Big bored small bore?

RE: Big bored small bore?

Voor mijn project(<--) vroeg me af of het mogelijk is om een 850, 1000 of 1100 op te boren naar 70,6mm (of zelfs 73,5mm). De smallbore en bigbore blokken zijn toch uit zelfde gietstuk gemaakt?
Ik had in gedachten om dan de cilinderafstand van een bigbore over te nemen. Verder heb je volgens mij dan ook Cooper S drijfstangen nodig.

groetjes Richard

RE: Big bored small bore?

nee. het blok is echt iets anders.

je kan een 998 cc ongeveer tot 1061 opboren met de Hypatec +80 zuigers P20950-80.

alles kan natuurlijk maar ik heb het idee dat je niet echt weet hoe duur en lastig het is om een blok goed te laten boren laat staan met massieve offsets.

de drijfstangen

RE: Big bored small bore?

Hee Richard!

Hoest bij TNO? Heb je nou eindelijk een mini gekocht?!

Daan

RE: Big bored small bore?

Als je lid bent van de huiskamer Midden Brabant dan kan je z'n verhaal daar lezen.
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ht=#295019
Ben je geen lid, maak dan even zelf een topicje in chat aan of neem contact met m op via pm, maar probeer het buiten dit topic te houden aub :)

RE: Big bored small bore?

Kan je misschien meer vertellen over hoe dat (offset)boren in de praktijk gaat? Qua uitlijning enzo?
Ik had begrepen dat ze het in de fabriek op deze manier deden om de motoren voor de Cooper S te maken.

En wat wilde je vertellen over de drijfstangen? Dat ze (Cooper S) duur zijn wist ik al :+) , maar een nieuwe krukas met een korte slag is dat ook.

Het gaat dus om een BMW K100 cilinderkop. Op deze kop zijn de cilinderafstanden gelijk en komen vrijwel gelijk over met die van een 1275 (komt niet op een paar mm), maar ik ben niet zo fan van de krukas die daarbij komt. Vizard had er over dat die bij ongeveer 4500 toeren in zijn eigentrilling zit. Lijkt me niet echt jofel voor een motor die bijna 8000 toeren kan draaien.

Ik zit nu nog te plannen en alles uit te dokteren. Om na mijn afstuderen eind januari voorzichtig te kunnen beginnen (BMW ligt al los in onderdelen)

RE: Big bored small bore?

ettore bugatti schreef:
Vizard had er over dat die bij ongeveer 4500 toeren in zijn eigentrilling zit. Lijkt me niet echt jofel voor een motor die bijna 8000 toeren kan draaien.


Na een bepaald punt is die eigentrilling toch weer weg toch...?

RE: Big bored small bore?

Dat sowieso...

Daarnaast geloof ik niet dat een krukas (die je wil bouwen) met in principe dezelfde afmetingen zo veel stijver is dat de 1e eigenfrequentie in een toerengebied ligt waar je niet komt ( >8000 rpm)

RE: Big bored small bore?

Ik moet het van het weekend checken, maar ik geloof dat een 76,5mm krukas zijn eigenfrequentie heeft pas bij 10.000 toeren dus dat kleine beetje scheelt al veel (en 10.000 ga ik zowieso nooit halen).
Een lichter vliegwiel scheelt ook al iets.
Je leest hier al veel dat een 1000 lekkerder loopt dan een 1300.

RE: Big bored small bore?

hoi. een lichter vliegwiel scheelt meer dan iets gezien het feit dat die massa nogal een effect heeft op het buigen van de krukas op hoge toeren.

de k100 conversie is wel leuk maar het ik zou niet voor een 16 klepper gaan omdat deze toch meer voor veel toeren gemaakt is. je wilt alles in zijn werk stellen om al het vermogen onder 7.500 rpm er uit te halen met een zo breed mogelijke powerband. daarna gaat het te vaak kapot om nog leuk te zijn en bij 800 toeren + gaat het KAPOT.. als in: alles aan gort.

je kan natuurlijk een freudenberg demper er op zetten maar dat is vrij prijzig

RPM.. Ruins Perfectly good Motors

om de uitlaten en inlaten door te rekenen heb je programmatuur b.v. pipemax van Meaux Racing Engines. als je intresse hebt moet je maar PM'en

RE: Big bored small bore?

Ik heb geen 16 klappert, maar 8 klepper. Met een beetje mazzel heb ik ook de tamme nokkenasssen.
Desondanks draait deze kop 8000 toeren op een vierkante BMW motor van ongeveer 980cc. Daarom wil ik ook met een grotere cilinderinhoud dan 998 cc rijden, omdat dit het maximaal toeren drukt.
Klinkt intressant van die software. Al betwijfel ik over er ruimte voor het ideaal is.