Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Hallo allemaal,

Kort geleden heb ik het standaard filterhuis van mijn Cooper (met K&N inlegfilter) weer vervangen door de cone (ook K&N) die op de plank lag. Ik ging ervanuit dat dit niet zoveel verschil maakt en opnieuw afstellen van de carb (nog nooit gedaan, dus een extra drempel...) niet nodig zou zijn. Zijn jullie het daarmee eens?

Groeten,

Eelke

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Moet ik nu lullig zijn?
Er is ook iets zoals een zoek-functie.......

heb je je naald vervangen?

Denk dat je m wel weer op nieuw moet stellen, er komt immers meer lucht naar binnen.

Erik

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

ik denk dat het wel aan teraden is om opnieuw af te stellen, aangezien je een andere airflow krijgt door de cone...

of je naald ook moet is een 2e, je zal al een andere naald hebben dan origineel. maar het kan zijn dat dat ook moet, merk je wel...

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Tja, en wat had ik met de zoekfunctie gemoeten? Als jij mij een topic kunt wijzen waar deze vraag gesteld is, dan bied ik onmiddelijk mijn excuses aan... Ik denk echter dat ik me dat herinnert zou hebben, aangezien ik het forum meer dan wie ook zeer aandachtig volg.

De naald is hetzelfde gebleven, daar wordt in de "aangeraden" naalden door diverse mensen (als ook WinSU) geen onderscheid in gemaakt, een K&N cone of een inlegfilter.

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Toch scheelt een inlegfilter veel met een cone filter... Ik heb er een k&n box filter op gehad, ik rij normaal met inleg filter, maar het verschil is best groot.

Ik vind het orginele filterhuis zo mooi... :)

Opnieuw afstellen is wel aan te raden.

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

mag ik wel de conclusie trekken dat Eelke al een andere dan originele naald in de carb heeft???

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

De naald is inderdaad niet standaard.

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Je kunt niet zomaar gaan stellen, je zult toch wel een CO-tester moeten penetreren in je uitlaat om er zeker van te zijn dat, in ieder geval, je stationairmengsel in orde is. Misschien moet je gewoon andere bougies steken oid..
Krijgt hij wel meer lucht?!

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Maarten van den Akker schreef:
Je kunt niet zomaar gaan stellen, je zult toch wel een CO-tester moeten penetreren in je uitlaat om er zeker van te zijn dat, in ieder geval, je stationairmengsel in orde is. Misschien moet je gewoon andere bougies steken oid..




[size=59:3uueyvp5]of je kunt het oude luchtfilterhuis er weer opzetten... scheelt een hoop werk ;) [/size:3uueyvp5]

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

je zult hem opnieuw moeten afstellen omdat je meer lucht trekt dus je mengsel armer wordt. Gewoon zelf opnieuw afstellen. de co meting doen ze bij de apk wel weer een keer, en dan regelen ze hem dan wel voor je bij zou het nodig zijn.
Afstellen is gemakkelijk zelf te doen, als je een toeren teller hebt.
Bij een warme motor je idle dicht draaien(rechts voor boven op je carb), de motor op circa 700 toeren instellen(schroef links achter), dan de idle opdraaien naar ongeveer 1000 toeren en istie afgesteld.
Als de motor koud is en dan onregelmatig loopt kun je beide opdraaien naar 800 en 1100 toeren. Als je hem zo hebt afgesteld zit hij in 9 van de 10 gevallen binnen de co eisen.

default

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

het is natuurlijk logisch dat je je carb opnieuw moet afstellen en je kunt het zelf een heel end goed krijgen maar perfect krijg je het zelf nie daar heb je gewoon een testbank voor nodig en ik heb begrepen dat dat nog al het een en ander kost
maar ik vind het wel grappig dat eelke zoiets vraagt want ik neem aan dat hij de meeste topics ook leest end an kan hij ook wel bedenken dat die op nieuw afgesteld moet worden want dat moet bij bijna alles als je er iest nieuws opzet

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

het enige waar het hier om gaat is of een k&n inlegfilter eenzelfde luchtflow heeft als een cone. dit om te weten of er wel of niet opnieuw afgesteld moet worden...

wie de vraag stelt is om het even. deze vraag is niet eerder behandelt op het forum in deze zin, alleen de wijziging van standaard naar custom, maar de verschillen tussen de custom filters zijn nog niet behandelt...

