere vermogens bedienen (soms meer dan 5x) dan waar ze origineel voor worden toegepast.
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op zo, 13-01-2013 19:21
Bedankt allemaal !
RE: Benzinepomp
Ingediend door mini1991 op za, 02-02-2013 18:52
Nog een vraag..
Op de benzinepomp die op de tank staat hoort een stekker te zitten voor de aansluiting. Mag er een constante plus opgezet worden ?
RE: Benzinepomp
Ingediend door Snackey op za, 02-02-2013 19:39
Constant lijkt me niet handig, je wil immers niet dat hij blijft pompen terwijl het contact uit staat?
RE: Benzinepomp
Ingediend door seffens op za, 02-02-2013 22:24
Is zou er het contact stroom opzetten,