BGX naald ???

RE: BGX naald ???

Hoi.. zoals je ziet weet ik niet wat ik met mijn naald aanmoet!?
Ik heb een HIF44 (FZX 1424) met een BGX naald. De demper
is een LZX 1511. Deze is met een open K&N op een standaard
spruitstuk gemonteerd op mijn 1300 metro blokje.
Er hangt een dikke rvs dtm centre exit onder zonder tussendemper.
Als ik door wil trekken dan merk ik al meteen dat hij te
arm is. Ook omdat als ik de choke erop trek hij wel door
wil trekken.

Maar... ik heb 2 needle proggies geinstalleerd (SU 1.0 en 1.50)
maar die kennen beiden geen BGX naald. Erg vervelend,
want nu kan ik geen vergelijkingen maken.

Volgens deze site is het wel de goede carb voor op dit
motortje, althans, de metro is van 89 en de carb schijnt
voor een 86er gemaakt te zijn, maar ik neem aan dat
dat niet veel uit mag maken..
Op deze site word als vervangende naald een BEJ aangeraden.
Is deze gelijk aan de BGX, rijker of armer??
Wie kan mij info verschaffen over deze naald?

Ik zat zelf te denken om een BFY te proberen..

RE: BGX naald ???

http://www.teglerizer.com/suneedledb/index.html
geeft de mogelijkheid om een code in te geven en geeft dan de naalddikte op verschillende (16) plekken weer .. je zou de dikte van je BGX kunnen vergelijken met de gegeven waardes van BEJ en/of BFY

( http://homepage.mac.com/crscapps/CSA/Page1/Page1.html geeft ook geen waarde voor BGX )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: BGX naald ???

Ik had nog een andere carb liggen, ook een HIF44 met
een automatische choke. Dit is een FZX 147x met een
LZX 1511 demper en een BFM naald. Deze komt meen ik
van een Montego 1.6. Maar ook deze naald komt nergens
in de databases voor. Ik heb hem geprobeerd en hij rijd
er zonder af te stellen al een heel stuk beter op!
De BFM was ook een stuk dunner..

RE: BGX naald ???

Is deze site al eens voorbij gekomen om te laten berekenen welke naald het beste is?

link
Deze lui hebben een programma onder Windows geschreven voor het berekenen van de juiste naald met je eigen motor-specificaties.
Hier de link naar de download van dit programma

link

RE: BGX naald ???

[offtopic] Deze lui

is 1 persoon [/offtopic]

blijkbaar zijn dezelfde tabellen voor al deze digitale varianten gebruikt en ontbreken daar (enkele) profielen ?
(Winsu kent ook geen BGX)

(boekje ook te koop:
http://www.minimania.com/web/Item/ALT94 ... Detail.cfm )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: BGX naald ???

In de 3 Metro's die ik inmiddels onder handen heb gehad (lees: gesloopt) zaten in alle 3 BGX naalden.
IS dus een standaard naald lijkt me zo.
BFY heb ik in mn GTa gestopt en is een goed alternatief, heb je een stage 1 kit gemonteerd ga dan denken aan een BDL of een BDK.

RE: BGX naald ???

Ik heb geen complete stage one. Het in en uitlaat spruitstuk
is nog standaard metro. Schijnt wel al beter te zijn!

Ik heb nu de BFM erin zitten. Na een stukje proefrijden
viel me dit niet tegen. Hij trekt nu lekker vlot door
zonder dat ik de choke hoef te gebruiken. Ik vind hem
alleen onderin iets te arm.. vooral als ie nog koud is!
Jammer dat ik nergens de specs ervan kan vinden.
En om nou deze naald op te meten :?

Maar ik moet hem eerst nog eens aan de co meter hangen
voor ik verder ga testen. Ook over de onstekingstijdstip
twijfel ik nog. Volgens de boeken van de rover dealer
moest dit 2 graden zijn, maar er staat me iets van 5
graden bij..... ?

RE: BGX naald ???

heeft iemand ervaring met een bdp naald

RE: BGX naald ???

LowRida schreef:
Ook over de onstekingstijdstip
twijfel ik nog. Volgens de boeken van de rover dealer
moest dit 2 graden zijn, maar er staat me iets van 5
graden bij..... ?



Hmm ik dacht 8 graden standaard...
Hij staat bij mij nu in de Metro met de BFY naald op ca 15 graden.

RE: BGX naald ???

Ik had in eerste instantie 12 graden gedaan, maar hier
liep hij niet lekker op. Ploffen onder de kap en inhouden.
Daarna op 5 graden gezet en nu loopt hij wel aardig,
maar voor de zekerheid ga ik het nog wel opzoeken en
dan op de juiste graden zetten.
Maar dat doe ik wel als ik er mee ga rijden..