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Het spijt me dat ik je moet teleurstellen Dieseltje. Maar de achterliggende gedachte is of het zoveel uitmaakt dat het nadelig is om niet opnieuw af te stellen. Ik heb er op het moment niet bij stil gestaan, en dit was ineens een vraag die in me opkwam.

Dat als je de auto helemaal optimaal af zou stellen op een rollenbank je afstelling niet meer optimaal is als je het luchtfilter verandert hoef je mij ook niet te vertellen, maar dat is de vraag ook niet. De auto is nog nooit optimaal afgsteld op een rollenbank, dus optimaal was het toch al niet. Bovendien komt de naald die er nu in zit overeen met wat er voor mijn setup door WinSU wordt aangeraden, en het filter maakt volgens dat programma geen verschil. Heel erg fout kan het dus nooit zijn, die naald.

De vraag is dus heel simpel; kan ik problemen verwachten als ik het mengsel niet opnieuw af stel. Zou namelijk een eerste keer zijn voor mij, aan afstellen aan de motor heb ik me nog niet eerder gewaagd. Maar goed, welwillende forummers hebben al hun hulp aangeboden, dus bedankt.

default

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Mijn ervaring is dat bij mijn Mini de setup ook was veranderd, maar nog steeds een orgineel filterhuis had. Later heb ik ook een cone geplaatst en merkte dat er een negatieve verandering plaats vond in het lage toerengebied. Heb het mengels volgens de co-waarde afgesteld, maar toen viel er bijna niet meer mee te rijden. Nadat ik het mengsel op het gevoel had afgesteld liep het motortje perfect.
Alleen bij een APK moet de waarde steeds teruggezet worden.
Houd in: geen steekproef, co-waarde weer terug naar het oude en rijden maar weer.

grtzz Martin

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Diep achterin een geheugen plaatsje kruipt iets omhoog over benzine in het benzine-lucht mengsel dat tot ontbranding wordt gebracht. Ik kan het niet direct meer helder plaatsen maar er is ooit eens iets blijven hangen over water in fossiele brandstof, koeling, gaten in de zuiger of verbrande kleppen. De juiste verhouding van benzine-lucht heeft ook een (beperkt) koelende werking in de ontbrandingskamer. Volgens mij was dat ook in het verlengde van overschakelen naar autogas. Minder koeling (stom woord als het gaat om het middelpunt van de verbranding) dus zuiger en kleppen eruit. Volgens mij ging het dan ook nog over heeeel veeeel kilometers later. Geen direct gevaar dacht ik dus. Nogmaals ik kan bazelen maar jullie weten vast meer.

Erwin 8)

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

klopt wat je zegt blue... inderdaad voor rijden op gas. de verbrandingstemperatuur van gas ligt ong. 200 graden hoger dan die van benzine, pin me daar niet op vast, en gas produceert minder "water" in je verbrandings gassen, het zgn koelingseffect waar jij op doelt.
Eelke, als je hem hebt kun je eens naslaan in bl's tuning of a-series engine's van david vizard, daar staan een paar flow diagrammen van de verchillende soorten filters, praktisch op een flowbank vastgesteld, maar nadelig is het niet afstellen niet.
Maar hij zal waarschijnlijk niet echt lekker lopen in de lage toeren, maar dat is persoonlijk.
Zowieso, als de motor redelijk zuinig is afgesteld, zul je het echt duidelijk merken,
Nogmaals, schadelijk is het niet, maar het ligt er gewoon aan hoe kritisch of jezelf bent op het lopen/klinken van je motor.

default

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

(eelke) was ook nie als aanval bedoeld maar da snap je vast wel maar ik vond het gewoon grappig dat jij zoiets vroeg
maar ik denk dat als je de filter vervangt dat je het wel zal merken dat die niet zo lekker rijd maar dan moet je idd gewoon een beetje op gevoel gaan afstellen en dat kost heel veel tijd maar als die dan lekker loopt kun je wel weer trots op jezelf zijn :D
heel veel suc6 er mee
gr niek

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Ik ging eerst een nieuw onderwerp plaatsen, maar hier past het wel ongeveer bij,
Ik merk het wel aan de reacties.

