Is foto 6 niet de bedrading voor de koplampen?
Verder moet je wel werken met een elec. schema anders ga je er nooit uitkomen.
Succes!
- Login of registreer om te reageren
Is foto 6 niet de bedrading voor de koplampen?
Verder moet je wel werken met een elec. schema anders ga je er nooit uitkomen.
Succes!
Foto 1 is de aansluiting van de dynamo .
2 ziet er uit alsizjnde bobine draden
10 zit een zwevende zekering ertussen met scotchblokjes .. doe die er maar tussen uit halen of op zn minst met goede stekkers vastzetten.
LOL een 1000 cc SPI
edit; te snel gelezen
ben benieuwd of je de vliegwielsensor goed krijgt in je vliegwielbehuizing .
ik dacht dat de gatmaat voor de krukas anders was voor 1000 en 1300.
bedankt alvast!
het word een 1275 blok van een spi, ik ga dus mijn 998 ombouwen naar 1275 en meteen de injectie er op.
ik heb een electrisch schema gevonde in een haynes. Nu ben ik die een beetje aan het uitpluizen.
nu heb ik gezien dat het toch een soort van apart systeem is het MMS.
het word waarscheinlijk dus zo dat ik de kabelboom bij de originele leg, en dan alleen het hoognodige er in leg dus dan hoef ik niet al de stekkers te weten waar die voor zijn die knip ik er dan gewoon af.
dus zegmaar dat ik voor de dynamo / verlichting originele kabelboom bewaar. maar de startmotor gaat via het mms en dus daarvoor de spi kabelboom gebruik.
De sensor op de laatste foto zou dat een schakelaar zijn voor het gaspedaal?
Foto 1: linker is dynamo, rechter moet op het startrelais
foto 2, idd bobine, en de bruine is voor de oliedruk sensor
foto 3, idd krukas sersor
foto 4, alles goed
foto 5, a is voor een milieu dingetje, b voor de elctrische Fan
foto 6, draadboom voor achterlichten etc, gaat je linker A-stijl in
foto 7, ruitenwissermotor
foto 8, geel relais, YWB10012
foto 9, stekkers a op rembekrachtig dopje, b voor massapunt op je bulkhead, relais weet ik ff niet zo, staat in je draadschema
foto 10 en 11, ziet eruit als verstralers
zwarte blokje is je knipper relais, schakelaar is idd voor je gaspedaal/stappenmotor, bovenste sensor idd voor inschakelen elec. fan.
ik zou denk ik niet gaan knippen en samenvoegen, maar hele draadboom gebruiken...
succes.
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 13-11-2009 11:57
verhaal van een eerdere ombouw:
http://www.ime.org.uk/ime/f/fuel_injection.html
succes,
Theo van den Bogaard
bol schreef:
foto 5, a is voor een milieu dingetje, b voor de elctrische Fan
Foto 5a die stekker is van je vacuum...
Foto 4 nummertje 2 aansluiting luchtfilter
Laatste foto met onderdelen...: koperen dop met rode ring...deze is een sensor om je automatische fan te laten draaien bij een hoge temperatuur..en tevens je radiator dop aan de onderkant
Groetjes,
Maurice
Mijn simpele en concrete antwoord op dit verhaal hou t lekker carb,maar goed das mijn mening
Ik sluit me bij Markje aan, je weet echt niet wat je nu op je hals gaat halen, want je moet ook de brandstofleidingen aanpassen en een andere brandstoftank met alle bedrading die daar weer bijhoort.
Dennis
Inderdaad en heb je een uitlees mogenlijkheid mocht je storing in t systeem heb
Jongens...
Als TS het leuk vindt om zijn mini om te bouwen naar SPI, dan moet je hem dat toch lekker laten doen?
TS, als je vragen hebt, laat maar weten hoor :p
naah ik gaf ook eigenlijk mijn mening erover maargoed ieder zijn idee erover
Carburateur is weet ik heel simpel, maar ik hou wel van een uitdaging.
Ik heb het meeste injectie spul al bij elkaar,
enigste wat nog mist is een tank en benzine leidingen.
dat is volgens mij niet een groot probleem. alleen een tank kopen en leidingen leggen.
De rede dat ik het doe is zuinig rijden en natuurlijk de uitdaging.
Ik zat eerst ook te denken om mijn 998 te tunen tot aan 1275. maar dat koste me net iets te veel vergeleken een 1275 kopen en die licht bijwerken.
bij mij gaat dit dus op : "waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!?"
