carb. en inlaatspruitstuk

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Voor een standaard MG-metro blok moet ik een nieuw inlaatspruitstuk aanschaffen. Ik denk zelf minispares C-AHT770 in combinatie met een HS4 SU carb. want om 1 of andere manier past een HIF44 niet op mijn miniVan, hij komt tegen het schutbord aan.

Graag reacties:

:?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

als je de spacer er tussenuit haalt kan het soms heeel net passen.ook het gashendeltje moet dan wat verbouwd worden.

subframe bij oudere solid mount frames zit wat verder naar achteren dan bij de rubber gemounte frames.

je zou je blok met een langer hondebot ook iets rechter op kunnen zetten dan heb je ook net wat meer ruimte.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Dan hou ik het voorlopig maar bij een HS4! Ennu, welk inlaatspruitstuk zou jij gebruiken?

Weet iemand toevallig ook een nette oplossing als je fan de carterontluchting raakt?

:?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

inlaat spruitstuk .. hangt er vanaf met wat voor LCB je werkt, let er op dat de flenzen even dik zijn anders gaat het lekken.

voor de flow is een Mini Spares inlaat ideaal.maar ook een losgeslepen stalen inlaat werkt ok.

als het goed is heb je al een MG metro inlaat, die zijn ook niet slecht (beetje groot qua volume) en gratis

zet er in ieder geval een korte stubstack op als je een K&N of variant gebruikt

nog mooier is een setje hs4's op een stalen Maniflow.


wat betreft de ontluchting:
ik heb wat hamer verstelling gedaan, maar een nettere oplossing voor de carter onluchting is een stapeltje ringen er tussen zetten dan kan het er net langs..

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Die oplossing met die ringen zal helaas niet gaan. Bij mijn MG blok zit namelijk die carterontluchting (kant radiateur) vast aan het deksel dat over je distributieketting zit. Wat betreft mijn inlaatspruitstuk MG tja, dat is nu net het spruitstuk waaraan ikzelf al heb zitten slijpen ivm dat dikteverschil dat is naar de kl*te. Dus een nieuwe! Het moet net zo dik zijn als een freeflow maniflow.

Ik wil snel rijden dus voorlopig houd ik dat MG blokje redelijk origineel. Alleen zgn. stage 1 setje erop en een HS4 ipv Hif44 omdat het anders niet past om mijn vannetje. Nu ook nog een fatsoenlijke uitlaat scoren voor een Van toch een probleem helaas.

:x

RE: carb. en inlaatspruitstuk

die ringen kunnen tussen de waterpomp en fan over de boutjes. het zou net moeten gaan

RE: carb. en inlaatspruitstuk

thnx!

RE: carb. en inlaatspruitstuk

EB schreef:
Ik wil snel rijden dus voorlopig houd ik dat MG blokje redelijk origineel. Alleen zgn. stage 1 setje erop en een HS4 ipv Hif44 omdat het anders niet past om mijn vannetje.




Dan kan je net zo goed die Stage 1 ook niet kopen...
Je gaat er nl een kleinere carb op zetten waardoor je uiteindelijk vermogen kwijt gaat raken dus is zo'n Stage one kit zonde van het geld...

RE: carb. en inlaatspruitstuk

EB schreef:
ivm dat dikteverschil dat is naar de kl*te. Dus een nieuwe! Het moet net zo dik zijn als een freeflow maniflow.


Dat is met halve ringen die aan hele ringen gelast worden op te lossen. Of de flenzen van het alu spruitstuk dunner vijlen (kost wat tijd, maar werkt goed). Dat moest ik zelfs doen bij het Minispares inlaatspruitstuk.
EB":1i8m47on]Nu ook nog een fatsoenlijke uitlaat scoren voor een Van toch een probleem helaas.[/quote:1i8m47on]
Maniflow maakt mooie uitlaten voor Van/Estate die prima passen. Wel een stuk duurder dan die voor saloons, maar je moet wat. Anders gewoon zelf gaan lassen.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

SirYun schreef:
inlaat spruitstuk .. .maar ook een losgeslepen stalen inlaat werkt ok.