Eerst en vooral ik ben een beetje een onconventionele tuner, daar ik altijd iets nieuw wil uitproberen.
Sommige weten dat al :?

Als je een betere flow hebt dan steek je normaal een andere naald en opnieuw afstellen.
Als het allemaal een beke loopt zoals in theorie op mijn blaadje, ga ik niet genoeg kunnen corrigeren met een andere naald.

Neem dat de onderdruk pakweg gehalveert wordt.
Kan ik iets anders veranderen aan de SU carburator om dit op te vangen?
Heb niet direct zin om een injectie erop te plaatsen, daarmee of is een weber dan een betere optie?

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

IteCa, lijkt mij toch een heel andere vraag die een eigen onderwerp verdient. Ik ben blij dat Red Flame hier de lakens uitdeelt want ik heb geen idee wat de titel van je nieuwe topic zou moeten zijn :?

default

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

daar is ook wel veel over geschreven over de tegendruk en onderdruk dus ik denk als je ff zoekt dat je wel wat kan vinden
maar ik volg het nie helemaal want als je flow beter word moet je op een gegeven moment wel een andere carb omdat je bij de su carb geen sproeiers kan vervangen (denk ik ) dus moet je op een gegeven moment wel een andere carb en ik denk dat een webber altijd wel een goeie keus is :P

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Eelke schreef:
IteCa, lijkt mij toch een heel andere vraag die een eigen onderwerp verdient. Ik ben blij dat Red Flame hier de lakens uitdeelt want ik heb geen idee wat de titel van je nieuwe topic zou moeten zijn :?



gaat toch om een andere inlaat en wat te regelen bij de carb :?

Nuja zal wel nooit nie goed doen :'(
Eerst efkes zoeken en dan indien nodig post ik een nieuw onderwerp.
graag dus enkel reacties op Eelke hier.

greetz

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Een su carb. reageerd op het vacuum wat de motor creeert in de inlaat, daardoor zal de zuiger met naald omhoog bewegen.
Als je alleen het filter verandert van standaard naar cone moet je hem opnieuw afstellen naar het juiste co gehalte, beter is nog om in het standaard filterhuis een inlegfilter te leggen aangezien dit een betere flow opleverd dan een cone(zie dv boek)

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Rene, heb je ook een pagina van het DV-boek? Ik ken dit verhaal alleen van Calver, en dan nog alleen m.b.t. een 1100 motor. Hij zegt daar zelf bij dat de resultaten voor een 1300 mogelijk wel in het voordeel van de cone zouden kunnen uitkomen.

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Iteca: ja en nee :) Ik heb je vraag nog eens beter gelezen en op me laten inwerken, en het ligt dichter in de buurt dan ik in eerste instantie dacht. Echter, mijn vraag was dusdanig specifiek, dat de titel van het door mij geopende onderwerp niet de lading van jouw vraag dekt. Een nieuw onderwerp aanmaken zal denk ik niet nodig zijn, we kunnen best splitten. Alleen even kijken of Red Flame nog wakker is :)

[Edit: ik zie dat Iteca al een nieuw onderwerp heeft aangemaakt, zie hier: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=7343 ]

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

ik had het topic van itaca al langs zien komen, dus verder geen drang gehad om te splitten ;)

RE: Carb opnieuw afstellen na wisselen luchtfilterbehuizing?

Eelke schreef:
Rene, heb je ook een pagina van het DV-boek? Ik ken dit verhaal alleen van Calver, en dan nog alleen m.b.t. een 1100 motor. Hij zegt daar zelf bij dat de resultaten voor een 1300 mogelijk wel in het voordeel van de cone zouden kunnen uitkomen.




Calver/ DV...what ever.... ;)
Dacht toch eht dat het ook voor een 1275 een betere flow opleverde hoor, mits je natuurlijk de benodigde gaten extra in het filterhuis boort.