G-force schreef:
De rede dat ik het doe is zuinig rijden....
Ik zat eerst ook te denken om mijn 998 te [i:3840hkcx]tunen [/i:3840hkcx]tot aan 1275.
Als je een goed afgetelde carb hebt hoeft ie niet schadelijker te rijden als een SPi.
Maar als het je lukt..hulde
Als er vragen zijn zie lees ik ze vanzelf, en misschien kan ik ze beantwoorden. Ik zal het blijven volgen.
Succes ermee.
Groetjes,
Maurice
als je gewoon de hele draadboom in je Mini verwerkt, en niet gaat knippen en plakken, moet het niet moeilijk zijn.
Tank en leidingen heb ik voor je liggen.
Ik heb even een vraag over een purge valve,
wat is het, wat doet het, en hoe ziet het er uit?
En ik heb ook nog een grote zwarte bus er bij waar 3 slangen aan zitten, is dit voor het beluchtingsslangetje van de tank? even mss verdere uitleg hierover.
Ik ben trouwens op dit moment bezig met het blok inorde maken, kop schoonmaken etc.
Ik heb net woord gevonden: charcoal canister.
Dit heeft volgensmij allemaal te maken met vacuüm slangen etc.
Hoe zitten de slangen etc aangesloten aan tank, spruitstuk, ecu?
Bedankt
- Het gele slangetje gaat van luchtfilter huis naar de aanzuigbuis van het luchtfilter
- De rode gaat van luchtfilter huis naar achterop inlaatspruitstuk (of andersom )
- Achterop het inlaatspruitstuk gaat een tweede slangetje (wit gemerkt) naar het zwarte doosje tegen het schutbord
- Vanaf dit zwarte doosje gaat het door met groene markering naar de ECU.
De vacuüm slangen zijn opgelost.
Nu alleen nog "charcoal canister"
Ik ben er achter dat deze aan de purgevalve zit. misschien andere die nog wat info hebben hebben?
De purgevalve mis ik volgens mij, de canister heb ik er wel bij. maar natuurlijk zou ik deze er niet bij hebben, als ik begrijp wat het doet en hoe het werkt kan het er misschien er wel uit worden gelaten.
G-force schreef:
Nu alleen nog "charcoal canister"
Ik ben er achter dat deze aan de purgevalve zit. misschien andere die nog wat info hebben hebben?
Meer info ? Je bedoelt over de canister ? Of de purgevalve ? of de schakeling en het nut ervan enzo ?
G-force":3j3iktrp]
De purgevalve mis ik volgens mij, de canister heb ik er wel bij. maar natuurlijk zou ik deze er niet bij hebben, als ik begrijp wat het doet en hoe het werkt kan het er misschien er wel uit worden gelaten.[/quote:3j3iktrp]
Ja en nee.. Om dat te verduidelijken even een korte geschiedenisles..
In de jaren 70 begon men met het toepassen van injectiesystemen op auto's, met de bedoeling zoveel mogelijk vermogen uit een auto te persen. Behalve het vermogen-voordeel, bleek het ook een uitstekende techniek om de loopcultuur van steenkoude tot bloedhete motor te optimaliseren. In de jaren 80 begon men meer injectiesystemen toe te passen vanwege de komst van de katalysator. Deze kon erg slecht tegen onverbrande benzine, en de carburateurs waren niet nauwkeurig genoeg in het doseren van brandstof, ondanks de toepassing van allerlei elektronische hulpmiddeltjes op carburateurs.
Katalysatoren waren er ook de reden voor dat er een elektronisch geregeld injectiesysteem toegepast moest worden (even afgezien van de ongeregelde kat's), waarbij het systeem vanaf de inlaat tot en met de uitlaat geregeld kon worden.
Uiteraard diende dit alles ter verbetering van het milieu, wat tevens betekende dat er geen onverbrande benzine in het milieu mocht komen. Bij het uitzetten van de brandstof in de benzinetank verdampte namelijk een hoeveelheid benzine naar het mileu, en dat willen we niet. Dus begon men met het toepassen van een niet beluchte tankdop, waardoor de verdampte benzine niet meer via de tankdop kon ontsnappen. Nadeel hiervan was dat met het verdwijnen van de brandstof uit de tank richting de motor, het tankvolume evenredig afnam, wat niet zo'n succes bleek te zijn.