@Jimmy: BDP = bijna gelijk aan de BDJ naald, maar ik
snap eigelijk niet wat je met je vraag bedoeld?
Tis iig een vreemde naald, hij is vrij rijk en aan het
topje ineens heel arm!

RE: BGX naald ???

ik kon verder niks vinden over deze naald .
ik ben bezig met een mg metro en heb nu een andere inlaat, bobine (Pertronix), open luchtfilter van k&n (trommel)enz.
en nu zijden ze dat ik het beste deze naald kon pakken vandaar de vraag als iemand er ervaring mee had

RE: BGX naald ???

Persoonlijk denk ik dat je meer aan een BFY naald hebt
als deze.. ik vind dat ie aan de top nogal vreemd afkapt.
Hij word dan ineens er arm!

RE: BGX naald ???

nu zit er een bdl in wat is dit voor een naald

RE: BGX naald ???

Ik zou zeggen, download WinSU en je kan het zelf zien!

RE: BGX naald ???

Ik heb 30 nieuwe naalden in de database van WinSU 1.0 bijgevoegd!

AE1
AEF
AEG
AEH
AEJ
AEK
AEL
AEM
BDH
BEW
BEY
BFE
BFL
BFM (Montego 1.6)
BGF
BGN
BGP
BGQ
BGR
BGT
BGU
BGV
BGW
BGX (METRO 1300)
BGY
BGZ
BHC
BHD

Als ik de tijd vind (en als het mogelijk is) zal ik het
in de nieuwere versie ook toevoegen!

RE: BGX naald ???

@Jimmy, BDL is de standaard naald van een MG Metro ...

@Lowrida,
heb je die naald-gegevens ook voor excel ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: BGX naald ???

LowRida schreef:
Ik had in eerste instantie 12 graden gedaan, maar hier liep hij niet lekker op. Daarna op 5 graden gezet en nu loopt hij wel aardig, maar voor de zekerheid ga ik het nog wel opzoeken en dan op de juiste graden zetten.


Fabriekswaarden zeggen niet veel als er andere dan standaard onderdelen gebruikt zijn. Het is altijd een kwestie van proberen (afstellen 'tegen pingelen aan'), spelen met mengsel en ontstekingstijdstip. Tussen motoren onderling (die hetzelfde lijken) kan/zal de ideale afstelling ook nog verschillen.

LowRida":r5wutxn8]BDP is een vreemde naald, hij is vrij rijk en aan het topje ineens heel arm![/quote:r5wutxn8]
Heel arm is niet juist gesteld, nog dunner maken aan de punt heeft nl. geen zin. Vergelijk 'm maar eens met een BDL of BFY, dan zie je dat 'ie bovenin (het toerengebied) een stuk rijker is.
BDP is vergelijkbaar met BDK, zij het dat 'ie iets rijker onder- en bovenin is (maar of je dat echt merkt vraag ik me af).
Een rollenbanksessie is de enige methode om het exact te weten. Dat is zeker geen weggegooid geld als je geen standaard motor meer hebt.

RE: BGX naald ???

Ik heb voor mijn getunede 1000 ook Winsu gebruikt en daar kwam een BEJ naald uit en laat ik die toevallig ook hebben, maar hij werkte dus voor geen meter, veel te arm.

Toen ben ik gaan zoeken in carbs die ik nog had liggen naar simpelweg een dunnere naald. Op het moment zit er een naald van een Metro Turbo in en dat lijkt goed te werken.

Feit blijft gewoon dat zoals CMC al zegt een rollenbank sessie de enige manier is om de juiste afstelling te vinden, de rest is en blijft een beetje een gok.

Dennis

RE: BGX naald ???

@Lowrida,
ik heb even de gegevens uit je vernieuwde versie overgenomen in een excel-sheetje ... ik vond wat vreemde grafiekjes bij:
BGP en BGY ??
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/bgp-bgy.gif

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: BGX naald ???

haha ik lig in een deuk! :)" title="Evil" />
Vraag me af hoe je mini daarop rijd?

Maar vreemd, heb alles 2x gecontroleerd?! Zal eens in
mijn eigen db kijken of het daar ook zo is, anders heb
ik dat over het hoofd gezien! Iig bedankt voor de tip!


[Edit]: Ik heb de database aangepast. Het was idd een foutje!
Dus nogmaals de nieuwe versie installen lost dat op..

RE: BGX naald ???

