RE: Camber, toespoor afstelling voor een sportief rijgedrag?
Ingediend door nonono op vr, 04-04-2008 17:41
link
oftwel even zoeken zo gevonden
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door nonono op vr, 04-04-2008 17:41
link
oftwel even zoeken zo gevonden
Ingediend door klaver3 op vr, 04-04-2008 19:08
Dankje voor de link. Ik ben niet zo een internet goeroe en al helemaal niet op Mini gebied.
Als ik het tabelletje zo bekijk kan ik uit de volgende 'soorten' afstelling kiezen:
-Race
-Asfalt Competitie
-Heuvelklim
-Offroad Competitie?
-Normaal weggebruik
Ik denk dat asfalt competitie dan mijn ding is, lekker sportief rijden
Dan hebben we afstel gegevens voor de voor-en achterkant.
Eerst even de voorkant:
Camber
De -1.5 in de tabel, zijn dit nu graden??
Caster is volgens mij bij mijn Mini niet in te stellen omdat mijn bovenste en onderste fusee een vaste positie hebben. Of heb ik het nu mis?
Toe-Out/uitspoor
Als ik het goed begrijp moet de voorkant van de voorwielen, +-2mm meer naar buiten staan dan de achterkant.
Voor de achterkant geldt dan hetzelfde verhaal.
Camber van 0, oftewel de velg volledig verticaal.
Toe-In is volgens mij niet mogelijk bij de achterwielen, of zit ik er weer naast?
Excuses voor mijn vele vragen, ik probeer ook maar wijzer te worden.
Groet Wouter
Ingediend door nonono op vr, 04-04-2008 20:54
wouter je hebt gelijk en zit er voledig naast!
bij de std mini setup kan je bijna niks instellen alleen het toe aan de voorkant kan dmv de stuurkogels.
echter voor de mini is alles relatief betaalbaar verstelbaar te krijg.
dan hier een prioriteiten lijst.
voor:
-verstelbare "heavy duty" trekstangen
is een must de std dingen zijn nauwlijks capabel voor std wielen en rijgedrag, deze verstellen castor.
-verstelbare onderdraagarmen
is leuk geen vereiste, neem de verstelbare en niet de vast negatieve want mini's ar not created equal
versteld camber.
-schokbreker
neem goede verstelbaar is geen must gmax of kyb zijn prima
-hilo's
doen verlagen werkt goed en voor zorgt het ook voor negatiever camber
achter:
-hilo's
verlagen klaar doet nix met de rest van de instellingen
-adjusteble camber brackets
makkelijk te monteren maar koop stevige geen prioriteit eerst voor de hele lijst afwerken dan hier aan denken verandert camber
-shimms
met shimms (vulplaatjes) kan je je toe achter aanpassen belangrijker dan de camber brackets maar handig om samen te doen
-schokbrekers
zelfde als voor.
als je echt meer wilt weten van de ophanging van de mini lees dan HTMYM (dat [u:3orgx49d]andere[/u:3orgx49d] boek van mister V)
heel leuk om te lezen ook als je het helemaal std wil laten, een must voor de knutselaars.
er is ook nog veeeeeeel meer te doen aan de ophanging maar dat moet je zelf maar uitzoeken.
en het leuke is ophangingen zijn net voetbal iedereen heeft er zijn mening over
als je nu in eens alles wilt bestellen en denkt wat is goed de grootste engelse mini(spares)handelaar heeft complete sets tegen redelijke prijzen pm maar voor de naam als je die nog niet door hebt
Ingediend door Booster op vr, 04-04-2008 22:35
klaver3 schreef:
Eerst even de voorkant:
Camber
De -1.5 in de tabel, zijn dit nu graden??
ja dat zijn graden, je kunt het omrekenen naar een afstand verschil tussen een boven en onderpunt, en dan afstellen met een waterpas, op een rechte vloer dan
klaver3":11ft1q3e]Caster is volgens mij bij mijn Mini niet in te stellen omdat mijn bovenste en onderste fusee een vaste positie hebben. Of heb ik het nu mis?