Hiertoe begon men met het ontluchten en beluchten van de tank via een "Charcoal canister", of in het Nederlands: Aktief koolstoffilter. Dit "filter" is eigenlijk helemaal geen filter, maar Nederland heeft nu eenmaal een patent op niet helemaal kloppende vertalingen..
Dit koolstoffilter is een kunststof tankje met een hoeveelheid koolstof erin. Ik kan je niet de scheikundige beredenering vertellen over het gebruik van koolstof, maar het heeft iets te maken met de opslag van benzinedampen. Dit koolstoffilter is middels een leiding verbonden met de benzinetank, en middels een "purge valve" (jaja.. daar issie!) met het inlaatspruitstuk.
Wat gebeurt er nou? Dat gaan we dan ook maar even uitleggen.. Nu we toch bezig zijn..
De benzine in de tank zet uit wanneer de auto bijvoorbeeld in de zon geparkeerd staat. Daarbij wordt er benzine verbruikt onder het rijden (wanneer vinden ze DAAR eens iets op?), waardoor er ruimte in de tank ontstaat. Vroeger werd deze opgevuld met lucht via de tankdop, maar we hebben net gezien dat dat niet meer lukt, dus er moet op een andere wijze lucht in de tank komen. Hiertoe heeft het koolstoffilter een aansluiting met de buitenlucht. Wat interessanter is om te weten, is het nut van de purge valve en het koolstoffilter. Sla hiervoor maar het volgende hofdstuk in jullie lesboek open.. ;]
De ECU heeft allerlei gegevens opgeslagen staan om onder alle omstandigheden een ideaal mengsel te verkrijgen van lucht en brandstof, en dit op het juiste tijdstip te ontsteken. Controle hiervan gebeurt via de Lambda sonde in de uitlaat. In die ECU staat eveneens vermeld onder welke omstandigheden de ECU de purge valve moet aansturen, om de opgeslagen benzinedampen aan te zuigen en te verbranden.
Om terug te komen op jouw vraag; de hele constructie is niet noodzakelijk voor het goed functioneren van het injectiesysteem, maar daartoe kun je toch al de helft van alle sensors in de vuilnisbak smijten, de ECU heeft zo'n beetje overal een vervangingswaarde voor. Wat echter vervelend is, is dat de ECU ook een verwachting heeft van de uitlaatgasmeting van de lambdasonde wanneer die purgevalve is aangestuurd. De hoeveelheid in te spuiten brandstof zal vermoedelijk verminderd worden, aangezien de ECU een bepaalde hoeveelheid benzinedamp verwacht uit het koolstoffilter. Vervolgens komt deze hoeveelheid niet overeen wanneer het koolstoffilter niet gemonteerd is, en zal de ECU een fout opslaan.
Sow.. iedereen nog wakker ? Aangezien mijn scherm begon te knipperen na zo'n lap tekst heb ik de laatste helft blind getypt, let dus maar even niet op typfouten.
En nee, ik ben geen leraar motorvoertuigen.. ik ben mn roeping misgelopen..
Zo je ben echt je roeping mis gelopen ja
Maar het belangrijkste is dat ik het nu wel snap
(laat ik trouwens heel toevallig vandaag wat van een actief koolstoffilter en tankontluchting gehoord heb in de les Elektronische Systemen)
Maar nog even over dat laatste, wanneer je dit alles niet zou aansluiten zou dat betekenen dat je ecu een foutcode opslaat omdat hij niet meer de purgevalve detecteerd.
Maar wanneer de ecu je klep openzet zal hij dus minder gaan injecteren maar vervolgens ziet de ecu aan je Lambdasonde dat je mengsel te arm is en zou hij dan niet de correctie op zijn kenveld toepassen? en dus niet een fout registreerd.
In het geval van Mini SPi...hij registreert...maar corrigeert niet...en zet het in een fout modus.
Even een quote van Bartje:
De ECU van de SPi is zelflerend voor het stationair toerental, en meer niet.
Storingen die de ECU herkent en opslaat blijven in het geheugen van de ECU opgeslagen, ongeacht of en hoe lang je de ECU loskoppelt. Je kunt de ECU een jaar op de zolder leggen, en bij ingebruik name zal dezelfde fout er nog steeds in staan.
De enige manier om de foutmeldingen in de ECU te resetten is met een geschikt diagnose apparaat.