Hoe word dit bedoeld?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

het inlaat gedeelte van een std gietijzeren spruitstuk afslijpen en dan gebruiken
het flowt niet eens heel slecht en is goedkoop
het enige nadeel is dat ie niet verwarmd is in de winter

RE: carb. en inlaatspruitstuk

nonono schreef:
het enige nadeel is dat ie niet verwarmd is in de winter



Ik rij ook met een onverwarmt (MGMetro)inlaatspruitstuk en als het vriest, ja dan loopt hij wat moeizaam koud maar verder geen probleem hoor...

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Ah zo bedoelen ze dat.

Maar moet je dan nog een en ander dichtlassen?
Of kan je ze zo slijpen dat het in 1x gaat?
En hoe zit het met gewicht?
Standaard is mega zwaar en een "speciaal" zal wel van lichter materiaal zijn of maakt dat dan geen bal uit?
Poortjes meteen even polijsten neem ik aan ;)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

het kan zonder lassen

het is nog steeds zwaar (gietijzer)
"speciaal" is vaak van allu en dus veel lichter

poorten polijsten zou ik niet doen
hoog uit zand flowen (soort van zandstralen) of grof slijpen
een te fijne finish zoort nl voor problemen met de brandstof atomizatie (grof geeft kleine wervelingen en dat is goed want anders slaat de benzine neer)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Uitstekende tip van dat niet polijsten!!
Ga maar es aan de flex hehehe :P

RE: carb. en inlaatspruitstuk

heb je vizard al gelezen anders zeker even doen staan al dit soort dingen in

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Nee ik heb het boek niet,maar dat maakt niks uit hoor ik heb via de zoekfunctie al een hoop gevonden ook.
Zie hier : http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=18159

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Oke dan.
Nu komt ie.
Ik wou aan het spruitstuk waarvan ik d8 dat het een standaard was gaan flexen om er de inlaat vanaf te halen voor de LCB.

Maarrr..........
Nu ontdek ik dit.


Is dit lachen of niet?
Heb ik alleen wel nog even een vraag of mijn carb nu wel gaat passen ja of nee?
Zo niet wat moet er dan wel op?Past mijn K&N "cone" dan nog wel?
Ow ja en wat gooi ik tegen die 2 flensen aan eigenlijk??

RE: carb. en inlaatspruitstuk

wat bedoel je? die onderste is een standaard gecombineerd in/uitlaat spruitstuk, ik denk van een metro.

Daar kan je dus gewoon je inlaat spruitstuk vanaf halen toch? Als je een nieuw type subframe hebt waar de motor verder naar voren staat moet het geen probleem geven

wat bedoel je met die 2 flenzen?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Oke stukje tekst erbij.

Alternatively, if you want the extra performance an LCB can give, but want the noise damping effect the cast iron manifold gives, get your hands on one of the cast LCB-type manifolds as fitted to the Metro (the MG Metro’s one is separate from the inlet - saves the sawing/grinding ordeal). With a pair of replacement tubular down-pipes fitted performance will be just as good as a tubular LCB on all but the more heavily modified engines expected to give 86-87bhp or more.

Dus wil ik dat metro spruitstuk heel houden.
echter die heeft 2 uitgangen (flenzen),hoe borduur ik daar weer op verder?!
Die LCB heeft er ook2,maar daar komt een T stuk op en das gewoon inelkaar te schuiven,daar zitten geen "kraagjes" op zogezegd.
Of krijg ik dan 2 uitlaten naar achter of wat?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

zoals ze al zeggen, je hebt speciale downpipes nodig die onderaan dan wel zullen samenkomen in een y stuk. Ik heb ze nooit gezien (ook nooit naar gezocht trouwens)
Bij mijn metro-1275 ombouw wilde ik de metro uitlaat proberen te monteren op dat spruitstuk wat jij ook laat zien maar dat kreeg ik in de motorruimte al niet goed passend dus toen heb ik een complete stage 1 kit gekocht (je zet die 1275 er toch in voor performance dus dan kun je het maar beter gelijk goed doen)

