Door blok en/of cilinderkop te vlakken om een hogere compressie te krijgen is het niet verstandig om zo maar te laten vlakken.
Om de exacte compressie verhouding te weten van de motor dien je de cilinderinhoud te berekenen aan de boring x slag gegevens.
Dan zal je de cilinderkop moeten "uitliteren".
Uitliteren van de verbrandingsruimte in de cilinderkop is niets meer, dan het bepalen van de exacte inhoud in 'Cm³' de kleppen erin laten en een bougie voor afdichting. Een spuit nemen met mL aanduiding en deze voltrekken met olie, daarna ledigen in de verbrandingsruimte tot deze geheel gevuld is. Let op! je dient de hoeveelheid mL olie te noteren die je leegspuit in de verbrandingsruimte. bijvoorbeeld: je hebt 1 keer 20 mL, en 1 keer 8 mL erin gespoten dan is de inhoud van de verbrandingsruimte 28 Cm³.
gegevens die verder nodig zijn:
cilinder: boring x slag
koppaking: doorsneede en hoogte
verbrandings ruimte: 28 Cm³. (uitgeliterd)
wiskundige formule voor berekening inhoud: x R² x H
R is de helft van de straal H is de slaghoogte en de x is (Pi)vast wiskundig gegeven= 3.14
dan volgen nog allerlei berekeningen die je moet doen om tot de juiste compressie verhouding te komen. Er is een site die deze berekening uitvoert wat ik omschrijf naar ik meen bij Theo vd Boogaard.
Maar als je niet weet wat de inhoud is van de verbrandingsruimte (cilinderkop)en je gaat te werk vanaf de 1275 motor gegevens kom je niet tot de juiste compressie verhouding, misschien is de cilinderkop wel nooit gevlakt? of wel 1 keer te veel.
Mocht het onduidellijk zijn voor je of voor verwarring zorgen vraag het dan gerust aan het revisie bedrijf zij weten hoe het moet en weten precies tot hoever ze kunnen gaan om de beste compressie verhouding te komen.
- Login of registreer om te reageren
RE: Blok vlakken, goed idee?
Ingediend door --=E-jay=-- op za, 03-04-2004 22:53
Hallee,
Ivm. het plaatsen van overmaatse zuigers en modificeren van de kop, ik wil het blok (laten) vlakken om een hogere CR te verkrijgen, is nu nl. 1:9,75 bij een inhoud van 1275cc.
Nu de vraag, is dit mogelijk(een goed idee), heeft iemand hier ervaring mee?
Bv. de hoeveelheid die er dan van af kan/mag.
NB. Ik ben wel in het bezit van de "Tuning-Bijbel", maar dit is voor mij nog steeds een hoop Abracadabra.
Greetz E-jay