Je zecht dus dat een SPI alleen op zijn kenveld een correcrie toepast bij stationair toerental?!
of bedoel je alleen dat waneer een SPI een fout detecteerd hij deze opslaat en de fout niet te wissen is doormiddel van een andere sensor maar alleen door wissen via diagnose systeem.
Klopt. de ECU heeft een gewenst toerental opgeslagen in zijn kenveld, en zal na het loshalen van de ECU opnieuw inleren met welke instelling van de stationair-regelklep (LFR klep) dit toerental vastgehouden kan worden.
Foute signalen van sensors (Lambdasonde, lucht-temperatuursensor, koelvloeistof-temperatuursensor e.d.) worden door de ECU herkend en opgeslagen, waarna de ECU een vervangingswaarde uit zijn kenveld gaat gebruiken. Pas na het herstellen van de fout, en het wissen van de foutcode met een diagnose-apparaat, gaat de ECU de betreffende sensor weer gebruiken.
Onderdelen vervangen zonder de foutcodes te wissen heeft dus geen nut.
Heb mezelf hier maar 'ns aangemeld. Wel humor dat zowat 10 jaar na dato mijn Spi experimentje nog steeds wordt aangehaald:)
Ik heb zoiets een paar jaar geleden nog eens gedaan op wat grotere schaal met een 1975 Jaguar XJ6 Coupe, nu met een 4 liter multiklepper en 4-traps automaat; nog steeds m'n dagelijkse voertuig, alleen veeeel sneller dan 'ie was met die ouwe klomp gietijzer voorin
Anyway, bedenk wel even dat behalve die kabelboom je ook een injectietank met pomp moet hebben en benzineretourleidingen moet trekken (of een hogedrukpomp ergens op het schutbord frommelen en een lus maken; kan ook, maar het is al zo krap onder het kapje).
Ik zou er nu niet meer aan beginnen (en ik had een complete donorauto), maargoed, agge moar leut het. Ik heb toen ook nog aan het inlaatspruitstuk lopen hobbyen met het boek van Vizard erbij; het lijkt qua aanpak verdacht veel op een SU'tje:) Ik heb de kabelboom gewoon uitgelegd in de motorruimte; dan zie je eigenlijk vanzelf wel wat waar terecht moet komen. Ga anders een naar een van e bekende adressen en vraag of je onder de kap van een Spi mag kijken. Heb ik voor m'n Turbo Traveller ook gedaan; zinloos om het wiel opnieuw uit te vinden
Ff voor de ouwe bekenden hier: nee, de Cooper is nog steeds niet af (hij woont nu in een zeecontainer), maar de Pick Up is zowat spuitklaar. Dat wordt trouwens vooralsnog "gewoon" een ding met carburateur :)" title="Evil" />
De Turbo Traveller heeft sinds gister een nieuwe eigenaar, dus nu heb ik nog maar twee Minis (naja, twee koetsjes).
Arnoud997 (kon me niet registreren als Arnoud, vandaar de 997 (het aantal cc's van m'n Coopertje)
Ik heb mijn '88 mini ook uitgrust met een spi blokje en dat werkt hier prima. Ik had echter ook zowat een complete donor mini tot m'n beschikking inclusief tank etc. Die canister heb ik er uit gelaten. Die slaat dampen op uit de tank (een spi heeft 3 leidingen lopen van de motor naar de tank: 1 benzine, 1 retour en 1 ontluchting). Zodra de motor genoeg 'valse' lucht kan handelen (de ecu bepaald dat) gaat die klep af en toe open zodat de lucht uit de tank mee verbrand wordt. Ik heb dat hele systeem incl. klep er uit gelaten en het werkt prima zo. Er ligt nu een losse stekker onder de motorkap.
Verder kan ik de vacuumslangen naar de ecu toe niet genoeg benadrukken. Ik eerste instantie had ik daar nieuwe voor genomen en de boel aan de praat gekregen. Toen bleek echter bij de apk de boel wel te veel co uit te stoten en was de lucht uit de uitlaat verre van schoon. Ik heb toen de inmiddels overleden lambda sonde vervangen (die kunnen niet lang tegen onvolledige verbrandingen) en naar een lange zoektocht langs alle sensoren kwam ik weer uit bij een blijkbaar minuscuul lekkende vacuum slang. Toen die vervangen was, liep ie als een zonnetje en ook een CO van nagenoeg 0% bij de apk. Overiugens had bij mij het vervangen van de lamda wel nut ondanks dat ik met geen enkel diagnose apparaat de boel heb aangeraakt.