[/quote:11ft1q3e]
Hiervoor kun je verstelbare trekstangen kopen( de stangen die vanuit je onderste draagarm schuin naar voren lopen)
klaver3":11ft1q3e]
Toe-Out/uitspoor
Als ik het goed begrijp moet de voorkant van de voorwielen, +-2mm meer naar buiten staan dan de achterkant.
[/quote:11ft1q3e]
Dat zie je helemaal goed, maar deze waarde zijn zeer afhankelijk van hoever jij je auto verlaagt, hierdoor staat namelijk je stuurstang meer of minder onder een hoek, en zal bij inveren meer of minder drukken tegen je fusee, wat zorgt weer zorgt voor verandering van je wielstand.
Ingediend door klaver3 op za, 05-04-2008 11:22
@ Nonono, dank voor de uitleg. Het lijstje dat jij opnoemt heb ik allemaal onder mijn mini zitten. En heb dit idd in een keer gekocht als volledige set.
@Booster, thanks voor de uitleg!!
Wat is nu de volgorde om een 'basis' setup te krijgen?
Ik dacht eerst m.b.v de HiLo's de mini om de gewenste rijhoogte te gaan zetten. Daarna m.b.v de verstelbare onderste draagarmen (voor) en de camberplaten (achter) het gewenste camber instellen.
Daarna met de verstelbare trekstangen (voor) mijn caster instellen. En als laatst met de stuurstangen mijn Toespoor afstellen.
Als schokdempers heb ik er Koni's onder zitten, hier heb ik hele goede ervaringen mee met mijn Corvette.
Nogmaals bedankt voor de snelle en duidelijke uitleg.
Gr Wouter
Ingediend door nonono op za, 05-04-2008 23:03
voor eerst de hoogte dan camber castor en toe, De hoogte is belangrijk om als eerst te doen want daar mee varieert je camber ook
achter is dit echter precies omgekeert hie verandert de hoogte nix aan de wielstand maar de wielstand wel iets aan de hoogte!
sucses
Ingediend door klaver3 op zo, 06-04-2008 10:12
Helemaal duidelijk Zijn er nog andere dingen waar ik op dien te letten??
Bedankt!
Gr Wouter
Ingediend door boudewijn op zo, 13-04-2008 18:48
je kan hem ook gewoon naar een uitlijner brengen in plaats van zelf een beetje te experimenteren die weten ook hoe je de auto sportiever kan afstellen zonder dat je banden erg snel slijten.
Ingediend door Rene op ma, 14-04-2008 18:30
Over het algemeen genomen zal een uitlijner een auto uitlijnen naar de standaard waarden en zeker een Mini zijn ze niet bekend mee omdat hier niet zoveel aan veranderd kan worden normaliter.
Ik heb zelf mijn Mini met mijn waarden uit laten lijnen en niet volgens fabrieks ingestelde waarden.
Bij deze ff een quote van Jeroen2 die in mn savebox staat. Aan de hand van deze waarden heb ik ook mijn Mini uitgelijnd... dit is een race stand...
Voor je begint alle speling uit de rubbers halen van je ophanging en frames (harde kunstof bij mij)!!
Dan je 4 wielen 63mm van top band tot rand van je spatbord afstellen met je hilo's (gelijklastig).
En dan pas laten uitlijnen.
Let erop dat ze het voor precies zetten zoals onder , en pas daarna de centerlijn corigeren met de achterwielen (anders rij je weer scheef).
Voor :
2 graad langere bottom arm.
Caster staat nu bij mij op 6 graden (echt wild).
Chamber = 0.
Toe in/out = 0.
Achter :
20mm wheelspacers.
Toe in 1.5-2 graden.
Chamber = -1.5 (anders breekt hij uit).
