boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

ik zit nog op twee gedachten te hinken.

i.v.m koekoeksklokgeluiden in mijn 1100 moet het blok er uit (een vriend gaat helpen met een zeer uitgebreide toolset :) )

afhankelijk van wat ik vind gaat er of een ander (1000cc) blok op de bak of als de bak gaar is wil ik dan toch maar dat MG metro blok er in zetten.

om goed te kunnen shoppen wil ik nog wat dingen weten:


ik heb wel gezocht maar heel duidelijk is het nog niet wat er allemaal anders is dan bij een mini.

een paar vraagjes.

ik heb begrepen dat de volgende dingen anders zijn.

startmotor: kan je het vliegwiel over zetten van een pre verto bak? of is
het zinniger om er een andere startmotor in te zetten (ik er geen inzitten)

koppelings werkcylinder (kan ik degene die er nu opzit gebruiken?) (met een langer slangetje)

enkele slangen zijn anders maar daar kom ik wel uit.

heel suf wellicht maar waarom zuigt de fan aan vanuit de wielkast???? want als je gaat rijden lijkt mij dit niet echt efficient voor de koeling. is het niet zinniger om de fan om te keren ( of zit hij verkeert om)

overigens hoe gaat dat met de koeling van een 1300 metro met de standaard radiator.is dat genoeg ?? of is het handiger om er een metro radiator in te klussen voorin ( past dat??)


en er staat mij zo iets van bij dat de aandrijfassen anders zijn. moet je die die over zetten van de oude bak??

wat voor diff zit er in een MG metro bak?? en wat gaat dat doen met 10' wielen. kan ik de diff uit de 1100 bak gebruiken?

andere dingen/tips zeer welkom !

pakkingen e.d.

default

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

startmotor: kan je het vliegwiel over zetten van een pre verto bak? of is het zinniger om er een andere startmotor in te zetten (ik er geen inzitten)



Het kan wel, maar ik weet niet zeker of je verder nog één en ander van je koppeling moet overzetten. Als de koppeling van het blok verder goed is (ziet het er van binnen netjes droog uit?) is het makkelijker om een goede startmotor te scoren en verder van je koppeling en vliegwiel af te blijven.

heel suf wellicht maar waarom zuigt de fan aan vanuit de wielkast???? want als je gaat rijden lijkt mij dit niet echt efficient voor de koeling. is het niet zinniger om de fan om te keren ( of zit hij verkeert om)



Als het goed is blaast de mechanische fan lucht door je radiator heen richting je wielkast en niet andersom. Als je je hand achter je radiator houdt voel je ook dat er warme lucht uit komt. Je kan je fan ook verkeerdom monteren, maar dan blaast hij nog steeds dezelfde kant uit. Dit klinkt onlogisch, maar neem maar eens een los ventilatorblad en leg deze vervolgens op zijn kop, de schoepen staan dan nog steeds dezelfde kant op gericht.
Als je fan echt lucht vanuit de wielkast aanzuigt i.p.v. andersom draait of je waterpomp de verkeerde kant op of jij hebt toevallig een fan waarvan de schoepen de verkeerde kant op staan. :? In beide gevallen lijkt het me erg onwaarschijnlijk.

overigens hoe gaat dat met de koeling van een 1300 metro met de standaard radiator.is dat genoeg ?? of is het handiger om er een metro radiator in te klussen voorin ( past dat??)




Je kan de standaard 1000 (en ook 1100 ;)) radiator gebruiken, maar een betere radiator van een 1300-mini is wel aan te raden, zeker met een MG-blok. Het verdere koelsysteem kan je houden zoals het bij je mini ook zit (kachelkraan en thermostaat van je oude blok), maar omdat je geen bypass-aansluiting hebt kan je in je thermostaat een paar gaatjes boren of zelf een bypass-aansluiting op je cilinderkop maken. Het laatste is meer werk, maar in mijn ogen wel het netste. Ik heb het destijds gedaan en het werkt nu twee jaar lang prima.

Het monteren van een metro-radiator kan je doen als je handig bent, maar het vergt behoorlijk wat zaag- en knutsel-vaardigheden en eigenlijk zit je ontsteking er voor in de weg.

en er staat mij zo iets van bij dat de aandrijfassen anders zijn. moet je die die over zetten van de oude bak??




Je kan je de homokineten en aandrijfassen van je oude blok gewoon overzetten, deze zijn alleen bij hele oude mini's anders. (toch??)

wat voor diff zit er in een MG metro bak?? en wat gaat dat doen met 10' wielen. kan ik de diff uit de 1100 bak gebruiken?




Volgens mij een 3.44. Het werkt als de brandweer met 10" wielen, maar op de snelweg is het flinke herrie, je zal veel toeren draaien.

andere dingen/tips zeer welkom !



Wat je zowiezo moet veranderen:
- ander bevestigingsplaatje van radiateur naar thermostaathuis
- andere koelslang van radiateur naar thermostaathuis
- extra draadje trekken voor electronische ontsteking (als je die nog niet had)
- evt extra motorstabilisator
- andere in-en uitlaatspruitstukken, tenzij je al een stage-1 kit hebt. (je kan ook de standaard 1100-setup gebruiken, maar dan laat je veel vermogen liggen)
- ..

en verder aan te vullen


Succes,
Erik

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Iedereeen heeft het altijd over MG Metro maar het zal wel gewoon Metro zijn. MG Metro blokje heeft nl. de beroemde EN40B krukas erin.
De aandrijfassen van een Metro zijn een centimeter of 8 langer dan de Mini aandrijfassen en passen dus niet, de homokineten kun je echter wel overzetten. Als het goed is heb je , als dat klopt dat je een 1098cc hebt, diike aandrijfassen ipv. luciferhoutjes.