Sinds toen rij ik probleemloos en zuinig rond met mijn spi motortje. Verder heb ik gewoon de hele kabelboom in mijn mini vervangen.
hoi iedereen
ik ga in mijn pickup een injectie blok leggen nu zit ik alleen met het probleem dat ik de benzine tank niet kan gebruiken van de donor mini ,ik heb in mijn pickup een rvs tank laten maken met 1 uitgang naar voren dat werkte prima op mijn carberateur .
maar hoe moet ik het nu doen bij mijn injectie motor als ik maar een benzine toevoer heb zowiezo een benzine pomp maar hoe zit het nu met die ander 2 leidingen of is dat alleen bij een spi trerug voer en dampen
Er zit normaal een brandstofleiding, retour en een ontluchting aan de tank.
Denk dat je de RVS tank dan zal moeten demonteren, een gaatje zal moeten boren voor de retouraansluiting en hier een pijpje op moet lassen ...
ja ik ga eens kijken of ik heel het systeem wat boven op de tank zit bij een originele injectie in mijn eigen tank kan bouwen zou net zo makelijk zijn
Kan je niet gaan werken met een Verdeel blok of een T-stuk,
Dan breng je de brandstof weer retour voor de tank,
Nadeel is dat de brandstof warm terug komt en dan niet wordt vermengt met het wat koudere benzine in de tank.
hoi iedereen
zou het te proberen zijn wat g-force zegt gewoon mijn leiding op de toevoer en dan een t-splitsing ertussen en gelijk de terug voer er op aansluiten
http://img257.imageshack.us/img257/2194/afb008e.jpg
en dan de toevoer gewoon met een benzine pomp of is dit te simpel gedacht
groetjes marcel
Er zijn mensen die een turbo-conversie hebben gemaakt, echter dit werkte niet!!
Wat precies het probleem was weet ik niet meer, echter enige wat gaat is een retour in de tank/benzine.
De theorie klopt allemaal wel en is simpel, echter de praktijk wees anders uit.
Groet ron
Denk dat doordat de pomp een over-capaciteit heeft, en de retour bezine via dat T-stukje terug gevoerd wordt naar de aanvoer, je in dat gedeelte gewoon met een constante overdruk in de benzine leiding blijft zitten.
Immers, wat de motor niet verbruikt moet weg, gaat terug naar de aanvoer leiding, echter daar staat de pomp met overcapaciteit op te pompen...
Denk dat de druk vanaf het T-stuk zelfs iets hoger zal zijn als wat de benzine pomp leverd door stuwing in de leiding...
Als je een t-stuk na de pomp zet zal het dan niet anders zijn?
Dan zuigt hij aan de leiding die retour komt
ik denk dat de makkelijkste oplossing is het systeem van de injectie tank gewoon overbouwen op mijn rvs tank kan er precies mooi op aan de boven kan ik moet alleen de pijpjes verlengen omdat mijn rvs tank diepr is dan een mini tank en dan kan ik ook verder gewoon de kabel boom naar achter gebruiken voor de benzine pomp en vlotter .
nu zit ik alleen even voor het derde slangetje iets van de lucht druk ofzo ik heb een toevoer en terugvoer en er loopt een derde slangetje van voor naar achter en zit op een klein pijpje boven op de tank en voor gaat hij naar een kastje met een stekker en dan naar een zwart rond busje onder het schutbord
als hij staat te draaien en ik trek alles los van dat slangetje en het stekkertje gebeurt er helemaal niets dus volgens mij is het niet belangrijk
groetjes
minizot schreef:
als hij staat te draaien en ik trek alles los van dat slangetje en het stekkertje gebeurt er helemaal niets dus volgens mij is het niet belangrijk
groetjes
Ook niet als je aan het rijden bent? Ik wil maar zeggen....het zit er niet voor niets!
minizot schreef:
als hij staat te draaien en ik trek alles los van dat slangetje en het stekkertje gebeurt er helemaal niets dus volgens mij is het niet belangrijk
Oeh wat een heerlijke logica is dat... Bij een Spi kun je 8 van de 9 betrokken sensors lostrekken, en de Mini blijft gewoon draaien.. Dus.. in jouw logica.. lostrekken, eruitschroeven en wegpletteren.. alles voor de gewichtsbesparing !