Wat heeft dit als voordeel :
Hij loopt rechtdoor dus volledig vlak (grip).
Als je instuurd heb je niet alleen bij de buitenste band grip maar ook bij de binnenste en vlieg je de bocht om (eindhoven-utrecht A2 afslag waalwijk (advies 50kmh) , subaru imp. 90kmh , ik 115kmh met twee man).
Chamber werkt grip dus eigenlijk tegen bij het insturen.
Stel je hebt 3 graden caster en -1.5 chamber (normaal).
Dan staat je binnenste band VLAK (0) als je ongeveer al 1.5 graad hebt gestuurd maar slijten ze als je recht rijd.
De meeste auto's gaan hangen als je over hun chamber + caster heen komt.
Maar 6 graden bij een mini is echt wild en hoe meer je stuurt de meer grip je krijgt......totdat de yoko's niet meer willen.
Oh ja , je moet waarschijnlijk nog ff wat van je voorspatborden weghalen want ze komen zo'n 13-16mm naar voren.
Greetz , Jeroen2
Is wel lachen als je naar 'n gewoon uitlijnstation gaat .... da kunde nie uitlijne bai unne mini ..... eeeeecht bij mij weeeeelllll!!!
Ingediend door Berry M op do, 17-04-2008 14:49
Leuk lijstje staat hierboven. Alleen vind ik de waardes niet echt geschikt voor een Mini die dagelijks gebruikt word.
Heeft er iemand misschien ook een lijstje met instelwaardes voor "normaal" weggebruik?
Ingediend door Rene op do, 17-04-2008 18:19
Ik gebruik mn Mini ook niet dagelijks...(de laatste 1,5 jaar helemaal niet....)
Is een leuke afstelling hoor...
Theo zal ongetwijfeld in zijn media bibliotheek wel deze normale standen kunnen vinden... :)" title="Evil" />
Ingediend door nonono op do, 17-04-2008 19:28
nonono schreef:
link
oftwel even zoeken zo gevonden
even op dit linkje kliken en je hebt wat je zoekt en dat stond eigenlijk al op de zelfde pagina.......
Ingediend door Berry M op do, 17-04-2008 23:08
Ow ja, dat linkje. Beetje erg dom van mij dat ik die niet heb aangeklikt.
Bedankt voor het herhalen.
Ingediend door klaver3 op vr, 18-04-2008 17:33
Leuk dat dit topic nog loopt!! Ik heb met verscheidende mensen gesproken, het geen waar het eigenlijk allemaal op neer komt: weet wat er gebeurt als je een instelling wijzigt en ga zo lekker proberen totdat je auto lekker rijdt naar jou zin!
Gr Wouter
Ingediend door Spinnaker op vr, 19-09-2008 20:38
Morgen gaat mijn mini naar de uitlijner. Dus ik dacht zal nog even de waardes opzoeken die in dit topic stonden voor sportief weggedrag.
Maar de site die nonono gelinkt had werkt niet meer. Dus mijn vraag is weet iemand nog wat de waardes zijn.
Mijn mini is voor en achter volledig instelbaar. Dus ik zou graag het camber caster en sporing willen weten.
alvast bedankt,
Ingediend door Rene op za, 20-09-2008 15:43
Voor je begint alle speling uit de rubbers halen van je ophanging en frames (harde kunstof bij mij)!!
Dan je 4 wielen 63mm van top band tot rand van je spatbord afstellen met je hilo's (gelijklastig).
En dan pas laten uitlijnen.
Let erop dat ze het voor precies zetten zoals onder , en pas daarna de centerlijn corigeren met de achterwielen (anders rij je weer scheef).
Voor :
2 graad langere bottom arm.
Caster staat nu bij mij op 6 graden (echt wild).
Chamber = 0.
Toe in/out = 0.
Achter :
20mm wheelspacers.
Toe in 1.5-2 graden.
Chamber = -1.5 (anders breekt hij uit).
