Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Ik ben geinterreseerd in brede remtrommels voor mijn achterwielen.
Ik heb namelijk 12" 5J velgen maar die lopen met de loodjes tegen mijn achter-veerpoten aan, zowieso heb ik te weing speling (2mm) achter om met een gerust hart rond te kunnen scheuren, en ik had namelijk al op het forum gelezen dat "spacers" niet veilig zijn.

Nu komt het;

Ik heb voor schijfremmen en achter trommels. Dus voor heb ik nu "tijdelijk" spacers zitten anders stuur ik met m'n wielen in de wielkast.
Is dat goed of kan ik dat beter bevestigen?

En achter Brede remtrommels zou ik hiervoor iets moeten wijzigen aan de originele ophanging om deze op mijn mini te plaatsen? Of kan elke miniliefhebber met een manual deze er op zetten?

Ik kan namelijk niks vinden op het forum over hoe je deze moet plaatsen en of dat makkelijk is.

Chris.

(Mini 1000 e s6 1988 - Project-Cheapass)

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Je hebt kennelijk al schijfremmen, en dat klopt ook als je een '88-er hebt (die standaard met 12" wielen zijn uitgerust). Daar horen ook remtrommels achter met ingebouwde spacers bij (makkelijk te herkennen, als er een soort dikke richel rondom de gaten voor de wielbouten loopt dan heb je er 1 met spacer). Met die setup zou het geen probleem moeten zijn om 12x5 wielen te monteren, voor zou je ook geen spacers nodig moeten hebben. Alles is wel afhankelijk van de ET-waarde, d.w.z. de positie van het velghart t.o.v. de velgrand.

Waar loopt het voorwiel precies tegen het plaatwerk aan, als je de spacer niet monteert?

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Als ik m'n stuur helemaal doordraai komt m'n wiel tegen de binnenzijne van de wielkast (voorkant)

De velgen die ik heb die liggen in de breedte verder naar binnen dan m'n originele velgen (hart naar buiten)
ET waarde?

Als het nu zo is dat de ET waarde? van mijn velgen negatief is (hart naar buiten) Kan het dan ook zijn dat ik met een brede remtrommel achter niet genoeg speling bij mijn veerpoten heb om deze velgen goed te plaatsen?

En als dat zo is hoe los ik dat dan op als ik al brede remtrommels heb?

Chris.

(Mini 1000 e s6 1988 - Project-Cheapass)

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Ja, dan heb je idd. een negatieve ET-waarde, of tenminste een lagere waarde dan gebruikelijk voor 12x5 velgen. Zijn dat velgen voor een Mini :?

Tja, hoe los je dat op... Je zou natuurlijk nog een extra spacer kunnen monteren, maar dat zou ik eigenlijk afraden, ik vind het maar eng, zo'n los stuk metaal er nog weer tussen, daar wordt het geheel ook niet steviger van.

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Ja, dan heb je idd. een negatieve ET-waarde, of tenminste een lagere waarde dan gebruikelijk voor 12x5 velgen. Zijn dat velgen voor een Mini :?


Ik had het ook toen ik velgen van een metro eronder zette, het waren 12"5j pepperpots (die dichte gatenwielen die standaard onder de MG Metro turbo zaten) en deze lopen ietsje meer naar binnen dan de normale mini-wieltjes.

Bij mij liep hiermee het wiel linksachter aan en rechtsachter niet. Bij nadere inspectie bleek dat mijn draagarm linksachter versleten was en na dit verholpen te hebben heb ik er verder geen last meer van gehad.

Zoals Eelke al zei heb je als het goed is al brede remtrommels onder je mini zitten. (n.b.: standaard 12" wielen passen alleen op brede trommels, bij smalle lopen ze tegen de schokdemper aan. Dus als je er normale 12" wielen onder had zitten die niet aanliepen heb je inderdaad al brede remtrommels).

Als ik m'n stuur helemaal doordraai komt m'n wiel tegen de binnenzijde van de wielkast (voorkant)


Controlleer hierbij of dit bij allebei de wielen gebeurt. Het kan namelijk zo zijn dat je stuurhuis niet recht staat uitgelijnd waardoor de ene kant meer stuurslag heeft dan de andere kant. (je kan bijvoorbeeld je stuur meer omwentelingen naar rechts draaien dan naar links).

Wanneer je stuurhuis goed staat en je draagarm spelingsvrij is zou het natuurlijk kunnen dat de wielen niet geschikt zijn om onder je mini te zetten. Of je neemt achter minimale spacers (genoeg om je wiel net niet aan te laten lopen) en je zorgt dat je je uiterste stuurstand zo weinig mogelijk gebruikt en gaat er gewoon mee rijden, op eigen risico.