Ik weet nu ook meteen wat mijn BFM naald uit de montego
1.6 HIF voor een naald is. Hij lijkt erg veel op de BFY.
De BFY heeft in het begin een armer dipje en is daarna
een fractie rijker. De BFM is 1 rechte lijn naar beneden..
Ik heb straks ff een groter stuk gereden en ik mag niet
klagen. Als hij echt warm is loopt ie perfect!!

Ben alleen bang dat ik de bak er weer onderuit moet halen :|
De overbrenging zint me niet, trekt als een lier en weinig
top.
Ook het schakelen is niet fijn. Als ik naar de 3 wil moet
je de pook niet helemaal naar rechts drukken, want dan
is het net of je ergens blijft haken en krijg ik hem
niet in de 3e versnelling. Erg vervelend als je vlot
door wil schakelen/trekken!
Ook de teller gaf naar mijn gevoel te weinig aan en
het viel me op dat hij soms wat heen en weer zwabberde.
(wegviel)
De kabel is iig nog goed en de teller heeft het altijd
perfect gedaan, zou dit liggen aan het wormwiel?
(dat ie soms weg valt??)

default

RE: BGX naald ???

Misschien overbodige info:
Standaard Cooper '91 HIF44 carburateur: naald BFY
Met Maniflow LCB, RC40 en K&N (niet open K&N): naald BCE

RE: BGX naald ???

Hallo Ronny,

Ik las het stukje over de naald die je schreef voor een cooper 91 motor stage 1 setje! Laat ik nou precies de zelfde configuratie hebben! De BCE naald werkt voor geen meter! Is veelste arm! ben er namelijk bij [***] mee op de rollebank geweest! Ik dus bij [***] de volgende naald gehaald: BDR en gister avond weer op de rollebank geweest en wat blijkt: Niet goed genoeg! Wel rijk genoeg in hoog toeren maar in het deellast gebied (werkgebied) is de naald nog te arm!

Als je op deze site kijkt staat een mooi overzicht van de waardes van de naalden:

http://www.teglerizer.com/suneedledb/index.html

en als je dan op de rooie letters drukt zoals hieronder krijg je de lijst! Wel de pagina naar rechts schuiven anders zie je niks!!!!!!!!!

"you can View entire ordered list or use the following data matrix to search for particular settings
0.100" SU Needle Search Interface"

zodra ik weet welke naald ik nu precies nodig heb laat ik het weten! Dick van Loon [***]) gaat de goedenaald voor me uit zoeken!

Groet,

Sebastiaan Keijzer
sebastiaan.keijzer@versatel.nl

[size=75:3mq4ewdb][Edit: bedrijfsnamen - Eelke][/size:3mq4ewdb]

default

RE: BGX naald ???

Ik heb inmiddels de standaard naald weer gemonteerd.
Bij de laatste keuring (april 2007) was het CO gehalte net iets te hoog.
Keuringsstation kreeg het eigenlijk niet laag genoeg afgesteld.
Daarom zelf de standaard naald weer gemonteerd en ook zelf afgesteld.
Mini loopt nu prima, en had eigenlijk al weer 3 maanden geleden gekeurd moeten zijn :-)
(er is niets mis mee, maar heb nog geen zin gehad in het wegbrengen...)
Mini wordt zelden gebruikt.

Groeten, Ronny

RE: BGX naald ???

Ik krijg net van de tuner te horen dat ik de volgende naald moet bestellen: BCA

Blijkt de beste naald te zijn!
op mijn auto met de zelfde configuratie als bij jou!
Groetjes,

Sebastiaan

RE: BGX naald ???

De "beste" naald is alleen te bepalen door de auto op een rollenbank te zetten en proberen, proberen, proberen. Niet 1 auto is wat dat betreft gelijk. Je kunt hooguit een "werkt wel" naald aangeven voor een bepaalde configuratie.

RE: BGX naald ???

Ronny schreef:
Mini loopt nu prima, en had eigenlijk al weer 3 maanden geleden gekeurd moeten zijn :-)
(er is niets mis mee, maar heb nog geen zin gehad in het wegbrengen...)
Mini wordt zelden gebruikt.



[offtopic] kijk daar wel mee uit, je hebt zo een boete van Eu 90,- voor binnen...[/offtopic]

RE: BGX naald ???

Om daar nog heel even off-topic op door te gaan, je moet niet denken dat omdat de auto niet vaak gebruikt wordt, de kans klein is dat ze je pakken. Gaat tegenwoordig puur op basis van de administratie.

RE: BGX naald ???

[offtopic] Geloof dat maar, zelfs als je je schorsing een dag te laat verlengd heb je een brief van het cjib op de mat |:( [/offtopic]