Brede trommels monteren

RE: Brede trommels monteren

[size=75:3i3hv0uj][Gesplitst uit ander topic, quote toegevoegd - Eelke][/size:3i3hv0uj]
Martin RS in het andere topic schreef:
zijn ze wel compleet met naaf en lagers enz?


Huh?? Achter toch?? Alleen de trommels toch?? Hierbij zitten de lagers niet in de trommels. Deze zitten op de achterarm. Daar zit dan uiteraard ook de naaf aan. Op de flens zitten de tapeinden, waarover de trommel schuift.. Kortom, de trommel is niets meer dan stom stuk gietstaal..

Daarom vroeg ik waar Oudhaske is, om dat het dan te betwijfelen is om voor (ommenabij de) 20 Euro hierheen te komen.. ;)

RE: Brede trommels monteren

eh kijk het zit zo.
ik ga 13" velgen kopen.
ik had 10" en heb voor schijven erop gezet ipv trommels.
acheter moest er een brede trommel op omdat de brde velg anders niet ging passen.
als ik hier een brede trommel opzet dan is het zo dat de draadeinden waar de velgmoeren opkomen te kort zijn en ik had begrepen dat dit bij de lagers etc bij in zit.
zelf weet ik niet precies hoe het zit.
het gaat er in ieder geval om dat het van 10" naar 13" gaat dus van smalle naar brede trommels.

iemand mischien een idee wat hier allemaal bij hoort?

default

RE: Brede trommels monteren

Je moet wel wielbouten gebruiken die dan iets langer zijn.

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

Martin rs schreef:
iemand mischien een idee wat hier allemaal bij hoort?



Tuurlijk nu je wat meer verteld wordt er mee duidelijk... Dan heb je de langere tapeinden nodig. Deze zitten gewoon in de flens geklemd, met kleine tandjes tegen verdraaien. Korte kun je er gewoon uittikken. De langere versies er gewoon voor in de plaats aantrekken, doch deze heb ikzelf niet...

default

RE: Brede trommels monteren

Volgens mij zijn tapeinden hetzelfde als de wielbouten. ;)

grtz Martin

RE: Brede trommels monteren

dus ik kan gewoon daar andere draadeinden inknallen zonder problemen??
en dan de brede trommels die jij verkoopt kunnen er zo onder of hoort daar een deel bij?

default

RE: Brede trommels monteren

Je haalt de oude trommels er af.
Tik de tapeinden er uit. (naar achteren tussen de remvoeringen door) en zet er dan de langere tapeinden in. Vervolgens de brede trommels er op.
Wielen monteren en karre maar.
Oja vergeet niet de remmen te stellen.
Bij het monteren van de andere trommels ook even de remmen losdraaien.

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

dus de trommels zijn compleet nodig met eh hoe noem je dat debuitekant waar ie op rmet en van binnen de hele reutemeteut?

default

RE: Brede trommels monteren

Zet je auto op de assteun.
Je haalt het wiel er af.
Draai aan de achterkant de remstelnok een paar slagen terug.
Schroef de boutjes waar de trommel mee vast hoord te zitten los (kruiskopjes willen wel eens vast zitten)
Vervolgens kan je de trommel er af trekken. (wil dit niet, dan even met een houten hamer flink rondom de trommel slaan)
Als de trommel is verwijderd, kan je zoals omschreven de tapeinden verwisselen.
De brede trommels er op zetten.
Boutjes weer vast schroeven.
Wielen monteren.
Remmen stellen.

Het enige wat je nodig hebt zijn dus bredere trommels (maar die heb je dus al) en langere tapeinden. Al het andere kan blijven zitten op de plaats waar het zit.

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

Je kunt beter tegen de flenskant van de trommel slaan, dan loop je niet het risico dat je deuken in de trommel zelf slaat (voor zover dat gaat lukken met zo'n gietijzeren ding, maar better safe than sorry). En het gaat erom dat het "schrikt", dus op de zijkant slaan gaat ook prima.