Als jij dat metro spruitstuk gebruikt voor minder geluid zoals ze in dat stukje zeggen, hou er dan wel rekening mee dat je cone luchtfilter ook veel geluid gaat doorgeven. Ik zou zelfs zeggen dat je uitlaatspruitstuk dan niet meer uitmaakt

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Dus met andere woorden,toch maar afzagen dan?
Uiteindelijk gaat het me erom een inlaatspruitje te hebben.
Kom ik dan met de vraag.
Zou dat inlaatspruitstuk van die metro beter zijn als de standaard?
Past mijn carb daar wel lekker op?
Was het dan niet beter om het standaard los te halen en dat af te zagen?
Weet ik zeker dat de carb past.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

als je ook een mini spruitstuk hebt, hou ze dan eens naast elkaar en bekijk de verschillen. Als je een 1000cc mini spruitsuk hebt zal die wsch voor een andere carb zijn dan die van je metro komt. Dus dan kun je toch beter het metro spruitstuk pakken

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Crispy schreef:
, hou ze dan eens naast elkaar en bekijk de verschillen.



Ja idd,als ik alles ga maken moet het er toch af.
Goeie tip,nog niet eens bij stilgestaan joh.

default

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Ik heb ooit hetzelfde metro-spruitstuk gebruikt op mijn estate.
De downpipes van een metro kan je ook gewoon gebruiken. (metro-uitlaten liggen er zat bij de gesloopte onderdelen)
Een Hiff44 past ook met dit spruitstuk in een Van.

grt Martin

RE: carb. en inlaatspruitstuk

En wat zou dan slim zijn.
Of beter gevraagd.
Welk spruitstuk (inlaat gedeelte) heeft een betere "flow" qua benzine?,de standaard of de metro?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Maakt qua flow weinig uit... ik denk dat het voordeliger is voor je zelf qua monteren om een complete Metro in/uitlaatspruitstuk te monteren dan 2 losgeslepen delen...

Als je ze naast elkaar legt zal je ook bar weinig verschillen zien qua vormgeving van het inlaat kanaal.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Ah oke,maar dan heb ik dus noppes aan mijn lcb,want die metro vraagt om andere uitlaat.
Komt die overigens ook met een T-stuk bij elkaar?

default

RE: carb. en inlaatspruitstuk

de twee downpipes van een metro komen beneden bij elkaar zodat je met één pijp verder naar achteren kan werken.
je zou dan vanaf het punt dat de pijpen bij elkaar komen een verloop kunnen plaatsen en dan met een dikkere pijp naar achteren werken.
ik heb zelf 54mm gebruikt.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

als je toch al een lcb hebt zou ik die zowiezo gebruiken met het inlaat gedeelte van het metro spruitstuk

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Mini Martin schreef:
o komen beneden bij elkaar.


Ahaaa das mooi!!
En waar haal ik die 2 downpipes vandaan?
Verloop is wel te maken ;)

Mini Martin":2owlkihp]ik heb zelf 54mm gebruikt.[/quote:2owlkihp]
Ow ik zat aan een 45mm te denken,met een wanddikte van 1,5 ongeveer.

@ Crisp>>> betekent dat ik dan toch die metro moet gaan zagen.

Ik zit daar eigenlijk een beetje mee in tweestrijd.
Aan 1 kant jammer om zo`n spruitstuk te vernachelen en kapot te zagen,aan de andere kant wil ik wel het beste resultaat voor mijn "ride".