In ieder geval succes, laat ff weten als je eruit bent,
Erik

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Nou ik heb al jullie advies opgevolgd, en ik ben erachter.

Voor: Ik heb de spacers verwijderd en naar de binnenzijde van de wielkas gekeken (waar het wiel aanliep)Het bleek dat er maar één wiel aanliep op het moment dat ik de spacers weghaalde.
Dus bleek dat mijn wielkas niet helemaal was zoals hoorde (verbogen naar buiten)
Voetje ertegen en duwen maar, dus ik hoef geen spacers meer te gebruiken...

Achter : Echt te simpel voor woorden... :(
Wielen eraf gehaald veerpoten schoongemaakt...
Mijn achterwiel heeft nu alsnog maar 2mm speling maar het zit wel goed, mijn loodjes lopen niet meer tegen de veerpoten aan en ik heb weer vertrouwen in.

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ze hebben erg geholpen.

Greetz Chris.

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Is het niet zo dat wanneer je bredere remtrommels plaatst, dat er meer kracht op de wiellager komt te staan.
Ik heb n.l het iedee dat door de bredere trommels mijn wiellager meer speling heeft gekregen.

grtzz Martin

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Het is mogenlijk omdat het moment op de wiellagers groter wordt.

Met neg. ET waarde komt de velg ver naar buiten. Die 13x7 hebben volgens mij een ET-waarde van -7, en die staan ver naar buiten.

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Eelke schreef:
Je hebt kennelijk al schijfremmen, en dat klopt ook als je een '88-er hebt (die standaard met 12" wielen zijn uitgerust). Daar horen ook remtrommels achter met ingebouwde spacers bij (makkelijk te herkennen, als er een soort dikke richel rondom de gaten voor de wielbouten loopt dan heb je er 1 met spacer). Met die setup zou het geen probleem moeten zijn om 12x5 wielen te monteren, voor zou je ook geen spacers nodig moeten hebben. Alles is wel afhankelijk van de ET-waarde, d.w.z. de positie van het velghart t.o.v. de velgrand.

Waar loopt het voorwiel precies tegen het plaatwerk aan, als je de spacer niet monteert?



Mijn mini is ook van '88 maar toch als ik velgen plaats met dezelfde et-waarde liggen ze achteraan meer naar binnen dan vooraan, heb ik dan geen brede trommels erop zitten of is dit eigen aan de mini dat de achterste wielen dieper liggen ?

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

De spoorbreedte aan de voorzijde is groter dan aan de achterzijde. Weet niet precies de maten maar het scheelt wel wat.

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Tja, over wat voor verschillen hebben we het? Plaats anders eens wat foto's.

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb laatst een setje velgen met banden gekocht voor mijn Mini 1000 uit 1981. Hier zitten standaard stalen velgen met wieldoppen op. De velgen die ik heb gekocht zijn 10x5j velgen met 165x70 camac banden. Voor passen de velgen met banden zonder problemen, maar achter komt de band net tegen de draagarm aan (links en recht). Nu keek ik eens langs de auto, en de velgen achter zitten verder naar binnen dan voor. Nu is mijn vraag wat de oplossing is voor dit probleem. Als er bredere remtrommels op moeten, heb ik dan ook andere draadeinden nodig voor de wielmoeren.

M.v.g.
Erik

default

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Ik heb het indertijd opgelost door op de brede trommels Zelf ontworpen spacers te zetten 1,5cm, en deze ook op de voorwielen. Maar dit was omdat ik MoMo velgen had 12Inch 5j met een [i:1oq77wq4]negatieve[/i:1oq77wq4] ET waarde. Als je dit ook wil doen dan zal je langere bouten moeten bestellen. Deze komen uit de ralley sport wereld...zijn niet goedkoop. Bestel NIET de bouten voor de voorwielen als je hier ook spacers op zet. Je kunt hiervoor de oude bouten van de achterwielen gebruiken.

Nooi iets gemerkt van lagers die sneller slijten. Wel een betere wegligging!

RE: Brede remtrommels, spacers, schijfrem?

Het klopt dat je met 10" 5J velgen problemen krijgt met de draagarmen achter. Dat had ik ook. Je kan brede trommels monteren (dat heeft een mini uit 81 standaard niet) en dan moet je inderdaad langere wielbouten monteren. Die kan je bij elk mini center krijgen.
Let wel op dat je dan je wiel flenzen moet demonteren om ze erin te krijgen. Bij montage de centrale moer weer netjes op moment moet zetten en een nieuwe splitpen monteren. De ene moer draait trouwens tegengesteld dus je hebt een momentsleutel nodig die 2 kanten op werkt.