RE: Brede trommels monteren

Ik denk alleen wel dat je die langere tapeinden er niet in krijgt vanaf de achterzijde zonder eerst de hub eraf te trekken. Tenminste bij het monteren van mijn brede trommels ging dat echt niet lukken (10 inch dan he) omdat de ankerplaat gewoon in de weg zit :(

RE: Brede trommels monteren

Mag ik vragen waarom je eerst je remmen lost?? ik haal gewoon mijn trommels eraf en hup er weer op zonder problemen. Ik bedoel je remmen blijfen gewoon op de zelfde stand staan Toch? Ik zie daar het nut dus nie van.

default

RE: Brede trommels monteren

Ik bedoel je remmen blijfen gewoon op de zelfde stand staan Toch?


Niet dus :x
Als je remmen gesteld staan, je de trommel hebt verwijderd, kan het wezen dat van de brede trommels de remvoering dikker is. Minder uitgesleten zeg maar.
Je krijg dan nooit de trommel op zijn plaats.

Je kunt beter tegen de flenskant van de trommel slaan, dan loop je niet het risico dat je deuken in de trommel zelf slaat


Nou je zou de eerste zijn die daar een deuk in slaat.
Ik heb er zelfs met een stalen moker op staan slaan zonder dat er een krasje op kwam.

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

Okey. sorry...ik wist niet dat de Bredere versies een dikkere remvoering hebben.
Dan is het lochisch. Dank u.

default

RE: Brede trommels monteren

Dit heeft niets te maken dat bredere trommels dikkere remvoering hebben. Het heeft te maken in hoeverre deze zijn uitgesleten. (slijtage door gebruik)

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

Een deuk is misschien overdreven, maar "onrond" dan? Anyway, op de zijkant slaan werkt vaak ook, dus nogmaals, better safe than sorry.

RE: Brede trommels monteren

Superrob schreef:
Ik denk alleen wel dat je die langere tapeinden er niet in krijgt vanaf de achterzijde zonder eerst de hub eraf te trekken. Omdat de ankerplaat gewoon in de weg zit :(



Dit klop inderdaad..

Oja, en wielbouten zijn inderdaad wel degelijk verschillend als tapeinden.. Sterker nog het zijn elkaars tegenpolen. Niet zo erg om erover te vallen, of moeilijk te doen.... Maar toch ;)

RE: Brede trommels monteren

het wordt eigelijk steeds waziger voor mij :S haha.
ik was even bij de plaatselijke mini boer hier en die verkoopt de set compleet dus de brede trommels met lageers enz enz.
ik weet niet of dat er allemaal bij moet maar volgends hem wel...
dit kost mij 75 euro per kant dus dat is 150 euro voor compleet en dat ex montage,,,,
iemand die dat goedkoper voor me kan regelen?? ;)

default

RE: Brede trommels monteren

Oja, en wielbouten zijn inderdaad wel degelijk verschillend als tapeinden.. Sterker nog het zijn elkaars tegenpolen.



Ik vat hem al.
En dan heb je ook nog wielmoeren :+)

grtzz Martin

RE: Brede trommels monteren

Martin RS schreef:
ik weet niet of dat er allemaal bij moet maar volgends hem wel...


Nou das dus onzin.. Of ik kan wonderen verrichten... En degelijke wonderen joh... Rijdt er nog altijd mee..

Maar serieus.. Ik heb beide soorten inmiddels regelmatig door m'n handen gehad, en lagers ed. hoef je echt niet te veranderen.. Wel te demonteren omdat de langere tapeinden dus niet tussen de ankerplaat door passen..

Haal anders de boel eens even open, dan zie je het met eigen ogen.. Dan maak ik ff een fotootje van brede trommes, en dan zul je zien dat een brede trommel exact een smalle is, maar met meegegoten spacer....

RE: Brede trommels monteren

toppie iedereen bedankt voor de reacties :) het is me zojuist gelukt en alles in 1 keer en nam niet eens zoveel tijd in beslag.
nu alleen de vraag die 10" was veel kleiner en me kilometer teller klopt niet meer...
iemand een oplossing of iemand die de afwijking weet?
dus wat is nu 50, 80 en 120???

RE: Brede trommels monteren

Goed te horen dat het gelukt is...