De SPi heeft een gesloten ventilatiesysteem voor de benzinetank. Als je iets terugleest in dit topic staat er redelijk uitgebreid omschreven wat het nut is van dit klepje.
Uiteraard kun je de stekker eraf trekken (Ik weet van een MPi dis al lang zonder die aangesloten stekker rijdt), doch het hele systeem is gebaseerd op de aanwezigheid van dit klepje en de bijbehorende functie ervan.
Ohw.. en zorg ervoor dat je een gat in je tankdop boort als je gaat rijden met aangesloten slangetjes en losgetrokken stekker..
even een oud topic omhoog halen,
wij bouwen momenteel een estate met injectie.
nu sta ik op het punt om een beslissing te nemen om die charcoal canister wel of niet te gebruiken.
het liefst gebruik ik het hele systeem wat zo uit de donor mini komt,
zodat het eigenlijk hetzelfde is als dat ze uit de fabriek kwamen.
maar...
uit de uitleg van "Bartje" bedenk ik me het volgende,
als je de charcoal canister er tussen uit haalt, een beluchte tankdop gebruikt en de purge valve laat zitten, zou het systeem dan ook niet werken?
hij haalt dan nog steeds benzinedampen uit je tank/ leidingen waar om gevraagd word.
of mis ik iets over het hoofd.
ik heb bij mijn pickup alleen de injectie pomp over gebouwd voor de spi en verder helemaal niets en hij rijd prima het eenigste is dat hij een beetje inhoud rond de 140 maar veder doet hij het prima
ik ben bijna zo ver dat ik hem kan gaan starten,
en ga beide manieren proberen denk ik om te kijken of er verschil is.
welke ik ga toepassen weet ik nog niet,
even zien of ik die gaten nog kan boren om de canister in mijn binnenscherm te monteren.
vandaag toch de keuze gemaakt de boel zo origineel mogelijk te houden en de charcoal canister gemonteerd.
het is aardig goed gelukt om met de boormachine wat gaten te boren.
morgen poging om te starten en kijken of het gelukt is!
RE: Carburateur ombouw naar injectie SPI
Ingediend door G-force op wo, 11-11-2009 20:56
Hallo allemaal,
Ik heb vorigeweek een blok gekocht van een 1.3i. Hierbij heb ik bijna alle injectiedelen gekregen (muv brandstofpomp fan etc.)
Aangezien ik nu een 1.0 carb heb en ik toch injectiedelen heb zou ik willen proberen hem omtebouwen naar injectie. wanneer dit geen succes word kan ik altijd nog overgaan op carb.
Nu ben ik een beetje aan het kijken welke sensoren ik heb en hoe de kabelboom inelkaar streekt.
Ik heb wel een aantal vragen hierover:
De kabelboom heb ik uitgelegt en hier onder een foto.
wie weet waar deze stekker voor is en waar de kabel (massa ?)aan moet?
Zijn dit de aansluitingen van de bobine?
a aansluiting voor krukassensor b?
a is meen ik een relaisbox
b gasklep positie sensor
c lambda sonde
d aansluiting diagnose
e inlaat temeratuur sensor
wie weet waar dit voor is? het zit aan de zelfde kabelstreng als knipperlicht.
waar is dit voor?
Linker stekker?
rest van de kabels volgensmij aan de zekering kast
schakelaar voor uitschakelen van benzinepomp bij ongeluk
stekker voor een relais?
stekkers a en ringen b ? relais c? zit bij knipperlicht in de buurt
wirwar van kabels!? misschien iets van de elektrische fan?
aansluiting fan?
even nog een duidelijke foto hoe het laatste stuk in eklaar zit.
Nog wat vraagen over verschillende onderdelen:
is bij een SPI de verdeler "leeg"?/ vervroeging via ECU
hoort het relais in stekker op foto 8?
bovenste sensor voor watertemperatuur? dus eventueel voor schakelen van fan dus ergens aan bij foto 10
onderste sensor enig idee?
verder heb ik nog even een vraag over een stekker tussen foto 4 en 6/8. Is dit een soort schijding zijn van het MMS met de "rest". zou ik alleen het deel waar de ECU aan zit kunnen gebruiken en dan aansluiten aan de bestaande kabelboom?
heeft iemand de schakeling van het vacuüm?
ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de vele vragen, (heb nog geen enkele ervaring met SPI mini, weer een leuke uitdaging dus)