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

hoi

erg bedankt voor de response.

het is echt een MG metro ( los alu spruitstuk, hif 44, kopnr klopt, en ik heb de resten van de metro erbij gezien).
de verkoper had ook nog een metro turbo blok staan btw (toen al verkocht)

mijn 1100 is nogal een frankenstein.

het is een A+ 1098 ( 10H met ribben..daar zijn er volgens mij niet veel van :? ) maar met een non verto koppeling en onderdelen van een 998 ( carb en distributeur)

aandrijfassen zijn dunnig (ik schat 20mm).


p.s. ik heb even gechecked de fan draait inderdaad de goede kant op.
maar efficient werkt het niet : de meeste lucht komt er aan de zijkant uit.

default

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Kijk of je "Technical Mini" van Miniworld kan krijgen. Staat een heel stuk in over zo'n ombouw. Incl foto's en benodigde onderdelen ;)

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Ik denk dat je "Keeping Your Mini Alive" bedoelt (welk deel? 1, 2 of 3?) Technical Mini is elke maand een rubriek in het blad zelf.

default

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Jah die |:(

Deel 2 staat het.

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

startmotor: kan je het vliegwiel over zetten van een pre verto bak? of is het zinniger om er een andere startmotor in te zetten (ik er geen inzitten)




Het kan wel, maar ik weet niet zeker of je verder nog één en ander van je koppeling moet overzetten. Als de koppeling van het blok verder goed is (ziet het er van binnen netjes droog uit?) is het makkelijker om een goede startmotor te scoren en verder van je koppeling en vliegwiel af te blijven.




Makkelijkste is gewoon je preverto vliegwiel te pakken, samen met het koppelingsdeksel en dat ineens op het metroblok zetten.

ALs je per se verto wil gaan rijden (zoals ik), kan je dezelfde cylinder gebruiken, met een langere slang. Je moet een armpje hebben (als de metro een kabelkoppeling had), en je moet zo'n bevestigingsplaat hebben.

Als je preverto blijft hoef je ook geen extra draad te trekken naar het ingebouwde startrelais op de verto-startmotor.

p.s. ik heb even gechecked de fan draait inderdaad de goede kant op.
maar efficient werkt het niet : de meeste lucht komt er aan de zijkant uit.




Op de fan staat aan een kant 'engine side'. even poetsen en het komt te voorschijn.

Rara, welke kant van de fan moet naar de radiator gericht zijn :)

Wouter

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Makkelijkste is gewoon je preverto vliegwiel te pakken, samen met het koppelingsdeksel en dat ineens op het metroblok zetten.

ALs je per se verto wil gaan rijden (zoals ik), kan je dezelfde cylinder gebruiken, met een langere slang. Je moet een armpje hebben (als de metro een kabelkoppeling had), en je moet zo'n bevestigingsplaat hebben.






de metro had een kabel koppeling en ik heb net een nieuwe ( nog in doos) pre verto cylinder.

maar kan je de pre verto "wok" zo op een verto koppeling zetten?? ik dacht dat de kopeling anders was.

die armpjes schijnen nogal prijzig te zijn ik neem aan dat alleen de lengte telt. (ik kan hem dat gewoon aan laten passen, tijdelijk in luxe positie dat ik beperkt de werkplaats van een fabriek kan gebruiken (inclusief mensen) :P ).

Jos (inno) werkt dat met de metro arm goed?

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

maar kan je de pre verto "wok" zo op een verto koppeling zetten?? ik dacht dat de kopeling anders was.




Nee, want de drukgroep en vliegwiel is ook anders, die moet je ook verwisselen...

De starterkrans is anders, waardoor een uitwisseling van startmotoren ook niet mogelijk is.

Zo'n armpje is niet alleen qua lengte anders, ook de hoek van het kogelgewricht verschilt volgens mij. Gewoon een gebruikte kopen, die zijn wel verkrijgbaar.

Wouter

default

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

Jos (inno) werkt dat met de metro arm goed?




Helaas kan ik je daar nog geen oordeel over geven. Het blok staat nog in de garage naast de mini. voor 24 feb komt eerst de APK aan de beurt.
Maarr. Ik heb de metro arm bewerkt en voor zover ik het kan bekijken moet dit passen, ik heb de bijbehorende beugel en een verto cylinder gepast. zoals ik het kan bekijken kan de cylinder de arm maximaal ver duwen. duss

RE: boodschappen lijst bij metro blok inbouwen.

hoi,

ik heb eens een dagje gepoetst en een zoek de verschillen spelletje gedaan.

ik ben er wel achter gekomen dat aan de koppeling is gewerkt (gekloot ?) er ontbraken twee bouten uit !. ergo. die gaat er niet in voordat ik hem helemaal heb uitgeplozen want er zal wel meer aan geklust zijn dan :( ik begin een beetje paranoid te worden voor andermans gesleutel :O


dit was toch eigenlik het plan


inderdaad dat van die wok overzetten zonder koppeling te vervangen is een beetje een suffe vraag. O:)


ergo ->plan B : 1000 CCC blok er in zetten en alle pakkingen van de bak vervangen zodat de olie er in blijft zitten ( dat schijnt goed te zijn :+) .
minder moeilijk op zo korte termijn.

en het metro blok herbouwen om er later in te zetten. dan zet ik er wel een verto arm en zuiger op.