De afwijking was bij mij ongever 20%.. Klopt niet helemaal, en niet helemaal voor alle snelheden, maar goed.

Dit hoeft niet voor alle setup's hetzelfde te zijn. Makkelijkst is ff op de snelweg een constante snelheid te rijden (100), hectometerpaaltjes tellen terwijl je de tijd opneemt... Ff rekenen, en je weet het.

Er zijn ook nog topics waarin uitgelegd wordt wat je moet doen om dit weer goed te krijgen.
Zie ook www.mech.demon.nl

default

RE: Brede trommels monteren

Ik heb nu smalle trommels op de Mini maar wil graag naar de verbrede trommel look. Hoe breed zijn de ingebouwde spacers van de verbrede trommels. Dan kon ik nog kiezen of ik over ga op spacers of een set verbrede trommels.

RE: Brede trommels monteren

Als ik jou was zou ik fins nemen deze verbeteren ook direct je remgedrag en zijn breder! Ze kosten wel ongeveer 75 euro per 2

RE: Brede trommels monteren

Zit er op de latere types niet al standaard verbrede trommels op?

En als je minifins wilt monteren wat moet je dan aanpassen? alleen de trommels?

RE: Brede trommels monteren

Voor normaal weggebruik brengen de minifins niet veel meer.

@mini-mart; ik heb hier wel een oude trommel liggen, kan je zo meenemen, niet gebruiken, is 'krom'.

Groet ron

RE: Brede trommels monteren

@Matzel: verbrede trommels is inderdaad een fenomeen wat van de latere types; in verband met grotere spoorbreedte voor door schijfremmen moest achter ook de spoorbreedte wat omhoog. Gaat ook samen met de standaard montage van spatbordverbreders.

RE: Brede trommels monteren

Eelke schreef:
@Matzel: verbrede trommels is inderdaad een fenomeen wat van de latere types; in verband met grotere spoorbreedte voor door schijfremmen moest achter ook de spoorbreedte wat omhoog. Gaat ook samen met de standaard montage van spatbordverbreders.



Zit er bij een '93 SPI ook verbreder trommels? Zo ja, zijn deze net zo breed als minifins?

En zoals ik in een topic van spoorverbreders ook al vroeg :

Ik heb op mijn British Open SPI als hij klaar is sportspack gemonteerd. Het jammere vindt ik dat de achterwielen veel te diep in de wielkasten (verbreders) vallen. Ik zou het liever zo zien:



Is dat resultaat ook met Minifins te behalen? Of maakt dat geen / weinig verschil met origineel?

RE: Brede trommels monteren

minifins zijn net zo breed / smal al de normale verbrede trommels...

je zou dus nog een keer met een spacer aan de gang moeten om je sportpackverbreders voller te krijgen

RE: Brede trommels monteren

Mini's waar standaard sportpack op zit hebben standaard al een dunne spacer gemonteerd (bovenop de remtrommel met ingebouwde spacer, dus). Ook die hebben echter nog dat het wiel een beetje binnen het spatbord valt. Heb je dus helemaal geen spacer, dan zul je dat nog wat extremer hebben (mits de wielen dezelfde breedte en offset hebben als de standaard sportpack velgen natuurlijk). Waarschijnlijk zijn er op de auto van jouw foto iets dikkere spacers gemonteerd. Dit is volgens mij al wel eens ter sprake gekomen op het forum, even zoeken dan vind je misschien ook de exacte dikte die je moet hebben.

default

RE: Brede trommels monteren

Ik lees dit topic nu al een tijdje door, ik heb de volgende vraag.

Is het nodig om bij het ombouwen van een smalle trommel naar een brede trommel de achterplaat er af te halen?

Ik heb bredere trommels + de bijbehorende wielbouten. Neem aan dat het monteren van de bredere trommel hetzelfde is als een smalle :) ?

-Joep

RE: Brede trommels monteren

Je hoeft niet de achterplaat los te maken maar wel de naafmoer.
Dan kun je de wielnaaf eraf halen want ik denk dat je anders de langere bouten er niet in krijgt, zo ging het in ieder bij mij. Het monteren gaat op dezelfde manier.

Succes Leon