RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.
Ingediend door Erik op vr, 31-01-2003 17:45
startmotor: kan je het vliegwiel over zetten van een pre verto bak? of is het zinniger om er een andere startmotor in te zetten (ik er geen inzitten)
Het kan wel, maar ik weet niet zeker of je verder nog één en ander van je koppeling moet overzetten. Als de koppeling van het blok verder goed is (ziet het er van binnen netjes droog uit?) is het makkelijker om een goede startmotor te scoren en verder van je koppeling en vliegwiel af te blijven.
heel suf wellicht maar waarom zuigt de fan aan vanuit de wielkast???? want als je gaat rijden lijkt mij dit niet echt efficient voor de koeling. is het niet zinniger om de fan om te keren ( of zit hij verkeert om)
Als het goed is blaast de mechanische fan lucht door je radiator heen richting je wielkast en niet andersom. Als je je hand achter je radiator houdt voel je ook dat er warme lucht uit komt. Je kan je fan ook verkeerdom monteren, maar dan blaast hij nog steeds dezelfde kant uit. Dit klinkt onlogisch, maar neem maar eens een los ventilatorblad en leg deze vervolgens op zijn kop, de schoepen staan dan nog steeds dezelfde kant op gericht.
Als je fan echt lucht vanuit de wielkast aanzuigt i.p.v. andersom draait of je waterpomp de verkeerde kant op of jij hebt toevallig een fan waarvan de schoepen de verkeerde kant op staan. In beide gevallen lijkt het me erg onwaarschijnlijk.
overigens hoe gaat dat met de koeling van een 1300 metro met de standaard radiator.is dat genoeg ?? of is het handiger om er een metro radiator in te klussen voorin ( past dat??)
Je kan de standaard 1000 (en ook 1100 ) radiator gebruiken, maar een betere radiator van een 1300-mini is wel aan te raden, zeker met een MG-blok. Het verdere koelsysteem kan je houden zoals het bij je mini ook zit (kachelkraan en thermostaat van je oude blok), maar omdat je geen bypass-aansluiting hebt kan je in je thermostaat een paar gaatjes boren of zelf een bypass-aansluiting op je cilinderkop maken. Het laatste is meer werk, maar in mijn ogen wel het netste. Ik heb het destijds gedaan en het werkt nu twee jaar lang prima.
Het monteren van een metro-radiator kan je doen als je handig bent, maar het vergt behoorlijk wat zaag- en knutsel-vaardigheden en eigenlijk zit je ontsteking er voor in de weg.
en er staat mij zo iets van bij dat de aandrijfassen anders zijn. moet je die die over zetten van de oude bak??
Je kan je de homokineten en aandrijfassen van je oude blok gewoon overzetten, deze zijn alleen bij hele oude mini's anders. (toch??)
wat voor diff zit er in een MG metro bak?? en wat gaat dat doen met 10' wielen. kan ik de diff uit de 1100 bak gebruiken?
Volgens mij een 3.44. Het werkt als de brandweer met 10" wielen, maar op de snelweg is het flinke herrie, je zal veel toeren draaien.
andere dingen/tips zeer welkom !
Wat je zowiezo moet veranderen:
- ander bevestigingsplaatje van radiateur naar thermostaathuis
- andere koelslang van radiateur naar thermostaathuis
- extra draadje trekken voor electronische ontsteking (als je die nog niet had)
- evt extra motorstabilisator
- andere in-en uitlaatspruitstukken, tenzij je al een stage-1 kit hebt. (je kan ook de standaard 1100-setup gebruiken, maar dan laat je veel vermogen liggen)
- ..
en verder aan te vullen
Succes,
Erik
- Login of registreer om te reageren
RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.
Ingediend door SirYun op vr, 31-01-2003 14:54
ik zit nog op twee gedachten te hinken.
i.v.m koekoeksklokgeluiden in mijn 1100 moet het blok er uit (een vriend gaat helpen met een zeer uitgebreide toolset )
afhankelijk van wat ik vind gaat er of een ander (1000cc) blok op de bak of als de bak gaar is wil ik dan toch maar dat MG metro blok er in zetten.
om goed te kunnen shoppen wil ik nog wat dingen weten:
ik heb wel gezocht maar heel duidelijk is het nog niet wat er allemaal anders is dan bij een mini.
een paar vraagjes.
ik heb begrepen dat de volgende dingen anders zijn.
startmotor: kan je het vliegwiel over zetten van een pre verto bak? of is
het zinniger om er een andere startmotor in te zetten (ik er geen inzitten)
koppelings werkcylinder (kan ik degene die er nu opzit gebruiken?) (met een langer slangetje)
enkele slangen zijn anders maar daar kom ik wel uit.
heel suf wellicht maar waarom zuigt de fan aan vanuit de wielkast???? want als je gaat rijden lijkt mij dit niet echt efficient voor de koeling. is het niet zinniger om de fan om te keren ( of zit hij verkeert om)
overigens hoe gaat dat met de koeling van een 1300 metro met de standaard radiator.is dat genoeg ?? of is het handiger om er een metro radiator in te klussen voorin ( past dat??)
en er staat mij zo iets van bij dat de aandrijfassen anders zijn. moet je die die over zetten van de oude bak??
wat voor diff zit er in een MG metro bak?? en wat gaat dat doen met 10' wielen. kan ik de diff uit de 1100 bak gebruiken?
andere dingen/tips zeer welkom !
pakkingen e.d.