Wat heeft dit als voordeel :
Hij loopt rechtdoor dus volledig vlak (grip).
Als je instuurd heb je niet alleen bij de buitenste band grip maar ook bij de binnenste en vlieg je de bocht om (eindhoven-utrecht A2 afslag waalwijk (advies 50kmh) , subaru imp. 90kmh , ik 115kmh met twee man).
Chamber werkt grip dus eigenlijk tegen bij het insturen.
Stel je hebt 3 graden caster en -1.5 chamber (normaal).
Dan staat je binnenste band VLAK (0) als je ongeveer al 1.5 graad hebt gestuurd maar slijten ze als je recht rijd.
De meeste auto's gaan hangen als je over hun chamber + caster heen komt.
Maar 6 graden bij een mini is echt wild en hoe meer je stuurt de meer grip je krijgt......totdat de yoko's niet meer willen.
Oh ja , je moet waarschijnlijk nog ff wat van je voorspatborden weghalen want ze komen zo'n 13-16mm naar voren
Ik treed in herhaling zie ik... waarden staan ook op vorige pagina.
Als het goed is ook op Theo zn link...
Ingediend door OrangeClubmanEstate op zo, 21-09-2008 15:20
Het linkje op vorige pagina doet het niet meer, iemand dit als JPEG opgeslagen oid?
Ingediend door Spinnaker op zo, 21-09-2008 16:17
heb hem gister laten uitlijnen. Ik heb de gegevens van rene nog eens zitten bekijken maar dit lijkt mij omgekeerde wereld. Voor alles neutraal dus camber en sporing en dan juist achter negatief camber en toe spoor.
Bij mij staat het nu zo.
Voor.
Caster: 3.5 graden
camber: -1.5 graden
iets toe out moet nog ff kijken hoeveel.
achter.
camber: 0 graden
toe in/out: 0 graden
Moet zeggen dat het tot nu toe erg goed bevalt. Rechtuitrijden gaat prima zonder dat de mini echt zoekerig wordt. Maar rotondes kunnen nu nog sneller genomen worden.
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 22-09-2008 08:53
http://web.archive.org/web/200502150156 ... nsion.html
ik denk dat ik nog wel wat in mijn archief heb ook .. als dit niet genoeg is ...
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door OrangeClubmanEstate op ma, 22-09-2008 12:58
Theo held, bedankt!!!
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 22-09-2008 13:33
de oorspronkelijke link (IME) doet het ook weer (even een mailtje op de internationale list en er moest iets met 'download allowance' geregeld worden .. met dank aan Fatbloke)
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door OrangeClubmanEstate op di, 23-09-2008 06:50
Ah, int list kijk ik niet op.
Iig bedankt, vind dit een goede leidraad
Ingediend door manueldekker op ma, 04-05-2009 18:47
[toegevoegd vanuit dit topic: viewtopic.php?p=479723#p479723]
ik zal morgen is ff bellen misschien kan ik het nog veranderen
ik trouwens ook verstelbare trekstangen mee genomen en er al opgezet wat is hiero de beste afstelling van??
ik heb nu 5mm langer en 5mm korter geprobeerd als de orginele maar merk geen verschil. Ik neem aan dat ik dit in het bochten werk moet merken omdat het wiel dan scherper of minder scherp snijd
gr
Ingediend door taekeb op ma, 04-05-2009 19:01
Langs de uitlijnboer is het beste.
Hier wat tekst hierover: http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html
Ingediend door minimarcos op ma, 04-05-2009 19:25
Volgens Pete Crudington
(winnaar fastest mini in the world 2004 met de groene mini marcos "granny smith")
is de volgende setup een goede stabiele basis.
Voorwielen:
1 graad neg camber, 5 graden caster, parallel (geen toe, of uit spoor)
achterwielen:
0,5 graden camber, 1/16" toe spoor
(altijd toe spoor achter, anders wordt de mini gevaarlijk in een rechte lijn!!!)
