Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

default

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Hallo Mini 7 Club leden,

Ik heb een paar vraagjes wat betreft een blow thru carburateur.
Ik wil graag op mijn 1000 blokje een turbo bouwen. Nu wil ik dit graag doen door middel Van een Blow Thru systeem.

Wat mijn vraag nu is of jullie mij wat meer kunnen vertellen over de werking en hoe is een su carb om kan bouwen wat ik eventueel nodig heb kwa onderdelen?

Misschien dat er al een topic loopt maar die kan ik zo niet vinden.

Ik hoop van jullie te horen.

Vriendelijke groet Julian Been

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Er bestaat nog geen topic over dit soort carbs. Deze worden ook bijna niet gebruikt op een mini en al helemaal niet op een 1000cc.

Je zou op het engelse turboforum kunnen kijken. http://www.turbominis.co.uk/forums/index.php

Hier wat meer info over dit soort carbs. http://www.prosystemsracing.com/blowthru.html

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Julian,

Wil je er een uitlaat turbo op zetten of een compressor?

Maar een blow thru carburateur is toch wat er standaard op een Metro Turbo zat. Ik weet dat er ombouw setjes bestaan om een hif44 carb om te bouwen, onder andere de seals op de as van de gasklep moeten andersom gemonteerd worden. Of de carb omgebouwd kan worden hangt af van het aantal aansluitingen op de carb.

Groeten,

Carst

default

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Hallo Carst,

Ja ik wil er inderdaad een uitlaat turbo op zetten.

Ik ben inderdaad hard op zoek naar een ombouw zetje en de uitleg er van
Maar de info daar over is nogal slecht te vinden.

Wat ik wel kan vinden is dit: http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search

Zou jij me meer kunnen vertellen over het ombouwen en wat ik moet doen ?
en welke onderdelen ik nodig heb.

Groeten,

Julian

default

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Carst,

Blow thru was inderdaad standaard op een metro maar om zon carb te vinden is erg moeilijk. Vandaar dat ik wil Proberen om een normale om te bouwen.

Voor zo ver ik weet moet ik een druk box maken en moeten de nodige aanpassingen gebeuren aan de carb veel veder dan dit kan ik nog niet komen.

Groeten,

Julian

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Interessant! Een jaar of tien geleden kon ik een MG twee liter turbo kopen. Dat was 'Badge Engineering', zoals dat heette. Wellicht herinnert u zich de Rover 2ltr station car die een tijdje populair was in Nederland. Dat was een versie van de 'Montego' sedan.
Nou, deze MG dus had ook zo'n 'geblazen' carburateur, zoals we ook van de MG Metro hebben leren kennen.
Natuurlijk was ik heel benieuwd wat nu precies het verschil was met turbo's die een 'gezogen' carburateur hadden.
Nou dat verschil is heel beperkt.
Een 'gewone' SU carburateur heeft vóór, in de flens, een gaatje wat uitmond binnen het luchtfilter. Via dit gaatje wordt de onderdruk die in de mond van de carburateur bestaat gecommuniceerd met de vlotter kamer. Op deze manier bereik je, dat de vloeistof spiegel in de sproeier steeds even hoog staat als die in de vlotter kamer. Immers, wanneer je dit niet zou doen dan was er in de vlotter kamer steeds de luchtdruk van de buitenlucht in de omgeving, terwijl boven de sproeier de onderdruk heerst die het gevolg is van de werking van de venturi. Door de luchtdruk in de uitmonding van het luchtfilter in de carburateur mond door te geven naar de vlotter kamer, is het druk verschil minder groot boven de spolieer. Op deze manier is het mogelijk om onder alle omstandigheden de werking van de sproeier beter onder controle te houden.
Zet je nu een turbo vóór de carburateur, dan moet je dus ook de druk in de vlotter kamer daarmee in verbinding zetten.
Daarvoor zette BL dus een 'plenum' op het mondstuk van de carburateur. Dat is niet meer dan een afgesloten kamer waarin de aangezogen (toegelaten) lucht tot rust komt alvorens de carburateur in te stromen.
Het bekende gaatje in de flens van de carburateur mondt dus uit in deze plenum. En zo heb je dus steeds een evenwicht in de druk in de vlotter kamer en boven de sproeier. Allen de werking van de versnelling in de luchtstroom over de 'drempel' in de carburateur bewerkt dus het 'sproeien' van de sproeier om voldoende benzine an de luchtstroom toe te voegen.
Het enig 'bijzondere' is wat al in een vorig antwoord werd aangegeven; de 'seals' van het smoorklep aasje horen achterste voren aangebracht te worden.
En hou er rekening mee dat je een benzine pomp nodig hebt die voldoende druk levert om voldoende overdruk ten opzichte van de toegelaten turbo druk te leveren.
That's it.

default

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Oke dus als ik het goed begrijp moet ik zelf een plenum maken.

Waar ik inderdaad achter was dat je er een elektrische brandstof pomp aan zet met daar aan een brandstof druk regelaar. ook dat je vanaf je plenum een pijpje naar de brandstof druk regelaar brengt. Voor de eventuele turbo boost om genoeg brandstof in je vlotter kamer te houden.

wat me alleen nog niet duidelijk is zijn de seals wat bedoel je met achterstevoren plaatsen?

Is daar iets van tekeningen van ?

dus alles even op een rijtje waar ik voor moet zorgen:

- plenum
- seals?
- elektrische brandstof pomp (hogere druk)
- Brandstof druk regelaar.

En dat is het veder geen aan passing aan de naald ?
Dan moet dus het systeem juist werken?

