Carterontluchting vraag !!

RE: Carterontluchting vraag !!

Hallo,

Ik ben weer bezig met mijn project aan het opbouwen alleen nu heb ik een vraag.
Ik heb 2 carterontluchtingen op het motorblok zitten, die op het bakhuis, en die bij de ketting.
Die worden normaal op de caburateurs aangesloten, ik heb 2 su carb.
Alleen nu heb ik op mijn kleppendeksel ook 2 aansluitingen er voor zitten.
Alleen nu weet ik niet meer precies hoe het zat.
Wat is de juiste volgorde.
Ik heb overal foto's van gemaakt, behalve van dat deel.

Hier een foto voor het idee.


Dus het idee is, Van carterontluchting bij de ketting naar kleppendeksel, en die van de bak ook, en dan naar de caburateurs?

RE: Carterontluchting vraag !!

ja!

bij de meeste minikes zit er geen aansluiting op het kleppendeksel, de 2 potten (bakzijde en tappets) worden verbonden met een t-stukje en gaan dan naar de carb.

RE: Carterontluchting vraag !!

Dat snap ik, alleen ik heb ook van die aansluitingen op de deksel. En zou graag alles weer aangespoten willen hebben

RE: Carterontluchting vraag !!

zoals ik het zie op de voorbeeldfoto:
bakzijde > slang naar kleppendeksel
kleppendeksel > slang naar opvangvat
distributie (of nokvolgerdeksel) > slang naar opvangvat

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Carterontluchting vraag !!

En dan de aansluitpunten op de caburateurs afdoppen??

RE: Carterontluchting vraag !!

Als je een blok opbouw hebt zoals het blok op de foto, dan zou ik die gewoon afdoppen.

RE: Carterontluchting vraag !!

ik heb bij die van mij ook gewoon de aansluiting bij de carb. afegedopt. en 2 caterontluchtingsfiltertjes op de carter ontluchtingen bij de ketting en de bak gemonteerd.
heb geen ontluchting op m'n kleppendeksel overgens.
een opvang bak is volgens mij niet nodig (de filtertjes worden haast niet vet).

gr

RE: Carterontluchting vraag !!

Er zitten olie afscheiders in die potjes op het koppelingshuis en de distributie deksel. Die moeten gewoon op de carburateurs worden aangesloten. De originele oliedop laat lucht toe in het blok. Zo wordt de lucht in het blok dus gedwongen ververst en condens afgevoerd. Dit houd de motorolie vrij van vocht.

Voor de rest zie ik op de foto een oliekoeler zonder thermostaat: ook geen goed nieuws om je motorolie vochtvrij te houden....

Die olie-catch-can-netjes zien er wel leuk uit onder de kap maar hebben alleen zin voor degene die ze verkoopt. ;) Iig. zolang je geen full race motor bouwt met een compressie verhouding van 1:12,5 oid. waar eventuele oliedamp in de inlaatlucht detonatie zou kunnen veroorzaken....