10" wielen willen soms wat meer neg. camber,
13" wielen daarentegen ietsjes minder
p.s. weet iemand nog een adres waar ze 4 wiel uitlijnen kunnen met 10" wielen???
Ingediend door manueldekker op ma, 04-05-2009 20:03
wat ik nu heb is
-1 graad camber voor
1 graad uitspoor voor
trekstang nog nix voor
-1 graad camber achter
toe uitspoort is standaard (weet niet wat dat is)
maar met 5 graden caster bedoelen ze de onder draagarm 5 graden naar voren ten opzichten van de bovern draagarm toch?
gr
Ingediend door taekeb op di, 05-05-2009 07:22
Dat zijn de waardes van je vaste draagarmen/brackets? Of is de boel volledig instelbaar en staat het daarop ingesteld nu?
Ongeveer alle "uitlijnboeren" hebben moderne apparatuur en die passen niet op 10" velgen. Kleine moeite om er even voor het uitlijnen een setje 12" op te zetten zou ik zeggen.
Dan nog zijn ze nooit zo happig wanneer alles instelbaar is. Maar de standaard waardes van mini's kunnen best wel variëren. Daarom is instelbaar kopen verstandiger dan vaste -1 graad materialen.
Ingediend door manueldekker op di, 05-05-2009 16:42
verstelbaar is de trekstang, toe/uitspoor voor en het camber achter
de rest zijn vaste maten bij mij
Ingediend door Crispy op vr, 08-05-2009 11:31
Manuel, ik heb het gedeelte over afstelling even toegevoegd aan een bestaand topic, lees het eens door!
Ingediend door papadeeh op zo, 08-07-2012 18:51
Ik ben me aan het verdiepen in de pagina waar Theo naar verwezen heeft (suspension settings) en kom hier eigenlijk niet helemaal uit. Het probleem zit voor mij in de toe-in en toe-uit settings. Ik snap dat dit verschil is tussen de afstand tussen de wielen aan de voorzijde van het wiel en aan de achterzijde van het wiel.
Wat mij niet duidelijk is, is of dit gebaseerd is op een bepaalde wieldiameter en op welke plek precies gemeten moet worden. Zijn de opgegeven maten gemeten op de band of op de velgrand en van 10inch velgen of groter??
Dit alles maakt nogal uit voor de waarden die ik aan moet houden op mijn 12 inch velgen toch?
Ik hoop dat iemand dit kan uitleggen.
Ingediend door Dennis op zo, 08-07-2012 19:24
Zoals ik het lees is toe-out de hoeveelheid uitspoor gerekend van toe in/out op 0 dus rechtuit.
Dennis
Ingediend door papadeeh op zo, 08-07-2012 20:09
Volgens mij ook, de vraag is voor mij alleen, op welke afstand gemeten? De hoek die ontstaat bij metingen op verschillende afstanden is totaal anders.
Daniel
Ingediend door Dennis op ma, 09-07-2012 09:16
Dat is een goeie, maar volgens mij wordt bij het uitlijnen uiteindelijk de hoeveelheid uitspoor gemeten in graden en niet in mm en dan maakt het verder niets uit hoe groot of klein het wiel is.
Dennis
RE: Camber, toespoor afstelling voor een sportief rijgedrag?
Ingediend door klaver3 op vr, 04-04-2008 09:51
Goededag Minifreaks!,
Nu mijn Mini bijna klaar is voor de weg wil ik gaan beginnen met het laatste klusje, het uitlijnen van de wielen. Ik heb HiLo's op de mini en verstelbaar camber voor-en achter en van fabriek af instelbaar toespoor.
Nu heb ik deze Mini puur voor de fun en is het niet mijn daily. Kunnen jullie mij waardes noemen waar ik mijn Mini het best op af kan stellen zodat deze lekker over het asfalt scheurt.
Thanks, hoop van jullie te horen!
Hier ook een fotootje van mijn Mini:
Groet,
Wouter