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Omdat in een gewone carburateur onderdruk heerst en in een geblazen carb overdruk, is het raadzaam de afdichtingsringetjes op de smoorklep as 'andersom' erin te zetten, wanneer ze aan één kant een scherper randje hebben.
Om een idee te krijgen voor de naald keuze doe je er goed aan het SU carburateur boekje te raadplegen. Achterin staat een tabel van de meest aanbevolen naalden voor de verschillende typen auto's waarin SU's zijn gebruikt. Het komt er natuurlijk op aan dat je met de auto naar een rollenbank gaat om de juiste carb afstelling te vinden. Wanneer je zoveel moeite gedaan hebt en geld uitgegeven om een geblazen motortje te hebben. Besteedt dan ook het geld voor een aantal rollenbank sessies om je carburatie over het hele toeren gebied goed afgestemd te krijgen. Anders erger je je blauw wanneer je er eenmaal mee gaat rijden.
Bedenk je, dat het gaat om de mengverhouding; zoveel gram benzine op zoveel gram zuurstof.
Doordat je een uitlaat turbo gebruikt, warmt de aangezogen lucht sterk op en door het samendrukken loopt de temperatuur nog verder op. Vraag is dus, of je ook een intercooler in het systeem opneemt.
Realiseer je ook, dat de turbo zelf veel olie gebruikt. Je hebt dus een grotere pomp nodig, bijvoorbeeld die van de Mini Matic. Je moet ook afstemmen op de oliedruk die de turbo nodig heeft én, je moet de 'voorgeschreven' dikte gebruiken. Dit laatste kan betekenen dat je dan ook de toleranties in de lagers van je motorblok moet afstemmen op deze dikte. Het is raadzaam een groter en fijn maziger oliefilter te gebruiken, bijvoorbeeld die van de Mini Matic. Daar zit bovendien een behendig aftap punt op voor de leiding naar de turbo. De retour olie uit de turbo heeft neiging te schuimen. Daarom wordt er wel gebruik gemaakt van een 'oil catch tank', waarin de olie eerst tot rust komt, voordat die terug het carter in loopt.
Bij de Metro en Montego turbo gebruikte BL sterkere drijfstangen. Probeer dus die van de MG turbo te pakken te krijgen. Ook de krukas krijgt het zwaarder te verduren. Voor een turbo motor wordt de afronding tussen de krukas wangen en de eigenlijke krukken ruimer en vloeiender gemaakt.
Ook de carter ventilatie behoeft aanpassing. Het slangetje naar de voet van de carburateur functioneert niet als er turbodruk is. Ook als je een membraan aansluiting op het spruitstuk gebruikt, gaat het niet goed. De aftuiging moet plaatsvinden vlak achter het luchtfilter, dus vóór de turbo. Er is flink onderdruk nodig, want met turbodruk heb je meer gaslek langs de zuigers. Daardoor komt er tamelijk wat overdruk in het carter, waardoor er olieverlies optreedt langs de keerringen van de krukas. Zorg dus voor behoorlijke carter aftuiging.

We zijn nu wel erg benieuwd natuurlijk wat je klaarmaakt. Dus, houd je ons op de hoogte van je afwegingen?

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Waarom wil je per se een blow thru systeem? Als je de carb voor de turbo zet heeft het mengsel meer tijd om te vergassen en het koelt de turbo ook nog eens.

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

Gas respons is 1 reden.

En met een blow thru kan er ook nog een intercooler op.
Wat wel aardig is voor de mogelijke laaddruk. 8)

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

@ Wim Fournier:

Drijfstangen van een 1275 passen niet in een 998....

En de Metro Turbo had een... Metro Turbo oliepomp... die worden dan ook bijna altijd als upgrade gebruikt bij bijvoorbeeld 1380 motortjes.

Gedoe met aangepaste tolleranties van lagers ivm de turbo.... ik zou er niet wakker van liggen. Gewoon standaard oliefilter er op: prima.

Wat raadzaam is om een thermostatisch geregelde (!!!) oliekoeler te plaatsen. Over het algemeen bijna nooit nodig maar bij een turbo geen overbodige luxe omdat de olie flink heet wordt in de turbo. De MG Metro Turbo (en de MG Metro ook) had een warmtewisselaar, dit is eigenlijk de beste oplossing als je radiateur genoeg koelcapaciteit heeft tenminste. Heb ik op mijn 1380 ook zitten. d:)b

RE: Blow thru carb werking en is hij zelf om te bouwen.

@carlo,
inderdaad passen de 1275 drijfstangen niet zonder meer bij een 1000 cc blok. Maar met zuigers waarbij de pen dichter op de kroon zit kan je om dit probleem heen komen.
Nu heb ik het idee dat de oorspronkelijke vraagsteller uiteindelijk zelf aan de verbouwing van zijn 1000 blokje tot een geblazen exemplaar begint, wanneer hij zich echt rekenschap geeft van wat daar bij komt kijken. Het kopen van een Metro turbo blok is dan een veel kortere weg met een veel grotere kans op een bruikbaar resultaat.
Het leek me overigens interessanter om te proberen de aspecten op een rijtje te zetten die bij zo'n ombouw komen kijken, dan -domweg- afraden om zoiets te doen. Het is prettiger om zelf tot inzicht te komen in deze materie, dan weggezet te worden als 'fantast', dunkt me. Ieder heeft wat dit betreft toch zijn dromen over wat (hij) zou moeten kunnen. Maar het valt niet mee om in ons eigen schuurtje op eigen wijze na te doen wat ingenieurs in hun laboratorium op de fabriek voor elkaar wisten te krijgen.