Echter,als dat metro spruitstuk in zijn geheel past kan ik ook dat LCB geval weer verkopen en voor die dubbele downpipe gaan wat ik voor onder de kap ook wel weer stoer vind eigenlijk.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

ik heb nog wel een stuk downpipe van een Metro liggen (alleen weet ik niet of ik de klemmen er ook nog bij heb ) laat maar weten of je dat wil hebben/halen ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: carb. en inlaatspruitstuk

U heeft mail :)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Metro spruitstukken zijn wel goed te krijgen, ik heb er ook nog wel ergens eentje. Persoonlijk vindt ik een lcb veel stoerder staan (voor zover je het kunt zien dan want je ziet het slecht)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Maar uiteindelijk gaat het er toch om om de motor beter te laten ademen.
Daarom had ik die LCb genomen,maar toen kwam ik weer dat spruitstuk tegen.
Tja zo val je van het 1 ding in het ander.

Qua performance komt het even ver als een LCB schijnbaar.
Magoe heb die LCB ook nog,dus word het niks of vind ik het niks,kan ik altijd die LCB nog gaan doen.

@Mini martin>>> hoe zit dat bij jou dan?,tevreden over je metro spruit met dikke pijp?

RE: carb. en inlaatspruitstuk

mail zonder subject verdwijnt ongelezen in de spambak .. :?

Ik had het geluk een alu inlaatspruitstuk (en LCB) voor weinig te vinden, anders had ik misschien de Metro spullen ook wel hergebruikt 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Stuur er nog eentje :D

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Komtie dan ;)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Bruutmans schreef:
Ik zit daar eigenlijk een beetje mee in tweestrijd.
Aan 1 kant jammer om zo`n spruitstuk te vernachelen en kapot te zagen,aan de andere kant wil ik wel het beste resultaat voor mijn "ride".



Als je voor het beste resultaat wilt gaan kan je altijd nog beter het LCB plaatsen.
En dan in combi met een verwarmt inlaatspruitstuk van bv Minispares(kostte gister bij Oudenbosch Eu 27,50 als ik het goed heb gezien...
Een Metrospruitstuk komt in de buurt van een LCB combi maar niet helemaal...


voor die dubbele downpipe gaan wat ik voor onder de kap ook wel weer stoer vind eigenlijk.



Als of je daar wat van ziet...grote kans dat het er prutserig uit ziet en als hij niet goed in elkaar is gezet en berekend ga je er qua performance misschien wel op achteruit...

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Rene schreef:
inlaatspruitstuk van bv Minispares(kostte gister bij Oudenbosch Eu 27,50 als ik het goed heb gezien...




Helaas niet goed gezien :'( 3x zo duur,buhuuu.
Nou ja heb al iemand gevonden die doet het voor 45,dus ik zoek kalmpjes verder.
Wil het spul nu wel compleet maken ook.
Heb nu een halve metro en een halve LCB.
Ga denk ik maar eens beginnen met diegene die ik als eerste compleet heb,bevalt het me niet gaat de ander erop. ;)

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Even dit topic omhoog schoppen met mijn vraag over ongeveer hetzelfde onderwerp.

Ik heb een tweedehands mini spares inlaat spruitstuk gekocht met een HIFF44 carb. Nu wilde ik beide weer netjes schoonmaken en toen viel op dat de ingang van het spruitstuk de eerste halve centimeter ongeveer een diameter heeft van 39 mm. Wat dus kleiner is als de 'uitgang' van de carb. Na deze halve centimeter wordt de diameter weer groter.

Heeft het enig nut om dit randje weg te halen om de flow te verbeteren?
In mijn ogen komt het mengsel nu een obstakel tegen onderweg naar de cilinders. Of verzwak ik hiermee het spruitstuk dusdanig, dat het niet goed is om het weg te halen.

Ik had het grote gele boek er al op nageslagen maar kon er zo snel niets over vinden.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

als het echt een trap is gewoon weg halen
als het vloeiend gaat zou ik twijfelen mini spares maakt nl mooie spruitstuken

RE: carb. en inlaatspruitstuk

De overgang van carb naar inlaatspruitstuk is wel een trap, daarna wordt de diameter wel weer vloeiend groter.

RE: carb. en inlaatspruitstuk

Ik had precies hetzelfde van inlaat naar carb. Die trap hebben wij bijgewerkt zodat het mooi aansloot.