Brandstoftank

RE: Brandstoftank

Even een vraagje van een nieuweling hier :)

Voor mijn mini uit '86 (Die nu nog helaas in opslag staat tot 2007). Wil ik een eigen aluminium branstoftank maken.

Deze zal ik gaan maken van een aluminium buis 200mm doorsnede en 750mm lang. Deze zal achterin komen te staan, reserve wiel en de oude tank zullen hier plaats voor gaan maken. Nu zit ik met drie vraagjes:
- Is het verstandig om een extra brandstofpomp te monteren op de tank? En zoja welk type?

- Hoe ziet de ontluchting eruit op de huidige tank?

- Mag de vuldop voor de tank in de mini staan, of moet je je brandstof altijd vanaf buiten vullen? APK-technisch gezien?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, helaas kan ik nu even niet gaan kijken bij mijn eigen mini.

En natuurlijk de eerste schetsen:



Groetjes,
Wouter

RE: Brandstoftank

Mag de vuldop voor de tank in de mini staan, of moet je je brandstof altijd vanaf buiten vullen? APK-technisch gezien?




Deze moet altijd aan de buitenkant zitten voor de apk, verder moet de tank deugdelijk bevestigd zitten. Verdere eisen weet ik zo niet.[/url]

RE: Brandstoftank

de ontluchting bij een mini uit '86 is kinderlijk eenvoudig: bovenin de tank zit een nippeltje waar aan een slangetje zit die eventueel overlopende benzine op de straatstenen loost zodat deze niet in de kofferbak terecht komt. Als je dat ook zo maak, zal het op dat gebied wel goed zitten.

Een extra brandstofpomp zul je niet nodig hebben denk ik. De benodigde druk zal niet veranderenen vergelijking met een standaard tank dus de standaard pomp zal wel voldoen.

RE: Brandstoftank

ondanks dat het ontwerp er mooi uitziet is het niet inefficient? zo heb je helemaal geen ruimte meer achterin. of ga je hem niet liggend bevestigen?

RE: Brandstoftank

brandstofpomp is niet nodig, de druk doet het zelf wel, ervanuitgaande dat je een carb-mini aanhoud en niet oevrstapt naar spi/mpi

de ontluchting is een klein busje aan de bovenkant met daarop een slangetje dat naar buiten wordt geleid, nadeel van de tank zoals jij die maakt is dat je niet echt een bovenstu punt hebt, dus door het klotsen tijdens het rijden kan je brandstof verliezen via de ontluchting.

de tank moet vanbuiten uit de auto gevuld worden, maar kan je met een korrel zout nemen, je tankdop bij een moderne auto zit achter een klepje, dat kan je kofferklep zijn, tis maar hoe je de regels uitlegt. feitelijk mag het niet, omdat het tankklepje bij een moderne auto een klein los compartimentje is en er verder geen ruimte is voor opslag e.d.

als laatste moet jhe rekening houden met de regel dat tanks een goedkeuring moeten hebben, voordat je ze mag monteren in een auto, ik noem een druktest, al metr al niet iets wat je ff zelf doet en het is nogal een belangrijk ding in het hoofdstuk veiligheid...

waarom wil je dit eigenlijk???

kan je niet beter voor een al goedgekeurde tank gaan die plat is en in je reservewielkuip past? dan heb je ruimtewinst en minder kosten denk ik...

RE: Brandstoftank

in zo'n buis lijkt het me wel lastig om anti slingerschotten te maken ofzo. Hoe was je van plan om te voorkomen dat je geen benzine meer hebt bij je afname punt als je door een bocht gaat?

RE: Brandstoftank

Bart schreef:
de tank moet vanbuiten uit de auto gevuld worden, maar kan je met een korrel zout nemen, je tankdop bij een moderne auto zit achter een klepje, dat kan je kofferklep zijn, tis maar hoe je de regels uitlegt. feitelijk mag het niet, omdat het tankklepje bij een moderne auto een klein los compartimentje is en er verder geen ruimte is voor opslag e.d.



hmz, bij een Mercedes sprinter zit de vulbuis achter het bestuurders portier...

RE: Brandstoftank

Wat voor winst wil je er precies mee halen?
Een mooi uiterlijk als je je achterklep open doet?
Of meer brandstof opslag?
het alluminium ontwerp is mooi maar ik zou voor iets compacter kiezen.

Groetjes jeroen

RE: Brandstoftank

easy2 schreef:

hmz, bij een Mercedes sprinter zit de vulbuis achter het bestuurders portier...



de vulbuis ja, maar de tankdop zit ie ook in de auto??

RE: Brandstoftank

Dat bedoelde ik ja, beetje onduidelijk van mij :P

Maar je kunt er ook van binnen niet bijkomen als de deur dicht zit!

Mischien dat de vuldop wel in de achterbak mag zitten als hij strak tegen de klep aan zit?